BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Har iofs ingen aning om sanningshalten i denna artikeln. Det är i alla fall synd att vi inte han lära oss mer om smittspridning under pandemin innan den var över. Eller så kanske allt är som det ska och import av mer virus och nya virusvarianter är okay? Kanske bar lite små kluster av smitta utan betydelse. :thinking:

Smittan ökar i fem län – kopplas till folkkära traditioner
[länk]
”De flesta av Sveriges län rapporterade en minskad spridning av covid-19 förra veckan – men i fem län har den i stället ökat.
Smittspridningen kopplas till två folkkära traditioner.
– De flesta fall av deltavarianten vi sett har en koppling till EM i fotboll, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare i Gävleborg.”


”I Örebro har smittan också ökat under EM, men främst i åldersgruppen 50–59 år. Ett tiotal av de nya fallen har koppling till en fotbollsresa i St Petersburg i Ryssland.”
Det skrev i liveflöde i DN och/eller SVT att Västra Götalands regions smittskydd anser att det beror på ökat resande, för de ser nästan dagligen nya fall bland personer som kommer tillbaks från resor söderöver.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Har iofs ingen aning om sanningshalten i denna artikeln. Det är i alla fall synd att vi inte han lära oss mer om smittspridning under pandemin innan den var över. Eller så kanske allt är som det ska och import av mer virus och nya virusvarianter är okay? Kanske bar lite små kluster av smitta utan betydelse. :thinking:

Utrikes resande har ett mycket högt pris. Det skulle till en helt annan modell för utlandsresor med tvingande karantän och provtagning mm.

Det hade varit ett billigt pris för världen att betala redan när smittan skenade i Kina. Det går ju att stänga smittan ute och slå ner den om man är snabb och kosekvent.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Jag hade hoppats på en lugn höst där vi kunde återgått till normalt liv på företagen, där vi kunnat återgå till att jobba på företagen istället för att sitta hemma.
Själv hoppas jag på att företagen insett att ett modernt arbetssätt tillåter att personalen själva avgör var de arbetar bäst och inte tvingar dem tillbaka till företagets lokaler och att inte nervösa mellanchefer känner att de tappar kontrollen då. Det vore bäst för alla.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Tja, var ska folk jobb någon stans. Det blir ju billigare med mindre kontorsyta.
Anställda på Nordea rasar mot riktlinjer för distansarbete: ”Deprimerande”
https://www.di.se/nyheter/anstallda-pa-nordea-rasar-mot-riktlinjer-for-distansarbete-deprimerande/

När restriktionerna lyfts kommer Nordea tillåta distansarbete upp till två dagar i veckan och därför bantar storbanken nu kontorsytan i Stockholm.

Men på intranätet haglar kritiken mot ledningens nya riktlinjer, enligt Di:s uppgifter.
(Låst artikel ).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Utrikes resande har ett mycket högt pris. Det skulle till en helt annan modell för utlandsresor med tvingande karantän och provtagning mm.

Det hade varit ett billigt pris för världen att betala redan när smittan skenade i Kina. Det går ju att stänga smittan ute och slå ner den om man är snabb och kosekvent.
Du och Staffans2000, som tydligen tyckte att det var ett bra förslag, får väl agera politiskt för ny lag som gör det möjligt för polisen att begränsa folks rörlighet även vid liten sannolikhet att de är smittsamma. Andra avstår nog från lagar som gör det möjligt för polisen etc. att agera som i Kina och svetsa igen folks ytterdörrar och liknande.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
T
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, var ska folk jobb någon stans. Det blir ju billigare med mindre kontorsyta.
Anställda på Nordea rasar mot riktlinjer för distansarbete: ”Deprimerande”
[länk]

När restriktionerna lyfts kommer Nordea tillåta distansarbete upp till två dagar i veckan och därför bantar storbanken nu kontorsytan i Stockholm.

