1 014 331 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Behöver man vaccinera sig om man har haft covid-19?
I denna lilla studie valde man ut patienter ur en större pågående studie. Man kom fram till att sjukdom + 1 dos gav lika många eller fler antikroppar än 2 doser mRNA vaccin.
Vad man inte får missa är att antikropparna skall passa den virusvariant som sprids om dessa skydda mot att insjukna och smitta. I studien ser man ingen nytta med dos 2.
Antibody Responses in Seropositive Persons after a Single Dose of SARS-CoV-2 mRNA Vaccine
I denna lilla studie valde man ut patienter ur en större pågående studie. Man kom fram till att sjukdom + 1 dos gav lika många eller fler antikroppar än 2 doser mRNA vaccin.
Vad man inte får missa är att antikropparna skall passa den virusvariant som sprids om dessa skydda mot att insjukna och smitta. I studien ser man ingen nytta med dos 2.
Antibody Responses in Seropositive Persons after a Single Dose of SARS-CoV-2 mRNA Vaccine
We found that a single dose of mRNA vaccine elicited rapid immune responses in seropositive participants, with postvaccination antibody titers that were similar to or exceeded titers found in seronegative participants who received two vaccinations. Whether a single dose of mRNA vaccine provides effective protection in seropositive persons requires investigation.
Finland igen världens lyckligaste land – coronaåret bara ökade Finlands försprång i tätenUlltand skrev:
https://svenska.yle.fi/artikel/2021...nd-coronaaret-bara-okade-finlands-forsprang-i
Om jag vore diktator i Sverige så skulle ingen få lämna hemmet om de var snuviga, oavsett om de hade feber eller inte. Som diktator skulle jag förstås inte behöva oroa mig för vad folk skulle tycka.Ulltand skrev:
I ett demokratiskt styrt land behöver dock de styrande bry sig om vad folk tycker. Det är en feature med det styrelseskicket.
Svar ja. I Brasilien utplånades näst intill ett hel samhälle som var först i världen med flocikmmunitet. Sedan kom den brasilianska varianten i den andra vågen och tog livet av lika många till.blackarrow skrev:
Behöver man vaccinera sig om man har haft covid-19?
I denna lilla studie valde man ut patienter ur en större pågående studie. Man kom fram till att sjukdom + 1 dos gav lika många eller fler antikroppar än 2 doser mRNA vaccin.
Vad man inte får missa är att antikropparna skall passa den virusvariant som sprids om dessa skydda mot att insjukna och smitta. I studien ser man ingen nytta med dos 2.
Antibody Responses in Seropositive Persons after a Single Dose of SARS-CoV-2 mRNA Vaccine
[bild]
Men det kan nog stämma att en dos är fullt tillräcklig
Och då kan man ju spara in rätt många doser i många länder!
Inte min nyhet i #10422, så jag lovar inget, men följ länken så står det ”högst i Europa” och ”av alla i europeiska länder”:Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/matning-kanslan-av-splittring-vaxer-under-pandemin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B b8q skrev:
Kolla alltid det finstilta!
"Opinionssiffrorna bygger på intervjuer genomförda mellan 12 mars och 26 maj i år, i 17 utvecklade ekonomier i Nordamerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet."
Alltså en handfull länder i Europa.
Hur var det med Finland?
Det är förvisso många som kan ställa om snabbt. På min arbetsplats ställde vi om över natten. Fysiska möten blev Teamsmöten utan jättemycket krångel. Själva arbetet skedde redan innan pandemin till den allra största delen framför en datorskärm så där behövdes ingen omställning.A Anders_Nilsson skrev:
Men alla kunde förstås inte göra så. Jag misstänker att det trots allt datoriserat kontorsarbete var en minoritet som skarvlöst kunde gå över till att arbeta hemma.
Ingen aning, och det spelar ingen roll - du har ändå fel när du säger att länder som haft hårdast restriktioner också har de nöjdaste medborgarna, vilket Sveriges siffror lätt motbevisar.Ulltand skrev:
Skulle vara klädsamt om du medger när du har fel.
Eller är det någon annan undersökning du avser? Isåfall vore det fint med en källa.
B b8q skrev:
Du hittade på alltså. Men det spelar ingen roll för dig för "jag" hade ändå fel. Knepigt sätt att resonera.. Kan vi anta att du generellt inte håller dig till fakta om du bemöter något du *anser* vara fel?
Om man gör en 10 i topp lista över länder som är nöjdast och de som är minst nöjda globalt så framkommer tydligt att länder som haft hårdast restriktioner har nöjdast befolkning. Visst det finns säker undantag men The big picture is all clear.
1. Vad har jag hittat på?Ulltand skrev:
Du hittade på alltså. Men det spelar ingen roll för dig för "jag" hade ändå fel. Knepigt sätt att resonera.. Kan vi anta att du generellt inte håller dig till fakta om du bemöter något du *anser* vara fel?
Om man gör en 10 i topp lista över länder som är nöjdast och de som är minst nöjda globalt så framkommer tydligt att länder som haft hårdast restriktioner har nöjdast befolkning. Visst det finns säker undantag men The big picture is all clear.
2. Var finns denna 10-i-topp lista som du stöder ditt resonemang på? Annat än i din fantasi?
Listan JAG hänvisar till för att motbevisa ditt påstående FINNS i alla fall...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Vilka länder talar vi om då? Jag vet ärligt talat inte vilka länder som haft hårdast restriktioner, men jag misstänker är Frankrike och Spanien ligger högt på listan. Har de mest nöjda medborgare?Ulltand skrev:
...Där jag bor t.ex.P pmd skrev:
Det finns ingen hemkörning av mat här, det är dessutom ingen "landsända", utan ordinärt befolkad landsbygd i Götaland.
Det är helt enkelt inte lönsamt att köra ut hit.
Större livsmedelsbutiker i tätorterna runt ikring, erbjuder att "plocka ihop matkassar" för avhämtning.
Att besöka en större livsmedelsbutik, innebär en resa på 3-5 mil från vår bostadsort. Enklare servicebutik med begränsat sortiment, finns ca 2 mil bort.
Inget problem, det är självvalt att "bo på landet", och flera olika "ärenden" brukar göras ca 1 ggr i veckan, t.ex. matinköp.