Därför måste vi vaccinera även unga. Bollen ligger hos FHM och är därför osäker men jag tror man har förstått detta,


""Att unga driver
smittspridningen av deltavarianten syns i flera länder. Israel har länge legat i framkant när det gäller vaccineringen mot covid-19, men många unga väntar fortfarande på att bli fullvaccinerade. Under tisdagen bekräftades den högsta siffran sedan i mars 2021 – 521 fall, där 90 procent utgjordes av deltavarianten.

En stor del av de smittade är studenter, rapporterar israeliska medier. Runt en tredjedel av unga mellan 10 och 19 år har fått den första dosen vaccin, men landet planerar nu för att inleda en storskalig vaccination av tonåringar för att få fler färdigvaccinerade.""

https://www.svd.se/vaccinbrist-och-unga-bakom-nya-deltavagen
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför måste vi vaccinera även unga. Bollen ligger hos FHM och är därför osäker men jag tror man har förstått detta,


""Att unga driver
smittspridningen av deltavarianten syns i flera länder. Israel har länge legat i framkant när det gäller vaccineringen mot covid-19, men många unga väntar fortfarande på att bli fullvaccinerade. Under tisdagen bekräftades den högsta siffran sedan i mars 2021 – 521 fall, där 90 procent utgjordes av deltavarianten.

En stor del av de smittade är studenter, rapporterar israeliska medier. Runt en tredjedel av unga mellan 10 och 19 år har fått den första dosen vaccin, men landet planerar nu för att inleda en storskalig vaccination av tonåringar för att få fler färdigvaccinerade.""

[länk]
Klart att man har förstått förloppet och vad som händer för det har ju rapporterats länge från Storbritannien men Fohm och andra liknande myndigheter i olika länder måste förstås ta hänsyn till flera faktorer. Det kanske visar sig att europeiska länder är utsatta för större risker genom att nya varianter bildas hela tiden i länder där endast få har vaccinerats eller att de äldsta i Sverige måste få en dos till för att inte avlida av viruset än genom att barn som sällan blir sjuka av viruset vaccineras (samtidigt som de löper större risk för vaccinbiverkningar som hjärtmuskelinflammation än vuxna).
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
trähandtag trähandtag skrev:
Nä det räcker med gymnasiemattematik! Tyvärr är journalister allt för uppfylld av språket och främst naturvetenskap o teknik är sällan ett intresseområde bland dem.
Min erfarenhet är att journalister ofta är dåligt språkutbildade.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Lovar att vi alla förstår vi varande på vanlig svenska.
Uppenbarligen fel nivå för mig, för det där förstod jag inte riktigt.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
optimum
Ofattbart hur svårt det ska vara att förstå hur covid sprids.
Nu efter snart 1,5 år så borde folk ha lärt sig hur man INTE ska göra.

Fotbollsfans firar tätt tillsammans, och en grupp personer festar ute, illustrationer av viruspartiklar överlagda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ofattbart hur svårt det ska vara att förstå hur covid sprids.
Nu efter snart 1,5 år så borde folk ha lärt sig hur man INTE ska göra.

[bild]
Och du borde ha lärt dig att känna igen klassiska klick-baits!
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Måste jag be dig en gång till om att föra en trevlig diskussion?
Jag känner bara en journalist och han har ett bra språk. Det är en person jag känner lite flyktigt, så vi umgås inte direkt.
Det är förstås i tidningsartiklar som dåligt språk hos journalister märks mest. Talspråket är inte lika känsligt för fel.
Språket är väl en sak den totala bristen på kunskap inom ämnet de skriver om är betydligt allvarligare. Dessutom saknas ofta varje form av analysförmåga vilket gör att de bara blir megafoner för vad de intervjuade vill få fram.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Spännande forskning med potential för ny behandling av Covid -19. Man har identifierat ett område på spikpoteinet som medverkar till cellbindning och där det finns ett läkemedel som binder till samma molekyler. Heparin.

"Most SARS-CoV-2 variants have acquired a positively charged mutation in the spike protein. Molecules like heparin and its mimetics are negatively charged and therefore, these molecules could be used to treat people with severe effects of the virus and any emerging variants.

"Our research indicates that molecules that mimic the 3D structure of heparin with different sulphur chemistry, might be potential broad-spectrum antiviral drugs for COVID-19 and other emerging viral threats via direct interaction with the virus itself."

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-07/quot-adc070721.php
 
optimum
mnils skrev:
Och du borde ha lärt dig att känna igen klassiska klick-baits!
Är du en sådan där förnekare som inte tror smittan finns?
Tro katten att vi kommer se en ökad smittspridning här när deltan ökar i landet och folk slutar med råden SOM FORTFARANDE GÄLLER!
 
Har iofs ingen aning om sanningshalten i denna artikeln. Det är i alla fall synd att vi inte han lära oss mer om smittspridning under pandemin innan den var över. Eller så kanske allt är som det ska och import av mer virus och nya virusvarianter är okay? Kanske bar lite små kluster av smitta utan betydelse. :thinking:

Smittan ökar i fem län – kopplas till folkkära traditioner
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-i-fem-lan--kopplas-till-folkkara-traditioner
”De flesta av Sveriges län rapporterade en minskad spridning av covid-19 förra veckan – men i fem län har den i stället ökat.
Smittspridningen kopplas till två folkkära traditioner.
– De flesta fall av deltavarianten vi sett har en koppling till EM i fotboll, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare i Gävleborg.”


