Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Inte enligt DNs artikel.

""Överdödligheten var högst i Polen, Bulgarien, Spanien och Tjeckien. Fyra av de 29 länderna hade trots pandemin underdödlighet: Danmark, Island, Finland och Norge.""

[länk]
Kan du inte skriva lite om deras jämförelser med övriga Europa i samma artikel?
Nej just det, det ger ju en positiv bild av Sverige. Och det är ju inte bra. :rolleyes::crysmile:
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har under de senaste veckorna varnat så mycket för att deltavarianten kan öka smittspridningen i Sverige att andra forummedlemmar har klagat på det så du är vare sig först eller ensam om det. Det är ju bara att se hur det var i området kring Karlstad för några veckor sen med festande gymnasieelever som smittade sina föräldrar mm. Men utbrotten i Sölvesborg och i Växjö (universitetet) har inte fått något genomslag på sjukvården.
.
Visst kan den öka men från en mycket låg nivå och inte speciellt länge till eftersom vi får ett R under 1 i närtid, helt utan restriktioner.

Dessutom gör det inte så mycket om smittan ökar nu när riskgrupperna i princip är fullt vaccinerade. Dödligheten eller antal IVA-vårdade kommer inte att sticka iväg och då är Covid inte mycket värre än influensan,.

Till hösten kommer ett uppdaterat vaccin mer precist anpassat efter nya mutationer.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kan den öka men från en mycket låg nivå och inte speciellt länge till eftersom vi får ett R under 1 i närtid, helt utan restriktioner.

Dessutom gör det inte så mycket om smittan ökar nu när riskgrupperna i princip är fullt vaccinerade. Dödligheten eller antal IVA-vårdade kommer inte att sticka iväg och då är Covid inte mycket värre än influensan,.

Till hösten kommer ett uppdaterat vaccin mer precist anpassat efter nya mutationer.
Säg det till @optimum i stället för till mig. Det är han som klagar på att lättnader har införts och att folk inte längre bryr sig.

Jag saknar fortfarande källan till att Pfizer/Moderna kommer med ny vaccinvariant till hösten. Med "till hösten" menas förstås inte "under hösten".

Ulltand Ulltand skrev:
Inte enligt DNs artikel.

""Överdödligheten var högst i Polen, Bulgarien, Spanien och Tjeckien. Fyra av de 29 länderna hade trots pandemin underdödlighet: Danmark, Island, Finland och Norge.""

[länk]
Det finns ju många sätt att ta fram under/överdödlighet så det jag såg var väl framtaget på ett annat sätt.

Som du ser av grafen "Överdödlighet i Europa år 2020, vecka för vecka" där beror Finlands underdödlighet på att det var underdödlighet innan pandemin började, men mycket liten skillnad mot normalt under resten av året, medan Norge hade en underdödlighet hela året.

"Överdödlighet i Europa – 2019 och 2020 jämfört med förväntad dödlighet 2019 och 2020" får fram värdet 0 för Finland och lite överdödlighet för Norge.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju se hur det ser ut med sjukhusinläggningarna i UK nu när fallen har ökat rejält några veckor.
[bild] En mycket svag uppgång
[länk]

Jag har under de senaste veckorna varnat så mycket för att deltavarianten kan öka smittspridningen i Sverige att andra forummedlemmar har klagat på det så du är vare sig först eller ensam om det. Det är ju bara att se hur det var i området kring Karlstad för några veckor sen med festande gymnasieelever som smittade sina föräldrar mm. Men utbrotten i Sölvesborg och i Växjö (universitetet) har inte fått något genomslag på sjukvården.


Men få restriktioner som är kvar.
Det är ju alldeles utmärkt att så få behöver vårdas på sjukhus. Me som djävulen advokat till denna grupp av vaccin och regeringskramare, säger jag: -det kan även bero på att viruset/virusen såsom de brukar, blivit "mildare" för att inte döda sitt värddjur, eller/och så är de flesta skröpliga redan döda eller tillfrisknade vilket resulterar i färre på sjukhus.

Professor Snape, var den som man trodde jobbade för Draco Malfoy, men som i verkligheten stödde Harry i kampen mot Woldemort.

Porträtt av en man med långt mörkt hår och svart klädsel.

Staffans Dumbledor
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Me som djävulen advokat till denna grupp av vaccin och regeringskramare, säger jag: -det kan även bero på att viruset/virusen såsom de brukar, blivit "mildare" för att inte döda sitt värddjur, eller/och så är de flesta skröpliga redan döda eller tillfrisknade vilket resulterar i färre på sjukhus.
Nej, det finns inget som tyder på att delta skulle vara "mildare" än tidigare varianter. Alfa gjorde ju en större andel av de bekräftade fallen så sjuka att de behövde sjukhusvård (per åldersgrupp) så den var motsatsen till "mildare".

Nej, det har inte varit så att de flesta skröpliga har varit sjuka och dessutom blir det nya skröpliga hela tiden. Medellivslängden sjönk med ung. ett halvår i Sverige förra året och nu har det gått över ett år. På sjukhus har majoriteten inte hört till de skröpligaste. 65+ har lägre andel som varit sjuka än 65-.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Du får helt enkelt acceptera att vaccineringen är lösningen att komma ur pandemin och riskerna är myyycket större med att få infektionen än att vaccinera sig.
För samhället är risken helt klart betydligt större. Utan vaccinering mot covid-19 skulle fler människor dö av orsaker som inte har med viruset att göra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Säg det till @optimum i stället för till mig. Det är han som klagar på att lättnader har införts och att folk inte längre bryr sig.

