1 014 242 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Är den? Jag tycker den verkar ganska rörig.Ulltand skrev:
https://ichpanalytics.imperialcolle...id=1&:isGuestRedirectFromVizportal=y&:embed=y
Om man är intresserad av fakta runt detta kan man kika här, Sverige ligger runt mitten, i perioder som nu över medel i andra perioder strac under ett medel.Fairlane skrev:
https://ourworldindata.org/covid-stringency-index
Det behövs inte. Dels för att Lövéns nog inte besitter den förmågan och dels för att jag fått fortlöpande information om läget av bekanta på plats i Vicenza. Enligt de, så var åtstramningarna där väsentligt kraftfullare än här. Statestik, är som bekant inte detsamma som trådens mest missbrukade ord.D djac skrev:
Staffans
Detta är open source, du kan se varje datapunkt och maila dem om de skrivit in fel.Staffans2000 skrev:
Det behövs inte. Dels för att Lövéns nog inte besitter den förmågan och dels för att jag fått fortlöpande information om läget av bekanta på plats i Vicenza. Enligt de, så var åtstramningarna där väsentligt kraftfullare än här. Statestik, är som bekant inte detsamma som trådens mest missbrukade ord.
Staffans
Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.
Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Såklart, här har vi ju ett försök till ett objektivt projekt där man jämför summan av alla restriktioner i länderna, en enstaka individ upplever sannolikt inte alla och det skulle då ge en skev bild om man baserade detta på hörsägen.B b8q skrev:Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.
Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Men som sagt, jag uppfattar Oxford som ett relativt seriöst universitet så om man har förslag på förbättringar av modellerna så är de nog intresserade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Har du noterat att just kartan man får fram när man klickar på länken visar de restriktioner som gäller idag och sen får man dra i cirkeln på tidslinjen för att se hur det har varit vid andra tidpunkter?Staffans2000 skrev:
Eller så kan man välja Chart och sen vilka länder man vill studera närmare.
Nej.BirgitS skrev:
Kollade bara i telefonen.
Staffans
Men även de som blir berörda får väl fatta varför?B b8q skrev:Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.
Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Restriktionerna är införda enbart för att minska smittspridningen precis som man ska göra i en pandemi av denna typen.
Att jag sedan tycker att det som gjorts varit för lite och för sent håller jag fast till.
T.ex. att vi införde max 500 personer på evenemang i mars och sedan begränsade den ytterligare i några steg.
Där kunde infört tidigare och 500 skulle aldrig funnits med då det är för många att samlas i en lokal. Vi såg smittspridningen ta fart i andra länder och det fanns inget som pekade på att just vi skulle slippa ifrån det.
Nej jag vill inte ha lockdown men jag hade gärna sett att reglerna som senare införts då man insett att det inte håller skulle införts betydligt tidigare.
Ytterligare bevis är alkoholförbudet på krogen efter 20:30. Den kunde vi infört betydligt tidigare. Även att måste sitta ned och dricka sin öl. Om man nu tycker det är så jäkla viktigt med att drick öl på krogen.
För klent och för sent.
Jo visst har jag varit "drabbad" men inte så jäkla allvarligt. Kanske för att jag är av äldre generationen och har fått lära mig att man kan få göra eftergifter. Det gäller att inte se bara på vad man inte kan göra utan på vad man kan göra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Enligt Pfizer så är det framför allt de som vaccinerades i vintras som nu insjuknar vilket gör att Pfizer anser att länder behöver planera för en tredje dos snart.blackarrow skrev:
https://www.dn.se/sverige/pfizer-flera-lander-overvager-tredje-dos/
Baserat på resultatet jämfört med övriga Europa så har restriktionerna varit väl avvägda. Saker och ting kan alltid göras bättre, men faktum är att Sverige klarat sig hyfsat, och det är ingen slump.optimum skrev:
Men även de som blir berörda får väl fatta varför?
Restriktionerna är införda enbart för att minska smittspridningen precis som man ska göra i en pandemi av denna typen.
Att jag sedan tycker att det som gjorts varit för lite och för sent håller jag fast till.
T.ex. att vi införde max 500 personer på evenemang i mars och sedan begränsade den ytterligare i några steg.
Där kunde infört tidigare och 500 skulle aldrig funnits med då det är för många att samlas i en lokal. Vi såg smittspridningen ta fart i andra länder och det fanns inget som pekade på att just vi skulle slippa ifrån det.
Nej jag vill inte ha lockdown men jag hade gärna sett att reglerna som senare införts då man insett att det inte håller skulle införts betydligt tidigare.
Ytterligare bevis är alkoholförbudet på krogen efter 20:30. Den kunde vi infört betydligt tidigare. Även att måste sitta ned och dricka sin öl. Om man nu tycker det är så jäkla viktigt med att drick öl på krogen.
För klent och för sent.
Jo visst har jag varit "drabbad" men inte så jäkla allvarligt. Kanske för att jag är av äldre generationen och har fått lära mig att man kan få göra eftergifter. Det gäller att inte se bara på vad man inte kan göra utan på vad man kan göra.