BirgitS BirgitS skrev:
Det kan politiker förstås inte..
Jag hoppas du är ironisk nu. Eller?
 
Behöver man vaccinera sig om man har haft covid-19?
I denna lilla studie valde man ut patienter ur en större pågående studie. Man kom fram till att sjukdom + 1 dos gav lika många eller fler antikroppar än 2 doser mRNA vaccin.
Vad man inte får missa är att antikropparna skall passa den virusvariant som sprids om dessa skydda mot att insjukna och smitta. I studien ser man ingen nytta med dos 2.

Antibody Responses in Seropositive Persons after a Single Dose of SARS-CoV-2 mRNA Vaccine
We found that a single dose of mRNA vaccine elicited rapid immune responses in seropositive participants, with postvaccination antibody titers that were similar to or exceeded titers found in seronegative participants who received two vaccinations. Whether a single dose of mRNA vaccine provides effective protection in seropositive persons requires investigation.
Graf som visar antikroppsnivåer före och efter första dos av mRNA-vaccin hos seronegativa och seropositiva deltagare.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Man kunna fatta beslut utan att orora sig för "vad folk skulle tycka"
Om jag vore diktator i Sverige så skulle ingen få lämna hemmet om de var snuviga, oavsett om de hade feber eller inte. Som diktator skulle jag förstås inte behöva oroa mig för vad folk skulle tycka.

I ett demokratiskt styrt land behöver dock de styrande bry sig om vad folk tycker. Det är en feature med det styrelseskicket.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Behöver man vaccinera sig om man har haft covid-19?
I denna lilla studie valde man ut patienter ur en större pågående studie. Man kom fram till att sjukdom + 1 dos gav lika många eller fler antikroppar än 2 doser mRNA vaccin.
Vad man inte får missa är att antikropparna skall passa den virusvariant som sprids om dessa skydda mot att insjukna och smitta. I studien ser man ingen nytta med dos 2.

Antibody Responses in Seropositive Persons after a Single Dose of SARS-CoV-2 mRNA Vaccine

[bild]
Svar ja. I Brasilien utplånades näst intill ett hel samhälle som var först i världen med flocikmmunitet. Sedan kom den brasilianska varianten i den andra vågen och tog livet av lika många till.

Men det kan nog stämma att en dos är fullt tillräcklig :)

Och då kan man ju spara in rätt många doser i många länder!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man får inte hem beställd mat efter några timmar utan efter 1-2 dygn.
Där jag bor kan vi få hemleverans av matvaror en bestämd dag i veckan, och av en enda firma.
Jag skulle bli lite förvånad om det inte finns landsändor där man inte kan få hemkörd mat överhuvudtaget.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inte min nyhet i #10422, så jag lovar inget, men följ länken så står det ”högst i Europa” och ”av alla europeiska länder”:
[länk]

[bild]

Kolla alltid det finstilta!

"Opinionssiffrorna bygger på intervjuer genomförda mellan 12 mars och 26 maj i år, i 17 utvecklade ekonomier i Nordamerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet."

Alltså en handfull länder i Europa.

Hur var det med Finland?
 
P
A Anders_Nilsson skrev:
Och sitter man vid datorn hela dagen och mest kör Teams så är det gjort på 5 minuter att ställa om till distansarbete. Givetvis är det inte alla som kan göra det med de som kan hjälper till så gott det går.
Det är förvisso många som kan ställa om snabbt. På min arbetsplats ställde vi om över natten. Fysiska möten blev Teamsmöten utan jättemycket krångel. Själva arbetet skedde redan innan pandemin till den allra största delen framför en datorskärm så där behövdes ingen omställning.

Men alla kunde förstås inte göra så. Jag misstänker att det trots allt datoriserat kontorsarbete var en minoritet som skarvlöst kunde gå över till att arbeta hemma.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur var det med Finland?
Ingen aning, och det spelar ingen roll - du har ändå fel när du säger att länder som haft hårdast restriktioner också har de nöjdaste medborgarna, vilket Sveriges siffror lätt motbevisar.

Skulle vara klädsamt om du medger när du har fel. :p

Eller är det någon annan undersökning du avser? Isåfall vore det fint med en källa.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag tror nästan alla skulle acceptera detta om vinsten kunde bli att vi sluppit smittan i landet.
I januari och februari? Ja, om de hade fått titta i en kristallkula, kanske.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ingen aning, och det spelar ingen roll - du har ändå fel när du säger att länder som haft hårdast restriktioner också har de nöjdaste medborgarna, vilket Sveriges siffror lätt motbevisar.

Skulle vara klädsamt om du medger när du har fel. :p

Du hittade på alltså. Men det spelar ingen roll för dig för "jag" hade ändå fel. Knepigt sätt att resonera.. Kan vi anta att du generellt inte håller dig till fakta om du bemöter något du *anser* vara fel?

Om man gör en 10 i topp lista över länder som är nöjdast och de som är minst nöjda globalt så framkommer tydligt att länder som haft hårdast restriktioner har nöjdast befolkning. Visst det finns säker undantag men The big picture is all clear.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du hittade på alltså. Men det spelar ingen roll för dig för "jag" hade ändå fel. Knepigt sätt att resonera.. Kan vi anta att du generellt inte håller dig till fakta om du bemöter något du *anser* vara fel?

Om man gör en 10 i topp lista över länder som är nöjdast och de som är minst nöjda globalt så framkommer tydligt att länder som haft hårdast restriktioner har nöjdast befolkning. Visst det finns säker undantag men The big picture is all clear.
1. Vad har jag hittat på?
2. Var finns denna 10-i-topp lista som du stöder ditt resonemang på? Annat än i din fantasi?
Listan JAG hänvisar till för att motbevisa ditt påstående FINNS i alla fall...:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Om man gör en 10 i topp lista över länder som är nöjdast och de som är minst nöjda globalt så framkommer tydligt att länder som haft hårdast restriktioner har nöjdast befolkning. Visst det finns säker undantag men The big picture is all clear.
Vilka länder talar vi om då? Jag vet ärligt talat inte vilka länder som haft hårdast restriktioner, men jag misstänker är Frankrike och Spanien ligger högt på listan. Har de mest nöjda medborgare?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Där jag bor kan vi få hemleverans av matvaror en bestämd dag i veckan, och av en enda firma.
Jag skulle bli lite förvånad om det inte finns landsändor där man inte kan få hemkörd mat överhuvudtaget.
...Där jag bor t.ex.

Det finns ingen hemkörning av mat här, det är dessutom ingen "landsända", utan ordinärt befolkad landsbygd i Götaland.

Det är helt enkelt inte lönsamt att köra ut hit.

Större livsmedelsbutiker i tätorterna runt ikring, erbjuder att "plocka ihop matkassar" för avhämtning.

Att besöka en större livsmedelsbutik, innebär en resa på 3-5 mil från vår bostadsort. Enklare servicebutik med begränsat sortiment, finns ca 2 mil bort.
Inget problem, det är självvalt att "bo på landet", och flera olika "ärenden" brukar göras ca 1 ggr i veckan, t.ex. matinköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.