1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
I’ve got news for you...Ulltand skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fohm kan fortfarande bara rekommendera, alla beslut fattas av regionerna. De kan gå emot rekommendationerna om de så vill. Vissa gjorde ju det när det gällde prioriteringsordning av vissa grupper, om du minns?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...n-for-dig-om-vaccinationen/ansvarsfordelning/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
En forskargrupp vid Oxford Univ. har publicerat en studie i tidskriften Cell efter att ha undersökt hur antikroppar från fullvaccinerade människor (Pfizers, AZ) förmåga att neutralisera delta- och kappavarianterna (båda från Indien). De såg inga tecken på allmän förmåga för viruset att överleva men koncentrationen av neutraliserade antikroppar var något låg vilket indikerar att några kommer att bli sjuka.
Detta är i linje med en tidigare undersökning gjorda av PHE, engelska motsv. till Fohm, av hur det ser ut i befolkningen. Det är bra med bekräftande studier i labmiljö eftersom det ökar säkerheten att man har kommit fram till rätt resultat.
Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.
Ovanstående är min tolkning och sammanfattning av artikeln: https://www.reuters.com/business/he...tive-against-variants-found-india-2021-06-22/
Själva studien: https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(21)00755-8
Detta är i linje med en tidigare undersökning gjorda av PHE, engelska motsv. till Fohm, av hur det ser ut i befolkningen. Det är bra med bekräftande studier i labmiljö eftersom det ökar säkerheten att man har kommit fram till rätt resultat.
Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.
Ovanstående är min tolkning och sammanfattning av artikeln: https://www.reuters.com/business/he...tive-against-variants-found-india-2021-06-22/
Själva studien: https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(21)00755-8
Toppen!BirgitS skrev:
En forskargrupp vid Oxford Univ. har publicerat en studie i tidskriften Cell efter att ha undersökt hur antikroppar från fullvaccinerade människor (Pfizers, AZ) förmåga att neutralisera delta- och kappavarianterna (båda från Indien). De såg inga tecken på allmän förmåga för viruset att överleva men koncentrationen av neutraliserade antikroppar var något låg vilket indikerar att några kommer att bli sjuka.
Detta är i linje med en tidigare undersökning gjorda av PHE, engelska motsv. till Fohm, av hur det ser ut i befolkningen. Det är bra med bekräftande studier i labmiljö eftersom det ökar säkerheten att man har kommit fram till rätt resultat.
Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.
Ovanstående är min tolkning och sammanfattning av artikeln: [länk]
Själva studien: [länk]
Känns bra att ha två Pfizer i armen.
Smittan ökar i många länder nu. Helt klart fel läge för folk att börja tänka på utlandssemester...
"Thailand har registrerat 51 dödsfall med covid-19 det senaste dygnet, den högsta siffran hittills på ett dygn sedan pandemins start, rapporterar The Guardian."
"Thailand har registrerat 51 dödsfall med covid-19 det senaste dygnet, den högsta siffran hittills på ett dygn sedan pandemins start, rapporterar The Guardian."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
TT via t.ex. https://www.svd.se/deltavarianten-kan-bli-dominerande-i-eu
Trots att det är sommar där också.
I Norge tror man att Deltavarianten kan bli dominerande i juli.
https://www.nrk.no/norge/tror-flere-vaksinerte-i-europa-vil-reise-til-norge-na-1.15549678
Från USA:
TT via t.ex. https://www.svd.se/fauci-deltavarianten-storsta-hotet-i-usa
Som ett brev på posten, BirgitBirgitS skrev:
Var det inte med Pfizer och Corona, det räckte med en spruta enligt dokumentet?
Bartender! -ge mig en dubbel Pfizer och Corona. Tack! Nya innedrinken?
Staffans Cruise
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du vet väl om att det kommer nya varianter hela tiden och då gäller inte alltid tidigare forskningsresultat. T.ex. betavarianten i Sydafrika gjorde ju folk sjuka en gång till så de var inte alls skyddade av att ha antikroppar eftersom det var antikroppar av fel sort för att fungera bra på den nya varianten. Ju högre halter antikroppar och ju bredare skydd man har desto bättre.Staffans2000 skrev:
Så dyker det upp en ny variant varje kvartal, skall det sprutas fyra gånger om året. Är det så, det är tänkt, tror du?BirgitS skrev:
Du vet väl om att det kommer nya varianter hela tiden och då gäller inte alltid tidigare forskningsresultat. T.ex. betavarianten i Sydafrika gjorde ju folk sjuka en gång till så de var inte alls skyddade av att ha antikroppar eftersom det var antikroppar av fel sort för att fungera bra på den nya varianten. Ju högre halter antikroppar och ju bredare skydd man har desto bättre.
Staffans
Bla, bla, blaB b8q skrev:
Stockholms region har beslutat att gå emot riktlinjerna från FHM och beslutat att inte vaccinera mot covid19.
Tror du det kan inträffa?
Väx upp och välkommen till verkligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Som det ser ut för tillfället så skyddar 2 doser med Pfizers, Moderna eller AZ mycket bra mot svår sjukdom (sjukhusvistelse) med deltavarianten och mycket bra eller bra mot att få symtom. Hur det blir med kommande varianter vet vi inte och det är för att begränsa antalet nya varianter som det är viktigt med hög och jämn vaccineringstäckning och det i alla länder.Staffans2000 skrev:
Alla varianter sprids inte överallt i någon större mängd därför att de visserligen är sämre för oss i något avseende men inte mer smittsamma än den vanliga varianten. I Europa har ju inte beta och gamma blivit vanliga eftersom den mer smittsamma alfa började spridas samtidigt och konkurrerar ut dem.