”I Örebro har smittan också ökat under EM, men främst i åldersgruppen 50–59 år. Ett tiotal av de nya fallen har koppling till en fotbollsresa i St Petersburg i Ryssland.”
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle inte säga riskfull. Vi vet väl med nära 100 % säkerhet att Delta kommer att ta över och skapa stora problem för de som inte lyckats skydda befolkningen med bra vaccin. Och det är många länder, men inte Sverige.
Jag är inte lika övertygad om att det just kommer vara Delta. Det kan lika gärna vara senare mutationer. Därför är det för mig viktigare att det vaccineras i alla länder än att svenska barn ska få vaccin.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Har iofs ingen aning om sanningshalten i denna artikeln. Det är i alla fall synd att vi inte han lära oss mer om smittspridning under pandemin innan den var över. Eller så kanske allt är som det ska och import av mer virus och nya virusvarianter är okay? Kanske bar lite små kluster av smitta utan betydelse. :thinking:

Smittan ökar i fem län – kopplas till folkkära traditioner
[länk]
”De flesta av Sveriges län rapporterade en minskad spridning av covid-19 förra veckan – men i fem län har den i stället ökat.
Smittspridningen kopplas till två folkkära traditioner.
– De flesta fall av deltavarianten vi sett har en koppling till EM i fotboll, säger Shah Jalal, smittskyddsläkare i Gävleborg.”


”I Örebro har smittan också ökat under EM, men främst i åldersgruppen 50–59 år. Ett tiotal av de nya fallen har koppling till en fotbollsresa i St Petersburg i Ryssland.”
TV4-nyheterna rapporterade från samma källa för en liten stund sedan.

Jag hade hoppats på en lugn höst där vi kunde återgått till normalt liv på företagen, där vi kunnat återgå till att jobba på företagen istället för att sitta hemma.
Varje dag har vi på företaget sammanställning om sjukdomsläget och vilka som ska testas för förkylningssymptom och får vänta med att komma tillbaka. osv. (givetvis helt digital rapportering, forna dagars magnettavlor står och samlar damm numera)
Men folks oansvarig beteende ska tydligen få gå före. Fest och party är viktigare.
Hoppas verkligen vaccinen fungerar bra så vi slipper ökad belastning på sjukvården och att vi slipper se ökat antal som avlider. De länder runt oss som har smittspridning igång ser man deltans snabba övertag och vi kommer med oansvariga festandet få fart på spridningen här också.
Visst katten hade vi velat bjuda över grannarna och andra goda vänner på forna grillkvällar nu när sommaren är i full gång men det gör vi inte. Vi håller oss troget till de råd vi fått samt de extra reglerna vilket skyddat oss bra hittills från att bli sjuka och därmed inte medverkat till att sprida smittan vidare.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är inte lika övertygad om att det just kommer vara Delta. Det kan lika gärna vara senare mutationer. Därför är det för mig viktigare att det vaccineras i alla länder än att svenska barn ska få vaccin.
I närtid är det nog Deltan som tar över på längre sikt vet vi inget.

Det är inte en helt lätt avvägning vad som är smartast. Den lilla mängd vaccin Sverige kan avvara genom att inte vaccinera barnen är så klart en droppe i havet sett till världsbehovet. Men det skulle rädda fler liv.

Å andra sidan om vi inte vaccinerar fram flockimmunitet i landet kommer det också öka risken för mutationer och skapa sjuklighet i samhället.

Möjligen ä det klokast att just vaccinera fram flockimmnunitet i ett land och sedan skänka bort vaccinet. För att nå detta ser det ut som om barnen måste med.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Spännande forskning med potential för ny behandling av Covid -19. Man har identifierat ett område på spikpoteinet som medverkar till cellbindning och där det finns ett läkemedel som binder till samma molekyler. Heparin.

"Most SARS-CoV-2 variants have acquired a positively charged mutation in the spike protein. Molecules like heparin and its mimetics are negatively charged and therefore, these molecules could be used to treat people with severe effects of the virus and any emerging variants.

"Our research indicates that molecules that mimic the 3D structure of heparin with different sulphur chemistry, might be potential broad-spectrum antiviral drugs for COVID-19 and other emerging viral threats via direct interaction with the virus itself."

[länk]
Jag ser att artikeln du har läst är ny men att använda heparin för behandling av covid har gjorts sen länge eftersom det är ett vanligt blodförtunnande läkemedel.

Här är en rapport från januari som tar upp erfarenheter av just heparinbehandling: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33412596/
Det handlar om fall under förra våren i Italien.

Det är dock inte riskfritt:
The authors of the present pair of case studies noted that in a 3-month period in early 2020, of the 19 patients treated for COVID-19 who received low-molecular-weight-heparin, 4 cases of bleeding were noted, including 2 cases of minor hematuria and 2 cases of IPH.
https://www.hematologyadvisor.com/h...covid19-case-studies-hematoma-treatment-risk/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser att artikeln du har läst är ny men att använda heparin för behandling av covid har gjorts sen länge eftersom det är ett vanligt blodförtunnande läkemedel.

Här är en rapport från januari som tar upp erfarenheter av just heparinbehandling: [länk]
Det handlar om fall under förra våren i Italien.

Det är dock inte riskfritt:
[länk]

Ja ja tänkte det då ju blodpropp är en risk vid covid-19.

Men det är intressant att ämnet också fungerar antiviralt genom att binda direkt till virusets spikprotein. Det kan ge andra indikationer och dosern i behandlingen liksom man kanske kan tillverka en substans med bara den antivirala effekten för att kunna dosera högra. Alternativ kan man kanske ge något som motverkar den förtunnande effekten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.