1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja, dock måste man när det gäller bekräftade fall ta hänsyn till att det förekommer en eftersläpning i rapporteringen: https://www.folkhalsomyndigheten.se.../fortsatt-minskning-av-antalet-covid-19-fall/harry73 skrev:
Kan R0 >1 inte spridas utanför en område med R0 > 1, alltså?Ulltand skrev:
Om mRNA-vaccinerna biter bra på deltamutationen så kan nog R0 fortsätta att minska i större delen av landet, men det återstår att se hur bra de fungerar. Mycket tyder på att de fungerar, men det finns inte så mycket data än.
Jag förstår inte riktigt vad du vill med inlägget. Hur har du blivit sån domedagsprofet att du måste säga det självklara som någon slag brasklapp att det minsann fortfarande kan gå åt helvetet? För inte tror du väl själv på att eftersläppningen nu plötsligt kommer att ge en väldig snabb ökning av dödsfall utan att man redan sett en ökning i sjukhusstatistiken?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nu skrev jag ju om bekräftade fall, eftersom Fohm själva har kommit med den informationen idag, och inte alls något om avlidna så jag förstår inte vad du vill med inlägget.harry73 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill med inlägget. Hur har du blivit sån domedagsprofet att du måste säga det självklara som någon slag brasklapp att det minsann fortfarande kan gå åt helvetet? För inte tror du väl själv på att eftersläppningen nu plötsligt kommer att ge en väldig snabb ökning av dödsfall utan att man redan sett en ökning i sjukhusstatistiken?
R0 är virusets initiala R-värde och inte någon som varierar så vida inte man får en mutation som tex är mer smittsam. https://fof.se/sites/fof.se/files/sa_funkar_smittornas_matematik.pdfP pmd skrev:
R eller RE är det aktuella R-talet med åtgärder och ev immunitet i befolkningen.
Vissa källor anger R0 till 2-2,5 eller 3,5 för det ursprungliga sars-cov-2-viruset.
Det finns uppgifter på R0=5 för Alfa och R0=8 för delta-varianten.
Siffrorna är osäkra, men man inser lätt att har man ett aktuellt R på 0,7-0,8 kan man lätt hamna över 1 med ett mer smittsamt virus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg