1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag synar din bluff och höjer med en dos Sputnik V.Ulltand skrev:
Danmark
26/12 1834 registrerade fall
27/12 2180 registrerade fall
28/12 2479 registrerade fall
29/12 2621 registrerade fall
Enligt din Worldometer.
Och idag 2783 enligt https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d samt 30 döda.
Givetvis inget mot svenska siffror men en tråkig trend man hade hoppats vidtagna åtgärder skulle åtgärda.
Vad är det som är så bra med att alla nummer stiger i vårt grannland, får Detta oss att verka duktigare på något sätt menar du?optimum skrev:
Fruktansvärt tråkigt är det, man har försökt till höger och vänster men denna våg 2 har slagit hårt mot Danmark och Skåne till skillnad från i våras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Fohm har skrivit en rapport som jämför tre mått på dödlighet, avlidna bekräftade fall, avlidna med underliggande dödsorsak covid-19 enligt dödsorsaksintygen och överdödlighet:
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/ Jämförelse av olika mått på covid-19-dödsfall, vecka 12-50 (PDF, 545 kB)
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/ Jämförelse av olika mått på covid-19-dödsfall, vecka 12-50 (PDF, 545 kB)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så känns det som vi överrapporterat en del. Har du denna statistik som kalkyblad också?BirgitS skrev:
E El-Löken66 skrev:Jag synar din bluff och höjer med en dos Sputnik V.
Danmark
26/12 1834 registrerade fall
27/12 2180 registrerade fall
28/12 2479 registrerade fall
29/12 2621 registrerade fall
Enligt din Worldometer.
Och idag 2783 enligt [länk] samt 30 döda.
Givetvis inget mot svenska siffror men en tråkig trend man hade hoppats vidtagna åtgärder skulle åtgärda.
Jag tror du tittar på en för kort period. Folk testar sig säkerligen mindre under julhelgen och det slår över på de kommande vardagarna.
Trenden sedan mitten av december är tydligt nedåt.
Känner inte till Danmarks åtgärder men träffas man inte så smittar man inte. Alltså ju hårdare lock down dess större effekt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
1. Det tror jag inte.E El-Löken66 skrev:
Om du tänker på att överdödlighetens stapel är lägre än de andra två i en del regioner så finns det säkert många orsaker till det eftersom det är så lång tid men under våren kan en del av orsaken till att överdödligheten är lägre än avlidna med/av covid vara att folk inte längre dog av influensa och vinterkräksjuka. Läs gärna rapporten för den diskuterar en hel del till skillnaden i staplarnas höjd.
2. Nej.
97 ud af 98 kommuner har bekymrende smittetal dagen før nytår. Særligt Sjælland og enkelte jyske kommuner er hårdt ramt.Ulltand skrev:
Jag tror du tittar på en för kort period. Folk testar sig säkerligen mindre under julhelgen och det slår över på de kommande vardagarna.
Trenden sedan mitten av december är tydligt nedåt.
Känner inte till Danmarks åtgärder men träffas man inte så smittar man inte. Alltså ju hårdare lock down dess större effekt.
Jyllandsposten
Jag har nu skrivit till de danska politikerna och försäkrat att allt egentligen är lugnt, @Ulltand of Byggahus.se forsikrer detta.
Jadå, det kommer.BirgitS skrev:
1. Det tror jag inte.
Om du tänker på att överdödlighetens stapel är lägre än de andra två i en del regioner så finns det säkert många orsaker till det eftersom det är så lång tid men under våren kan en del av orsaken till att överdödligheten är lägre än avlidna med/av covid vara att folk inte längre dog av influensa och vinterkräksjuka. Läs gärna rapporten för den diskuterar en hel del till skillnaden i staplarnas höjd.
2. Nej.
Har ju tidigare skrivits att överdödligheten korrelerar väl mot rapporterade covid-19-fall så då är det kanske så då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Läkemedelsverket utreder två inrapporterade biverkningar av vaccinet, dels en som har fått en allergisk reaktion där luftstrupen svullnade en kvart efter vaccineringen och dels en som avled i hjärtstopp dagen efter.
