Ulltand Ulltand skrev:
R-talet i Indien var runt 2 med den ursprungliga varianten. Dubbelörnen är 40 % mer smittsam än Britten som i sin tur är 60 % mer smittsam än ursprungsviruset.

Det ger ett nytt R-tal för muterat virus av ca 4,5. Astras vaccin ger ett skydd av 60 % vilket ger ett R-tal på 1,8. Alltså ingen flockimmunitet. Britterna och andra kommer att få problem.

Pfizers vaccin ger skyddet 88% vilket ger ett R-tal på 0,55. Alltså flockimmunitet med bra marginal. Sverige klara sig bra med en mycket hög andel Pfizer i portföljen

Nu talar jag om skydd mot sjukdom och smittsamhet. Läger är ljusare vad gäller svår sjukdom och död.

Ulltand, hobbyepidemiologernas svar på AT
 
P pmd skrev:
Hur jämför man andra länder resultat med Sveriges?
Vad är det inte begriper?

Norge typ 500 döda. Sverige typ 16.000 döda

Vad gjorde Norge som var så bra?

Svaret finns såväl i den här tråden som en googling bort.

Nej vi gjorde inte samma vid samma tidpunkter som man ibland försöker hitta på.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, i regleringsbrevet från regeringen i december 2019 framhålls att jämlik hälsa är ett prioriterat område för Folkhälsomyndigheten. Våra myndigheter kan inte helt strunta i vad regeringen skriver i ett regleringsbrev.
Ja men kan man för h-e inte lösa det genom försöka begränsa det som fungerar: Det som saknar resurser blir inte lyckligare av att fler dör utan så klart att de får samma möjlighet.

Detta börjar likna Kafka.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är det inte begriper?

Norge typ 500 döda. Sverige typ 16.000 döda

Vad gjorde Norge som var så bra?

Svaret finns såväl i den här tråden som en googling bort.

Nej vi gjorde inte samma vid samma tidpunkter som man ibland försöker hitta på.
Redovisar Norge och Sverige samma sorts döda? Sverige redovisar död med covid. Hur gör Norge?
 
  • Gilla
Hanatsu
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men kan man för h-e inte lösa det genom försöka begränsa det som fungerar: Det som saknar resurser blir inte lyckligare av att fler dör utan så klart att de får samma möjlighet.

Detta börjar likna Kafka.
Du kanske inte har förstått hur jämlikhet fungerar i Sverige? Det handlar om rättvisa av ett visst bestämd slag.

Med ditt resonemang skulle utjämningspolitiken när det gäller ekonomiska resurser inte finnas i Sverige.
 
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Redovisar Norge och Sverige samma sorts döda? Sverige redovisar död med covid. Hur gör Norge?
LOL tror du att man haft en pandemin under radarn i Norge med 150 döda per dag som alla mörkar, och har lyckats med det :)

Sorry men jag tror inte du är på riktigt
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Du kanske inte har förstått hur jämlikhet fungerar i Sverige? Det handlar om rättvisa
Nej. Det gör det verkligen inte!

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Det gör det verkligen inte!

Staffans
Jo.
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Redovisar Norge och Sverige samma sorts döda? Sverige redovisar död med covid. Hur gör Norge?
Vet ej. Men det kan likaväl vara att deras siffror skulle varit än lägre istället för högre, vid en adekvat jämförelse med Sverige.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Det gör det verkligen inte!

Staffans

PMD lyckas nå ny komiska höjder :) Jag torde Tomten var oslagbar men man skall aldrig sluta förvåna sig.

Hoppas Tanaris inte missar detta i sina memoarer.
 
  • Älska
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vet ej. Men det kan likaväl vara att deras siffror skulle varit än lägre istället för högre, vid en adekvat jämförelse med Sverige.

Staffans
Högre.
 
E El-Löken66 skrev:
Högre.

Löken tor du också att Norge har dödstal i närheten av Sverige och att man mörkat detta i en gigantisk konspiration som omfattat hela sjukvården :)
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Löken tor du också att Norge har dödstal i närheten av Sverige och att man mörkat detta i en gigantisk konspiration som omfattat hela sjukvården :)
Nej, men vid lika jämförelse så närmar det sig lite.
Om det handlar om hundratals fall eller rent av tusen vet jag inte.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, men vid lika jämförelse så närmar det sig lite.
Om det handlar om hundratals fall eller rent av tusen vet jag inte.

Försöker du säga att Sverige kanske inte har 1000% fler döda än Norge utan bara 900 % , möjligtvis :)
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Försöker du säga att Sverige kanske inte har 1000% fler döda än Norge utan bara 900 % , möjligtvis :)
Vet inga exakta siffror, men det är känt sedan början av pandemin att Sverige räknar hårdare än Norge.
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.