1 016 356 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Där har jag läst motsatsen. Som skillnaden att träna sig i strid på ett övningsfällt eller i verklig strid. Jämförbart i teorin men gradskillnader i praktiken.
Har du rätt, är det naturligtvis alldeles utmärkt.
Staffans
Har du rätt, är det naturligtvis alldeles utmärkt.
Staffans
Nissens. Du är lika obegripligt, som vanligt.Staffans2000 skrev:
Kan du motivera din glada gubbe?
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Kroppen reagerar likadant och det är ju därför som man brukar få milda biverkningar av vaccinet när immunsystemet sätter igång och de biverkningarna är sånt som är vanligt vid infektioner när immunsystemet sätter igång, alltså feber, muskelvärk, hängighet osv. I båda fallen börjar kroppen producera antikroppar mm. Immunsystemet blir inte bättre förberett för framtiden därför att man vid influensa får 39 graders feber medan vid vaccinering får man 37,5 grad t.ex. Den höga febern är däremot skadlig för kroppen.Staffans2000 skrev:
För en frisk person, är inte en influensa det minsta farligt. Obehagligt däremot. Men inte farlig. Det är därför gamla och sjuka rekommenderas att vaccinera sig men inte unga och friskaBirgitS skrev:
Kroppen reagerar likadant och det är ju därför som man brukar få milda biverkningar av vaccinet när immunsystemet sätter igång och de biverkningarna är sånt som är vanligt vid infektioner när immunsystemet sätter igång, alltså feber, muskelvärk, hängighet osv. I båda fallen börjar kroppen producera antikroppar mm. Immunsystemet blir inte bättre förberett för framtiden därför att man vid influensa får 39 graders feber medan vid vaccinering får man 37,5 grad t.ex. Den höga febern är däremot skadlig för kroppen.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Telias mobildata visar att svenskar reser längre sträckor mer de senaste veckorna än i juni förra året, men fortfarande mindre än 2019.
Länsstyrelserna är bekymrade:
Länsstyrelserna är bekymrade:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-data-visar-svenskar-ror-sig-allt-mer-mellan-regionernaI den senaste nationella lägesrapporten larmar flera län om att allt färre verkar ta hänsyn till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Något som tros bero på varmt väder, ökad vaccinationsgrad, minskad smittspridning och lättnader av vissa restriktioner. Och nu finns en oro över att midsommarfirandet ska ha en negativ effekt på smittspridningen.
Så om man är frisk kan inte en influensa leda till allvarliga komplikationer? Låter inte helt rimligt.Staffans2000 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Det är skillnad på farligt och skadligt. Det är för att hög feber gör mer skada än nytta som man numera rekommenderar febernedsättande. På samma sätt som högre kroppstemperatur påverkar virus och bakterier negativt blir våra celler också negativt påverkade. Dessutom gör hög feber att vi blir dåliga på att dricka och äta vilket också är påfrestande för kroppen.Staffans2000 skrev:
Men jag influensavaccinerar mig inte heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Håller med dig. Risken för att få inflammation i bihålor, öron, lungor, hjärtat, hjärnan eller muskler, sepsis, eller andnings- eller njursvikt av influensan har nog lite att göra med hur frisk man är innan.T tanaris skrev:
Min farsa hade en huskur, när han fick feber. Istället för att ta febernedsättande, bäddade han ner sig omgiven av varmvattenflaskor. Han var aldrig sjuk mer än två dagar.BirgitS skrev:
Det är skillnad på farligt och skadligt. Det är för att hög feber gör mer skada än nytta som man numera rekommenderar febernedsättande. På samma sätt som högre kroppstemperatur påverkar virus och bakterier negativt blir våra celler också negativt påverkade. Dessutom gör hög feber att vi blir dåliga på att dricka och äta vilket också är påfrestande för kroppen.
Men jag influensavaccinerar mig inte heller.
Relativt nyligen hörde jag på radion en läkare som betonade vikten av att inte ta febernedsättande när man har just feber. Eftersom det försämrar kroppens möjligheter att få oss friska igen. Speciellt gällde det för barn. -Det är inte utan anledning som vi får feber, sade han.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
För barn rekommenderas det bara om de inte dricker och äter, annars är det nog bra om de har lite feber och håller sig lugna så kroppen får ägna sig åt att skydda sig mot infektionen. Däremot finns det ju ingen anledning att ta Alvedon etc. vid lätt feber för vuxna heller.Staffans2000 skrev: