1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"SKR: Vården har klarat pandemipressen
UPPDATERAD IDAG 14:47 PUBLICERAD IDAG 14:39
Vården har säkerställts under hela pandemin, enligt vårdgivarna. En stor del av alla planerade operationer och behandlingar har kunnat genomföras. Men väntetiderna har också ökat inom vissa områden.
SKR presenterade på tisdagen en rapport om hur hälso- och sjukvården klarat sitt uppdrag under pandemin.
– Vården har visat en enorm förmåga att anpassa sig och kunna prioritera, säger Emma Spak, chef för hälso- och sjukvårdssektionen på SKR, vid en pressträff.
Enligt rapporten har både den akuta och planerade vården i stor utsträckning kunnat upprätthållas under 2020, trots pandemin.
– Inom primärvården gjorde man en omställning och började jobba så att man kunde tillhandahålla vård även under pandemin, säger Spak.
Ökade väntetider
Antalet akuta operationer har legat på samma nivå som tidigare år, omkring 3 000 per vecka. 84 procent av alla planerade operationer och behandlingar har kunnat genomföras.
Men väntetiderna har också ökat inom vissa områden. Värst är det inom delar av ortopedin. Det kan ha lett till att åkommor förvärrats.
– Det finns självklart mycket att göra när pandemin är över, och det kommer att ta tid att ta igen vården, konstaterar Emma Spak.
För att minska väntetiderna krävs bland annat kunskap om varje patient, aktivt lokalt arbete och nya arbetssätt inom vården.
Oupptäckt cancer
Antalet upptäckta cancerfall har också minskat, vilket sannolikt beror på att färre sökt vård.
– Det här betyder enligt preliminära data att 4 500 personer som har en cancer ännu inte fått sin diagnos, och det ser vården allvarligt på, säger Emma Spak.
Den cancervård som genomförts har dock kunnat ske med hög kvalitet och lika snabbt som tidigare, enligt SKR."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skr-varden-har-klarat-pandemipressen
UPPDATERAD IDAG 14:47 PUBLICERAD IDAG 14:39
Vården har säkerställts under hela pandemin, enligt vårdgivarna. En stor del av alla planerade operationer och behandlingar har kunnat genomföras. Men väntetiderna har också ökat inom vissa områden.
SKR presenterade på tisdagen en rapport om hur hälso- och sjukvården klarat sitt uppdrag under pandemin.
– Vården har visat en enorm förmåga att anpassa sig och kunna prioritera, säger Emma Spak, chef för hälso- och sjukvårdssektionen på SKR, vid en pressträff.
Enligt rapporten har både den akuta och planerade vården i stor utsträckning kunnat upprätthållas under 2020, trots pandemin.
– Inom primärvården gjorde man en omställning och började jobba så att man kunde tillhandahålla vård även under pandemin, säger Spak.
Ökade väntetider
Antalet akuta operationer har legat på samma nivå som tidigare år, omkring 3 000 per vecka. 84 procent av alla planerade operationer och behandlingar har kunnat genomföras.
Men väntetiderna har också ökat inom vissa områden. Värst är det inom delar av ortopedin. Det kan ha lett till att åkommor förvärrats.
– Det finns självklart mycket att göra när pandemin är över, och det kommer att ta tid att ta igen vården, konstaterar Emma Spak.
För att minska väntetiderna krävs bland annat kunskap om varje patient, aktivt lokalt arbete och nya arbetssätt inom vården.
Oupptäckt cancer
Antalet upptäckta cancerfall har också minskat, vilket sannolikt beror på att färre sökt vård.
– Det här betyder enligt preliminära data att 4 500 personer som har en cancer ännu inte fått sin diagnos, och det ser vården allvarligt på, säger Emma Spak.
Den cancervård som genomförts har dock kunnat ske med hög kvalitet och lika snabbt som tidigare, enligt SKR."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skr-varden-har-klarat-pandemipressen
Jag pratade med en ortopediläkare på ett av Sveriges största sjukhus. Han sade att han trodde de skulle börja med planerade operationer till hösten. Han syftade väl på sin specialité.Gammelnörden skrev:
Förstår inte riktigt hur kunskap om patienten påverkar väntetiden. Men man kan nog behöva gå igenom kön och ev prioritera om. Det borde också bli ett merarbete som tar tid.Gammelnörden skrev:
Absolut. Men det finns ändå en viktig skillnad - Systembolaget ansvarar för försäljningen av vinet som utförs av den anställda expediten. Precis som att Regionerna ansvarar för vaccinationerna vilka utförs av sjuksköterskor (eller motsvarande medicinsk vårdpersonal).optimum skrev:
Fohm däremot ansvarar inte för vaccinationer, inte heller utförs de av deras anställda personal.
Exakt vad Agnes Wold menade kan jag inte veta - jag vet inte ens om Ulltand citerade henne korrekt.
Det finns ju andra än stora sjukhus som opererar. Jag pratade med en ortoped i början av mars i år och opererades i mitten av maj. Det tog lite extra tid eftersom jag blev remitterad för en blodtrycksutredning först. Det är klart köerna vuxit, men tvärstopp har det aldrig varit.blackarrow skrev:
(Ja, utom möjligen i huvudet på de som gnäller om hur dåligt allt i det här landet sköts, då.)
Här var det ett uppenbart syftningsfel. Hade min meningsmotståndare gjort samma fadäs, hade även jag huggit direktP pmd skrev:
Staffans
Våra soldyrkande skandinaviska pensionärer vill både äta kakan och ha den kvar; bo i Thailand, men få svenska (nordiska) sjukvårdsresurser:
Vill de ha "svenskt" vaccin får de väl göra som alla vi andra - boka in en tid på "alltid öppet"-appen och dyka upp på vaccinationscentralen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill de ha "svenskt" vaccin får de väl göra som alla vi andra - boka in en tid på "alltid öppet"-appen och dyka upp på vaccinationscentralen?
Redigerat:
Jag tycker de här kampanjerna är jättebra:
https://www.msb.se/sv/aktuellt/paga...terial/annonsmaterial-med-nationella-budskap/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.msb.se/sv/aktuellt/paga...terial/annonsmaterial-med-nationella-budskap/
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Visst kan R0 variera över tid även utan mutationer. R0 beskriver virusets smittsamhet i ett sammanhang och kommer att vara olika i olika populationer och förmodligen även vid olika årstider. Och dessa varierar som sagt över året.blackarrow skrev:
R0 är virusets initiala R-värde och inte någon som varierar så vida inte man får en mutation som tex är mer smittsam. [länk]
R eller RE är det aktuella R-talet med åtgärder och ev immunitet i befolkningen.
Vissa källor anger R0 till 2-2,5 eller 3,5 för det ursprungliga sars-cov-2-viruset.
Det finns uppgifter på R0=5 för Alfa och R0=8 för delta-varianten.
Siffrorna är osäkra, men man inser lätt att har man ett aktuellt R på 0,7-0,8 kan man lätt hamna över 1 med ett mer smittsamt virus.
B b8q skrev:Absolut. Men det finns ändå en viktig skillnad - Systembolaget ansvarar för försäljningen av vinet som utförs av den anställda expediten. Precis som att Regionerna ansvarar för vaccinationerna vilka utförs av sjuksköterskor (eller motsvarande medicinsk vårdpersonal).
Fohm däremot ansvarar inte för vaccinationer, inte heller utförs de av deras anställda personal.
Exakt vad Agnes Wold menade kan jag inte veta - jag vet inte ens om Ulltand citerade henne korrekt.
Tror du på riktigt att jag menar att FHM vaccinerar folk? Det är väl ändå inte möjlig? Lika lita som att Reginonen vaccinera folk.
Och Regionen beslutar inte själva om vaccination
Så i sak bestämmer FHM om vaccination och sjuksköterskor vaccnierar. Regionen är i sammanhanget en ointressant mellanhand.
