1 016 322 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Precis så. Poängen med att presentera en studie av det slaget är att ge en fingervisning om risken för att råka ut för komplikationer av det slag som redovisas i studien. Med tanke på underlagets storlek kan man inte prognostisera en risk med den precision som studien har redovisat resultatet med. Om man nöjer sig med att enbart konstatera vilket resultat studien fick genom att undersöka 53 personer så kan man väl hålla på med tiondels procent, men det är en tämligen meningslös övning.BirgitS skrev:
Goddag! Yxskaft.Ulltand skrev:
UT?
Hur bra har FOHM varit på att bedöma utvecklingen av covid-19-vaccin under det senaste cirka 18 månaderna jämfört med andra liknande organisationer?
Så länge R<1 saknar det betydelse annat än på individnivå.P pmd skrev:
Och R blir mindre än 1 om vi vaccinerar ordentligt med Pfizer.
FYI så visar senare forskning att smittan i princip inte överförs via händerna!
Det du räknar upp är alltså inget vi behöver hålla på med i Sverige men skulle vi göra EN sak så vore det att sätta alla katantän som varit ute och rest för att skydda mor eventuella nya mutationer,
T tanaris skrev:
Bra definition, en förestående årstid.
Om hen skall åka på semester " till sommaren" betyder det alltså att hen åker på semester under den kommande sommaren. Inte under våren.
Om vaccinet kommer "till" hösten betyder det att den kommer någon gång under hösten.
FYI så var det B som tog upp det igen
FÖRE- I 1: stå l. finnas l. vara belägen framför (ngn l. ngt)Ulltand skrev:
Det är nog bara i din värld "till sommaren" betyder "under sommaren". För alla oss andra är det två helt olika saker, och det är också därför det finns två olika ordalydelser. Annars hade det ju bara behövts en.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Sist jag hyrde bil så sa de att jag fick ha den till klockan 12. Med Ulltands tolkning av ordet till borde det vara ok att lämna tillbaka den 12.59.
Har man egna tolkningar av ord (alla=de flesta, slut=när man närmar sig slutet) så bör man vara öppen för att folk kanske missförstår.
Har man egna tolkningar av ord (alla=de flesta, slut=när man närmar sig slutet) så bör man vara öppen för att folk kanske missförstår.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Så du menar att om någon säger "Till jul åker jag till Kanarieöarna" så tror du att någon gång under julledigheten åker personen iväg?Ulltand skrev:
Alla andra tror att personen åker innan jul för att fira jul på Kanarieöarna.
Som det står under 8), som tanaris citat är hämtat från, "ofta övergående i bet.: (allra) senast vid (den l. den tidpunkten), (omedelbart) före".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Ja, men det dröjer länge än innan vi är uppe i flockimmunitet för Delta-varianten och med det menar jag flera månader. Alltså släpper man restriktionerna nu så kommer R-talet att bli över 1.Ulltand skrev:
Nej det tror jag inte pga det varma vädret i kombination med en ganska hög immunitet.BirgitS skrev:
Men även om det blir det så är det bara kortvarigt och riskgrupperna är skyddade.
B b8q skrev:
Det skulle vara i "rätt period" så rättslig kommer ja nog ingenstans.
Men man hoppas ju alltid på att man inte får det sämsta tänkbara utfallet. så jag hane varit nöjd med juni, ok med juli och besviken på augusti.