1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Kan du inte skriva lite om deras jämförelser med övriga Europa i samma artikel?Ulltand skrev:
Nej just det, det ger ju en positiv bild av Sverige. Och det är ju inte bra.
Visst kan den öka men från en mycket låg nivå och inte speciellt länge till eftersom vi får ett R under 1 i närtid, helt utan restriktioner.BirgitS skrev:
Jag har under de senaste veckorna varnat så mycket för att deltavarianten kan öka smittspridningen i Sverige att andra forummedlemmar har klagat på det så du är vare sig först eller ensam om det. Det är ju bara att se hur det var i området kring Karlstad för några veckor sen med festande gymnasieelever som smittade sina föräldrar mm. Men utbrotten i Sölvesborg och i Växjö (universitetet) har inte fått något genomslag på sjukvården.
.
Dessutom gör det inte så mycket om smittan ökar nu när riskgrupperna i princip är fullt vaccinerade. Dödligheten eller antal IVA-vårdade kommer inte att sticka iväg och då är Covid inte mycket värre än influensan,.
Till hösten kommer ett uppdaterat vaccin mer precist anpassat efter nya mutationer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Säg det till @optimum i stället för till mig. Det är han som klagar på att lättnader har införts och att folk inte längre bryr sig.Ulltand skrev:
Visst kan den öka men från en mycket låg nivå och inte speciellt länge till eftersom vi får ett R under 1 i närtid, helt utan restriktioner.
Dessutom gör det inte så mycket om smittan ökar nu när riskgrupperna i princip är fullt vaccinerade. Dödligheten eller antal IVA-vårdade kommer inte att sticka iväg och då är Covid inte mycket värre än influensan,.
Till hösten kommer ett uppdaterat vaccin mer precist anpassat efter nya mutationer.
Jag saknar fortfarande källan till att Pfizer/Moderna kommer med ny vaccinvariant till hösten. Med "till hösten" menas förstås inte "under hösten".
Det finns ju många sätt att ta fram under/överdödlighet så det jag såg var väl framtaget på ett annat sätt.Ulltand skrev:
Som du ser av grafen "Överdödlighet i Europa år 2020, vecka för vecka" där beror Finlands underdödlighet på att det var underdödlighet innan pandemin började, men mycket liten skillnad mot normalt under resten av året, medan Norge hade en underdödlighet hela året.
"Överdödlighet i Europa – 2019 och 2020 jämfört med förväntad dödlighet 2019 och 2020" får fram värdet 0 för Finland och lite överdödlighet för Norge.
Det är ju alldeles utmärkt att så få behöver vårdas på sjukhus. Me som djävulen advokat till denna grupp av vaccin och regeringskramare, säger jag: -det kan även bero på att viruset/virusen såsom de brukar, blivit "mildare" för att inte döda sitt värddjur, eller/och så är de flesta skröpliga redan döda eller tillfrisknade vilket resulterar i färre på sjukhus.BirgitS skrev:
Man kan ju se hur det ser ut med sjukhusinläggningarna i UK nu när fallen har ökat rejält några veckor.
[bild] En mycket svag uppgång
[länk]
Jag har under de senaste veckorna varnat så mycket för att deltavarianten kan öka smittspridningen i Sverige att andra forummedlemmar har klagat på det så du är vare sig först eller ensam om det. Det är ju bara att se hur det var i området kring Karlstad för några veckor sen med festande gymnasieelever som smittade sina föräldrar mm. Men utbrotten i Sölvesborg och i Växjö (universitetet) har inte fått något genomslag på sjukvården.
Men få restriktioner som är kvar.
Professor Snape, var den som man trodde jobbade för Draco Malfoy, men som i verkligheten stödde Harry i kampen mot Woldemort.
Staffans Dumbledor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, det finns inget som tyder på att delta skulle vara "mildare" än tidigare varianter. Alfa gjorde ju en större andel av de bekräftade fallen så sjuka att de behövde sjukhusvård (per åldersgrupp) så den var motsatsen till "mildare".Staffans2000 skrev:
Nej, det har inte varit så att de flesta skröpliga har varit sjuka och dessutom blir det nya skröpliga hela tiden. Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår i Sverige förra året och nu har det gått över ett år. På sjukhus har majoriteten inte hört till de skröpligaste. 65+ har lägre andel som varit sjuka än 65-.
