BirgitS BirgitS skrev:
Vad är källan till det?
Sist det rapporterades om avlidna är ju mer än en vecka sen.
Jag extrapolerar kurvan från senaste uppdateringen och kollar så att antalet på IVA sjunker som beräknat. Dödfall och IVA-vårdade korrelerar. starkt.

30 % färre på IVA även idag i jämförelse med förra veckan. En störtdykning alltså.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
T tanaris skrev:
FÖRE- I 1: stå l. finnas l. vara belägen framför (ngn l. ngt)

Det är nog bara i din värld "till sommaren" betyder "under sommaren". För alla oss andra är det två helt olika saker, och det är också därför det finns två olika ordalydelser. Annars hade det ju bara behövts en.

Du skrev ju själv nyss definition. "föreståede" årstid vilket betyder kommande årstid

Om du skall åka på semester till sommaren åker du då senast under våren?

Nej det betyder att du åker någon gång under sommaren.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det tror jag inte pga det varma vädret i kombination med en ganska hög immunitet.

Men även om det blir det så är det bara kortvarigt och riskgrupperna är skyddade.
Och du menar att det inte är varmt väder och lika stor andel vaccinerade i Värmland?
För det är ju ett tydligt exempel på vad som händer när deltavarianten får fäste i något område med svensk vaccinationstäckning, antal fall går upp, antal på sjukhus går upp och antal på IVA går upp. Ignorerar man råd etc. som man gjort i Värmland så är det vad som händer.

Och vad menar du med kortvarigt?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag extrapolerar kurvan från senaste uppdateringen och kollar så att antalet på IVA sjunker som beräknat. Dödfall och IVA-vårdade korrelerar. starkt.
Du kan väl skriva att det är vad du tror när du gör det i stället för att skriva på ett sätt som låter som att det är en sanning. Då hade jag sluppit fråga och du hade sluppit skriva ett svar på frågan.

Nej, antal avlidna och IVA-vård korrelerar inte starkt. Det är ju bara att se på hur tredje vågen slog hårt mot IVA-vården men påverkade antalet avlidna endast i liten utsträckning.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Du skrev ju själv nyss definition. "föreståede" årstid vilket betyder kommande årstid

Nej det betyder att du åker någon gång under sommaren.
Ja, och grundformen av förestående är verbet förestå. Synonymer till ordet är t ex kommande, stundande, instundande, annalkande. Hur kan det vara så svårt för dig att förstå? Det här är ju grundskolesvenska på låg nivå. Du hade ju ambitioner att söka in till Mensa...

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle aldrig säga att jag åker på semester till sommaren utan jag säger att jag kommer att åka på semester under sommaren. Jag kan säga att jag åker bort till jul men då menar jag just att jag åker innan jul för att tillbringa hela julen någon annanstans.

Coronavirus: Singapore schoolchildren must use Covid-tracing tech
https://www.bbc.com/news/technology-54792187
Skolbarnen måste använda App eller tracker-tag för smittspårning, annars skickas de hem från skolan.
Trackertaggen anses lite mindre integritetskränkande då den bara analyseras efter ett positivt covid-19 test.
Hand håller en Covid-spårningstagg för skolbarn i Singapore.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Bra definition, en förestående årstid.

Om hen skall åka på semester " till sommaren" betyder det alltså att hen åker på semester under den kommande sommaren. Inte under våren.

Om vaccinet kommer "till" hösten betyder det att den kommer någon gång under hösten.

FYI så var det B som tog upp det igen :)
Det är imponerande att du har helt egna definitioner och drar helt egna slutsatser för allting verkar det som.
Hur gör du för att fungera med den övriga världen?

Har du någon korsreferenstabell?

För du kan ju inte räkna med att resten av världen anpassar sig efter det du snickrar ihop själv…

BirgitS
Från dagens pressträff med utbildningsministern och Johan Carlson:

Den rekommenderade åldersgränsen för vaccinering mot covid-19 sänks från 18 till 16 år.
Rekommendationen gäller också barn från tolv år med vissa medicinska tillstånd.
Det blir aktuellt när vaccineringen av vuxna är klar, dvs. tidigast i augusti.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.01

Tillägg: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ation-mot-covid-19-erbjuds-fran-16-ars-alder/

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Agnes Wold ” jag är 100% säker på att FHM inte kommer att vaccinera barn”

UT ”Jag är helt säker på att FHM kommer att vaccinera barn.

Ja och nu börjar man med åldrarna 16-18 år.

[länk]
Jag håller med Agnes. Det är nämligen regionerna som vaccinerar, inte Fohm.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73
34 dödsfall sedan fredag 13 juni, så @ulltands uppskattning att det skulle vara 3 per dygn stämmer rätt så bra (kan även vara lägre senaste dagarna)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Så länge R<1 saknar det betydelse annat än på individnivå.
R0 kan vara större än 1 lokalt utan att vara det i hela landet, så man måste anpassa beteendet efter sin lokala situation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tror du förstå att jag menar att vi nu betar av vårdskulden istället för att bygga på den.

Jag vi gör faktiskt det.
Har "vi" några siffror på det? Nu börjar semestertider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.