P
B b8q skrev:
Eftersom det här är ett husbyggarforum:
Ulltand, om en hantverkare lovar dig en offert "till sommaren", är det OK om du får den i slutet av augusti då?
Men du kan väl inte ta en hantverkares löfte som ett rättesnöre? ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir aktuellt när vaccineringen av vuxna är klar, dvs. tidigast i augusti.
augusti verkar väldigt optimistiks

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
R0 kan vara större än 1 lokalt utan att vara det i hela landet, så man måste anpassa beteendet efter sin lokala situation.
I en familj är den ofta det.

Med ett R under 1 för riket kommer smittan ingenstans, den självdör.

Nya fall importfall kan komma och dessa dör också ut:

B b8q skrev:
Jag håller med Agnes. Det är nämligen regionerna som vaccinerar, inte Fohm.

Fan också Sherlock, jag trodde det var sjuksköterskor som vaccinerade,

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Med ett R under 1 för riket kommer smittan ingenstans, den självdör.
Kan R0 >1 inte spridas utanför en område med R0 > 1, alltså?

Om mRNA-vaccinerna biter bra på deltamutationen så kan nog R0 fortsätta att minska i större delen av landet, men det återstår att se hur bra de fungerar. Mycket tyder på att de fungerar, men det finns inte så mycket data än.

T tergo skrev:
augusti verkar väldigt optimistiks
faktiskt inte som Birgitt skrev nyligen. Tidigast under hösten.

var det en gissning Birgitt?

P pmd skrev:
Om mRNA-vaccinerna biter bra på deltamutationen så kan nog R0 fortsätta att minska i större delen av landet, men det återstår att se hur bra de fungerar. Mycket tyder på att de fungerar, men det finns inte så mycket data än.
Jo det finns bra data på det numera.

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, dock måste man när det gäller bekräftade fall ta hänsyn till att det förekommer en eftersläpning i rapporteringen: [länk]
Jag förstår inte riktigt vad du vill med inlägget. Hur har du blivit sån domedagsprofet att du måste säga det självklara som någon slag brasklapp att det minsann fortfarande kan gå åt helvetet? För inte tror du väl själv på att eftersläppningen nu plötsligt kommer att ge en väldig snabb ökning av dödsfall utan att man redan sett en ökning i sjukhusstatistiken?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det finns bra data på det numera.
Men hur mycket?

harry73
P pmd skrev:
Om mRNA-vaccinerna biter bra på deltamutationen så kan nog R0 fortsätta att minska i större delen av landet,
Nu är det ju inte R0 som minskar, det är R som minskar. R0 är R-värdet som hör till ingen immunitet och inga andra åtgärder i ett visst område för ett visst virus.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men hur mycket?
87,9 % mot delta efter två doser

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill med inlägget. Hur har du blivit sån domedagsprofet att du måste säga det självklara som någon slag brasklapp att det minsann fortfarande kan gå åt helvetet? För inte tror du väl själv på att eftersläppningen nu plötsligt kommer att ge en väldig snabb ökning av dödsfall utan att man redan sett en ökning i sjukhusstatistiken?
Nu skrev jag ju om bekräftade fall, eftersom Fohm själva har kommit med den informationen idag, och inte alls något om avlidna så jag förstår inte vad du vill med inlägget.

P pmd skrev:
Kan R0 >1 inte spridas utanför en område med R0 > 1, alltså?

R0 är virusets initiala R-värde och inte någon som varierar så vida inte man får en mutation som tex är mer smittsam. https://fof.se/sites/fof.se/files/sa_funkar_smittornas_matematik.pdf
R eller RE är det aktuella R-talet med åtgärder och ev immunitet i befolkningen.

Vissa källor anger R0 till 2-2,5 eller 3,5 för det ursprungliga sars-cov-2-viruset.
Det finns uppgifter på R0=5 för Alfa och R0=8 för delta-varianten.
Siffrorna är osäkra, men man inser lätt att har man ett aktuellt R på 0,7-0,8 kan man lätt hamna över 1 med ett mer smittsamt virus.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
faktiskt inte som Birgitt skrev nyligen. Tidigast under hösten.
var det en gissning Birgitt?
Du får väl leta upp inlägget och läsa igen precis vad jag skrev. Enligt forumprogrammet har jag inte använt den frasen senaste månaden när jag använder "Sök i ämne".

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.