Men på intranätet haglar kritiken mot ledningens nya riktlinjer, enligt Di:s uppgifter.
(Låst artikel ).
Som jag förstår det tycker många att två dagar är för lite, och andra rasar för att de stänger "deras" kontor. Det senare är inte så konstigt, jag har haft anställda som sagt upp sig för att vi flyttade kontoret en halvmil.

Personligen föredrar jag egentligen att jobba från kontoret men samtidigt är det rätt skönt att sitta hemma, slippa en timmes resor per dag och spara runt 5-6000 per månad.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, var ska folk jobb någon stans. Det blir ju billigare med mindre kontorsyta.
Anställda på Nordea rasar mot riktlinjer för distansarbete: ”Deprimerande”
[länk]

När restriktionerna lyfts kommer Nordea tillåta distansarbete upp till två dagar i veckan och därför bantar storbanken nu kontorsytan i Stockholm.

Men på intranätet haglar kritiken mot ledningens nya riktlinjer, enligt Di:s uppgifter.
(Låst artikel ).
Det var ju bara en tidsfråga innan det skulle ske. Så nu kan gamla kontor som är ombyggda lägenheter, byggas om en gång till, så de blir lägenheter igen.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 2 till
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Som jag förstår det tycker många att två dagar är för lite, och andra rasar för att de stänger "deras" kontor. Det senare är inte så konstigt, jag har haft anställda som sagt upp sig för att vi flyttade kontoret en halvmil.

Personligen föredrar jag egentligen att jobba från kontoret men samtidigt är det rätt skönt att sitta hemma, slippa en timmes resor per dag och spara runt 5-6000 per månad.
Detta har ju varit standard för åtminstone de större globala företagen, det var längesedan de hade kontorsplatser till alla anställda, några av dessa startade "back to work"-kampanjer för ett handfull år sedan men de föll nog på missnöje och kostnaden.

Bankerna är ju dinousarier som kunnat skinna sina kunder helt fritt och ogenerat, så de opererar väl fortfarande i någon sorts 1900-tals mode.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det hade varit ett billigt pris för världen att betala redan när smittan skenade i Kina. Det går ju att stänga smittan ute och slå ner den om man är snabb och kosekvent.
Det skulle kanske gå med nya drakoniska lagar. Det hade inte gått för ett och ett halvt år sen.
 
T tanaris skrev:
Som jag förstår det tycker många att två dagar är för lite, och andra rasar för att de stänger "deras" kontor. Det senare är inte så konstigt, jag har haft anställda som sagt upp sig för att vi flyttade kontoret en halvmil.

Personligen föredrar jag egentligen att jobba från kontoret men samtidigt är det rätt skönt att sitta hemma, slippa en timmes resor per dag och spara runt 5-6000 per månad.
Förr tyckte jag man kunde fokusera och få mycket gjort om man satt hemma. Nu tycker jag inte det spelar någon roll.
En fast plats på jobbet som är lite personlig tror jag är bra, men om man kommer dit och får sitta ensam kanske det känns onödigt att gå till jobbet över huvud taget?
Att inte pendla mycket är bra för miljön.
Jag har inga bra svar eller lösningar...
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Varför inte införa distansering på allvar? Har man varit i ett land med hög smittspridning kunde man få sitta i hemmakarantän med anmälningsplikt.
Ops, då måste det finnas någon att ringa. Tänkte inte på det. :thinking:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte införa distansering på allvar? Har man varit i ett land med hög smittspridning kunde man få sitta i hemmakarantän med anmälningsplikt.
Ops, då måste det finnas någon att ringa. Tänkte inte på det. :thinking:
Den kommunala hemkarantänsamordnaren. HS. Naturligtvis :D.

Staffans
 
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den kommunala hemkarantänsamordnaren. HS. Naturligtvis :D.

Staffans
Ah, den lokala Sturmbannführern då såklart, -snart i varje tätort!
 
Staffans2000
D djac skrev:
Ah, den lokala Sturmbannführern då såklart, -snart i varje tätort!
Japp. Det är samma person som förut menssertifierade företagen. Så, handlingskraft, saknas inte.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.