För samhället är risken helt klart betydligt större. Utan vaccinering mot covid-19 skulle fler människor dö av orsaker som inte har med viruset att göra.Nissens skrev:
BirgitS skrev:
Säg det till @optimum i stället för till mig. Det är han som klagar på att lättnader har införts och att folk inte längre bryr sig.
Jag saknar fortfarande källan till att Pfizer/Moderna kommer med ny vaccinvariant till hösten. Med "till hösten" menas förstås inte "under hösten".
Det finns ju många sätt att ta fram under/överdödlighet så det jag såg var väl framtaget på ett annat sätt.
Som du ser av grafen "Överdödlighet i Europa år 2020, vecka för vecka" där beror Finlands underdödlighet på att det var underdödlighet innan pandemin började, men mycket liten skillnad mot normalt under resten av året, medan Norge hade en underdödlighet hela året.
"Överdödlighet i Europa – 2019 och 2020 jämfört med förväntad dödlighet 2019 och 2020" får fram värdet 0 för Finland och lite överdödlighet för Norge.
Vad bra då fick du veta att även Finland hade en underdödlighet under pandemin.
"Till hösten" betyder "under hösten" enlig Tanaris länk från en ordbok, tror jag det var.
Sist jag kollade hade Storbritannien 80% vaccinationsgrad bland de som ska/får vaccinera sig, vilket då resulterade i att ca 60% av befolkningen var vaccinerade. Med (nya) virusvarianter och risken för att insjukna/smitta vidare så är det rimligt med ökan smittspridning fast låga dödstal.
R-talför UK ligger en bra bit över 1. (Sverige ligger på 0,5 och ser inte ut att uppdaterats på en vecka, så de siffrorna är nog fel pga missad inrapportering).
Bekräftade dödstal ler miljon invånare ser väl bra ut. Om man ser på hela perioden ligger nivån väldigt lågt.
Förstorar man upp ser man dock en stigande trend.
För Sveriges del är det en kamp mot klockan, vaccinationstakten och öppnandet av samhället för att lugna folket.
Vinner vädret över viruset så vi får en svensk sommar för att orka med nästa vinter? Kanske en ny vinter med nya virusvarianter och nya restriktioner innan nya vaccin är framme och godkända?
R-talför UK ligger en bra bit över 1. (Sverige ligger på 0,5 och ser inte ut att uppdaterats på en vecka, så de siffrorna är nog fel pga missad inrapportering).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bekräftade dödstal ler miljon invånare ser väl bra ut. Om man ser på hela perioden ligger nivån väldigt lågt.
Förstorar man upp ser man dock en stigande trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För Sveriges del är det en kamp mot klockan, vaccinationstakten och öppnandet av samhället för att lugna folket.
Vinner vädret över viruset så vi får en svensk sommar för att orka med nästa vinter? Kanske en ny vinter med nya virusvarianter och nya restriktioner innan nya vaccin är framme och godkända?
Det handlar inte så mycket om dödsfall, för dödligheten är låg. Det handlar om att vården blir överbelastad, och att många får eventuellt livslånga men av en Covid-19 infektion. Det ser ut att drabba människor helt stokastiskt dessutom…P pmd skrev:
Nej, det betyder det inte och jag visade det klart och tydligt tidigare i tråden. Dina felaktigheter blir inte sanna bara för att du upprepar dem gång på gång i någon slags patetisk uttröttningstaktik som ingen går på.Ulltand skrev:
Tanaris. Det tar emotT tanaris skrev:
Staffans
Min kommentar handlar om att fler människor skulle dö av icke-covid-relaterade orsaker om vi inte hade vaccinerat oss mot covid-19.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Som sagt det beror på hur man mäter, DN hade två sätt att räkna, i ena fallet hade ju Norge en underdödlighet och i andra en överdödlighet, i ena fallet hade Finland en underdödlighet och i andra fallet vare sig under- eller överdödlighet. Med ett tredje sätt kan man få fram att Finland hade en överdödlighet, t.ex. genom att bara titta på pandemimånaderna förra året och inte bry sig om underdödligheten innan mitten av mars.Ulltand skrev:
Inte ens vad som är under- och överdödlighet är entydigt.
Nej, det var inte vad ordboken visade.Ulltand skrev:
Hur var det med källan till att Pfizer eller Moderna kommer med nya vaccinvarianter till hösten?
Redigerat:
Kan du inte posta den igen?T tanaris skrev:
För mig var det uppenbart att det betyder "under"
Till sommaren skall jag ta semester. Anser du att det betyder att du skall ta semester under våren?