Jag saknar fortfarande källan till att Pfizer/Moderna kommer med ny vaccinvariant till hösten. Med "till hösten" menas förstås inte "under hösten".


Det finns ju många sätt att ta fram under/överdödlighet så det jag såg var väl framtaget på ett annat sätt.

Som du ser av grafen "Överdödlighet i Europa år 2020, vecka för vecka" där beror Finlands underdödlighet på att det var underdödlighet innan pandemin började, men mycket liten skillnad mot normalt under resten av året, medan Norge hade en underdödlighet hela året.

"Överdödlighet i Europa – 2019 och 2020 jämfört med förväntad dödlighet 2019 och 2020" får fram värdet 0 för Finland och lite överdödlighet för Norge.

Vad bra då fick du veta att även Finland hade en underdödlighet under pandemin.

"Till hösten" betyder "under hösten" enlig Tanaris länk från en ordbok, tror jag det var.
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Sist jag kollade hade Storbritannien 80% vaccinationsgrad bland de som ska/får vaccinera sig, vilket då resulterade i att ca 60% av befolkningen var vaccinerade. Med (nya) virusvarianter och risken för att insjukna/smitta vidare så är det rimligt med ökan smittspridning fast låga dödstal.

R-talför UK ligger en bra bit över 1. (Sverige ligger på 0,5 och ser inte ut att uppdaterats på en vecka, så de siffrorna är nog fel pga missad inrapportering).
Diagram över effektivt reproduktionstal (R-tal) för COVID-19 i Storbritannien och Norge från mars 2020 till juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bekräftade dödstal ler miljon invånare ser väl bra ut. Om man ser på hela perioden ligger nivån väldigt lågt.
Förstorar man upp ser man dock en stigande trend.
Linjediagram som visar dagliga nya bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon människor i Storbritannien upp till 28 juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För Sveriges del är det en kamp mot klockan, vaccinationstakten och öppnandet av samhället för att lugna folket.
Vinner vädret över viruset så vi får en svensk sommar för att orka med nästa vinter? Kanske en ny vinter med nya virusvarianter och nya restriktioner innan nya vaccin är framme och godkända?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
För samhället är risken helt klart betydligt större. Utan vaccinering mot covid-19 skulle fler människor dö av orsaker som inte har med viruset att göra.
Det handlar inte så mycket om dödsfall, för dödligheten är låg. Det handlar om att vården blir överbelastad, och att många får eventuellt livslånga men av en Covid-19 infektion. Det ser ut att drabba människor helt stokastiskt dessutom…
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
"Till hösten" betyder "under hösten" enlig Tanaris länk från en ordbok, tror jag det var.
Nej, det betyder det inte och jag visade det klart och tydligt tidigare i tråden. Dina felaktigheter blir inte sanna bara för att du upprepar dem gång på gång i någon slags patetisk uttröttningstaktik som ingen går på.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Nej, det betyder det inte och jag visade det klart och tydligt tidigare i tråden. Dina felaktigheter blir inte sanna bara för att du upprepar dem gång på gång i någon slags patetisk uttröttningstaktik som ingen går på.
Tanaris. Det tar emot:D. -Du har rätt!:sick: Till våren, betyder till vårens början. -Vi ses till niobion, betyder att vi möter upp när filmen börjar. Inte när den är slut.

Staffans
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
sysmali och 5 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det handlar inte så mycket om dödsfall, för dödligheten är låg. Det handlar om att vården blir överbelastad, och att många får eventuellt livslånga men av en Covid-19 infektion. Det ser ut att drabba människor helt stokastiskt dessutom…
Min kommentar handlar om att fler människor skulle dö av icke-covid-relaterade orsaker om vi inte hade vaccinerat oss mot covid-19.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra då fick du veta att även Finland hade en underdödlighet under pandemin.
Som sagt det beror på hur man mäter, DN hade två sätt att räkna, i ena fallet hade ju Norge en underdödlighet och i andra en överdödlighet, i ena fallet hade Finland en underdödlighet och i andra fallet vare sig under- eller överdödlighet. Med ett tredje sätt kan man få fram att Finland hade en överdödlighet, t.ex. genom att bara titta på pandemimånaderna förra året och inte bry sig om underdödligheten innan mitten av mars.

Inte ens vad som är under- och överdödlighet är entydigt.

Ulltand Ulltand skrev:
"Till hösten" betyder "under hösten" enlig Tanaris länk från en ordbok, tror jag det var.
Nej, det var inte vad ordboken visade.

Hur var det med källan till att Pfizer eller Moderna kommer med nya vaccinvarianter till hösten?
 
Redigerat:
T tanaris skrev:
Nej, det betyder det inte och jag visade det klart och tydligt tidigare i tråden. Dina felaktigheter blir inte sanna bara för att du upprepar dem gång på gång i någon slags patetisk uttröttningstaktik som ingen går på.
Kan du inte posta den igen?

För mig var det uppenbart att det betyder "under"

Till sommaren skall jag ta semester. Anser du att det betyder att du skall ta semester under våren?
 
  • Arg
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur var det med källan till att Pfizer eller Moderna kommer med nya vaccinvarianter till hösten?
Den har varit upp flera gången tidigare i tråden. Sök eller googla. Det kan kan säkert ha uppdaterats vi det här laget,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.