P
BirgitS BirgitS skrev:
Syftet är ju att generalisera och göra uttalanden som är allmängiltiga och inte bara gäller just dessa personer.
Om man inte anser att resultaten är allmängiltiga så faller ju ovanstående mening och hela rapporten handlar bara om just de undersökta människorna och inga andra.
Precis så. Poängen med att presentera en studie av det slaget är att ge en fingervisning om risken för att råka ut för komplikationer av det slag som redovisas i studien. Med tanke på underlagets storlek kan man inte prognostisera en risk med den precision som studien har redovisat resultatet med. Om man nöjer sig med att enbart konstatera vilket resultat studien fick genom att undersöka 53 personer så kan man väl hålla på med tiondels procent, men det är en tämligen meningslös övning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det räcker inte att vara medelmåttigt kunnig i en sån har fråga.

Det är inte bra att UT kunde hitta på nätet var vaccinforskningen låg och göra en bättre bedömning
Goddag! Yxskaft.

UT?

Hur bra har FOHM varit på att bedöma utvecklingen av covid-19-vaccin under det senaste cirka 18 månaderna jämfört med andra liknande organisationer?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses den har vi ju dragit på oss under 1,5 år. Nu är den över.
News Flash! Vårdskulden är över, meddelar Ulltand!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Problemet är ju att det inte är några nya data. Dessa data fanns redan då men FHM hade ingen koll och det är inte bra nog.
Berätta mer om det, är du snäll.
 
P pmd skrev:
Helt riktigt. Vi bör fortsätta att iaktta sällskapligt avståndstagande, stanna hemma vid sjukdomsssymptom, arbeta hemma så mycket som möjligt, umgås endast i den egna bubblan, bli vaccinerad och tvätta händerna.
Så länge R<1 saknar det betydelse annat än på individnivå.

Och R blir mindre än 1 om vi vaccinerar ordentligt med Pfizer.

FYI så visar senare forskning att smittan i princip inte överförs via händerna!

Det du räknar upp är alltså inget vi behöver hålla på med i Sverige men skulle vi göra EN sak så vore det att sätta alla katantän som varit ute och rest för att skydda mor eventuella nya mutationer,
 
P pmd skrev:
News Flash! Vårdskulden är över, meddelar Ulltand!
Jag tror du förstå att jag menar att vi nu betar av vårdskulden istället för att bygga på den.

Jag vi gör faktiskt det.
 
T tanaris skrev:
"a) med rektion som anger (förestående) årstid l. (kyrklig) helg(dag) l. högtid(sdag) o. d. (jfr e)."

Bra definition, en förestående årstid.

Om hen skall åka på semester " till sommaren" betyder det alltså att hen åker på semester under den kommande sommaren. Inte under våren.

Om vaccinet kommer "till" hösten betyder det att den kommer någon gång under hösten.

FYI så var det B som tog upp det igen :)
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Bra definition, en förestående årstid.

Om hen skall åka på semester " till sommaren" betyder det alltså att hen åker på semester under den kommande sommaren. Inte under våren.

Om vaccinet kommer "till" hösten betyder det att den kommer någon gång under hösten.
FÖRE- I 1: stå l. finnas l. vara belägen framför (ngn l. ngt)

Det är nog bara i din värld "till sommaren" betyder "under sommaren". För alla oss andra är det två helt olika saker, och det är också därför det finns två olika ordalydelser. Annars hade det ju bara behövts en.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Sist jag hyrde bil så sa de att jag fick ha den till klockan 12. Med Ulltands tolkning av ordet till borde det vara ok att lämna tillbaka den 12.59.

Har man egna tolkningar av ord (alla=de flesta, slut=när man närmar sig slutet) så bör man vara öppen för att folk kanske missförstår.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra definition, en förestående årstid.

Om hen skall åka på semester " till sommaren" betyder det alltså att hen åker på semester under den kommande sommaren. Inte under våren.

Om vaccinet kommer "till" hösten betyder det att den kommer någon gång under hösten.

FYI så var det B som tog upp det igen :)
Så du menar att om någon säger "Till jul åker jag till Kanarieöarna" så tror du att någon gång under julledigheten åker personen iväg?
Alla andra tror att personen åker innan jul för att fira jul på Kanarieöarna.

Som det står under 8), som tanaris citat är hämtat från, "ofta övergående i bet.: (allra) senast vid (den l. den tidpunkten), (omedelbart) före".
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så länge R<1 saknar det betydelse annat än på individnivå.
Och R blir mindre än 1 om vi vaccinerar ordentligt med Pfizer.
Ja, men det dröjer länge än innan vi är uppe i flockimmunitet för Delta-varianten och med det menar jag flera månader. Alltså släpper man restriktionerna nu så kommer R-talet att bli över 1.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu avlider runt 3 stycken.
Vad är källan till det?
Sist det rapporterades om avlidna är ju mer än en vecka sen.
 
Eftersom det här är ett husbyggarforum:
Ulltand, om en hantverkare lovar dig en offert "till sommaren", är det OK om du får den i slutet av augusti då?
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det dröjer länge än innan vi är uppe i flockimmunitet för Delta-varianten och med det menar jag flera månader. Alltså släpper man restriktionerna nu så kommer R-talet att bli över 1.
Nej det tror jag inte pga det varma vädret i kombination med en ganska hög immunitet.

Men även om det blir det så är det bara kortvarigt och riskgrupperna är skyddade.
 
B b8q skrev:
Eftersom det här är ett husbyggarforum:
Ulltand, om en hantverkare lovar dig en offert "till sommaren", är det OK om du får den i slutet av augusti då?

Det skulle vara i "rätt period" så rättslig kommer ja nog ingenstans.

Men man hoppas ju alltid på att man inte får det sämsta tänkbara utfallet. så jag hane varit nöjd med juni, ok med juli och besviken på augusti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.