Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Sverige klarat sig hyfsat, och det är ingen slump.
Jo.
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo.
Ok, då är alla restriktioner meningslösa enligt dig, och även diskussionerna om dem..

Jösses…

PS är du medlem i ”kavlaner”? :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ok, då är alla restriktioner meningslösa enligt dig, och även diskussionerna om dem..

Jösses…

PS är du medlem i ”kavlaner”? :)
Nej, nej och nej.
 
BirgitS
– Spår av covid-19 i Stockholms avloppsvatten har minskat kontinuerligt sedan i maj. Vi hade en topp under våren och man kan säga att mängden halter av coronavirus i avloppsvattnet följer de allmänna smittsiffrorna i samhället. De följs åt ganska väl, säger David Nilsson, docent och chef för KTH Vattencentrum, som är med och finansierar forskningsprojektet på KTH.
– Det är nu så låga virusnivåer, så det är på gränsen till att vi kan mäta det i vissa områden. Vid mätningen den här veckan har vi inte mätt upp något virus alls i Henriksdal, Hässelby och Riksby. De två sistnämnda hör till Brommas vattenverksområde. Och det är bara spårmängder i Järva, Sickla och Käppala. Det är alltså en fortsatt nedåtgående trend, säger Cecilia Williams, professor vid KTH och som leder forskargruppen som gör analyserna av vattenproverna på SciLifeLab i Stockholm.
– I Uppsala har virusnivåerna i avloppsvattnet gått ner till väldigt låga halter. I Umeå hade virusnivåerna vid den senaste mätningen – som jag har information om – vecka 22 inte gått ner så mycket. Örebro hade också ganska låga nivåer i den senaste mätningen. Även i Göteborg görs mätningar, säger Cecilia Williams.
https://www.dn.se/sthlm/nastan-inga-spar-av-coronavirus-i-stockholms-avloppsvatten/
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Om man är intresserad av fakta runt detta kan man kika här, Sverige ligger runt mitten, i perioder som nu över medel i andra perioder strac under ett medel.

[länk]
Just ja, jag glömde Argentina som har haft riktigt kraftiga restriktioner under väldigt lång tid. Där måste befolkningen vara extremt nöjda om Ulltands teori stämmer.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej, nej och nej.
Alltså är det inte slumpmässigt..
 
BirgitS
Enligt Fohm:s veckorapport steg antalet bekräftade fall förra veckan (2100 st) jämfört med veckan innan. Viss eftersläpning i rapporteringen förekommer fortfarande pga. säkerhetsåtgärderna kring SmiNet så fall kan registreras veckan efter att de bekräftades och det gäller framför allt de gråmarkerade veckorna nedan.

Stapeldiagram som visar antalet bekräftade COVID-19 fall per vecka från 2020 vecka 40 till 2021 vecka 27.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är i åldersgruppen 40-49 år som ökningen har skett i huvudsak medan det är högst incidens i gruppen 18-19 år.
Nära hälften av alla helgenomsekvensierade prover är deltavarianten och de flesta positiva prov helgenomsekvensieras.
"För att minska risken för nya utbrott och ökad smittspridning krävs en hög vaccinationstäckning, testning och smittspårning enligt gällande vägledningar samt att alla följer smittskyddsåtgärderna."
"För vecka 24 har hittills 15 avlidna bekräftade fall rapporterats,"
Medelåldern för de avlidna är 71 år de senaste 30 dagarna.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Alltså är det inte slumpmässigt..
Jo.
 
P
D djac skrev:
Vi visar väl oss ha legat strax över mitten i Europa vad det gäller restriktionerna.
Hur mäter man restriktioner?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Om man är intresserad av fakta runt detta kan man kika här, Sverige ligger runt mitten, i perioder som nu över medel i andra perioder strac under ett medel.

[länk]
Aha. Det är så man gör.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Pfizer så är det framför allt de som vaccinerades i vintras som nu insjuknar vilket gör att Pfizer anser att länder behöver planera för en tredje dos snart.[länk]
Hmm … den konspiratoriskt lagde misstänker förstås att Pfizer avsiktligt gjorde sitt vaccin lite för svagt.
:cool:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Hmm … den konspiratoriskt lagde misstänker förstås att Pfizer avsiktligt gjorde sitt vaccin lite för svagt.
:cool:
Hehe, visst men problemet var ju att de inte ens visste om det skulle fungera med den dos det blev.

Vårt immunsystem behöver nog snarare bli påmint och det är ju många vaccin som man behöver fylla på då och då.
 
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo visst har jag varit "drabbad" men inte så jäkla allvarligt. Kanske för att jag är av äldre generationen och har fått lära mig att man kan få göra eftergifter. Det gäller att inte se bara på vad man inte kan göra utan på vad man kan göra.
Nä, du åker ju taxi och hälsar i hand trots rådande restriktioner så det är väl klart att inte du har drabbats :-D
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo.
Ok, det bekräftar ju värsta farhågan.
Och visst är du med i kavlaner, alla dina argument finns där. O lite till. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.