BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Som en sämre variant. Det är ju långtifrån alltid den rätta varan, är att föredra. Som TBE till.ex.

Staffans
Som stridserfarenhet är vaccin lika bra som infektion.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Staffans2000
Där har jag läst motsatsen. Som skillnaden att träna sig i strid på ett övningsfällt eller i verklig strid. Jämförbart i teorin men gradskillnader i praktiken.
Har du rätt, är det naturligtvis alldeles utmärkt.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där har jag läst motsatsen. Som skillnaden att träna sig i strid på ett övningsfällt eller i verklig strid. Jämförbart i teorin men gradskillnader i praktiken.
Har du rätt, är det naturligtvis alldeles utmärkt.

Staffans
Nissens. Du är lika obegripligt, som vanligt.
Kan du motivera din glada gubbe?

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nissens. Du är lika obegripligt, som vanligt.
Kan du motivera din glada gubbe?

Staffans
Den dagen du motiverar ditt försvar av djurplågeri. Kanske.
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Där har jag läst motsatsen. Som skillnaden att träna sig i strid på ett övningsfällt eller i verklig strid. Jämförbart i teorin men gradskillnader i praktiken.
Har du rätt, är det naturligtvis alldeles utmärkt.

Staffans
Kroppen reagerar likadant och det är ju därför som man brukar få milda biverkningar av vaccinet när immunsystemet sätter igång och de biverkningarna är sånt som är vanligt vid infektioner när immunsystemet sätter igång, alltså feber, muskelvärk, hängighet osv. I båda fallen börjar kroppen producera antikroppar mm. Immunsystemet blir inte bättre förberett för framtiden därför att man vid influensa får 39 graders feber medan vid vaccinering får man 37,5 grad t.ex. Den höga febern är däremot skadlig för kroppen.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Den dagen du motiverar ditt försvar av djurplågeri. Kanske.
Ok. Inget svar, den här gången heller.:sleep:
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Kroppen reagerar likadant och det är ju därför som man brukar få milda biverkningar av vaccinet när immunsystemet sätter igång och de biverkningarna är sånt som är vanligt vid infektioner när immunsystemet sätter igång, alltså feber, muskelvärk, hängighet osv. I båda fallen börjar kroppen producera antikroppar mm. Immunsystemet blir inte bättre förberett för framtiden därför att man vid influensa får 39 graders feber medan vid vaccinering får man 37,5 grad t.ex. Den höga febern är däremot skadlig för kroppen.
För en frisk person, är inte en influensa det minsta farligt. Obehagligt däremot. Men inte farlig. Det är därför gamla och sjuka rekommenderas att vaccinera sig men inte unga och friska:D.

Staffans
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Telias mobildata visar att svenskar reser längre sträckor mer de senaste veckorna än i juni förra året, men fortfarande mindre än 2019.

Länsstyrelserna är bekymrade:
I den senaste nationella lägesrapporten larmar flera län om att allt färre verkar ta hänsyn till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Något som tros bero på varmt väder, ökad vaccinationsgrad, minskad smittspridning och lättnader av vissa restriktioner. Och nu finns en oro över att midsommarfirandet ska ha en negativ effekt på smittspridningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-data-visar-svenskar-ror-sig-allt-mer-mellan-regionerna
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Telias mobildata visar att svenskar reser längre sträckor mer de senaste veckorna än i juni förra året, men fortfarande mindre än 2019.

Länsstyrelserna är bekymrade: [länk]
Det var väl Karlsson, som ensam stod för den ökningen :D.

Staffans
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För en frisk person, är inte en influensa det minsta farligt. Obehagligt däremot. Men inte farlig. Det är därför gamla och sjuka rekommenderas att vaccinera sig men inte unga och friska:D.

Staffans
Så om man är frisk kan inte en influensa leda till allvarliga komplikationer? Låter inte helt rimligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För en frisk person, är inte en influensa det minsta farligt. Obehagligt däremot. Men inte farlig. Det är därför gamla och sjuka rekommenderas att vaccinera sig men inte unga och friska:D.

Staffans
Det är skillnad på farligt och skadligt. Det är för att hög feber gör mer skada än nytta som man numera rekommenderar febernedsättande. På samma sätt som högre kroppstemperatur påverkar virus och bakterier negativt blir våra celler också negativt påverkade. Dessutom gör hög feber att vi blir dåliga på att dricka och äta vilket också är påfrestande för kroppen.

Men jag influensavaccinerar mig inte heller.
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Så om man är frisk kan inte en influensa leda till allvarliga komplikationer? Låter inte helt rimligt.
Ok. Ovanliga undantag finns säkert.
Jag känner en man som fick svår kronisk ledverk, igångtriggad av en vanlig förkylning. Så visst. Det är farligt att leva:D.

Staffans
 
BirgitS
T tanaris skrev:
Så om man är frisk kan inte en influensa leda till allvarliga komplikationer? Låter inte helt rimligt.
Håller med dig. Risken för att få inflammation i bihålor, öron, lungor, hjärtat, hjärnan eller muskler, sepsis, eller andnings- eller njursvikt av influensan har nog lite att göra med hur frisk man är innan.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på farligt och skadligt. Det är för att hög feber gör mer skada än nytta som man numera rekommenderar febernedsättande. På samma sätt som högre kroppstemperatur påverkar virus och bakterier negativt blir våra celler också negativt påverkade. Dessutom gör hög feber att vi blir dåliga på att dricka och äta vilket också är påfrestande för kroppen.

Men jag influensavaccinerar mig inte heller.
Min farsa hade en huskur, när han fick feber. Istället för att ta febernedsättande, bäddade han ner sig omgiven av varmvattenflaskor. Han var aldrig sjuk mer än två dagar.
Relativt nyligen hörde jag på radion en läkare som betonade vikten av att inte ta febernedsättande när man har just feber. Eftersom det försämrar kroppens möjligheter att få oss friska igen. Speciellt gällde det för barn. -Det är inte utan anledning som vi får feber, sade han.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Relativt nyligen hörde jag på radion en läkare som betonade vikten av att inte ta febernedsättande när man har just feber. Eftersom det försämrar kroppens möjligheter att få oss friska igen. Speciellt gällde det för barn. -Det är inte utan anledning som vi får feber, sade han.
För barn rekommenderas det bara om de inte dricker och äter, annars är det nog bra om de har lite feber och håller sig lugna så kroppen får ägna sig åt att skydda sig mot infektionen. Däremot finns det ju ingen anledning att ta Alvedon etc. vid lätt feber för vuxna heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.