1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Staffans2000 skrev:
Så kan de bli men mer troligt 3-4 gånger på några års sikt.
Det finns coronavirus med många tiotals procent dödlighet. 19 kan mutera dit eller mer så det är viktigt att minska den risken så mycket som möjligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Nej, men Stockholm gick emot Fohm:s prioriteringsordning och vaccinerade mycket sjukvårdspersonal i början.Ulltand skrev:
B b8q skrev:Smittan ökar i många länder nu. Helt klart fel läge för folk att
Synd att Sverige inte sekvenserar bättre: Kunde ha sparat ett vaccin för nissen och kanske räddat någon annan.BirgitS skrev:
Det hade varit intressant med en undersökning om hur tidigare sjukdom i med det omuterade viruset skyddar mot delta och kappa. De flesta som har varit covidsjuka har väl blivit infekterade av den första virusvarianten?BirgitS skrev:
Forskarna har även undersökt hur bra tidigare sjukdom skyddar mot delta- och kappavarianterna:
Om man tidigare hade varit sjuk med beta- eller gammavarianterna var det dåligt skydd mot att åter insjukna av delta och kappa.
Om man tidigare hade varit sjuk med alfa var skyddet rätt högt mot att insjukna av delta och kappa.
De säger därför att framtida vacciner kan lämpligen vara baserad på alfavarianten för att få ett brett skydd.
Redigerat:
Jag tror att du kanske inte har förstått mekanismerna. Det är ingen som har tänkt och planerat hur och vilka mutationer som utvecklas. Vilka slags vaccin och i vilka mängder och frekvens måste anpassas till utvecklingen.Staffans2000 skrev:
Det kommer troligen inte att inträffa. FOHM är den expertmyndighet som övriga myndigheter i Sverige förlitar sig på när det gäller smittskydd. Det är en bra ordning. Om varje landsting skulle behöva ha en egen smittskyddsmyndighet så skulle det kosta en hel del pengar i onödan.Ulltand skrev:
Det är förvisso inte helt oproblematiskt med en myndighet som FOHM. Jag tror att det var ett misstag att slå ihop Folkhälsoinstitutet med Smittskyddsinstitutet. Sverige vore förmodligen väl betjänt av en myndighet som sysslar enbart med smittskydd.
Men så kan det gå om man låter politiker bestämma för mycket.
Mitt önskescenario vore att alla med en förmögenhet på mer än 100 miljoner kronor testamenterar sina tillgångar till mig och sen avstår från att vaccinera sig. Men jag är inte vaccinskeptiker …sysmali skrev:
Har för mig att det var så här.P pmd skrev:
Den första var den som kom från Kina, Den andra var den som spreds t.ex. på skidorter i Italien och Österrike. Mer smittsam än den från Kina.
Sedan blev det den mer smittsamma från Storbritannien och nu den indiska (Delta)
Så det finns många olika varianter redan nu som folk blivit sjuka av och gett antikroppar.
Så vilken det är som flest varit sjuka av har inte jag sett några uppgifter på.
Har du sådana uppgifter får du gärna återkomma med dem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Instämmer i stort men det fanns flera varianter som spred sig i Europa under förra våren, även om de oftast hade ett ursprung i den italienska varianten. I början av förra sommaren uppstod en spansk variant som sen spreds under sommaren ut över Europa och blev dominerande i många länder under hösten men långsamt, så den bör ha varit lite mer smittsam än den italienska.optimum skrev:
Har för mig att det var så här.
Den första var den som kom från Kina, Den andra var den som spreds t.ex. på skidorter i Italien och Österrike. Mer smittsam än den från Kina.
Sedan blev det den mer smittsamma från Storbritannien och nu den indiska (Delta)
Så det finns många olika varianter redan nu som folk blivit sjuka av och gett antikroppar.
Så vilken det är som flest varit sjuka av har inte jag sett några uppgifter på.
Har du sådana uppgifter får du gärna återkomma med dem.
Lite kuriosa: Det fanns under förra våren en särskild variant i Värmland som antagligen härstammade från Österrike och kom till Värmland med den beryktade bussresan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Problemet är väl att ingen har undersökt de olika varianter som spreds i Sverige under förra våren, sommaren och hösten i förhållande till skyddet mot olika senare varianter så det hade inte spelat någon roll om just Nissens test hade blivit sekvenserat och kategoriserat.Ulltand skrev:
Förutom att det verkar som att i storleksordningen 10 % av alla PCR-prov inte kan sekvenseras pga. för låg virushalt eller något annat problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Ett till av kriterierna för övergång till nivå 2 när det gäller lättnader av restriktioner är uppfyllt, det att antalet på IVA är under 70.
Ett kriterium som återstår att uppnå är att summan av patienter på IVA och övriga avdelningar ska vara under 300. Senaste uppgiften är än så länge från i förrgår och då fanns det 240 patienter på övriga avdelningar och med 66 som finns på IVA just nu så blir det 306 så man kan hoppas att antalet sjönk igår så att det nu är under 300. Vi får se om det är något som kommer upp under dagens presskonferens.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/endast-70-vårdas-på-iva-1.50063156
Ett kriterium som återstår att uppnå är att summan av patienter på IVA och övriga avdelningar ska vara under 300. Senaste uppgiften är än så länge från i förrgår och då fanns det 240 patienter på övriga avdelningar och med 66 som finns på IVA just nu så blir det 306 så man kan hoppas att antalet sjönk igår så att det nu är under 300. Vi får se om det är något som kommer upp under dagens presskonferens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 148 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 148 inlägg
Nu har gårdagens uppgift om inneliggande patienter kommit.BirgitS skrev:
Ett kriterium som återstår att uppnå är att summan av patienter på IVA och övriga avdelningar ska vara under 300. Senaste uppgiften är än så länge från i förrgår och då fanns det 240 patienter på övriga avdelningar och med 66 som finns på IVA just nu så blir det 306 så man kan hoppas att antalet sjönk igår så att det nu är under 300.
70 patienter på IVA igår (64 just nu) och 222 på andra avdelningar igår så med marginal under 300
