Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ok, och vad är det man riskerar? De som är skörast är ju vaccinerade, så sjukvården lär ju inte bli överbelastad av sjukvårdskrävande covidpatienter.
Så, varför anser du då att alla vuxna skall vaccinera sig överhuvudtaget?

Staffans
 
Nissens
T tanaris skrev:
Alla gör sin egen riskanalys. Det är därför en del åker till Thailand trots att en pandemi är under uppsegling och andra låter bli att vaccinera sig för att de tror att det är farligare än en infektion. Och ytterligare några tycker att en fotbollsmatch är en lämplig aktivitet.
Att åka till Thailand är inte kul nu, men inte på grund av smittan i sig, snarare för att mycket är stängt, myndiheterna har satt upp 145 checkpoints så att folk inte förflyttar sig utan tillstånd. Det värsta är väl om man skulle behöva sjukvård av vilken anledning som helst - man vet inte om den kommer att vara tillgänglig.

För Thaiarna börjar det stora eländet ekonomiskt nu. Jag känner flera som alltid varit välbeställda, nu tvingas de sälja bil, hus o hem till underpriser för att få mat på bordet… och man ser ju inget slut på det. Proteströrelsen växer sig allt starkare också… så det landet kommer inte att bli sig likt på länge, om någonsin.

Jag har haft flera hjärtskärande samtal därifrån där de vill låna pengar. Det är ju inte möjligt när man tydligt ser att man aldrig någonsin får tillbaka lånen… det är inte lätt att tvingas göra sig av med det de slitit ihop.

Och vaccinationerna dröjer pga korruption..

Ursäkta utvikningen, men man blir upprörd över hur styret agerar i det landet…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så, varför anser du då att alla vuxna skall vaccinera sig överhuvudtaget?

Staffans
Svara du på min fråga först…
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Svara du på min fråga först…
Denna?
Nissens Nissens skrev:
Ok, och vad är det man riskerar?
Fler smittade. Men eftersom de flesta sannolikt är relativt unga och friska torde de negativa konsekvenserna bli begränsade. Positivt är att det kommer att öka immuniteten på den naturliga vägen. Vilket är nog så viktigt.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Denna?

Fler smittade. Men eftersom de flesta sannolikt är relativt unga och friska torde de negativa konsekvenserna bli begränsade. Positivt är att det kommer att öka immuniteten på den naturliga vägen. Vilket är nog så viktigt.

Staffans
Japp, det är det jag menar. Från att ha varit en vårdkrävande pandemi liknar konsekvenserna mer en mild influensa. Nu menar jag i Sverige, i världen är det ett annat läge.
Men det är svårt att se att smittspridningen i Sverige är något större problem nu. Möjligen om postcovid visar sig mer utbredd än vad som framkommit, för den är nog så otrevlig.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Att åka till Thailand är inte kul nu, men inte på grund av smittan i sig, snarare för att mycket är stängt, myndiheterna har satt upp 145 checkpoints så att folk inte förflyttar sig utan tillstånd. Det värsta är väl om man skulle behöva sjukvård av vilken anledning som helst - man vet inte om den kommer att vara tillgänglig.

För Thaiarna börjar det stora eländet ekonomiskt nu. Jag känner flera som alltid varit välbeställda, nu tvingas de sälja bil, hus o hem till underpriser för att få mat på bordet… och man ser ju inget slut på det. Proteströrelsen växer sig allt starkare också… så det landet kommer inte att bli sig likt på länge, om någonsin.

Jag har haft flera hjärtskärande samtal därifrån där de vill låna pengar. Det är ju inte möjligt när man tydligt ser att man aldrig någonsin får tillbaka lånen… det är inte lätt att tvingas göra sig av med det de slitit ihop.

Och vaccinationerna dröjer pga korruption..

Ursäkta utvikningen, men man blir upprörd över hur styret agerar i det landet…
Delar din bild av läget då jag har några vänner där (thailändare) och även följer de som rapporterar en del om läget där.
Så jäkla synd om dem och välfärdssystemet är inte alls som här.
En jag följer på sin youtube-kanal som var lycklig att han kunnat få vaccin. Men det var kinesiskt med sämre verkan än det man kan få här. De har precis försökt öppna upp för viss turism men då allt mer eller mindre är stängt är det väldigt få som åker dit. De behöver turister för att öppna upp och turisterna kommer inte före det öppnats upp. Blir som moment 22 eller som jag läste någon som skrev hönan eller ägget, vem kom först.
Det som krävs är att myndigheterna går in med bidrag för att få dem att öppna upp men det kommer troligen aldrig att hända. Läste någon stans att 90% av butikerna på Phuket är borta. Alltså inte bara stängda utan helt borta och stämmer bra med den bild du också ger Nissens.
Jag och frugan hade planerat att åka dit februari 2022, dels för att ha egen semester men även precis som de sade efter tsunamin, att vi skulle komma dit så de får inkomster från oss. Då släppte det rätt bra men nu verkar värre. Nej det kommer med stor sannolikhet inte bli någon sådan resa för oss. Läget är inte hållbart för sådant. Inte speciellt synd om oss utan lider verkligen med deras situation. Att vi inte kan göra vissa saker för restriktioner är enbart trams när de där borta knappt överlever.

Ber om ursäkt om det är lite OT men ändå lite om läget där borta och jag tycker ditt inlägg var befogat Nissens:heart:
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Japp, det är det jag menar. Från att ha varit en vårdkrävande pandemi liknar konsekvenserna mer en mild influensa. Nu menar jag i Sverige, i världen är det ett annat läge.
Men det är svårt att se att smittspridningen i Sverige är något större problem nu. Möjligen om postcovid visar sig mer utbredd än vad som framkommit, för den är nog så otrevlig.
KlokNissens! jag tycker som du! Ända tills du börjar sia om framtiden, vill säga. För vad den har i sitt sköte, vet inte ens du.

Staffans
 
P
T tanaris skrev:
Alla gör sin egen riskanalys.
Jag gör inte min egen riskanalys. Åtminstone inte helt själv. Jag tar råd av folk kan mer än jag om smittspridning och virus. Dessa personer kan göra sin egen riskanalys, men tar nog råd av sina kollegor.

Personer som kan mindre än jag om smittspridning och virus tenderar dock tyvärr att ibland inte ta så mycket råd av folk kan mer än dem.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ok, och vad är det man riskerar?
Snabbare smittspridning (delta är mer smittsam än tidigare varianter). Vaccineringen kanske inte hinner med att hejda smittspridningen lika bra,

Ju snabbare vi kan hejda smittspridningen desto mindre risk för att nya ännu mer smittsamma (och kanske farligare) varianter muterar fram.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Personer som kan mindre än jag om smittspridning och virus tenderar dock tyvärr att ibland inte ta så mycket råd av folk kan mer än dem.
Jag skulle säge precis tvärs om. De är de, som helt okritiskt följer det staten säger till dom att göra. Just för att de inte behärskar ämnet alls.

Staffans
 
P
Det kanske finna sådana också, men de är förmodligen inte i majoritet bland publiken vid finalen i fotbolls-EM.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Det kanske finna sådana också, men de är förmodligen inte i majoritet bland publiken vid finalen i fotbolls-EM.
Det må så vara:D:beer:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Jag gör inte min egen riskanalys. Åtminstone inte helt själv. Jag tar råd av folk kan mer än jag om smittspridning och virus. Dessa personer kan göra sin egen riskanalys, men tar nog råd av sina kollegor.

Personer som kan mindre än jag om smittspridning och virus tenderar dock tyvärr att ibland inte ta så mycket råd av folk kan mer än dem.
Inför vår resa i slutet av januari 2020 gjorde vi en riskbedömning.
Enligt myndigheterna här fick vi inte speciellt mycket men via nätet fick jag fram en del om läget samt vi vänner på plats i Thailand.
Då man inte kan själv tar man till sig råd från de som är utbildade.
Jag tog råd från min Anestesi / IVA utbildade hustru. Även vilken sort munskydd vi skulle skaffa.
Hon visste från sitt arbete vilken modell och jag hittade dem på Elfa.
Även att vi borde ha med plasthandskar ifall ifall. Samt handsprit, rikligt med tvål och även diskmedel mm.

Funkade helt perfekt och läget där var betydligt bättre än här hemma. Personal på hotellen mm använde redan munskydd. Det som däremot kom som en överraskning var att miljoner hade lyckats lämna Wuhan före de stängde och troligen fanns några därifrån i Thailand. Detta fick vi reda på tredje och sista veckan vi var där. Ingen sådan information från Svenska myndigheter som även ett stycke in i mars tycket det var ok att åka till Österrike och åka skidor.
Jag anser att det är bra att göra egen riskvärdering och givetvis med alla uppgifter man kan få fram. Gärna från experter i området.
 
T
P pmd skrev:
Jag gör inte min egen riskanalys. Åtminstone inte helt själv. Jag tar råd av folk kan mer än jag om smittspridning och virus. Dessa personer kan göra sin egen riskanalys, men tar nog råd av sina kollegor.

Personer som kan mindre än jag om smittspridning och virus tenderar dock tyvärr att ibland inte ta så mycket råd av folk kan mer än dem.
Att använda externa informationskällor ingår naturligtvis i en vettigt genomförd riskanalys. Men det finns förstås en skala, från de som blint litar på vad andra säger till de som misstror auktoriteter till den grad att de bara litar på sig själva (eller det "sunda förnuftet", som det då brukar kallas).
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Inför vår resa i slutet av januari 2020 gjorde vi en riskbedömning.
Enligt myndigheterna här fick vi inte speciellt mycket men via nätet fick jag fram en del om läget samt vi vänner på plats i Thailand.
Då man inte kan själv tar man till sig råd från de som är utbildade.
Jag tog råd från min Anestesi / IVA utbildade hustru. Även vilken sort munskydd vi skulle skaffa.
Hon visste från sitt arbete vilken modell och jag hittade dem på Elfa.
Även att vi borde ha med plasthandskar ifall ifall. Samt handsprit, rikligt med tvål och även diskmedel mm.

Funkade helt perfekt och läget där var betydligt bättre än här hemma. Personal på hotellen mm använde redan munskydd. Det som däremot kom som en överraskning var att miljoner hade lyckats lämna Wuhan före de stängde och troligen fanns några därifrån i Thailand. Detta fick vi reda på tredje och sista veckan vi var där. Ingen sådan information från Svenska myndigheter som även ett stycke in i mars tycket det var ok att åka till Österrike och åka skidor.
Jag anser att det är bra att göra egen riskvärdering och givetvis med alla uppgifter man kan få fram. Gärna från experter i området.

Man skulle möjligen kunna tycka att om man nu kommer fram till att man behöver packa ner speciella munskydd, plasthandskar, tvål, diskmedel och handsprit så borde det ligga tämligen nära till hands att dra slutsatsen att man inte borde åka över huvud taget. Det var ju knappast så att det inte fanns tillräckligt med information i januari 2020 att göra bedömningen att det i allmänhet vore olämpligt att resa utomlands, och till ett land nära Kina i synnerhet.

Men det är precis det här jag menar. Du/ni gjorde en riskbedömning och landade i att det ändå var ok, genom att "tänka själv". Jag klagar inte på att ni åkte, men tycker att du kunde vara något mer återhållsam när det kommer till att racka ner på vad andra gör efter att ha gjort sina riskbedömningar...
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.