Nissens Nissens skrev:
Jag gör absolut inga påhopp, det är ett fult påhopp av dig att kalla det jag skriver för skitsnack!

Du måste ju inse att fakta säger något helt annat än det du hittar på. Sverige har inte ett stort misslyckande i Covidbekämpningen, nästan 70% av EU länderna har råkat värre ut. Ekonomiskt har endast Danmark klarat sig bättre. År 2020.

Och sjukvården knäcktes aldrig, de klarade krisen.

Detta är FAKTA som du kallar för skitsnack. Det är ju ditt problem och ingen annans om du inte accepterar verkligheten som den ser ut.

Om ovanstående inte stämmer så visa gärna det.

Vi har förstått att du är nöjd med att Sverige harvar runt i den globala bottenligan. Och det finns ett anta länder som misslyckats mer än vi har

Men det finns ett antal länder som lyckats otroligt mycket bättre än vi har. Gemensamt för dessa är att man inte gjort som Sverige eller andra som fejlat.

Man var snabbare hårdare och smartare. Detta ledde till att covid 19 i dessa länder inta skapade nögon överdödlighet. Ja tom en underdödlighet. Och befolkningen i dessa länder är också nöjdast med hur deras regeringar hanterat pandemi nu med facit i hand.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Vi har förstått att du är nöjd med att Sverige harvar runt i den globala bottenligan. Och det finns ett anta länder som misslyckats mer än vi har

Men det finns ett antal länder som lyckats otroligt mycket bättre än vi har. Gemensamt för dessa är att man inte gjort som Sverige eller andra som fejlat.

Man var snabbare hårdare och smartare. Detta ledde till att covid 19 i dessa länder inta skapade nögon överdödlighet. Ja tom en underdödlighet. Och befolkningen i dessa länder är också nöjdast med hur deras regeringar hanterat pandemi nu med facit i hand.
Svara gärna på vad som var fel i de uppgifterna(faktan) jag skrev.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
”Nästan lyckades”
Man undrar ju hur du kan ha så lite koll. De byggde ju till och med upp fältsjukhus för att ha extra kapacitet, det i Älvsjö behövde man inte ens ta i bruk eftersom man klarade av det ändå.

Du är verkligen fokuserad på att skita ner Sveriges hantering av pandemin, trots att man bevisligen gjort en riktigt bra insats. Vad är det som driver dig att ha den agendan? Vad är syftet?
Oj då.
I Lidköping satte man upp ett tält utanför akuten för triage.
Men fick strax ta ned det för det 40 år gamla tältet föll i bitar.
Oj då.

Nisse, du behöver nog öppna ögonen och se hur jäkla dåligt detta har varit.
Den sjukvårdspersonal som i början fick arbeta med covid sjuka utan skydd.
Hur många som avlidit med enbart palliativ vård.
Bara för du klarat dig bra så betyder det inte att alla har det.

En vårdavdelning för covidsjuka där 100% av personalen blev sjuka och framkom sedan att den avdelningens ventilation inte klarade fullbelagt med högflödespatienter med covid.

For katten Nisse, vår beredskap för detta var urdålig och hade viruset varit lite mer elakt hade kunnat haft hundratusentals avlidna.
Bedövningsmedel som man ger patienter som ligger i respirator var på håret att det tog slut och då hade man väl fått binda fast folk i sängarna för att kunna behandla dem med respirator.

Jag älskar Sverige och är därför skamsen över hur dåligt landet har blivit.
40 år gammalt tält för kriser som faller i bitar. Skyddsutrustning som inte ersattes när den blev för gammal osv.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Så klart att anhöriga har svårt att smitta boende under ett besöksförbud. Slår vi inte in öppna dörrar här?
Det är något annat än vad jag funderade över.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tandlös = alltför blek el. passiv: Betyder då inte verkningslös men otillräcklig.
Fel, så här står det i SAOB:
b) i bildl. anv.: utan (avsedd) verkan, harmlös;
Så det betyder just "utan verkan" dvs. "verkningslös".
https://www.saob.se/artikel/?seek=tandlös&pz=1#U_T311_70851

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man var snabbare hårdare och smartare.
Fel.
Man var då verkligen inte snabbare i de nordiska länderna än i t.ex. Italien och man var verkligen inte hårdare eller smartare. Utegångsförbud i Spanien och Frankrike är då en bra mycket hårdare åtgärd än vad något nordiskt land gjorde. Ändå drabbades de tre länderna mycket hårdare än något nordiskt land.

