Nissens
optimum optimum skrev:
Inför vår resa i slutet av januari 2020 gjorde vi en riskbedömning.
Enligt myndigheterna här fick vi inte speciellt mycket men via nätet fick jag fram en del om läget samt vi vänner på plats i Thailand.
Då man inte kan själv tar man till sig råd från de som är utbildade.
Jag tog råd från min Anestesi / IVA utbildade hustru. Även vilken sort munskydd vi skulle skaffa.
Hon visste från sitt arbete vilken modell och jag hittade dem på Elfa.
Även att vi borde ha med plasthandskar ifall ifall. Samt handsprit, rikligt med tvål och även diskmedel mm.

Funkade helt perfekt och läget där var betydligt bättre än här hemma. Personal på hotellen mm använde redan munskydd. Det som däremot kom som en överraskning var att miljoner hade lyckats lämna Wuhan före de stängde och troligen fanns några därifrån i Thailand. Detta fick vi reda på tredje och sista veckan vi var där. Ingen sådan information från Svenska myndigheter som även ett stycke in i mars tycket det var ok att åka till Österrike och åka skidor.
Jag anser att det är bra att göra egen riskvärdering och givetvis med alla uppgifter man kan få fram. Gärna från experter i området.
Tja, det var många tusentals kineser från Wuhan och firade det kinesiska nyåret i Thailand 2020. Det fanns inga restriktioner alls då.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Tja, det var många tusentals kineser från Wuhan och firade det kinesiska nyåret i Thailand 2020. Det fanns inga restriktioner alls då.
Jo det fanns det. De scannade inresande med febertemp i pannan. Men för övrigt tror jag det stämmer.
Dock när vi reste hem var de väldigt noga med om vi hade varit i Kina senaste 2 veckorna. Då skulle man anmäla sig till en plats på flygplatsen. Detta stod på anslag i kön för incheckning för hemresan och det stod även två personer från flygplatsen i kösystemet och kontrollerade våra pass efter stämplar som visade var vi varit tidigare,
På samma anslag stod det att om man hade symptom skulle man gå till samma ställe och anmäla detta.
Dock kollade de inte tempen på oss när vi reste hem.
Men här i Sverige var det ingen kontroll eller anslag mm när vi kom hem. Anslag med 1177 mm kom senare.
Men det var en del kineser där och precis som du skriver så var det för att fira kinesiska nyåret.
 
P
T tanaris skrev:
Att använda externa informationskällor ingår naturligtvis i en vettigt genomförd riskanalys.
Jo, jag var kanske lite otydlig med "åtminstone inte helt själv". T.ex. när det finns åsikter och råd från från folk som kan mer än jag som kommer i konflikt med varandra, så har jag inget annat val än att själv försöka värdera vilka experter som är trovärdigast.
Men det finns förstås en skala, från de som blint litar på vad andra säger till de som misstror auktoriteter till den grad att de bara litar på sig själva (eller det "sunda förnuftet", som det då brukar kallas).
Sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt.
(Det blir kanske lite bättre på engelska: Common sense is neither common nor sensible).
 
Redigerat:
Nissens
P pmd skrev:
Sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt.
(Det blir kanske lite bättre på engelska: Common sense is neither common nor sensible).
Ja, och vanligt sunt förnuft är inte vanligt. :cool:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, och vanligt sunt förnuft är inte vanligt. :cool:
mej. Men sunt är det.
Och hur många har "bondförnuft"?

Staffans "bonde"
 
optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
mej. Men sunt är det.
Och hur många har "bondförnuft"?

Staffans "bonde"
Sådant där är samlingsnamn på erfarenhet man skaffat sig.
Exempelvis gör man inte samma fel två gånger får då är man korkad.


