1 015 056 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fattade du överhuvudtaget vad det handlade om?P pmd skrev:
Då ska jag hjälpa dig lite på traven.
Det var en anledning till att man inte haft munskydd med som rekommendation. Alltså en bortförklaring då beredskap i landet var urkass.
Redigerat:
Ge katten i att tillskriva mig sådant jag inte påstått.P pmd skrev:
Det var socialminister Lena Hallengren som sade att vår beredskap var bra.
Jag har aldrig påstått att det var FHM.
Du hittar på.
"Socialminister, formellt statsråd och chef för socialdepartementet, är titeln på det statsråd som är chef för Socialdepartementet i Sverige."
Det är ju en omöjlig diskussion, det blir inte exakt lika och även om man har den ambitionen så registreras detta på "gräsrotsnivå" och även där kommer det smyga sig in nyanser.P pmd skrev:
Nä, jag vidhåller att överdödligheten är det enda tal som kan användas under ganska lång tid, närmsta 10-20 åren, över längre tid kommer säkerligen globala studier att genomföras som ger fler svar på effekterna av både sjukdomen och åtgärderna mot denna. Den som lever får se.
Hur kommer det sig att du plötsligt litar på vad Tegnell och FoHM påstår, när du har ägnat tusentals inlägg åt att tala om exakt hur dåliga och opålitliga du tycker att de är?Ulltand skrev:
Sen undrar jag lite över den här lagindelningen du tjatar om... tillhör du laget med vaccinmotståndare och de som tror att de inte alls är över utan är livrädda för en "fjärde våg", eller hur fungerar det?
Nu är 3:e vågen över — i region Uppsala. Noll nya fall. 
Region gör också prognosen att deltavarianten kommer att utgöra ungefär 90 procent av alla positiva provsvar gällande covid-19 inom ett par veckor.

09:27 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Israel rapporterar att effektiviteten mot symptomatisk smitta med delta varianten sjunkit till 64%, men effektiviteten är forfarande hög mot sjukhusinläggning, 93%.
Israel Says Pfizer Vaccine Less Effective in Preventing Delta Variant Infection,
https://www.haaretz.com/israel-news...fections-in-israel-as-delta-spreads-1.9971842
Region gör också prognosen att deltavarianten kommer att utgöra ungefär 90 procent av alla positiva provsvar gällande covid-19 inom ett par veckor.
09:27 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Israel rapporterar att effektiviteten mot symptomatisk smitta med delta varianten sjunkit till 64%, men effektiviteten är forfarande hög mot sjukhusinläggning, 93%.
Israel Says Pfizer Vaccine Less Effective in Preventing Delta Variant Infection,
https://www.haaretz.com/israel-news...fections-in-israel-as-delta-spreads-1.9971842
Bortförklaring? Tegmark Wisell hänvisade implicit till FOHMs uppdrag om jämlik hälsa.optimum skrev:
Om det är brist så kan ju inte alla få tillgång.
Redigerat:
Jag skulle uppskatta om du inte vore så snarstucken. Det blir trevligare stämning i tråden om vi kan hålla en god ton och föra en vuxen diskussion.optimum skrev:
Jag förtydligade för alla som skulle kunna ha lust att veta att FOHM inte hade något med beredskapsläget att göra. (Den lilla deltråden började ju med att handla om FOHM). Det betyder inte att jag hävdade att du hade påstått det. Jag beklagar om du har misstolkat.
Jag håller med och det är dit jag ville komma. Du (tror jag) och andra har påpekat det flera gånger redan, men ändå dyker det upp aningslösa jämförelser av antalet döda (med ospecificerad dödsorsak) som påstås vara ett mått på hur bra ett land har lyckats hantera covid-19 relativt andra länder.D djac skrev:Det är ju en omöjlig diskussion, det blir inte exakt lika och även om man har den ambitionen så registreras detta på "gräsrotsnivå" och även där kommer det smyga sig in nyanser.
Nä, jag vidhåller att överdödligheten är det enda tal som kan användas under ganska lång tid, närmsta 10-20 åren, över längre tid kommer säkerligen globala studier att genomföras som ger fler svar på effekterna av både sjukdomen och åtgärderna mot denna. Den som lever får se.