optimum optimum skrev:
Denna graf över läget i Indonesien borde säga en del om deltan och hur smittsam den är.
De har enligt senaste 4 veckorna 96,3% delta
Tidigare smittspridning med andra mutationer gav inte alls så stor smittspridning
Kan ju även bero på om man t.ex. öppnat upp tidigare nedstängning.
Kanske någon som har fakta om man gjort så.

[bild]
Ytterligare ett alternativ är ju att man börjat testa mer, då hittar man fler smittade. Så var det ju i Sverige. (Säger inte att det ÄR så i Indonesiens fall, men det är EN möjlighet).
 
engs
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det mest beror på att det är få som är vaccinerade, mindre än 20 % har tagit minst 1 dos enligt [länk]
Befolkningen ska vad jag förstår också vara väldigt skeptiska till Sputnik, (och i princip allt som kommer från statligt håll i Ryssland). Vilket leder till att många har bytt x rubel mot att dosen vaskas istället.
Så 20% skulle jag se som en osäker övre gräns.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu hittar du på igen.
Jag har aldrig sagt eller skrivit att jag satt på personalen munskydd.
Jag har heller inte beordrat dem.
De har fått informationen via anslag från personalavdelningen som i sin tur fått uppdraget av företagsledningen
Jag har heller inte skrivit om under vilken tid de använt munskydd.
Jag har heller aldrig skrivit om vad mina medarbetare gör eller om de behövt munskydd. (alltså arbeten närmare än 2 meter enligt företagsledningens regler)
Har du så tråkigt i ditt liv att du måste kasta skit på mig.
Läs på i ordningsreglerna till forumet om du glömt av vad som står där.
Jag är troligen en av de som sköter sig jäkligt bra i denna pandemin.

Du är helt enkelt avundsjuk för att jag har ett bra jobb och med en arbetsgivare som ser till att personalen håller sig frisk.
Vi har ingen påträffad smittspridning mellan personalen på företaget. 0. Noll.
Vi har haft några tillfällen med smittspårning och åtgärder runt dessa men aldrig någon som fått smitta på jobbet. De som blivit sjuka har fått smitta från andra platser, ofta sina barn.
Jo, du har sagt att din personal fått munskydd och att de sitter närmare varann än 2 meter, men vem orkar leta rätt på det.. det där med ”beordrat” vet jag inget om, jag har aldrig nämnt det…
Så jag kastar definitivt inte skit på någon, upprepar bara vad du själv skrivit. Stämmer inte det du uppgett så får du väl korrigera dig.

Vad er personal gör på fritiden har arbetgivaren självklart ingen kontroll över, det vire ju osannolikt att ingen skulle blivit smittad under 1,5 år med pandemi. Det låter inte troligt helt enkelt. Tror inte på att någon arbetsgivare testar personalen dagligen heller…

Jag hittar inte på, det står andra för här.

Det är du, inte HR som har personalansvaret, du borde nog läsa på lite vad det innebär.

Jag har i mina ögon både bättre och sannolikt högre avlönat arbete än du, så varför skulle jag vara avundsjuk?

Du verkar vara chef på lägsta nivån om du har medarbetare direkt under dig som jobbar praktiskt. Där var jag på 90-talet… och jag längtar inte tillbaka. :)
 
Redigerat:
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag har i mina ögon både bättre och sannolikt högre avlönat arbete än du, så varför skulle jag vara avundsjuk?

Du verkar vara chef på lägsta nivån om du har medarbetare direkt under dig som jobbar praktiskt. Där var jag på 90-talet… och jag längtar inte tillbaka. :)
Först var jag på väg att skriva: -vilken rappakalja!
Men sedan tänkte jag efter, hur mina chefer varit under mitt fyrtiofemåriga yrkesliv.
De har varit:,

-Ofelbara.
-Arroganta.
-Okunniga.
-Fjäskande uppåt, sprakande neråt.
-Små öron. Stora käftar.
-oansvariga.
-välutbildade, men ointelligenta.
-Etc.

Så, Nissens! Jag tvivlar inte för ett ögonblick på dina yrkesmeriter.

Staffans
 
Redigerat:
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Det finns ett ryskt en-dos-vaccin jag missat. Det är samma typ av vaccin som amerikanska J&J, men lite effektivare. Något oklart om det är exakt samma vaccin som dos 1 av Sputnik V eller om de faktiskt är uppdaterat vaccinet.
Endos vaccinet kan fördubbla vaccineringstakten.
Man testar det även som boosterdos med andra vacciner, för närvarande AsraZ vaccinet.

