Hur ser fördelningen av patienter ut nu?
Är det mest äldre som av någon anledning inte tagit vaccin, är det hel- eller halvvaccinerade som blivit sjuka ändå, eller är det yngre som ännu inte erbjudits vaccin?
 
BirgitS
B b8q skrev:
Hur ser fördelningen av patienter ut nu?
Är det mest äldre som av någon anledning inte tagit vaccin, är det hel- eller halvvaccinerade som blivit sjuka ändå, eller är det yngre som ännu inte erbjudits vaccin?
Socialstyrelsen har åldersfördelning fram till vecka 23 för IVA och v. 22 för andra avd. här: https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Tillägg: Info om genombrottsinfektion: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Bland de anmälda fallen som var 70 år och äldre har 3,8 procent av de ovaccinerade fått intensivvård. Det kan jämföras med 1,3 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan de insjuknade eller provtogs, och 0,6 procent av de som varit fullvaccinerade i minst två veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
optimum
Skamligt att inte ens herr generaldirektör för Folkhälsomyndigheten kan föregå med gott exempel.

Uppenbarligen är det bara vi svenssons som ska sköta oss.
Avgå omgående.

Vad har jag gjort? jo åkt taxi en gång vilket jag fått faen för här.
Lite skillnad.

Skärmdump från Expressen med rubrik om lyxresa, en bild på en man, samt bilder på ett lyxhotell, pool och ett glas vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
optimum optimum skrev:
Skamligt att inte ens herr generaldirektör för Folkhälsomyndigheten kan föregå med gott exempel.

Uppenbarligen är det bara vi svenssons som ska sköta oss.
Avgå omgående.

Vad har jag gjort? jo åkt taxi en gång vilket jag fått faen för här.
Lite skillnad.

[bild]
Märklig artikel. Fokus verkar ligga på hans påstått lyxiga leverne, att han reser kors och tvärs är mest en bisak.

(Men tydligen hade han ialla fall tillräckligt omdöme för att inte åka taxi.)
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Ett till av kriterierna för övergång till nivå 2 när det gäller lättnader av restriktioner är uppfyllt, det att antalet på IVA är under 70.
Enligt presskonferensen är nu antalet nya bekräftade fall nere på 60 per 100 000 invånare de senaste 14 dagarna. Vilket innebär att även det kriteriet är uppfyllt. Även kriteriet om nedgång under längre tid bör vara uppfyllt.

Mer från presskonferensen:
Efter midsommarhelgen kommer Folkhälsomyndigheten att göra en samlad bedömning om det är läge att gå vidare till nästa nivå i öppnandet av Sverige,
Men fortfarande finns orosmoln, främst i form av spridandet av deltavarianten av coronaviruset.
Det har nu upptäckts i alla regioner.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.14
 
optimum optimum skrev:
Har för mig att det var så här.
Den första var den som kom från Kina, Den andra var den som spreds t.ex. på skidorter i Italien och Österrike. Mer smittsam än den från Kina.
Sedan blev det den mer smittsamma från Storbritannien och nu den indiska (Delta)
Så det finns många olika varianter redan nu som folk blivit sjuka av och gett antikroppar.
Så vilken det är som flest varit sjuka av har inte jag sett några uppgifter på.
Har du sådana uppgifter får du gärna återkomma med dem.

Sydafrikanska och Brasilianska mutationen är nog de två om tidigare sjukdom i Covid19 inte ger något vidare skydd emot.
 
P
optimum optimum skrev:
Så vilken det är som flest varit sjuka av har inte jag sett några uppgifter på.
Har du sådana uppgifter får du gärna återkomma med dem.
Nej, jag har inte det. Det var därför jag frågade här. :)
Jag har försökt hitta lite mer om det, men det är inte lätt.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sydafrikanska och Brasilianska mutationen är nog de två om tidigare sjukdom i Covid19 inte ger något vidare skydd emot.
Står en del om det i studien jag skrev och länkade till igår i inlägg #9991 och det är framför allt B.1.351 (beta, sydafrikanska) som är en udda fågel i gänget.
 
sysmali
P pmd skrev:
Mitt önskescenario vore att alla med en förmögenhet på mer än 100 miljoner kronor testamenterar sina tillgångar till mig och sen avstår från att vaccinera sig. Men jag är inte vaccinskeptiker …
:devilish:
Kul!

