Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tanaris. Det tar emot:D. -Du har rätt!:sick: Till våren, betyder till vårens början. -Vi ses till niobion, betyder att vi möter upp när filmen börjar. Inte när den är slut.

Staffans

Till sommaren skall jag ta semester, Under våren alltså? Nej det blir ju tokigt :)

Till jul åker jag till fjällen. Under julen alltså. Julen har en utsträckning i tiden precis som sommaren har

Det har däremot inte ett klockslag. För 9-bion så är det kl 9 som gäller :) Då får ordet "till" en annan betydelse.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Kan du inte posta den igen?

För mig var det uppenbart att det betyder "under"

Till sommaren skall jag ta semester. Anser du att det betyder att du skall ta semester under våren?
Nej, det är ingen nyhet. Dessutom är det lätt oförskämt att ens föreslå det bara för att du varken orkar läsa alla inlägg eller använda sökfunktionen.

Du kan komma med hur många konstlade exempel som helst, det är fortfarande inte språkligt korrekt. Det kanske är dialektalt? Är du inflyttad till Stockholm?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nej, det är ingen nyhet.
Du svarar inte på mina frågor och vill inte posta ditt "belägg" en gång till.

Typiska tecken på att man har fel imo. Det blir inte mer rätt för att "blå" laget håller samman i frågan.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den har varit upp flera gången tidigare i tråden. Sök eller googla. Det kan kan säkert ha uppdaterats vi det här laget,
Som jag svarade dig en annan gång så har jag bara sett att Pfizer planerar komma med en uppdateringen under vintern eller om det var formulerat som under början av 2022. Däremot att AZ planerade att komma med en ny variant under hösten men det vaccinet kommer nog inte till Sverige något mer (EU har väl sagt att de inte ska utnyttja de optioner på fler doser som finns i avtalet).

Ulltand Ulltand skrev:
Kan du inte posta den igen?
För mig var det uppenbart att det betyder "under"
Till sommaren skall jag ta semester. Anser du att det betyder att du skall ta semester under våren?
Jag har inte hört någon säga så utan "I höst ska jag ha semester" eller "jag ska ha semester under sommaren".

SAOB uppslagsordet till: https://www.saob.se/artikel/?unik=T_1109-0009.2wN8&pz=5
8) [utvecklat ur 3] för att beteckna tidfästning av handling l. skeende l. tillstånd o. d.; i sht i fråga om (nära förestående) planerad l. avtalad l. förutsedd tidpunkt; utom i a—c, e, f numera företrädesvis i fråga om ngns ankomst o. dyl. l. ngts förfärdigande l. slutförande o. d., ofta övergående i bet.: (allra) senast vid (den l. den tidpunkten), (omedelbart) före; äv. med rektion som i sig kan fungera adverbiellt med tidfästande bet., särsk. prep.-förb. (jfr 1 d, 6 e);
med understycket:
e) med rektion som anger handling l. skeende l. tillstånd o. d., särsk. högtidsfirande (jfr a) l. måltid l. sammankomst, som indirekt tidfäster ngt annat; ofta med inbegrepp av avsikt (jfr 14 b); jfr 6 f. De dök upp till bröllopet, till frukosten, till årsmötet.

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Till jul åker jag till fjällen. Under julen alltså. Julen har en utsträckning i tiden precis som sommaren har
Nej, det betyder ju att man åker till fjällen innan julafton (rörelse, riktning). Däremot att man är i fjällen under juldagarna (stillastående, plats).

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
""Vaccineringen har dragit igång i Sverige. Än är det ett tag kvar till dess att så många fått sprutan att man kan förklara kampen mot viruset över – men vaccinsamordnare Richard Bergström ser ljust på 2021:

– Till sommaren kanske man kan göra sin normala sommarsemester, säger han till SVT.""

Tror ni han menar under våren :)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaccinsamordnaren-man-kan-slappa-pa-restriktioner

Ulltand Ulltand skrev:
Den har varit upp flera gången tidigare i tråden. Sök eller googla. Det kan kan säkert ha uppdaterats vi det här laget,
Kikar man på Pfizers officiella site så kan man läsa… om en studie på deras befintliga vaccin. Men där styr nog marknadsavdelningen en del…

Nu kanske det är läge att utveckla ett nytt vaccin för Delta-Plus-varianten?
Det var väl ett nytt vaccin på gång för P.1/Brasiliens variant? Den var väl mer dödlig men mindre smittsam så den fick inget fäste i UK utan utkonkurrerades där.

Moderna är nog de som kommit längs med en ny variant av vaccin, men kommer det vaccinet att fungera i höst/vinter?

STUDIES TO ADDRESS EMERGING VARIANTS
https://www.pfizer.com/science/coronavirus/vaccine/emerging-variants
Third Dose of BNT161b2

In February 2021, Pfizer and BioNTech initiated an evaluation of the safety and immunogenicity of a third dose of the Pfizer-BioNTech COVID-19 vaccine to understand the effect of a booster on immunity against COVID-19 caused by the circulating and potential newly emerging SARS-CoV-2 variants.

Det går att anmäla sig till en Fas 1/2 studie där man mixar vacciner.
NIH clinical trial evaluating mixed COVID-19 vaccine schedules begins
https://www.nih.gov/news-events/new...ating-mixed-covid-19-vaccine-schedules-begins
The National Institutes of Health has started a Phase 1/2 clinical trial in which adult volunteers who have been fully vaccinated against COVID-19 will receive booster doses of different COVID-19 vaccines to determine the safety and immunogenicity of mixed boosted regimens. The National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), part of NIH, is leading and funding the study through the Infectious Diseases Clinical Research Consortium, a clinical trials network that encompasses the Institute’s long-standing Vaccine and Treatment Evaluation Units (VTEUs)

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tänk om ryssarna hade Fas 3 testat sitt vaccin ordentligt, då kanske det funnits ett likvärdigt allternativ till AstraZ vaccinet?
Inte bara Putin utan även kineserna säger att deras Ad5 baserade vaccin är blodproppssäkert. :rolleyes:

Nya vaccinvarianter ska inte bara designas, utan testas i fas 1/2/3 och testas tillsammans med tidigare vaccineringar, så att de är säkra och effektiva.

Covid boosters in the fall? As calls grow for third shots, here’s what you need to know.
  • Some countries, like the U.S. and U.K., have already signaled that they could roll out Covid booster shots within a year.
  • Now, pressure is building on governments to mobilize booster shot programs, but details of such campaigns are lacking.
  • In May, the U.K. launched the Cov-Boost study which is studying the use of seven different Covid-19 vaccines when given as a third dose.
2021-06-22 https://www.cnbc.com/2021/06/22/cov...virus-variants-see-calls-for-third-shots.html

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans[/QUOTE]är det någon mer än jag, som tycker att vaccintillverkarna låter som begagnadebilhandlare?

Staffans

Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Tänk om ryssarna hade Fas 3 testat sitt vaccin ordentligt, då kanske det funnits ett likvärdigt allternativ till AstraZ vaccinet?
Inte bara Putin utan även kineserna säger att deras Ad5 baserade vaccin är blodproppssäkert. :rolleyes:
blackarrow blackarrow skrev:
Nya vaccinvarianter ska inte bara designas, utan testas i fas 1/2/3 och testas tillsammans med tidigare vaccineringar, så att de är säkra och effektiva.

Covid boosters in the fall? As calls grow for third shots, here’s what you need to know.
  • Some countries, like the U.S. and U.K., have already signaled that they could roll out Covid booster shots within a year.
  • Now, pressure is building on governments to mobilize booster shot programs, but details of such campaigns are lacking.
  • In May, the U.K. launched the Cov-Boost study which is studying the use of seven different Covid-19 vaccines when given as a third dose.
2021-06-22 [länk]
Moderna testar sitt nya vaccin i fas 2 och det bra ut! Bättre resultat mot varianterna med nya boostern jmfr gamla vaccinet. Vad jag hört...

Under 50 pers på IVA idag med Covid!

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
""Vaccineringen har dragit igång i Sverige. Än är det ett tag kvar till dess att så många fått sprutan att man kan förklara kampen mot viruset över – men vaccinsamordnare Richard Bergström ser ljust på 2021:

– Till sommaren kanske man kan göra sin normala sommarsemester, säger han till SVT.""

Tror ni han menar under våren :)

[länk]
Han menar förmodligen att när sommaren har inträtt kan man "göra sin normala sommarsemester".

"Att göra sin semester", förresten? Den där Bergström kanske inte riktigt vet hur man ska använda "till" heller?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ökning igen för UK.
Deltan tar plats
UK fjärde våg klart påbörjad.
Snart här också.

Kurva som visar dagliga nya fall av COVID-19 i Storbritannien med ökningstendens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
I-landsproblem,,,, kort datum…
Reports: Israel may have to throw away nearly a million COVID-19 vaccines | Latest World News | WION

Å andra sidan är det ungefär så många doser som Indien vaccinerar per dag. :oops:

Nissens
optimum optimum skrev:
Ökning igen för UK.
Deltan tar plats
UK fjärde våg klart påbörjad.
Snart här också.

[bild]
Ja, nu får du se till att ni håller avstånd på jobbet…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.