Byggahus.se
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte helt påläst på Danmark men tror mig ha sett att man har haft stor nedgång i antal smittade sista tiden.

Dödligheten laggar en del så om det stämmer kommer vi att se en utplanande kurva för Danmark inom någon vecka eller två.
Jo det ser ut som de har en sjunkande utveckling. Dock för tidigt för att ropa hej

Linjediagram som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Danmark, med en nedåtgående trend i den senaste datan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Danskarna hack i häl.
Alla tuffa åtgärder till ingen nytta tyvärr.
Du menar "samma uppåtgående trend" och inte "hack i häl", som betyder något helt annat?

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo det ser ut som de har en sjunkande utveckling. Dock för tidigt för att ropa hej

[bild]
Bra trend för dansken. Speciellt att det sjunker före helgerna. Sverige mer svårtolkat imo.

Diagram över dagliga nya fall av coronavirus med trender som sjunker före helgerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Bra trend för dansken. Speciellt att det sjunker före helgerna. Sverige mer svårtolkat imo.

[bild]
Fast antalet dagliga fall har som sagt ökat med 200 dagligen.
Det är en ökande trend oavsett vad dina dammiga diagram säger. Det är även varför man skärper sina åtgärder ytterligare.

Sen ska du nog snarare jämföra våg 1 och 2 i danmark respektive Skåne så ser du bättre.
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du menar "samma uppåtgående trend" och inte "hack i häl", som betyder något helt annat?

Staffan
Berätta gärna var de olika uttrycken betyder Staffan?
 
E El-Löken66 skrev:
Fast antalet dagliga fall har som sagt ökat med 200 dagligen.
Det är en ökande trend oavsett vad dina dammiga diagram säger. Det är även varför man skärper sina åtgärder ytterligare.

Sen ska du nog snarare jämföra våg 1 och 2 i danmark respektive Skåne så ser du bättre.

Enligt worldometer så minskar dom?

Graf som visar dagliga nya fall av coronavirus i Danmark med sjunkande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
optimum optimum skrev:
Bra


Hack i häl. Vad underligt du ser på saken.
Och våra grannar Norge och Finland missade du uppenbarligen.
Går nog påstå att deras strategier är betydligt bättre som skyddar sina medborgare.

Så här är läget nu för avlidna med/av covid-19
källa: [länk]

Avläst 2020-12-30 kl 15:50

Sverige 8726
Norge 436
Danmark 1256
Finland 556

Sverige har
20 gånger så många som Norge
7 gånger så många som Danmark
16 gånger så många som Finland
och 4 gånger så många som alla de andra tillsammans

Nu har de inte så tuffa åtgärder vilket du uppenbarligen inte heller känner till.
Men deras ledare kanske håller sig till vad de satt för åtgärder vilket man knappast kan påstå vi gör här.

Jag är tillräckligt ödmjuk för att inte kritisera deras strategier. De verkar vara bättre än våra.
Som elektriker vet jag att du kan räkna själv. Det fick åtminstone jag lära mig på min el-utbildning. (inriktning starkström)
Kan räkna såpass att man kan ta hänsyn till olika nationers folkmängd och kompensera för denna.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Berätta gärna var de olika uttrycken betyder Staffan?
Hack i häl = omedelbart efter, precis bakom. Där är inte Danmark.

Staffan
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Enligt worldometer så minskar dom?

[bild]
Man ska nog vara försiktig med att tolka antalet nya fall pga. helgerna både i Danmark och Sverige. Det är inte alls säkert att det testas på samma sätt.

Tergo länkade nyss till sidan https://www.sst.dk/da/corona/status-for-epidemien/tal-og-overvaagning och där man kan se att antalet nyinläggningar på sjukhus (avsnitt 2.1) inte har minskat på sistone utan ser ut att vara rätt konstant de senaste två veckorna. Antalet som är inlagda ser ut att stiga brant (2.2).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog vara försiktig med att tolka antalet nya fall pga. helgerna både i Danmark och Sverige. Det är inte alls säkert att det testas på samma sätt.

Tergo länkade nyss till sidan [länk] och där man kan se att antalet nyinläggningar på sjukhus (avsnitt 2.1) inte har minskat på sistone utan ser ut att vara rätt konstant de senaste två veckorna. Antalet som är inlagda ser ut att stiga brant (2.2).
Jag jämför mest Danmark med Danmark och noterar att kurvan vänder innan ledigheterna vilket är lovande imo.

Liknande med nyinläggningar att de ju speglar insjuknande som inträffat för en tid sedan.

Vi lär få se om en vecka eller två hur det förhöll sig.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag jämför mest Danmark med Danmark och noterar att kurvan vänder innan ledigheterna vilket är lovande imo.

