T
D
B b8q skrev:
Det ser vi inte alls. Sverige var ju det land i EU där folk var mest nöjda med hur landet skött sina smittskyddsåtgärder, samtidigt som vi haft bland de mildaste nedstängningarna.
Vi visar väl oss ha legat strax över mitten i Europa vad det gäller restriktionerna.
 
D
Fairlane Fairlane skrev:
Vilka länder talar vi om då? Jag vet ärligt talat inte vilka länder som haft hårdast restriktioner, men jag misstänker är Frankrike och Spanien ligger högt på listan. Har de mest nöjda medborgare?
Om man är intresserad av fakta runt detta kan man kika här, Sverige ligger runt mitten, i perioder som nu över medel i andra perioder strac under ett medel.

https://ourworldindata.org/covid-stringency-index
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och det är bättre?
D djac skrev:
Om man är intresserad av fakta runt detta kan man kika här, Sverige ligger runt mitten, i perioder som nu över medel i andra perioder strac under ett medel.

[länk]
Väldigt konstiga "fakta"! Samma som Norge, men strängare än Italien!

Staffans
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Väldigt konstiga "fakta"! Samma som Norge, men strängare än Italien!

Staffans
Det är nog en konspiration, Löfven har hotat någre prefekter på Oxforduniversitetet, du bör kolla upp det!
 
Staffans2000
D djac skrev:
Det är nog en konspiration, Löfven har hotat någre prefekter på Oxforduniversitetet, du bör kolla upp det!
Det behövs inte. Dels för att Lövéns nog inte besitter den förmågan och dels för att jag fått fortlöpande information om läget av bekanta på plats i Vicenza. Enligt de, så var åtstramningarna där väsentligt kraftfullare än här. Statestik, är som bekant inte detsamma som trådens mest missbrukade ord.

Staffans
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det behövs inte. Dels för att Lövéns nog inte besitter den förmågan och dels för att jag fått fortlöpande information om läget av bekanta på plats i Vicenza. Enligt de, så var åtstramningarna där väsentligt kraftfullare än här. Statestik, är som bekant inte detsamma som trådens mest missbrukade ord.

Staffans
Detta är open source, du kan se varje datapunkt och maila dem om de skrivit in fel.
 
Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.

Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
 
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.

Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Såklart, här har vi ju ett försök till ett objektivt projekt där man jämför summan av alla restriktioner i länderna, en enstaka individ upplever sannolikt inte alla och det skulle då ge en skev bild om man baserade detta på hörsägen.

Men som sagt, jag uppfattar Oxford som ett relativt seriöst universitet så om man har förslag på förbättringar av modellerna så är de nog intresserade.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Väldigt konstiga "fakta"! Samma som Norge, men strängare än Italien!

Staffans
Har du noterat att just kartan man får fram när man klickar på länken visar de restriktioner som gäller idag och sen får man dra i cirkeln på tidslinjen för att se hur det har varit vid andra tidpunkter?

Eller så kan man välja Chart och sen vilka länder man vill studera närmare.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Har du noterat att just kartan man får fram när man klickar på länken visar de restriktioner som gäller idag och sen får man dra i cirkeln på tidslinjen för att se hur det har varit vid andra tidpunkter?

Eller så kan man välja Chart och sen vilka länder man vill studera närmare.
Nej.
Kollade bara i telefonen.

Staffans
 
optimum
B b8q skrev:
Jag tror ju att hur restriktioner upplevs är något väldigt individuellt. Själv har jag t.ex. inte upplevt att jag drabbats alls av publikrestriktioner på arenor eller antal gäster eller stängningstider på restauranger, eftersom jag nästan aldrig går på sånt. Men andra upplever det säkert som ett stort bekymmer.

Så frågar man några olika bekanta kan man få helt olika svar, och det är knappast representativt för ett helt land. Därför tar jag också undersökningen med en nypa salt - vem vet vilka de råkat fråga?
Men även de som blir berörda får väl fatta varför?

