P
Malone uppfann inte mRNA-vaccinet på 1980-talet. Han var en i en grupp av forskare som kom på att RNA kunde användas för terapeutiska ändamål. Han publicerade, tillsammans med sina kollegor, denna idé 1989.
https://www.pnas.org/content/86/16/6077.long

Annars var det Katalin Karikó och Drew Weissman som på 1990-och 2000-talen stod för genombrottet som gjorde mRNA-teknik praktiskt användbar i vaccinsammanhang. Förhoppningsvis får de ett Nobelpris för sin briljanta idé.
https://www.statnews.com/2020/11/10...leading-technology-in-the-covid-vaccine-race/

Det här är en lysande genomgång av hur Pfizers vaccin fungerar. Texten är begripligt formulerad, föredömligt kort men informativ, och gav mig många aha-uplevelser. Rekommenderas för den som vill veta vad det är man får i sig när man vaccinerar sig med ett mRNA-vaccin.
https://berthub.eu/articles/posts/reverse-engineering-source-code-of-the-biontech-pfizer-vaccine/

Kan du sammanfatta den nästan två timmar långa intervjun? Det är mer intressant vad du anser är samhällsskadligt med att vaccinera sig mot covid-19 eftersom det är du som deltar i den här diskussionen.
 
Redigerat:
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aha!
Jag har vid några tidigare tillfällen förklarat att min skepsism till vaccinering av ickeriskgrupper är riskabelt, då nyttan av vaccineringen är ringa, men eventuella kommande biverkningar är, av naturliga själ helt okända. Så vill det sig illa kommer de negativa effekterna, överstiga de positiva.

[länk]

Här är en som tycker som jag. Robert Malone. Han uppfann mRNA:vaccinet på åttiotalet. Så man kan ju tycka att han inte kan avfärdas hur som helst av byggahusexperterna. Men de hittar nog ett sätt, medlemmarna i klubben för inbördes beundran.

Lång, men intressant intervju.

[länk]

Staffans
Din skepticism grundar sig på något helt annat än något rationellt. Tidigare har du dragit upp diverse konspirationsteorier och rädsla för vaccinet i sig… och att du väntar på att drt skall visa sig vara dolda farligheter i vaccinet som kommer att visa sig i framtiden… :rolleyes:

Den stora nyttan med att vaccinera även de som inte är i riskgrupper är förstås att risken för nya mutationer av viruset minskar dramatiskt.

Den andra är ju förstås det här med ”långtidscovid” som verkar drabba vem som helst, vet inte omfattningen, men det är otäcka saker även om det inte tar kål på en.

Så, det finns starka skäl, men är man egocentrisk så ser man kanske inte det…

Apropå ingenting så var Pfizers forskningschef Mikael Dolsten sommarpratare i går den 4:e juli. Han berättar om hur det gick till att få fram vaccinet. :)

https://sverigesradio.se/avsnitt/mikael-dolsten-sommarprat-2021
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Allt beror av vaccin och sommar, Inte på på FHM tandlösa rekommendationer.
Varfär säger du att de varit tandlösa, om jag förstått det rätt skulle detta virus haft ett r-tal på 4-6 om vi låtit det spridas fritt, dvs inte vidtagit tandlösa åtgärder, ändå har vi hela tiden varit rätt långt från den siffran, vad är det då som begränsat spridningen?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Varfär säger du att de varit tandlösa, om jag förstått det rätt skulle detta virus haft ett r-tal på 4-6 om vi låtit det spridas fritt, dvs inte vidtagit tandlösa åtgärder, ändå har vi hela tiden varit rätt långt från den siffran, vad är det då som begränsat spridningen?
Det har inte med utfallet att göra. Det är för att Sverige inte skall vara bra helt enkelt. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om personalen var den största anledningen till smittspridningen så gjorde kanske inte ett besöksförbudet så stor skillnad.
Så klart att anhöriga har svårt att smitta boende under ett besöksförbud. Slår vi inte in öppna dörrar här?
 