Liknande med nyinläggningar att de ju speglar insjuknande som inträffat för en tid sedan.

Vi lär få se om en vecka eller två hur det förhöll sig.
Det jag menade var att även i Danmark så har det varit helger vilket kan påverka hur många som testas. Det har det ju gjort i Stockholm åtminstone.

Visst är nyinläggningar förskjutna i tiden jämfört med bekräftade fall men det är väl typ mindre än en vecka. De är i alla fall mycket oroliga i Danmark och verkar inte tycka att det blir bättre utan igår kväll förlängdes de restriktioner som råder där med två veckor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.10 men det kommer från TT så bör gå att läsa på många ställen.
 
BirgitS
Fohm har genomfört ytterligare en omgång sekvenseringar av viruset och presenterar det i rapporten https://www.folkhalsomyndigheten.se...venska-sars-cov-2-som-orsakar-covid-19-del-3/ för den som är intresserad av att se vilka varianter som är vanliga i världen, Europa och Sverige under olika veckor. T.ex. kan man se att den spanska varianten B.1.177 som dök upp i juni har spritt sig över världen och blivit helt dominerande, även om det är först i oktober som det sker i Sverige. I gengäld har vårens dominerande variant B.1.1 trängts undan.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Trassel mellan EU och Astra riskerar att försena vaccinet i EU. EU säger att Astra inte gjort någon formell ansökan och Astra säger att delat alla data löpande.

Astra har redan producerat upp emot 50 miljoner doser så vore verkligen tråkigt om vaccinet inte godkänns snabbt.

""
Enligt nyhetsbyrån Reuters är det ytterst osannolikt att AstraZenecas vaccin kan få grönt ljus inom januari 2021.

- Vi behöver få ytterligare data om kvaliteten på deras vaccin, preciserar Wathion i intervjun.

Svenska Yle ringer upp AstaZenecas presschef i Norden, Christina Malmberg Hägerstrand, för att höra svensk-brittiska AstraZenecas syn på situationen.

Malmberg Hägerstrand säger att bolaget har en så kallad "rolling review" med olika länders tillsynsmyndigheter, bland annat med EMA.

Men det verkar som att Europeiska läkemedelsmyndigheten tolkar situationen så att ni inte har fyllt i en formell ansökan om att få ert vaccin godkänt för försäljning i EU?

- Vad jag förstår är våra data under aktiv granskning. Datan har delats med flera tillsynsmyndigheter, bland annat med EMA och som vi förstår det så har vi även aktiv och regelbunden kontakt med myndigheterna angående datan som vi delat med dem, säger Christina Malmberg Hägerstrand.

På frågan om AstraZeneca har fyllt i den ansökan som EMA:s vice vd Noël Wathion talar om i intervjun med tidningen Het Nieuwblad syftar Malmberg Hägerstrand till det uttalande hon nyss gav.""

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ndet-av-astrazenecas-vaccin-maste-skjutas-upp
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Trassel mellan EU och Astra riskerar att försena vaccinet i EU. EU säger att Astra inte gjort någon formell ansökan och Astra säger att delat alla data löpande.

Astra har redan producerat upp emot 50 miljoner doser så vore verkligen tråkigt om vaccinet inte godkänns snabbt.

""
Enligt nyhetsbyrån Reuters är det ytterst osannolikt att AstraZenecas vaccin kan få grönt ljus inom januari 2021.

- Vi behöver få ytterligare data om kvaliteten på deras vaccin, preciserar Wathion i intervjun.

Svenska Yle ringer upp AstaZenecas presschef i Norden, Christina Malmberg Hägerstrand, för att höra svensk-brittiska AstraZenecas syn på situationen.

Malmberg Hägerstrand säger att bolaget har en så kallad "rolling review" med olika länders tillsynsmyndigheter, bland annat med EMA.

Men det verkar som att Europeiska läkemedelsmyndigheten tolkar situationen så att ni inte har fyllt i en formell ansökan om att få ert vaccin godkänt för försäljning i EU?

- Vad jag förstår är våra data under aktiv granskning. Datan har delats med flera tillsynsmyndigheter, bland annat med EMA och som vi förstår det så har vi även aktiv och regelbunden kontakt med myndigheterna angående datan som vi delat med dem, säger Christina Malmberg Hägerstrand.

På frågan om AstraZeneca har fyllt i den ansökan som EMA:s vice vd Noël Wathion talar om i intervjun med tidningen Het Nieuwblad syftar Malmberg Hägerstrand till det uttalande hon nyss gav.""

[länk]
Jag läste något där vaccinsamordnaren sa typ att han hade uppfattat det som att EMA väntade på resultatet av en studie som pågår i USA.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.