BirgitS BirgitS skrev:
Du och Staffans2000, som tydligen tyckte att det var ett bra förslag, får väl agera politiskt för ny lag som gör det möjligt för polisen att begränsa folks rörlighet även vid liten sannolikhet att de är smittsamma. Andra avstår nog från lagar som gör det möjligt för polisen etc. att agera som i Kina och svetsa igen folks ytterdörrar och liknande.
'
Liten sannolikhet men stor konsekvens.

Kan inte lagen om detta men det vi skulle behöva är så klart att människor som anländer till Sverige hanteras så att de inte kan sprida smitta. Det låter inte allt för inskränkande imo.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skulle kanske gå med nya drakoniska lagar. Det hade inte gått för ett och ett halvt år sen.

Synd då att man inte förberett för det under 1,5 år. Nästa pandemi eller mutation kan mycket väl vara den "katastrofala". Och då står vi där med byxorna nere, igen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte införa distansering på allvar? Har man varit i ett land med hög smittspridning kunde man få sitta i hemmakarantän med anmälningsplikt.
Ops, då måste det finnas någon att ringa. Tänkte inte på det. :thinking:

Tror nog att världen kommer att reagera mer så nästa gång.

Just nu är man för upptagen med att hävda att allt man gjort varit rätt och då är det ju svårt att ändra på något.
 
Ulltand Ulltand skrev:
'
Liten sannolikhet men stor konsekvens.

Kan inte lagen om detta men det vi skulle behöva är så klart att människor som anländer till Sverige hanteras så att de inte kan sprida smitta. Det låter inte allt för inskränkande imo.
Hur vill du göra med alla arbetspendlare över gränserna? Just den HÄR gången var det oftast lägre smittspridning i grannländerna, men det är ju ingen universell regel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Tror nog att världen kommer att reagera mer så nästa gång.

Just nu är man för upptagen med att hävda att allt man gjort varit rätt och då är det ju svårt att ändra på något.
Tror inte att någon hävdar att man bara gjort rätt, bara att man gjort så gott man kunnat.

Det är väl bara i sådana här forum vissa hela tiden vad vad man skall göra. Åtminstone med facit i hand långt efteråt och med omskrivning av historiken.

Sedan kan man tycka att det borde vara lätt att förstå att smittspridningen i stort sett inte är farligare än en förkylning i Sverige nu eftersom man vaccinerat de som var mest utsatta.

Så, nu kan alla soffepidemiologer ta semester och sedan skola om sig till något nytt expertområde. ;)
 
P
B b8q skrev:
Hur vill du göra med alla arbetspendlare över gränserna? Just den HÄR gången var det oftast lägre smittspridning i grannländerna, men det är ju ingen universell regel.
Om man nu skulle införa nån slags områdeskarantän så är det väl knappast landsgränser som utgör de viktigaste områdesavgränsningarna? Virus bryr sig inte om politiska gränser, vare sig internationella eller inhemska.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
'
Kan inte lagen om detta men det vi skulle behöva är så klart att människor som anländer till Sverige hanteras så att de inte kan sprida smitta. Det låter inte allt för inskränkande imo.
Förmodligen krävs det en grundlagsändring.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kan inte lagen om detta men det vi skulle behöva är så klart att människor som anländer till Sverige hanteras så att de inte kan sprida smitta. Det låter inte allt för inskränkande imo.
Tror nog att den miljon eller vad det nu var som kom hem från tjänste- och privatresor från mitten av januari till månadsskiftet februari/mars förra våren skulle tyckt annorlunda och där inte ens en promille bar på något coronavirus. En del av dem skulle antagligen inte ha något jobb att gå tillbaka till efter två veckors frånvaro eftersom småföretag fort går omkull.

Mängder med företag som skulle ha blivit förbannade för att deras anställda inte kunde jobba i och med att man upplevde det som att ingen smittspridning förekom i världen.

Många av de som hade satts i karantän skulle ha svultit också och många barn skulle ha farit illa.

Edit: grammatik
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Nu är det fler män än kvinnor som blir smittade i England enligt Imperial College och de tror att det beror på fler män än kvinnor är alltför sociala pga. EM-fotbollen.
Analysen av nyare testresultat visar att andelen män som smittats av viruset ligger på 0,7 procent jämfört med 0,5 för kvinnor.
TT via t.ex. https://www.skd.se/2021/07/08/fler-man-smittade-i-england-kan-bero-pa-em/
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det fler män än kvinnor som blir smittade i England enligt Imperial College och de tror att det beror på fler män än kvinnor är alltför sociala pga. EM-fotbollen.TT via t.ex. [länk]
Och bättre blir det efter finalen.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och bättre blir det efter finalen.

Staffans
???
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
???
När wembley fylls av fulla gapande gubbar (och gummor), lär smittspridningen öka.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När wembley fylls av fulla gapande gubbar (och gummor), lär smittspridningen öka.

Staffans
Och det är bättre?
 
BirgitS
Trots att rikssnittet för smittspridningen fortsatt är lågt är de regionala skillnaderna stora, mycket på grund av deltavarianten som snabbt blir dominant. I flera regioner har den nya variantens intåg vänt den nedåtgående trenden.
I Västernorrland stod deltavarianten för ungefär 75 procent av alla nyregistrerade fall som analyserades förra veckan.
– Det som vi har i VGR är en snabb ökning av smitta i en annars låg smittspridning och vi ser att en allt större del är deltavarianten av viruset, säger regionens ställföreträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall.
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi:
– Att smittan ökar på vissa platser, även fast vi befinner oss mitt i sommaren är något nytt.
Om regionernas smittskydd lyckas bromsa deltavarianten eller inte, kan enligt Dillner bli avgörande huruvida vi har en fjärde våg av hög smittspridning att vänta i höst.
– Det som nu händer i Storbritannien är ett tecken på att deltavarianten sprider sig oerhört kvickt när den väl kommer loss, då kan smittspridningen gå från att ligga nästan på noll till att mångdubblas snabbt.
Nu har värmlänningarna vänt trenden och antalet registrerade fall minskade förra veckan, enligt Folkhälsomyndighetens statistik.
Risken för utbrott kvarstår när vi har grupper som är ovaccinerade.
https://www.dn.se/sverige/deltavarianten-tar-over-i-flera-regioner/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror nog att den miljon eller vad det nu var som kom hem från tjänste- och privatresor från mitten av januari till månadsskiftet februari/mars förra våren skulle tyckt annorlunda och där inte ens en promille bar på något coronavirus. En del av dem skulle antagligen inte ha något jobb att gå tillbaka till efter två veckors frånvaro eftersom småföretag fort går omkull.

Mängder med företag som skulle ha blivit förbannade för att deras anställda inte kunde jobba i och med att man upplevde det som att ingen smittspridning förekom i världen.

Många av de som hade satts i karantän skulle ha svultit också och många barn skulle ha farit illa.

Edit: grammatik
Nej jag tror nästan alla skulle acceptera detta om vinsten kunde bli att vi sluppit smittan i landet.

Så klart måste staten också hjälpa till i den mån som är rimligt. Tex se till så att ingen behöver svälta :)

Barn har avlidit i corona i Sverige och många har förlorat mor och farföräldrar. En del har också förlorat en förälder. Det är ett lidande som vida överstiger det som eventuellt skulle komma av en karantänsbestämmelse.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.