BirgitS BirgitS skrev:
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi:

[länk]
Regionala skillnader har väl alltid varit stora under pandemin? Inget nytt i det?2

Men vi kommer inte få en fjärde våg i höst om vi vaccinerar bra och dessutom kommer väldigt få om så att hamna på IVA eller avlida.

Nu liknar det faktisk mer en influensa och det är inte värt att hålla på med begränsningar i stor skala.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
BirgitS
Forskarna har undersökt närmare 50 000 personer med covid-19 som har ingått i 46 olika studier i 19 länder (däribland Sverige) och sedan jämfört resultaten med närmare två miljoner oinfekterade personer.
Av de 13 mutationer (så kallade genvarianter) som forskarna har hittat kopplas fyra till förhöjd risk för att bli infekterad av viruset. De övriga nio genvarianterna ökar risken för att få en allvarlig covidsjukdom. Bland dessa finns varianter som i tidigare forskning har kopplats till vissa inflammatoriska sjukdomar och lungsjukdomar.
Det är en begränsning att 80 % av personerna har europeisk härkomst.
Genom att inkludera fyra studier med patienter med främst östasiatisk bakgrund hittade forskarna till exempel två genvarianter som ökar risken för allvarlig covidsjukdom.
https://www.dn.se/vetenskap/genvarianter-paverkar-risk-for-svar-covid-19/
Själva studien: https://www.nature.com/articles/s41586-021-03767-x
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror nog att den miljon eller vad det nu var som kom hem från tjänste- och privatresor från mitten av januari till månadsskiftet februari/mars förra våren skulle tyckt annorlunda och där inte ens en promille bar på något coronavirus. En del av dem skulle antagligen inte ha något jobb att gå tillbaka till efter två veckors frånvaro eftersom småföretag fort går omkull.

Mängder med företag som skulle ha blivit förbannade för att deras anställda inte kunde jobba i och med att man upplevde det som att ingen smittspridning förekom i världen.

Många av de som hade satts i karantän skulle ha svultit också och många barn skulle ha farit illa.

Edit: grammatik
Som sagt, och som till och med FHM kommit till insikt om, den som kan jobba hemma hör det och stannar därmed i karantän med undantag för att handla mat. Den som arbetar inom produktion går till jobbet och får där en Skyddsmask 90 som man inte fick använda i vården eftersom den saknade en märkning.

På så sätt minskar vi onödiga sociala kontakter under karantäntiden, håller igång ekonomin och så sparar vi på skyddsutrustningen som vi betalade för genom diverse beredskapskontrakt men aldrig fick till de som verkligen behöver den, t ex sjukvårdspersonal.

Men det var helt olämpligt att bara kör på som vanligt.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag tror nästan alla skulle acceptera detta om vinsten kunde bli att vi sluppit smittan i landet.

Så klart måste staten också hjälpa till i den mån som är rimligt. Tex se till så att ingen behöver svälta :)

Barn har avlidit i corona i Sverige och många har förlorat mor och farföräldrar. En del har också förlorat en förälder. Det är ett lidande som vida överstiger det som eventuellt skulle komma av en karantänsbestämmelse.
Men folk skulle ju inte anse att de stora tidiga restriktionerna var orsaken till det låga smittalet, utan man skulle t.ex. jämföra med de nordiska grannländerna som inte införde samma restriktion i januari utan började först i mitten av mars och ändå fick låg smittspridning. Man har ju ofta hört t.ex. ofta nedvärderande uttalanden om millenniebuggen, alltså att eftersom det inte blev några problem då så var det ju alldeles onödigt att haussa upp det i förväg medan det egentligen var tvärtom. Tänk också på de stora protester som har varit i länder med hårdare restriktioner trots att det är möjligt att restriktionerna har gjort färre sjuka. Finland, med små inreserestriktioner jämfört med ditt förslag, har fått klagomål från EU för att de bryter mot de grundläggande reglerna inom EU. Tyvärr tror jag att ditt förslag inte hade fungerat i praktiken.

