Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Staffans
är det någon mer än jag, som tycker att vaccintillverkarna låter som begagnadebilhandlare?

Staffans[/QUOTE]
Nej, den känslan florerar nog bara hos de få som har vaccinskräck skulle jag tro.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Han menar förmodligen att när sommaren har inträtt kan man "göra sin normala sommarsemester".
Givetvis.

Och när vaccinet kommer till hösten så kommer det när hösten har inträtt. Inte under sommaren.
 
Sverige på plats 36 i dödslistan enligt John Hopkins inst. Troligen betydligt längre ned om det fanns överdödlighetsdata. Några länder som ökar finns i stora delar av sydamerika, men även länder i afrika och ryssland, samt några andra öststatsländer ökar.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Just nu 40 personer på IVA med Covid.

Det är en minskning med 43% på en vecka.

3 nya dödsfall inrapporterade idag.

Rapporteringen av dödsfall har varit lite vinglig från FHM senaste tiden men det ser ut som om UT prognos föll ut väl med en handfull döda per vecka till midsommar.

Histogram som visar dagliga nya dödsfall i Sverige p.g.a. COVID-19 med 3- och 7-dagars rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Är AT från samma planet? All kritik jag läser mot honom är ju för att han inge gör "något" / för lite.
Andra som fått svidande kritik som tex Bolzonaro har fått det pga att man inte gjort något och underskatta smittan.

"""Han säger att han älskar sitt jobb och att det är viktigt att få saker gjorda. Men att han skulle bli en av Sveriges mest respekterade och kritiserade personer var inget han hade räknat med.

– Man kan alltid slippa kritik om man inte gör något, säger statsepidemiolog Anders Tegnell""

https://www.dn.se/sverige/tegnell-for-varje-elakt-mejl-far-jag-kanske-20-glada/
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Och när vaccinet kommer till hösten så kommer det när hösten har inträtt. Inte under sommaren.
Ja, när hösten börjar så finns vaccinet på plats.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Är AT från samma planet? All kritik jag läser mot honom är ju för att han inge gör "något" / för lite.
Man måste komma ihåg att Tegnell arbetar på en folkhälsomyndighet och inte på en smittskyddsmyndighet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
I-landsproblem,,,, kort datum…
Reports: Israel may have to throw away nearly a million COVID-19 vaccines | Latest World News | WION
[media]
Å andra sidan är det ungefär så många doser som Indien vaccinerar per dag. :oops:
Israel försökte tydligen skänka bort vaccindoserna till PA, som inte vill ha dem! WTF?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Är AT från samma planet? All kritik jag läser mot honom är ju för att han inge gör "något" / för lite.
Andra som fått svidande kritik som tex Bolzonaro har fått det pga att man inte gjort något och underskatta smittan.

"""Han säger att han älskar sitt jobb och att det är viktigt att få saker gjorda. Men att han skulle bli en av Sveriges mest respekterade och kritiserade personer var inget han hade räknat med.

– Man kan alltid slippa kritik om man inte gör något, säger statsepidemiolog Anders Tegnell""

[länk]
Nej, du och Tegnell är definitivt inte från samma planet.

Och tur är väl det!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, när hösten börjar så finns vaccinet på plats.
nej då skulle det finnas på plats kl 24:00 den 31 augusti och det betyder det inte.

precis som att inte alla påbörjar semestern kl 0000 den första juni.

Sommaren och hösten har en utbredning i tid vilket ett klockslag inte har.

Det är viktigt skillnad att förstå i jämförelse med tidigare inlägget om ”vi ses till 9-bion” Då är det kl 9 som gäller.
 
Redigerat:
  • Arg
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man måste komma ihåg att Tegnell arbetar på en folkhälsomyndighet och inte på en smittskyddsmyndighet.
Det gör det hela ännu värre med 15.000 döda och förmodat över 100.000 med långtidscovid samt en mycket stor vårdskuld. För att citera honom själv, det stora antalet döda är ett misslyckande. Men helst vill man ju skylla det på någon annan.

AT oförmåga att agera och att agera tillräckligt snabbt är det som lett fram till katastrofen. Trots att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden och kunde gått ut pandemin med en underdödlighet.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det gör det hela ännu värre med 15.000 döda och förmodat över 100.000 med långtidscovid samt en mycket stor vårdskuld. För att citera honom själv, det stora antalet döda är ett misslyckande. Men helst vill man ju skylla det på någon annan.

AT oförmåga att agera och att agera tillräckligt snabbt är det som lett fram till katastrofen. Trots att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden och kunde gått ut pandemin med en underdödlighet.
Haha, du vägrar inse att nästan 70% av EU råkat värre ut än Sverige, och överdödligheten 2020 var som ett svårare influensaår i Sverige.

Du som är så insatt i allting borde ju kunna ta till dig den faktan någon gång.

Det är obeskrivligt skönt att de har så höga kompetenskrav på FHM, inte vem som helst kommer in där. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Trots att vi hade lika bra förutsättningar som övriga norden
jag tycker oxså att det är underligt att det kan skilja så mycket i förhållande till de andra nordiska länderna
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag tycker oxså att det är underligt att det kan skilja så mycket i förhållande till de andra nordiska länderna
Jo men har man följt detta i detalj sedan pandemin bröt ut så har det varit uppenbart under hela resans gång. För sent och för lite i alla steg.

Varför? Jo AT@Co bedömde att vi skulle ha nått flockimmumitet under våren 2020 och det var ingen idé att begränsa smittan. Dels skulle det inte komma något vaccin på många år och dels meddelade AT att stänga gränser för att hålla smittan ute inte fungerar. Det hade man sett tidigare "folk tar sig in ändå" Och eftersom man ansåg att asymtomatisk smitta inte hade någon större betydelse så räckte det med att stanna hemma om man hade symtom.

Ja en radda med grova felbedömmningar som folk fått betala med liv och hälsa. Trots det har han uppenbart en del mycket trogna fans. Crazy
 
Redigerat:
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi får väl se om vi får något boostervaccin i September…

Det är väl heller inte riktigt klart om det kommer att räcka med en boosterdos med befintligt vaccin eller om det behövs ett nytt vaccin och om det då räcker med en dos.

Har man inte redan tecknat kontrakt får man vänta till någon gång nästa år enl Modernas CEO.
Låst artikel om företaget och dess framgångar. Artikeln var öppen för kort tid för att både läsa och citera.
Leveranserna för första kvartalet -22 är nästan fullbokat redan nu.

The Covid-19 Booster Market Just Keeps Getting Bigger, Moderna’s CEO Says
https://www.barrons.com/articles/moderna-ceo-covid-vaccine-booster-shot-51624646804
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.