BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis visste Fohm att asymtomatisk smittspridning kunde förekomma, det är ju därför man ska hålla avstånd till alla. Men man kan inte förbjuda all personal att jobba på äldreboendena för då dör alla där av svält etc..
Nej FHM ansåg (mot den kunskap som då fanns) att asymptomatisk smittspridning var obetydlig. Och då finns ju ingen anledning att testa, testa och testa. Av en slump (kanske) råkade detta sammanfalla med att Sverige inte lyckades bygga upp någon testkapacitet att tala om. Det blev en politiskt win/win. Vi kunde inte testa men det behövdes ju inte heller.
 
Det går bra för Värmland, trots delta. @Brigitt,

Statistik över nya unika coronapatienter på IVA i Värmland med trendlinje, april 2020 till juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om planen var 100 doser i augusti och det kommer 130 så är det en ökning med 30%.

Det spelar ingen roll om det kom dubbelt så många doser i juni än beräknat. :)

Men bra är det och snart har vi mer vaccin än vad vi behöver.

BTW En dos J&J ger bra skydd mot delta.
Fast du skrev ju inte att det gällde en ökning i förhållande till plan utan det verkade ju som att det var en ökning i förhållande till tidigare leveranser (juni). Du kanske ska vara tydligare med hur du skriver så att folk inte behöver hålla på och gissa vad du menar hela tiden.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej FHM ansåg (mot den kunskap som då fanns) att asymptomatisk smittspridning var obetydlig. Och då finns ju ingen anledning att testa, testa och testa. Av en slump (kanske) råkade detta sammanfalla med att Sverige inte lyckades bygga upp någon testkapacitet att tala om. Det blev en politiskt win/win. Vi kunde inte testa men det behövdes ju inte heller.
Ditt minne verkar bristfälligt. Fohm satte förstås krav på regionerna som var möjliga att uppfylla. Om det inte finns testkit, testreagenser, labbutrustning etc. att få tag på i hela världen, annat än i begränsad omfattning, så är det förstås fullkomligt meningslöst att säga till regionerna att testa alla med symtom samt alla som jobbar på äldreboenden och inom sjukvården.

Man tror ju att det bara är möjligt om man inte minns något av situationen i världen i mars och april förra våren. Inget europeiskt land, inkl. Sverige, kunde bygga upp sin testkapacitet i den utsträckning som de ville. Det är ju bara att titta på hur många bekräftade fall det finns i olika länder under förra våren och man kan ju tro att det inte ens var en våg under mars och april.
https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=SWE~DNK~DEU~FRA~GBR
Frankrike lyckas få upp testkapaciteten till mitten av april men då var ju smittspridningen redan på väg ned.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det går bra för Värmland, trots delta. @Brigitt,

[bild]
Ja, smittspridningen har vänt ner sen ett tag, vilket förstås är möjligt även med deltavarianten om råd, rekommendationer följs och alla medverkar bra i smittspårningen. Men nog var IVA hårt belastad under juni där, mer än under våg 2 och nästan lika mycket som under våg 1. Stor skillnad mot alla andra regioner. Värmland är en liten region och borde inte ha fler på IVA än V. Götaland.
Diagram över antal coronapatienter på IVA i Värmland från april 2020 till juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var det vad du menade med ditt kryptiska inlägg?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, smittspridningen har vänt ner sen ett tag, vilket förstås är möjligt även med deltavarianten om råd, rekommendationer följs och alla medverkar bra i smittspårningen. Men nog var IVA hårt belastad under juni där, mer än under våg 2 och nästan lika mycket som under våg 1. Stor skillnad mot alla andra regioner. Värmland är en liten region och borde inte ha fler på IVA än V. Götaland.
[bild]
Var det vad du menade med ditt kryptiska inlägg?
Jag ser att jag borde varit tydligare, Grafen jag visade var NYINLAGDA på IVA.

Och alla vet ju att det inte beror på att vi följer rekommendationerna så mycket bättre nu. Nej snarare så mycket sämre.

Allt beror av vaccin och sommar, Inte på på FHM tandlösa rekommendationer.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag ser att jag borde varit tydligare, Grafen jag visade var NYINLAGDA på IVA.
Ja, jag såg det i bilden men resten var ju synnerligen kryptiskt.

Ulltand Ulltand skrev:
Och alla vet ju att det inte beror på att vi följer rekommendationerna så mycket bättre nu.
Du har väl ingen aning om hur man har betett sig i Karlstad med omgivningar under juni.

Ulltand Ulltand skrev:
Allt beror av vaccin och sommar, Inte på på FHM tandlösa rekommendationer.
Naturligtvis hjälper det att inte träffa någon. Det var väl du som brukade skriva att om man inte träffar någon så för man inte viruset vidare eller något liknande.

Så du menar att man inte har sommar i Kristinehamn där antalet bekräftade fall ökade v. 25 jämfört med v. 24?