Albert Einsteins definition av vansinne;
”Dumhet är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.”
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
Albert Einsteins definition av vansinne;
”Dumhet är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.”
Det är ett citat från novellen "Sudden death" av Rita Mae Brown.
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
optimum
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det är ett citat från novellen "Sudden death" av Rita Mae Brown.
Stämmer alltså bra in i denna tråden också.
Att öppna upp och sedan se smittspridningen ta fart och sedan gör om det igen och tro det ska bli annat resultat.
Jag tror vi får en spännande höst här i Sverige med deltan.

Åtminstone har man det spännande nu i Nederländerna.


Stolpdiagram som visar dagliga nya fall av COVID-19 i Nederländerna, med både dagsantal och rullande medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Stämmer alltså bra in i denna tråden också.
Att öppna upp och sedan se smittspridningen ta fart och sedan gör om det igen och tro det ska bli annat resultat.
Jag tror vi får en spännande höst här i Sverige med deltan.

Åtminstone har man det spännande nu i Nederländerna.


[bild]
Vad det nu spelar för roll… viruset är ju rätt harmlöst i Sverige numera.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
En av rollerna det spelar beskrev jag i inlägg #10805.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Vad det nu spelar för roll… viruset är ju rätt harmlöst i Sverige numera.
Du menar att du sitter på fakta om att deltan inte kommer spridas direkt nämnvärt och att ingen kommer avlida av det? Förklara gärna om du anser att virusets mutation av delta skulle vara mindre farlig.

Vi får så vad myndigheterna kommer tycka och om de delar din åsikt om att det är harmlöst.
Det finns en hel del som ännu inte vaccinerat sig och vaccinets verkan är inte optimal med delta varianten.
 
D
optimum optimum skrev:
Det finns en hel del som ännu inte vaccinerat sig och vaccinets verkan är inte optimal med delta varianten.
Finns rätt gott om lediga tider, nu får folk ta sig i kragen och göra sin lilla pytteinsats!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Finns rätt gott om lediga tider, nu får folk ta sig i kragen och göra sin lilla pytteinsats!
Jag tror att de äldre som hittills inte vaccinerat sig har medicinering eller annat som gör att de avråtts från vaccin eller så finns det de som inte vill ta vaccinet på grund av risker.
OBS min teori varför inte 100% av 65+ är fullvaccinerade.

Jag ser problem med att om vi får en 4:e våg så kommer vi på nytt få restriktioner och problem för många företag med frånvaro. Även att en sådan smittspridning på nytt kommer nå de äldre och svaga och får ökad beläggning på våra sjukhus igen. I Storbritannien ser man redan ökad inskrivning på sjukhusen. Hoppas verkligen vi slipper det här.
 
D
optimum optimum skrev:
Jag tror att de äldre som hittills inte vaccinerat sig har medicinering eller annat som gör att de avråtts från vaccin eller så finns det de som inte vill ta vaccinet på grund av risker.
OBS min teori varför inte 100% av 65+ är fullvaccinerade.

Jag ser problem med att om vi får en 4:e våg så kommer vi på nytt få restriktioner och problem för många företag med frånvaro. Även att en sådan smittspridning på nytt kommer nå de äldre och svaga och får ökad beläggning på våra sjukhus igen. I Storbritannien ser man redan ökad inskrivning på sjukhusen. Hoppas verkligen vi slipper det här.
Ingen aning hur det fördelar sig men jag hör blandade anledningar själv, nu blir nog utmaningen att få de yngre att vaccinera sig, det är en rätt stor grupp.
 
optimum
D djac skrev:
Ingen aning hur det fördelar sig men jag hör blandade anledningar själv, nu blir nog utmaningen att få de yngre att vaccinera sig, det är en rätt stor grupp.
Ja det kommer bli en utmaning att hinna före en smittspridning av deltan.
Risk är att de yngre ger upp med problemen att hitta tider för vaccination. Samtidigt som det sprids rykten om att viruset inte är så farligt.
Bra att vissa företag nu fått möjlighet att vaccinera personalen direkt på företaget. Jag hoppas verkligen vi kommer se en bra effekt av vaccinet även om vi får en 4:e våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.