Sputnik Light: All You Need To Know About Russia's New Single-dose COVID-19 Vaccine
https://www.republicworld.com/world...russias-new-single-dose-covid-19-vaccine.html

The makers of Russia's Sputnik V COVID vaccine launched a single-dose vaccine named 'Sputnik Light' has proven effective against all new strains of the virus

Phase 1 & 2 of the Safety and Immunogenicity Study of Sputnik Light demonstrated that:
  1. Sputnik Light can elicit the development of antigen-specific IgG antibodies in 96.9% of individuals on the 28th day after vaccination;
  2. The Sputnik Light vaccine elicits the development of virus-neutralizing antibodies in 91.67% of individuals on the 28th-day post-immunization;
  3. Cellular immune response against the S Protein of SARS-CoV-2 develops in 100% of volunteers on the 10th day;
  4. The immunization of individuals with pre-existing immunity against SARS-CoV-2 with Sputnik Light can elicit the increase of the level of antigen-specific IgG antibodies by more than 40x in 100% of subjects 10 days after immunization;
  5. No serious adverse events were registered after vaccination with Sputnik Light


Developers of single shot Sputnik Light vaccine say it will be produced in India
https://www.hindustantimes.com/indi...ill-be-produced-in-india-101620313613710.html
…RDIF CEO Kirill Dmitriev told a news briefing that Sputnik Light could be a “key solution for many countries with viral surges” as it had resulted in “100% protection against severe infections”.
…He said Sputnik Light works well with all existing mutations of the Coronavirus as it “includes all the mutations in its code”. Sputnik Light can also be used as a booster shot for other vaccines and trials are currently underway with AstraZeneca, he said.

“Sputnik Light makes a greater booster shot with other vaccines. We are doing trials with AstraZeneca but it can also be used with others. It can be a booster shot to upgrade other vaccines for all mutations, subject to additional trials,” Dmitriev said.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Jo, du har sagt att din personal fått munskydd och att de sitter närmare varann än 2 meter, men vem orkar leta rätt på det.. det där med ”beordrat” vet jag inget om, jag har aldrig nämnt det…
Så jag kastar definitivt inte skit på någon, upprepar bara vad du själv skrivit. Stämmer inte det du uppgett så får du väl korrigera dig.

Vad er personal gör på fritiden har arbetgivaren självklart ingen kontroll över, det vire ju osannolikt att ingen skulle blivit smittad under 1,5 år med pandemi. Det låter inte troligt helt enkelt. Tror inte på att någon arbetsgivare testar personalen dagligen heller…

Jag hittar inte på, det står andra för här.

Det är du, inte HR som har personalansvaret, du borde nog läsa på lite vad det innebär.

Jag har i mina ögon både bättre och sannolikt högre avlönat arbete än du, så varför skulle jag vara avundsjuk?

Du verkar vara chef på lägsta nivån om du har medarbetare direkt under dig som jobbar praktiskt. Där var jag på 90-talet… och jag längtar inte tillbaka. :)
På företaget använder de som har arbetsuppgifter där man är närmare än 2 meter från varandra.
Och där vi inte kunnat förändra deras arbetsuppgifter. Jag har aldrig påstått att de sitter ned och arbetar.
Jo min personal har också fått tillgång till munskydd att använda enligt anslagen från personalavdelningen.

Inse att du hittar på saker du inte vet något om.
Jag har personalansvaret för min personal, inte alla på företaget.
De i min personal som ibland har kontorsuppgifter sitter i enskilda kontor och då behöver de givetvis inte munskydd. Vissa har enbart kontorsuppgifter och kan till viss del arbeta hemifrån.
Sluta nu att hitta på mer saker som din fantasi skenar iväg med.
Du vet inget om vad vårt företag håller på med eller hur arbetsförhållanden ser ut.
Men via olika metoder håller vi oss friska. Vi följer samtliga råd och rekommendationer från FoHM.
Jag tycker det är jättebra.

Hur var det nu, har du verkligen skött dig och att alltid följa FoHM:s råd?
 
Redigerat:
optimum
B b8q skrev:
Ytterligare ett alternativ är ju att man börjat testa mer, då hittar man fler smittade. Så var det ju i Sverige. (Säger inte att det ÄR så i Indonesiens fall, men det är EN möjlighet).
Ja så skulle det kunna vara men knappast troligt.
Inte heller när man ser till antalet avlidna med covid vilket verkar öka dramatiskt nu

Graf som visar dagliga nya dödsfall i Indonesien med en dramatisk ökning i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
optimum
Även Thailand verkar nu fått betydligt fler sjuka med covid
De har sedan 1/7 öppnat upp för turister till Phuket så det kan inte bero speciellt mycket på det.
Den öppning man startat med kallas "Sandbox" och där är kravet att den som ska resa in ska vara fullvaccinerad och testas vid ankomst och får vara på sitt hotellrum tills test är klart och visa på negativt resultat. Om man visar positivt blir det 14 dagar på speciellt hotell som är enligt deras regler säkert som karantän. Dock får turisterna inte lämna Phuket till andra delar av Thailand ännu utan programmet Sandbox är än så länge bara för Phuket.
Men de få turisterna som kommit kan knappast hunnit påverka läget där ännu.
Vad jag hittat så verkar det vara delta varianten som nu sprids där.