Frankrike har 20 st på IVA/miljon innevånare medan Sverige har 5,5. Menar du att Frankrike inte har vaccinerat eller att de inte har sommar?
I Portugal stiger antalet på IVA sen en månad. Vad anser du vara orsaken, dålig vaccinationstäckning bland 50+, ingen sommar eller tandlösa rekommendationer?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag såg det i bilden men resten var ju synnerligen kryptiskt.


Du har väl ingen aning om hur man har betett sig i Karlstad med omgivningar under juni.


Naturligtvis hjälper det att inte träffa någon. Det var väl du som brukade skriva att om man inte träffar någon så för man inte viruset vidare eller något liknande.

Så du menar att man inte har sommar i Kristinehamn där antalet bekräftade fall ökade v. 25 jämfört med v. 24?

Frankrike har 20 st på IVA/miljon innevånare medan Sverige har 5,5. Menar du att Frankrike inte har vaccinerat eller att de inte har sommar?
I Portugal stiger antalet på IVA sen en månad. Vad anser du vara orsaken, dålig vaccinationstäckning bland 50+, ingen sommar eller tandlösa rekommendationer?

Gissningsvis beror det på att Frankrike hade dubbelt så många sjuka som Sverige för någon månad sedan. Det borde du ha kunnat läsa fram själv om du skall ta Frankrike som exempel

Vad Portugal gjort för fel vet jag inte. Möjligen har man inte prioriterat tillräckligt bra i vaccinationskön. Det verkar vara ett område där många EU-länder missat.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Gissningsvis beror det på att Frankrike hade dubbelt så många sjuka som Sverige för någon månad sedan. Det borde du ha kunnat läsa fram själv om du skall ta Frankrike som exempel
Men Frankrike får ju svenskt sommarväder tidigare än Sverige. Borde de då inte få minskad smittspridning tidigare än Sverige enligt dig som anser att vädret är så viktigt?
Speciellt om det skulle vara så att Sverige har så tandlösa rekommendationer jämfört med andra länder som du också verkar tycka. Antal vaccinerade med en resp. två doser verkar ju vara mycket lika.

Ulltand Ulltand skrev:
Vad Portugal gjort för fel vet jag inte. Möjligen har man inte prioriterat tillräckligt bra i vaccinationskön.
Så du vet inte men du vet att Sverige har tandlösa rekommendationer fast det finns länder med "mer" sommar och likartad vaccinationstäckning (Portugal har en större andel vaccinerade än Sverige och Frankrike). Du verkar ju inte ha någon grund för ditt uttalande om att vaccin och sommar är huvudsaken och rekommendationerna saknar betydelse.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ovanligt många jämfört med vad?
Först så var det (många) fler som dog av viruset inom 4 dagar, än tidigare influensor. Men jämfört med när under den nya influensan som de sjuka dog var det ändå under den senare delen då många även hunnit få en bakteriell infektion i lungorna som de flesta dog.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

(Hrm, det blev ett nytt många.. jag vet inte hur många många kan vara… ). :oops:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
?
!

Jag undrar alltså varför du tycker att det är oansvarigt att vaccinera sig mot covid-19. Vilka samhällsproblem medför det?
 
P
optimum optimum skrev:
Det vet vi inte men personalen uppges vara en källa till smittspridning. De som saknade skyddsutrustning i form av masker och visir mm. Personalen är svår att ta bort men besöken kunde enklare stoppats till man kunnat ordna säkra besök.
Om personalen var den största anledningen till smittspridningen så gjorde kanske inte ett besöksförbudet så stor skillnad.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
När viruset väl kom in var ju de boende stora smittspridare eftersom det inte går att isolera dementa personer utan att läsa in dem i deras hem, vilket ju är förbjudet.
Ändå hävdade Attendo att de utförde kohortvård på Sabbatsbergsbyn …
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det var ju synd att FHM fick för sig att asymptomatisk smitta inte var av någon större betydelse. "Stanna hemma om du har symtom" kostade många liv istället för att testa, testa och testa som var rådet från tex WHO.
Fanns det testkapacitet i Sverige som bara kastades bort?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
!

Jag undrar alltså varför du tycker att det är oansvarigt att vaccinera sig mot covid-19. Vilka samhällsproblem medför det?
Aha!
Jag har vid några tidigare tillfällen förklarat att min skepsism till vaccinering av ickeriskgrupper är riskabelt, då nyttan av vaccineringen är ringa, men eventuella kommande biverkningar är, av naturliga själ helt okända. Så vill det sig illa kommer de negativa effekterna, överstiga de positiva.

https://images.app.goo.gl/ua6Ji73EsQD65bn9A

Här är en som tycker som jag. Robert Malone. Han uppfann mRNA:vaccinet på åttiotalet. Så man kan ju tycka att han inte kan avfärdas hur som helst av byggahusexperterna. Men de hittar nog ett sätt, medlemmarna i klubben för inbördes beundran.

Lång, men intressant intervju.

https://content.blubrry.com/last_am...d_For_Speaking_Out_On_Vaccine_Risks-FINAL.mp3

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.