Källa: https://www.dn.se/sverige/misstankta-biverkningar-av-vaccinet-utreds-85-aring-dog-av-hjartstopp/
Källa: https://www.dn.se/sverige/misstankta-biverkningar-av-vaccinet-utreds-85-aring-dog-av-hjartstopp/
BirgitS skrev:
Det kan vara värt att tillägga att det finns ingen misstanke att vaccinet orsakade hjärtstoppet.
En utredning är dock standard förfarande.
De som vaccineras nu är riktigt gamla och trycker man ut 10.000 doser kommer några av dessa att gå bort i vilket fall som helst i samband med vaccineringen.
Barn (människor) gör som vuxna (dvs som makthavarna/statsministern/de offentliga som talar i media) gör, inte som de säger!
Nu tycker jag nyheterna faktiskt förklarat varför Sverige ser ut som det gör.
Föredömligt beteende NOT!
Chockerande NOT!
Nu tycker jag nyheterna faktiskt förklarat varför Sverige ser ut som det gör.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Föredömligt beteende NOT!
Chockerande NOT!
Jag håller med!BirgitS skrev:
Och som vid många medicineringar så är avrådan inte en regel som strikt ska följas utan nyttan måste vägas mot risken i många fall.
Ex. Jag tillhör riskgrupp ang Corona pga sjukdom ej ålder,
och tyvärr så tillhör jag också den grupp som har allvarlig allergi och som har reagerat kraftigare på säsongsinfluensavaccinationen med allergisk reaktion med bla större reaktion i hud och andningsvägar mm.
Efter den reaktionen fick jag ta influensavaccinationen under övervakning på sjukhus plus då med en förebyggande behandling med Antihistamin T.Desloratadin 5mg morgon och kväll i 4 dagar före och 4 dagar efter influensavaccinationen för att minska symptomen, detta har fungerat, så nu sen tre år så går jag tillväga så med medicinering innan o efter och tar influensavaccinationen på vårdecentral, jag informerar alltid vc innan om min allergi plus medicinering innan o efter samt att jag alltid förvissar mig om att de på VC också har Adrenalin framlagt, efter sprutan så stannar jag kvar på VC i en timme.
Jag får fortfarande trots medicineringen innan o efter lite kraftigare biverkningar än vanligt, men helt ok!
För mig med mina sjukdomar finns inte alternativet att bli sjuk i säsonsinfluensan och strunta i vaccinationen.
Denna information ang Antihistaminbehandling till vissa allergiker borde även vara viktig information till allmänheten och även "vanliga" Läkare att ta del av, att det finns förebyggande behandling som kan passa vissa även nu vid corona vaccination,
och uppmana allergiker(med allvarlig allergi) att kontakta sin läkare för diskussion om detta, el få remiss till allergimottagning(tyvärr finns det för få läkare inom den biten så väntan kan bli ganska lång).
Jag tror att det är viktigt att detta kommer ut till berörda bla pga
att vissa allergiker kanske annars väljer att avstå vaccinering, och då riskerar att bli sjuka av i covid och smitta andra,
att vissa allergiker får svårare reaktioner i onödan.
Det jag här har skrivit känns som lite väl personligt, men jag tycker nyttan med att sprida info om detta väger över.
Sprid gärna denna info vidare!
Det var inte det jag skrev.E El-Löken66 skrev:
Kurvan du citerade är aktuellt och tidigare års utveckling av säsongsinfluensan och jag tror vi har en besvärlig tid framför oss. Jag tror inte säsongsinfluensan blir speciellt mycket av i denna vinter då folk håller bra distans och du ser den gröna linjen vilken visar årets influensa som ännu inte blivit något av.
Nu får du förklara bättre vad du menar med ditt inlägg om alla nummer.