Restriktionerna är införda enbart för att minska smittspridningen precis som man ska göra i en pandemi av denna typen.
Att jag sedan tycker att det som gjorts varit för lite och för sent håller jag fast till.
T.ex. att vi införde max 500 personer på evenemang i mars och sedan begränsade den ytterligare i några steg.
Där kunde infört tidigare och 500 skulle aldrig funnits med då det är för många att samlas i en lokal. Vi såg smittspridningen ta fart i andra länder och det fanns inget som pekade på att just vi skulle slippa ifrån det.
Nej jag vill inte ha lockdown men jag hade gärna sett att reglerna som senare införts då man insett att det inte håller skulle införts betydligt tidigare.
Ytterligare bevis är alkoholförbudet på krogen efter 20:30. Den kunde vi infört betydligt tidigare. Även att måste sitta ned och dricka sin öl. Om man nu tycker det är så jäkla viktigt med att drick öl på krogen.
För klent och för sent.

Jo visst har jag varit "drabbad" men inte så jäkla allvarligt. Kanske för att jag är av äldre generationen och har fått lära mig att man kan få göra eftergifter. Det gäller att inte se bara på vad man inte kan göra utan på vad man kan göra.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Israel rapporterar att effektiviteten mot symptomatisk smitta med delta varianten sjunkit till 64%, men effektiviteten är forfarande hög mot sjukhusinläggning, 93%.
Israel Says Pfizer Vaccine Less Effective in Preventing Delta Variant Infection,
[länk]
Enligt Pfizer så är det framför allt de som vaccinerades i vintras som nu insjuknar vilket gör att Pfizer anser att länder behöver planera för en tredje dos snart.
Anledningen till att Pfizer trycker på för ett godkännande av en tredje dos är enligt bolaget resultat om att personer löper en större risk att smittas sex månader efter den andra vaccinsprutan, samt spridningen av den mycket smittsamma deltavarianten.
En större studie med 10 000 deltagare ska inledas inom kort, och pågå under hösten.
Enligt Dolsten så pekar preliminära data från bolaget att en tredje dos skapar antikroppsnivåer som är fem till tio gånger högre än efter den andra dosen, vilket tyder på att en boosterspruta kan erbjuda ett lovande skydd.
https://www.dn.se/sverige/pfizer-flera-lander-overvager-tredje-dos/
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Men även de som blir berörda får väl fatta varför?

Restriktionerna är införda enbart för att minska smittspridningen precis som man ska göra i en pandemi av denna typen.
Att jag sedan tycker att det som gjorts varit för lite och för sent håller jag fast till.
T.ex. att vi införde max 500 personer på evenemang i mars och sedan begränsade den ytterligare i några steg.
Där kunde infört tidigare och 500 skulle aldrig funnits med då det är för många att samlas i en lokal. Vi såg smittspridningen ta fart i andra länder och det fanns inget som pekade på att just vi skulle slippa ifrån det.
Nej jag vill inte ha lockdown men jag hade gärna sett att reglerna som senare införts då man insett att det inte håller skulle införts betydligt tidigare.
Ytterligare bevis är alkoholförbudet på krogen efter 20:30. Den kunde vi infört betydligt tidigare. Även att måste sitta ned och dricka sin öl. Om man nu tycker det är så jäkla viktigt med att drick öl på krogen.
För klent och för sent.

Jo visst har jag varit "drabbad" men inte så jäkla allvarligt. Kanske för att jag är av äldre generationen och har fått lära mig att man kan få göra eftergifter. Det gäller att inte se bara på vad man inte kan göra utan på vad man kan göra.
Baserat på resultatet jämfört med övriga Europa så har restriktionerna varit väl avvägda. Saker och ting kan alltid göras bättre, men faktum är att Sverige klarat sig hyfsat, och det är ingen slump.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.