Helt skulle Sverige förstås inte slippa undan, lika lite som Australien och New Zeeland slipper undan fast de har en gräns som är lätt att bevaka till skillnad från Sveriges.

Svenska staten var inte särskilt intresserad av att hjälpa de svenskar som jobbade i Norge och plötsligt inte blev insläppta där längre i början av året och därmed blev helt utan lön i två (?) månader.

Det är inte så lätt att plötsligt börja organisera matinköp till 100 000-tals människor som inte får lämna sina hem och inte har några färskvaror hemma eftersom de just har varit bortresta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Som sagt, och som till och med FHM kommit till insikt om, den som kan jobba hemma hör det och stannar därmed i karantän med undantag för att handla mat. Den som arbetar inom produktion går till jobbet och får där en Skyddsmask 90 som man inte fick använda i vården eftersom den saknade en märkning.

På så sätt minskar vi onödiga sociala kontakter under karantäntiden, håller igång ekonomin och så sparar vi på skyddsutrustningen som vi betalade för genom diverse beredskapskontrakt men aldrig fick till de som verkligen behöver den, t ex sjukvårdspersonal.

Men det var helt olämpligt att bara kör på som vanligt.
Men du inser väl att de flesta företag inte ställde om till distansarbete på en enda dag?
Vilket ju skulle vara det som gällde om det från en dag till en annan blev bestämt att folk som kom hem från tjänst- och privatresor inte fick lämna hemmet, inte ens för att hämta nödvändig utrustning på jobbet. Som jag uppfattade Ulltands förslag skulle det vara förbjudet att gå och handla utan det skulle vara polisövervakad karantän för att säkerställa att ingen hemkommande skulle kunna riskera att smitta någon annan. Detta i mitten av januari när det inte förekom någon känd smittspridning utanför Kina.

Så många skyddsmask 90 fanns väl inte tillgängliga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men folk skulle ju inte anse att de stora tidiga restriktionerna var orsaken till det låga smittalet, utan man skulle t.ex. jämföra med de nordiska grannländerna som inte införde samma restriktion i januari utan började först i mitten av mars och ändå fick låg smittspridning. Man har ju ofta hört t.ex. ofta nedvärderande uttalanden om millenniebuggen, alltså att eftersom det inte blev några problem då så var det ju alldeles onödigt att haussa upp det i förväg medan det egentligen var tvärtom. Tänk också på de stora protester som har varit i länder med hårdare restriktioner trots att det är möjligt att restriktionerna har gjort färre sjuka. Finland, med små inreserestriktioner jämfört med ditt förslag, har fått klagomål från EU för att de bryter mot de grundläggande reglerna inom EU. Tyvärr tror jag att ditt förslag inte hade fungerat i praktiken.

Helt skulle Sverige förstås inte slippa undan, lika lite som Australien och New Zeeland slipper undan fast de har en gräns som är lätt att bevaka till skillnad från Sveriges.

Svenska staten var inte särskilt intresserad av att hjälpa de svenskar som jobbade i Norge och plötsligt inte blev insläppta där längre i början av året och därmed blev helt utan lön i två (?) månader.

Det är inte så lätt att plötsligt börja organisera matinköp till 100 000-tals människor som inte får lämna sina hem och inte har några färskvaror hemma eftersom de just har varit bortresta.
Man kunna fatta beslut utan att orora sig för "vad folk skulle tycka"

Jag tror inte skulle varit några problem och vi ser ju i undersökningar som görs nu att länder som höll nere smittan mest har störst stöd i sina befolkningar. Länder som som gjorde mins är folk mest missnöjda