• Gilla
Hanatsu och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ska vi försöka ha lite nyheter i nyhetstråden i stället för inlägg om gammalt som hör hemma i andra trådar?

Norge skjuter något på fas 4 av återöppnandet av samhället, meddelar statsminister Erna Solberg (H).
– Vi vill se hur den (deltavarianten) påverkar situationen, säger Solberg på en direktsänd presskonferens och lägger till att läget kommer att utvärderas om "någon vecka".
– Vi går mot mer normala tider men vi måste vara på vår vakt en lång tid framöver, säger Erna Solberg.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/världen/deltavariant-får-norge-att-skjuta-på-lättnader-1.50698496

T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aha!
Jag har vid några tidigare tillfällen förklarat att min skepsism till vaccinering av ickeriskgrupper är riskabelt, då nyttan av vaccineringen är ringa, men eventuella kommande biverkningar är, av naturliga själ helt okända. Så vill det sig illa kommer de negativa effekterna, överstiga de positiva.
Din riskanalys blir ju aningen snedvriden om du inte applicerar samma risk på en virusinfektion, dvs att det kan uppstå hittills okända eventuellt kommande biverkningar där, om det vill sig illa, de negativa effekterna kan överstiga de positiva.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Munskydd är inte jämlikt. ojojoj Karin Tegmark Wisell

Återigen, för lite och för sent.

[länk]
Ja, i regleringsbrevet från regeringen i december 2019 framhålls att jämlik hälsa är ett prioriterat område för Folkhälsomyndigheten. Våra myndigheter kan inte helt strunta i vad regeringen skriver i ett regleringsbrev.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ge dig. Du försöker hitta på bevis som inte finns.
Jag försöker få svar på sånt jag undrar över.
Tro katten att även besökare kunde sprida smittan.
Det är ganska troligt, ja, men min fundering handlar inte om huruvida besökare kunde sprida smitta alls, utan om i vilken grad jämfört med smittspridning orsakad av personalen.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ett annat sätt är att titta på vilka som har lyckats och vad ha de gjort.
Hur jämför man andra länder resultat med Sveriges?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
vår beredskap för detta var urdålig
Det stämmer med min bild av läget. Trots det har den svenska sjukvården lyckats göra en hjälteinsats som förtjänar att uppmärksammas mer.
N.B. också att beredskapsläget är inte något som Folkhälsomyndigheten har så värst mycket att göra med.
Det är en gammal politisk försumlighet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Många av oss här har väl röstat på partier som fullt medvetet rustat ned o avvecklat våra beredskapslager, så min slutsats är att man ska vara försiktig med att kasta sten i glashus. Minns inte riktigt, men var det inte region Stockholm som hade lager som räckte några dagar i början pandemin och regionråden hävda att det borde fungera då man kan köpa allt löpande, hade kontrakt mm.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
Många av oss här har väl röstat på partier som fullt medvetet rustat ned o avvecklat våra beredskapslager,
Indirekt, ja.
Men om våra ömmande politiker sagt att vi sänker skatten med ett öre för er, så måste vi skrota våra beredskapslager. Så vid nästa pandemi, som vi av erfarenhet vet, kommer att komma snart, så står vi helt försvarslösa.
Eller. Vi tillåter inte tullen att kvarhålla tjuvar med en lastbil full av stöldgods, eftersom vi sparat även där.
Hur många tror du skulle hyllat den strategin?

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.