Men är nyfiken på svar från en som inte vill vaccinera sig, t.ex. @Staffans2000? Ska alla strunta i att vaccinera sig?
 
Staffans2000
sysmali sysmali skrev:
Kul!

Men är nyfiken på svar från en som inte vill vaccinera sig, t.ex. @Staffans2000? Ska alla strunta i att vaccinera sig?
Jag började skriva på ett svar, men fick börja jobba på jobbet! Om inte mera jobb, så återkommer jag imorgon, hoppas jag.

Staffans
 
P
T tanaris skrev:
Märklig artikel. Fokus verkar ligga på hans påstått lyxiga leverne, att han reser kors och tvärs är mest en bisak.
Det är väl bra att Carlson spenderar mycket pengar på olika hotellvistelser? Hotellbranschen går ju inte så bra just nu.

Om regeringen tycker att Carlsons "lyxliv" blir pinsamt så får den väl sparka honom …
 
P pmd skrev:
Det är väl bra att Carlson spenderar mycket pengar på olika hotellvistelser? Hotellbranschen går ju inte så bra just nu.

Om regeringen tycker att Carlsons "lyxliv" blir pinsamt så får den väl sparka honom …
Om jag hade 130 000 i månaden skulle jag nog också leva lyxliv...
 
optimum
P pmd skrev:
Det är väl bra att Carlson spenderar mycket pengar på olika hotellvistelser? Hotellbranschen går ju inte så bra just nu.

Om regeringen tycker att Carlsons "lyxliv" blir pinsamt så får den väl sparka honom …
Det är väl inte bra att den som är högst ansvarig för den myndighet som arbetar fram råd för hur vi ska leva under pandemin själv inte lever efter dem.
Om jag varit så korkad att jag gjort något liknande och skrivit om det här kan du räkna med en enorm kritik från flera här som nu inte ens kommenterar vad Johan Carlsson gjorde. Så snacka om dubbelmoral.

Jag har inte sedan mars förra året varit på någon restaurang mer än hämtat pizza i kartong några gånger.
Att gå på vinprovning är i min värld fullständigt vansinne om man inte vill bidraga till smittspridning i en pandemi.

Idag midsommarafton och den firas i sällskap med frugan.
Finns inte på kartan att medverka i forna tiders fest med snapsvisor och större sällskap.
Trots vi båda är fullvaccinerade är råden ändå att leva utan massa risk för smittspridning.
De gäller alla men uppenbarligen inte herr generaldirektör för flockhälsomyndigheten Johan Carlsson.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är väl inte bra att den som är högst ansvarig för den myndighet som arbetar fram råd för hur vi ska leva under pandemin själv inte lever efter dem.
Om jag varit så korkad att jag gjort något liknande och skrivit om det här kan du räkna med en enorm kritik från flera här som nu inte ens kommenterar vad Johan Carlsson gjorde. Så snacka om dubbelmoral.

Jag har inte sedan mars förra året varit på någon restaurang mer än hämtat pizza i kartong några gånger.
Att gå på vinprovning är i min värld fullständigt vansinne om man inte vill bidraga till smittspridning i en pandemi.

Idag midsommarafton och den firas i sällskap med frugan.
Finns inte på kartan att medverka i forna tiders fest med snapsvisor och större sällskap.
Trots vi båda är fullvaccinerade är råden ändå att leva utan massa risk för smittspridning.
De gäller alla men uppenbarligen inte herr generaldirektör för flockhälsomyndigheten Johan Carlsson.
Det vore intressant att läsa artikeln, tyvärr är den låst.
Här blir det ett litet sällskap som kommer sitta utomhus och fira midsommar. Helt enligt rekommendationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.