1 014 468 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
– Spår av covid-19 i Stockholms avloppsvatten har minskat kontinuerligt sedan i maj. Vi hade en topp under våren och man kan säga att mängden halter av coronavirus i avloppsvattnet följer de allmänna smittsiffrorna i samhället. De följs åt ganska väl, säger David Nilsson, docent och chef för KTH Vattencentrum, som är med och finansierar forskningsprojektet på KTH.
– Det är nu så låga virusnivåer, så det är på gränsen till att vi kan mäta det i vissa områden. Vid mätningen den här veckan har vi inte mätt upp något virus alls i Henriksdal, Hässelby och Riksby. De två sistnämnda hör till Brommas vattenverksområde. Och det är bara spårmängder i Järva, Sickla och Käppala. Det är alltså en fortsatt nedåtgående trend, säger Cecilia Williams, professor vid KTH och som leder forskargruppen som gör analyserna av vattenproverna på SciLifeLab i Stockholm.
https://www.dn.se/sthlm/nastan-inga-spar-av-coronavirus-i-stockholms-avloppsvatten/– I Uppsala har virusnivåerna i avloppsvattnet gått ner till väldigt låga halter. I Umeå hade virusnivåerna vid den senaste mätningen – som jag har information om – vecka 22 inte gått ner så mycket. Örebro hade också ganska låga nivåer i den senaste mätningen. Även i Göteborg görs mätningar, säger Cecilia Williams.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Just ja, jag glömde Argentina som har haft riktigt kraftiga restriktioner under väldigt lång tid. Där måste befolkningen vara extremt nöjda om Ulltands teori stämmer.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt Fohm:s veckorapport steg antalet bekräftade fall förra veckan (2100 st) jämfört med veckan innan. Viss eftersläpning i rapporteringen förekommer fortfarande pga. säkerhetsåtgärderna kring SmiNet så fall kan registreras veckan efter att de bekräftades och det gäller framför allt de gråmarkerade veckorna nedan.
Det är i åldersgruppen 40-49 år som ökningen har skett i huvudsak medan det är högst incidens i gruppen 18-19 år.
Nära hälften av alla helgenomsekvensierade prover är deltavarianten och de flesta positiva prov helgenomsekvensieras.
"För att minska risken för nya utbrott och ökad smittspridning krävs en hög vaccinationstäckning, testning och smittspårning enligt gällande vägledningar samt att alla följer smittskyddsåtgärderna."
"För vecka 24 har hittills 15 avlidna bekräftade fall rapporterats,"
Medelåldern för de avlidna är 71 år de senaste 30 dagarna.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är i åldersgruppen 40-49 år som ökningen har skett i huvudsak medan det är högst incidens i gruppen 18-19 år.
Nära hälften av alla helgenomsekvensierade prover är deltavarianten och de flesta positiva prov helgenomsekvensieras.
"För att minska risken för nya utbrott och ökad smittspridning krävs en hög vaccinationstäckning, testning och smittspårning enligt gällande vägledningar samt att alla följer smittskyddsåtgärderna."
"För vecka 24 har hittills 15 avlidna bekräftade fall rapporterats,"
Medelåldern för de avlidna är 71 år de senaste 30 dagarna.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...covid-19-veckorapport-2021-vecka-26-final.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hehe, visst men problemet var ju att de inte ens visste om det skulle fungera med den dos det blev.P pmd skrev:
Vårt immunsystem behöver nog snarare bli påmint och det är ju många vaccin som man behöver fylla på då och då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
EMA lägger till inflammation i hjärtmuskel eller -säck som mycket ovanlig biverkan på biverkningslistan för vaccinerna från Pfizer och Moderna.
https://www.gp.se/nyheter/världen/ema-hjärtsyndrom-på-biverkningslista-1.50977495
Nä, du åker ju taxi och hälsar i hand trots rådande restriktioner så det är väl klart att inte du har drabbats :-Doptimum skrev: