E
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det olik sorts döda :)
Och sen är där ju många svenska gästarbetare. Dog av Norge, ökat svensk statistik.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige har troligen underskattat dödstalen i Covid-19

[länk]
Det är intressant, men säger inget om hur Norge (eller andra ickesvenska länder) redovisar döda.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det olika sorts döda :)
Hur har du det med läsförståelsen? Varför svarar du inte på hans mycket enkla frågor?

Det verkar ju som att du vet svaren, ändå väljer du att skämma ut dig. Helt obegripligt beteende!

Jonas
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Coronavirusets mutationer: WHO:s klassning
Jag satt, utan glasögon, för långt från datorskärmen och skummade det där och "läste" det som
"Coronavirusets mutationer: WHO:s killgissning"
:surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det olika sorts döda :)
Ja, det finns olika sorters dödsorsaker.
 
optimum
P pmd skrev:
Ja, i regleringsbrevet från regeringen i december 2019 framhålls att jämlik hälsa är ett prioriterat område för Folkhälsomyndigheten. Våra myndigheter kan inte helt strunta i vad regeringen skriver i ett regleringsbrev.
Fattade du överhuvudtaget vad det handlade om?

Då ska jag hjälpa dig lite på traven.
Det var en anledning till att man inte haft munskydd med som rekommendation. Alltså en bortförklaring då beredskap i landet var urkass.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Det stämmer med min bild av läget. Trots det har den svenska sjukvården lyckats göra en hjälteinsats som förtjänar att uppmärksammas mer.
N.B. också att beredskapsläget är inte något som Folkhälsomyndigheten har så värst mycket att göra med.
Det är en gammal politisk försumlighet.
Ge katten i att tillskriva mig sådant jag inte påstått.
Det var socialminister Lena Hallengren som sade att vår beredskap var bra.
Jag har aldrig påstått att det var FHM.
Du hittar på.

"Socialminister, formellt statsråd och chef för socialdepartementet, är titeln på det statsråd som är chef för Socialdepartementet i Sverige."
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Låt bli att ställa upp halmgubbar som du sen slår ner.

Redovisar Norge och Sverige samma sorts döda? Sverige redovisar död med covid. Hur gör Norge?
Det är ju en omöjlig diskussion, det blir inte exakt lika och även om man har den ambitionen så registreras detta på "gräsrotsnivå" och även där kommer det smyga sig in nyanser.

Nä, jag vidhåller att överdödligheten är det enda tal som kan användas under ganska lång tid, närmsta 10-20 åren, över längre tid kommer säkerligen globala studier att genomföras som ger fler svar på effekterna av både sjukdomen och åtgärderna mot denna. Den som lever får se.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Så då har vi en artikel om att Sverige underskattat dödstalen i Covis-19. Var är artikeln om att Norge gjort det?

Räknar ni inte dem i "blå laget" ?
Hur kommer det sig att du plötsligt litar på vad Tegnell och FoHM påstår, när du har ägnat tusentals inlägg åt att tala om exakt hur dåliga och opålitliga du tycker att de är?

Sen undrar jag lite över den här lagindelningen du tjatar om... tillhör du laget med vaccinmotståndare och de som tror att de inte alls är över utan är livrädda för en "fjärde våg", eller hur fungerar det?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Sen undrar jag lite över den här lagindelningen du tjatar om... tillhör du laget med vaccinmotståndare och de som tror att de inte alls är över utan är livrädda för en "fjärde våg", eller hur fungerar det?
Jag uppfattar det som att Ulltand spelar i ett helt eget lag.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Jag uppfattar det som att Ulltand spelar i ett helt eget lag.
Jag tror alla spelar i egna lag, däremot finns det nog några som spelar i en helt annan liga :)
 
Nu är 3:e vågen över — i region Uppsala. Noll nya fall. :)
Region gör också prognosen att deltavarianten kommer att utgöra ungefär 90 procent av alla positiva provsvar gällande covid-19 inom ett par veckor. :thinking::thinking:
09:27 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Israel rapporterar att effektiviteten mot symptomatisk smitta med delta varianten sjunkit till 64%, men effektiviteten är forfarande hög mot sjukhusinläggning, 93%.
Israel Says Pfizer Vaccine Less Effective in Preventing Delta Variant Infection,
https://www.haaretz.com/israel-news...fections-in-israel-as-delta-spreads-1.9971842
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Fattade du överhuvudtaget vad det handlade om?

Då ska jag hjälpa dig lite på traven.
Det var en anledning till att man inte haft munskydd med som rekommendation. Alltså en bortförklaring då beredskap i landet var urkass.
Bortförklaring? Tegmark Wisell hänvisade implicit till FOHMs uppdrag om jämlik hälsa.
Om det är brist så kan ju inte alla få tillgång.
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ge katten i att tillskriva mig sådant jag inte påstått.
Jag skulle uppskatta om du inte vore så snarstucken. Det blir trevligare stämning i tråden om vi kan hålla en god ton och föra en vuxen diskussion.

Jag förtydligade för alla som skulle kunna ha lust att veta att FOHM inte hade något med beredskapsläget att göra. (Den lilla deltråden började ju med att handla om FOHM). Det betyder inte att jag hävdade att du hade påstått det. Jag beklagar om du har misstolkat.
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är ju en omöjlig diskussion, det blir inte exakt lika och även om man har den ambitionen så registreras detta på "gräsrotsnivå" och även där kommer det smyga sig in nyanser.

Nä, jag vidhåller att överdödligheten är det enda tal som kan användas under ganska lång tid, närmsta 10-20 åren, över längre tid kommer säkerligen globala studier att genomföras som ger fler svar på effekterna av både sjukdomen och åtgärderna mot denna. Den som lever får se.
Jag håller med och det är dit jag ville komma. Du (tror jag) och andra har påpekat det flera gånger redan, men ändå dyker det upp aningslösa jämförelser av antalet döda (med ospecificerad dödsorsak) som påstås vara ett mått på hur bra ett land har lyckats hantera covid-19 relativt andra länder.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.