Lämpligen så att först går ut och förklarar att from om 14 dagar så måste alla som kommer tillbaka till Sverige sitta i karantän. Till det lägger man en rekommendation om att undvika utlandsresor. Då kommer resandet att minska kraftigt och den som reser vet förutsättningarna. Det går för övrigt bra att beställa hem både mat och mediciner till dörren och flertalet har väl iaf någon vän som kan hjälpa till om det behövas.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men vi kommer inte få en fjärde våg i höst om vi vaccinerar bra
Regionerna har visst märkt att trycket på bokningarna inte längre är som de har varit tidigare. Några har väl redan satt åldersgränsen till 18 år för att få tiderna bokade. Även många som verkar avstå från eller skjuta upp dos 2 rapporterar Stockholmsregionen idag.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man kunna fatta beslut utan att orora sig för "vad folk skulle tycka"
Det kan politiker förstås inte.

Ulltand Ulltand skrev:
Lämpligen så att först går ut och förklarar att from om 14 dagar så måste alla som kommer tillbaka till Sverige sitta i karantän.
Det kommer att leda till ökat antal resande under de två veckorna.

Var du inte ute efter att stänga ute allt virus?
Då kan du ju inte släppa in det under andra halvan av januari, för då stoppar du ju inte smittspridningen som pågår i t.ex. Stockholmsområdet under februari.

Ulltand Ulltand skrev:
Det går för övrigt bra att beställa hem både mat och mediciner till dörren och flertalet har väl iaf någon vän som kan hjälpa till om det behövas.
Man får inte hem beställd mat efter några timmar utan efter 1-2 dygn. Det är också en funktion som inte klarar av en plötslig anstormning utan väntetiderna ökar. I våras var det vanligt att det var två veckors väntetid på hemleverans av mat, om man ens kunde få det. Alla har inte sådana vänner.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Så tar vi en nyhet igen.
Franska forskare har undersökt hur motståndskraftig den nya deltavarianten av sars-cov-2-viruset är mot antikroppar som finns i blodet hos två grupper: människor som har varit sjuka i covid-19 för högst ett år sedan eller personer som har fått vaccin från Astrazeneca eller Pfizer/Biontech.
visar att deltavarianten kan fly undan de antikroppar som finns i blodet hos personer som varit sjuka i covid-19.
Han poängterar att en viktig slutsats i studien är att personer som varit sjuka i covid-19 bör vaccinera sig.
– Då får de ett mycket bra skydd mot delta och andra varianter, säger Ali Mirazimi.
– Studien har visserligen ett begränsat antal deltagare. Men den visar hur viktigt det är att ta två doser vaccin.
Läkemedel som innehåller antikroppar, till exempel bamlanivimab som används i behandling av mild till måttlig covid-19, har enligt studien ingen effekt på deltavarianten.
https://www.dn.se/vetenskap/darfor-bor-de-som-varit-covidsjuka-vaccinera-sig/
Själva studien: https://www.nature.com/articles/s41586-021-03777-9
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du inser väl att de flesta företag inte ställde om till distansarbete på en enda dag?
Vilket ju skulle vara det som gällde om det från en dag till en annan blev bestämt att folk som kom hem från tjänst- och privatresor inte fick lämna hemmet, inte ens för att hämta nödvändig utrustning på jobbet. Som jag uppfattade Ulltands förslag skulle det vara förbjudet att gå och handla utan det skulle vara polisövervakad karantän för att säkerställa att ingen hemkommande skulle kunna riskera att smitta någon annan. Detta i mitten av januari när det inte förekom någon känd smittspridning utanför Kina.

Så många skyddsmask 90 fanns väl inte tillgängliga.
Det fanns stora mängder Skyddsmask 90 men det spelar ingen roll, vi skulle gett materialet till de som behöver det mest.

Och sitter man vid datorn hela dagen och mest kör Teams så är det gjort på 5 minuter att ställa om till distansarbete. Givetvis är det inte alla som kan göra det med de som kan hjälper till så gott det går.

Man får hoppas påfolks välvilja, jag menar inte att poliser skulle svetsa igen folks dörrar och gå runt med ilskna hundar för att skrämma folk. Men det handlar mycket om att signalera att "nu är det allvar".
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Man får hoppas påfolks välvilja, jag menar inte att poliser skulle svetsa igen folks dörrar och gå runt med ilskna hundar för att skrämma folk. Men det handlar mycket om att signalera att "nu är det allvar".
Problemet är väl att det skulle vara i stort sett omöjligt att få folk att fortsätta att tycka att det är allvar under 1,5 månad innan smittspridningen i Italien är ett faktum.

Att hoppas på folks välvilja är väl just det som gäller i Sverige idag och Ulltand är ju missnöjd med det och vill ha hårda lagar som tvingar folk i stället. I alla fall så jag har uppfattat det han har skrivit. Jag tror ju att sånt i stället innebär att Sverige slutar att vara ett land med stora friheter och rättigheter, vilket jag tycker är fel.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Lite fler bra vaccinnyheter.

""Smittspridningen av covid-19 vänder uppåt i flera länder, i takt med att viruset muterar.

Trots att över hälften av befolkningen i Israel är fullvaccinerad smittas de av deltavarianten.

– Som tur är det inte allvarliga fall. Trots två doser Pfizer får man lätta symptom
. Det visar på att vi måste vara vaksamma, och framför allt att vi måste ge en tredje dos av samma typ, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.

– Flera studier visar att om man får en tredje dos av vilket av vaccinen som helst höjer man immunförsvaret igen, även mot varianterna.""

""
Enligt Bergström kommer Sverige troligen att godkänna uppdaterade vaccin i september eller oktober. Därefter kommer uppemot 10 till 15 miljoner doser vaccin från Pfizer och Moderna att levereras.


– Vi kan välja om vi vill ha uppdaterat vaccin, samma eller en mix.""

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JEWQjm/vi-kommer-att-fa-bade-en-tredje-och-fjarde-dos-vaccin

Pandemin är över för vår del den här gången.

 
Ulltand Ulltand skrev:
vi ser ju i undersökningar som görs nu att länder som höll nere smittan mest har störst stöd i sina befolkningar. Länder som som gjorde mins är folk mest missnöjda.
Det ser vi inte alls. Sverige var ju det land i EU där folk var mest nöjda med hur landet skött sina smittskyddsåtgärder, samtidigt som vi haft bland de mildaste nedstängningarna.
 
  • Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Lite fler bra vaccinnyheter.

""Smittspridningen av covid-19 vänder uppåt i flera länder, i takt med att viruset muterar.

Trots att över hälften av befolkningen i Israel är fullvaccinerad smittas de av deltavarianten.

– Som tur är det inte allvarliga fall. Trots två doser Pfizer får man lätta symptom
. Det visar på att vi måste vara vaksamma, och framför allt att vi måste ge en tredje dos av samma typ, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.

– Flera studier visar att om man får en tredje dos av vilket av vaccinen som helst höjer man immunförsvaret igen, även mot varianterna.""

""
Enligt Bergström kommer Sverige troligen att godkänna uppdaterade vaccin i september eller oktober. Därefter kommer uppemot 10 till 15 miljoner doser vaccin från Pfizer och Moderna att levereras.


– Vi kan välja om vi vill ha uppdaterat vaccin, samma eller en mix.""

[länk]

Pandemin är över för vår del den här gången.
Fint, vi låter Kistamässan bli en konstant vaccinationscentral alltså. Ingen behöver ändå fysiska branschmässor längre, när allt visat sig gå bra att hålla digitalt.
Jag vet inte vilka lokaler som använts i andra regioner, men antar att det är liknande mycket rymliga?
 
B b8q skrev:
Det ser vi inte alls. Sverige var ju det land i EU där folk var mest nöjda med hur landet skött sina smittskyddsåtgärder, samtidigt som vi haft bland de mildaste nedstängningarna.
Vill man bryta ner det till små politiska områden som EU kanske det ser annorlunda ut. Men varför det? Världen är ju global.

Men stämmer det verkligen att svenskarna var mer nöjda än finnarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.