Redigerat:
optimum
D djac skrev:
Varfär säger du att de varit tandlösa, om jag förstått det rätt skulle detta virus haft ett r-tal på 4-6 om vi låtit det spridas fritt, dvs inte vidtagit tandlösa åtgärder, ändå har vi hela tiden varit rätt långt från den siffran, vad är det då som begränsat spridningen?
FoHM armlängds avstånd Hahaha
Tur att folk tar egna initiativ och håller större avstånd.
Munskydd i kollektivtrafiken. Tur väldigt många övergick till att gå, cykla eller ta bilen.
De som ändå åkte kollektivt fick rådet 2021-01-07 infört och några följde rådet. Men väldigt sent.
Var var rådet om att sluta samåka i bil till och från jobbet? Som tur var slutade de flesta med det ändå och åker till jobbet i egen bil.
Rådet om att inte vistas med andra än familjen i samma rum? Införde jag själv våren 2020 eftersom viruset sprids i luften (aerosoler)
Att coronan smittar före symptom?
Regler för folk som kom hem från andra länder i början av 2020, mer eller mindre obefintliga. Jo kontakta 1177 om du har symptom. Hahaha. Hemvändande från skidorterna tilläts åka hem från flygplatser i mars 2020 på vilket sätt som helst även om de bevisligen var sjuka.
Testning våren 2020.?????

Jag kan fortsätta länge.
Munskydd är inte jämlikt. ojojoj Karin Tegmark Wisell

Återigen, för lite och för sent.

https://www.expressen.se/tv/nyheter...-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Om personalen var den största anledningen till smittspridningen så gjorde kanske inte ett besöksförbudet så stor skillnad.
Ge dig. Du försöker hitta på bevis som inte finns.
Tro katten att även besökare kunde sprida smittan.
De borde infört besöksförbud tidigt 2020 då de visste att smittan kommer slå hårt mot äldre och svaga.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D djac skrev:
Varfär säger du att de varit tandlösa, om jag förstått det rätt skulle detta virus haft ett r-tal på 4-6 om vi låtit det spridas fritt, dvs inte vidtagit tandlösa åtgärder, ändå har vi hela tiden varit rätt långt från den siffran, vad är det då som begränsat spridningen?

Läs om läs rätt. ""Sommar"

Tandlös = alltför blek el. passiv: Betyder då inte verkningslös men otillräcklig.

Dock inte sett ur ett FHM-perspektiv "klara kurvan för sjukvården" vilket nästan lyckades.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Läs om läs rätt. ""Sommar"

Tandlös = alltför blek el. passiv: Betyder då inte verkningslös men otillräcklig.

Dock inte sett ur ett FHM-perspektiv "klara kurvan för sjukvården" vilket nästan lyckades.
Ja det får du såklart tycka, även om det ligger nära de uppfattningar som finns om att Trump fortfarande är USAs president. I själva verket är ju Sveriges hantering en framgångssaga, som kan beläggas, och åtgärderna för att förhindra smittspridning har varit del av denna.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Läs om läs rätt. ""Sommar"

Tandlös = alltför blek el. passiv: Betyder då inte verkningslös men otillräcklig.

Dock inte sett ur ett FHM-perspektiv "klara kurvan för sjukvården" vilket nästan lyckades.
”Nästan lyckades”
Man undrar ju hur du kan ha så lite koll. De byggde ju till och med upp fältsjukhus för att ha extra kapacitet, det i Älvsjö behövde man inte ens ta i bruk eftersom man klarade av det ändå.

Du är verkligen fokuserad på att skita ner Sveriges hantering av pandemin, trots att man bevisligen gjort en riktigt bra insats. Vad är det som driver dig att ha den agendan? Vad är syftet?
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Du är verkligen fokuserad på att skita ner Sveriges hantering av pandemin, trots att man bevisligen gjort en riktigt bra insats. Vad är det som driver dig att ha den agendan? Vad är syftet?
Känner att jag måste lyfta dina ständiga påhopp om att jag är en Sverigehatare. Du lyckas skriva det i var och vartannat inlägg.

Jag brukar inte bemöta rent skitsnack och hoppas och tror att de flesta läsare av tråden står över din nivå.

Den som är riktigt destruktiv för landet är sådana som du. Som är nöjd med stort misslyckande och väldigt många dödsfall. Varför kan man bara spekulera om men defacto betyder det att vi inte behöver ha någon ambition att bli bättre. Att vara dålig är bra nog för dig. Här skiljer vi oss åt du och jag. Min ambition är att vi skall vara bland de bästa. Även om vi kanske inte når dit så är målsättningen en förutsättning för att komma så lång som möjligt.

Vad är objektivt i hur väl Sverige lyckats? Till att börja med kan du ju läsa vad coronakomissionen har sagt och det är svidadande kritik. Här finns tom en antydan till självkritik då både Löven och FHM har bekräftat att de stora dödstalen är ett misslyckande. (men felet är så klart någon annans) Ett annat sätt är att titta på vilka som har lyckats och vad ha de gjort. Ja det går att lyckas bra men då måste det till andra och snabbare åtgärder än vad Sverige lyckades prestera.

Ett misslyckande är ett misslyckande och skall kallas just det. Det blir inte bättre av ett antal länder i EU tom misslyckades mer än vi.
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Trots delta. 33 personer på IVA. En minskning med 40 % senaste veckan,

Beror det på att svenskarna börjar följa FHM rekommendationer exemplariskt senaste tiden? Se upp för att vissa nu försöker ta åt sig ära av att det går så bra nu.

Och tack till alla vaccinatörer som jobbat hårt för att vi skulle hamna där vi är nu!

Statistikpanel som visar 33 personer vårdas på IVA, minskning med 22 sen förra veckan.
 
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Känner att jag måste lyfta dina ständiga påhopp om att är en Sverigehatare. Du lyckas skriva det i var och vartannat inlägg.
Och mig anklagar han, gång på gång, för att ha vaccinskräck. Trots att jag vaccinerat mig två gånger, relativt nyligen.:D
Det är sådant som i det Nissenska universumet kallas för FAKTA.
Att det inte gått sämre för oss, får snarare tillskrivas fru fortuna, än vår "strategi".

Staffans
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Känner att jag måste lyfta dina ständiga påhopp om att jag är en Sverigehatare. Du lyckas skriva det i var och vartannat inlägg.

Jag brukar inte bemöta rent skitsnack och hoppas och tror att de flesta läsare av tråden står över din nivå.

Den som är riktigt destruktiv för landet är sådana som du. Som är nöjd med stort misslyckande och väldigt många dödsfall. Varför kan man bara spekulera om men defacto betyder det att vi inte behöver ha någon ambition att bli bättre. Att vara dålig är bra nog för dig. Här skiljer vi oss åt du och jag. Min ambition är att vi skall vara bland de bästa. Även om vi kanske inte når dit så är målsättningen en förutsättning för att komma så lång som möjligt.

Vad är objektivt i hur väl Sverige lyckats? Till att börja med kan du ju läsa vad coronakomissionen har sagt och det är svidadande kritik. Här finns tom en antydan till självkritik då både Löven och FHM har bekräftat att de stora dödstalen är ett misslyckande. (men felet är så klart någon annans) Ett annat sätt är att titta på vilka som har lyckats och vad ha de gjort. Ja det går att lyckas bra men då måste det till andra och snabbare åtgärder än vad Sverige lyckades prestera.

Ett misslyckande är ett misslyckande och skall kallas just det. Det blir inte bättre av ett antal länder i EU tom misslyckades mer än vi.
Jag gör absolut inga påhopp, det är ett fult påhopp av dig att kalla det jag skriver för skitsnack!

Du måste ju inse att fakta säger något helt annat än det du hittar på. Sverige har inte ett stort misslyckande i Covidbekämpningen, nästan 70% av EU länderna har råkat värre ut. Ekonomiskt har endast Danmark klarat sig bättre. År 2020.

Och sjukvården knäcktes aldrig, de klarade krisen.

Detta är FAKTA som du kallar för skitsnack. Det är ju ditt problem och ingen annans om du inte accepterar verkligheten som den ser ut.

Om ovanstående inte stämmer så visa gärna det.
 
  • Gilla
Hanatsu och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och mig anklagar han, gång på gång, för att ha vaccinskräck. Trots att jag vaccinerat mig två gånger, relativt nyligen.:D
Det är sådant som i det Nissenska universumet kallas för FAKTA.
Att det inte gått sämre för oss, får snarare tillskrivas fru fortuna, än vår "strategi".

Staffans
Men du framför ju diverse teorier om Covidvaccinet som enligt dig kommer att visa sig vara farligt.
Eller har du ändrat dig nu?
Det är ju sådant du själv uppgett.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.