Även att antalet som avlider är mycket tråkig utveckling och följer grafen med positiva tester..
Graf över dagliga nya COVID-19 fall i Thailand visar en ökningstrend över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över dagliga nya dödsfall i Thailand med trendlinjer för 3 och 7 dagars rörligt medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det finns ett ryskt en-dos-vaccin jag missat. Det är samma typ av vaccin som amerikanska J&J, men lite effektivare. Något oklart om det är exakt samma vaccin som dos 1 av Sputnik V eller om de faktiskt är uppdaterat vaccinet.
Endos vaccinet kan fördubbla vaccineringstakten.
Man testar det även som boosterdos med andra vacciner, för närvarande AsraZ vaccinet.

Sputnik Light: All You Need To Know About Russia's New Single-dose COVID-19 Vaccine
[länk]

The makers of Russia's Sputnik V COVID vaccine launched a single-dose vaccine named 'Sputnik Light' has proven effective against all new strains of the virus

Phase 1 & 2 of the Safety and Immunogenicity Study of Sputnik Light demonstrated that:
  1. Sputnik Light can elicit the development of antigen-specific IgG antibodies in 96.9% of individuals on the 28th day after vaccination;
  2. The Sputnik Light vaccine elicits the development of virus-neutralizing antibodies in 91.67% of individuals on the 28th-day post-immunization;
  3. Cellular immune response against the S Protein of SARS-CoV-2 develops in 100% of volunteers on the 10th day;
  4. The immunization of individuals with pre-existing immunity against SARS-CoV-2 with Sputnik Light can elicit the increase of the level of antigen-specific IgG antibodies by more than 40x in 100% of subjects 10 days after immunization;
  5. No serious adverse events were registered after vaccination with Sputnik Light


Developers of single shot Sputnik Light vaccine say it will be produced in India
[länk]
…RDIF CEO Kirill Dmitriev told a news briefing that Sputnik Light could be a “key solution for many countries with viral surges” as it had resulted in “100% protection against severe infections”.
…He said Sputnik Light works well with all existing mutations of the Coronavirus as it “includes all the mutations in its code”. Sputnik Light can also be used as a booster shot for other vaccines and trials are currently underway with AstraZeneca, he said.

“Sputnik Light makes a greater booster shot with other vaccines. We are doing trials with AstraZeneca but it can also be used with others. It can be a booster shot to upgrade other vaccines for all mutations, subject to additional trials,” Dmitriev said.
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_Light är det den första dosen av den vanliga Sputnik V. Det står också att det blev 79 % effektivitet i två studier utförda december - april, i länder som troligen just inte hade deltavarianten då och inte heller kan delta-RNA ha använts för att ta fram RNA-segmentet i vaccinet.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
optimum
För vissa verkar fotboll vara viktigare än förhindra smittspridning av viruset.

Klipp från AB nyhetsrapportering

Skärmdump av en nyhetstext som diskuterar klusterutbrott av smitta kopplade till fotbolls-EM-supportrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Lilllen
  • Laddar…
Staffans2000
Och idag förväntas 80 till 100.000 människor samlas på en plats för att stå och skika tillsammans. Först därefter skall en ny nerstängning inledas.

Staffans
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och idag förväntas 80 till 100.000 människor samlas på en plats för att stå och skika tillsammans. Först därefter skall en ny nerstängning inledas.

Staffans
Ja uppenbarligen är många människor rätt så tröga.
Eller så skiter de i risken att smittas eller smitta andra.
Vi lärde oss tidigt att körsång var effektivt för smittspridning och just att skrika, gapa och prata med hög röst är klart olämpligt.
Kollektivt vansinne.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Ja uppenbarligen är många människor rätt så tröga.
Eller så skiter de i risken att smittas eller smitta andra.
Vi lärde oss tidigt att körsång var effektivt för smittspridning och just att skrika, gapa och prata med hög röst är klart olämpligt.
Kollektivt vansinne.
Alla gör sin egen riskanalys. Det är därför en del åker till Thailand trots att en pandemi är under uppsegling och andra låter bli att vaccinera sig för att de tror att det är farligare än en infektion. Och ytterligare några tycker att en fotbollsmatch är en lämplig aktivitet.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Ja uppenbarligen är många människor rätt så tröga.
Eller så skiter de i risken att smittas eller smitta andra.
Vi lärde oss tidigt att körsång var effektivt för smittspridning och just att skrika, gapa och prata med hög röst är klart olämpligt.
Kollektivt vansinne.
Ok, och vad är det man riskerar? De som är skörast är ju vaccinerade, så sjukvården lär ju inte bli överbelastad av sjukvårdskrävande covidpatienter.

I Sverige har de strategiska vaccineringarna gjort Covid-19 betydligt mer harmlöst för samhället.

Vi kan ju inte stänga samhället för varje influensa framöver..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.