Ulltand Ulltand skrev:
Så dumt att du inte förstod att du skulle klicka på länken. Det var det den var till för nämligen.
Jamendåså, nu ser jag ju att du citerade fel. Tack för förtydligandet.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Och Regionen beslutar inte själva om vaccination

Så i sak bestämmer FHM om vaccination och sjuksköterskor vaccnierar. Regionen är i sammanhanget en ointressant mellanhand.
I’ve got news for you...

Skärmbild av webbsida med information om regionernas ansvar gällande covid-19-vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fohm kan fortfarande bara rekommendera, alla beslut fattas av regionerna. De kan gå emot rekommendationerna om de så vill. Vissa gjorde ju det när det gällde prioriteringsordning av vissa grupper, om du minns?

https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-for-dig-om-vaccinationen/ansvarsfordelning/
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
P
Rekommendation? Ha! Det vet du väl att den förhatlige Tegnell är allsmäktig när det gäller covid-19-bekämpningen i Sverige?
 
  • Haha
b8q
  • Laddar…
BirgitS
En forskargrupp vid Oxford Univ. har publicerat en studie i tidskriften Cell efter att ha undersökt hur antikroppar från fullvaccinerade människor (Pfizers, AZ) förmåga att neutralisera delta- och kappavarianterna (båda från Indien). De såg inga tecken på allmän förmåga för viruset att överleva men koncentrationen av neutraliserade antikroppar var något låg vilket indikerar att några kommer att bli sjuka.

Detta är i linje med en tidigare undersökning gjorda av PHE, engelska motsv. till Fohm, av hur det ser ut i befolkningen. Det är bra med bekräftande studier i labmiljö eftersom det ökar säkerheten att man har kommit fram till rätt resultat.

Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.

Ovanstående är min tolkning och sammanfattning av artikeln: https://www.reuters.com/business/he...tive-against-variants-found-india-2021-06-22/
Själva studien: https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(21)00755-8
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
En forskargrupp vid Oxford Univ. har publicerat en studie i tidskriften Cell efter att ha undersökt hur antikroppar från fullvaccinerade människor (Pfizers, AZ) förmåga att neutralisera delta- och kappavarianterna (båda från Indien). De såg inga tecken på allmän förmåga för viruset att överleva men koncentrationen av neutraliserade antikroppar var något låg vilket indikerar att några kommer att bli sjuka.

Detta är i linje med en tidigare undersökning gjorda av PHE, engelska motsv. till Fohm, av hur det ser ut i befolkningen. Det är bra med bekräftande studier i labmiljö eftersom det ökar säkerheten att man har kommit fram till rätt resultat.

Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.

Ovanstående är min tolkning och sammanfattning av artikeln: [länk]
Själva studien: [länk]
Toppen!
Känns bra att ha två Pfizer i armen. :)
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Toppen!
Känns bra att ha två Pfizer i armen. :)
Trots att det räckte med en:D.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Smittan ökar i många länder nu. Helt klart fel läge för folk att börja tänka på utlandssemester...

"Thailand har registrerat 51 dödsfall med covid-19 det senaste dygnet, den högsta siffran hittills på ett dygn sedan pandemins start, rapporterar The Guardian."
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Trots att det räckte med en:D.

Staffans
Eftersom ingen vet vilken variant Nissens blev sjuk av så är det ingen som vet om sjukdomen ger bra skydd mot t.ex. deltavarianten och därför behövs det två vaccindoser.
 
BirgitS
”Deltavarianten är mer smittsam än andra varianter som cirkulerar, och vi uppskattar att den står för 90 procent (av nya fallen) i slutet av augusti”, skriver ECDC i ett uttalande.
Deltavarianten är redan den dominerande i Rysslands huvudstad Moskva.
...
sjukvården är så ansträngd att den närmar sig gränsen för vad den kan klara av.
TT via t.ex. https://www.svd.se/deltavarianten-kan-bli-dominerande-i-eu
Trots att det är sommar där också.

I Norge tror man att Deltavarianten kan bli dominerande i juli.
https://www.nrk.no/norge/tror-flere-vaksinerte-i-europa-vil-reise-til-norge-na-1.15549678

Från USA:
De senaste två veckorna har antalet bekräftade deltafall i landet mer än dubblerats, över 20 procent av covidfallen i USA orsakas nu av varianten, rapporterar nyhetskanalen NBC.
TT via t.ex. https://www.svd.se/fauci-deltavarianten-storsta-hotet-i-usa
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ingen vet vilken variant Nissens blev sjuk av så är det ingen som vet om sjukdomen ger bra skydd mot t.ex. deltavarianten och därför behövs det två vaccindoser.
Som ett brev på posten, Birgit :D.
Var det inte med Pfizer och Corona, det räckte med en spruta enligt dokumentet?

Bartender! -ge mig en dubbel Pfizer och Corona. Tack! Nya innedrinken?

Staffans Cruise
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Som ett brev på posten, Birgit :D.
Var det inte med Pfizer och Corona, det räckte med en spruta enligt dokumentet?

Bartender! -ge mig en dubbel Pfizer och Corona. Tack! Nya innedrinken?

Staffans Cruise
Du vet väl om att det kommer nya varianter hela tiden och då gäller inte alltid tidigare forskningsresultat. T.ex. betavarianten i Sydafrika gjorde ju folk sjuka en gång till så de var inte alls skyddade av att ha antikroppar eftersom det var antikroppar av fel sort för att fungera bra på den nya varianten. Ju högre halter antikroppar och ju bredare skydd man har desto bättre.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att det kommer nya varianter hela tiden och då gäller inte alltid tidigare forskningsresultat. T.ex. betavarianten i Sydafrika gjorde ju folk sjuka en gång till så de var inte alls skyddade av att ha antikroppar eftersom det var antikroppar av fel sort för att fungera bra på den nya varianten. Ju högre halter antikroppar och ju bredare skydd man har desto bättre.
Så dyker det upp en ny variant varje kvartal, skall det sprutas fyra gånger om året. Är det så, det är tänkt, tror du?

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
B b8q skrev:
I’ve got news for you...

[bild]

Fohm kan fortfarande bara rekommendera, alla beslut fattas av regionerna. De kan gå emot rekommendationerna om de så vill. Vissa gjorde ju det när det gällde prioriteringsordning av vissa grupper, om du minns?

[länk]
Bla, bla, bla

Stockholms region har beslutat att gå emot riktlinjerna från FHM och beslutat att inte vaccinera mot covid19.

Tror du det kan inträffa?

Väx upp och välkommen till verkligheten.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så dyker det upp en ny variant varje kvartal, skall det sprutas fyra gånger om året. Är det så, det är tänkt, tror du?

Staffans
Som det ser ut för tillfället så skyddar 2 doser med Pfizers, Moderna eller AZ mycket bra mot svår sjukdom (sjukhusvistelse) med deltavarianten och mycket bra eller bra mot att få symtom. Hur det blir med kommande varianter vet vi inte och det är för att begränsa antalet nya varianter som det är viktigt med hög och jämn vaccineringstäckning och det i alla länder.

Alla varianter sprids inte överallt i någon större mängd därför att de visserligen är sämre för oss i något avseende men inte mer smittsamma än den vanliga varianten. I Europa har ju inte beta och gamma blivit vanliga eftersom den mer smittsamma alfa började spridas samtidigt och konkurrerar ut dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.