BirgitS
P pmd skrev:
Det finns dessutom en s.k. vårdskuld som inte blir mindre om inte antalet covid-19-sjuka minskar i slutenvården.

När det inte längre finns några covidsjuka inlagda kan sjukvården återgå till det normala.
Precis. Det är ju inte utan anledning som alla länder tar bort restriktioner i omgångar för att inte riskera bakslag när det gäller smittspridning etc.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinationen klarar detta (något som Tegnell för inte så länge sedan sa, vaccin är inte hela lösningen)

Men nu är den det.
Till skillnad från en del andra (antagligen de flesta) så har riktiga vetenskapsmän inte svårt att ändra ståndpunkt när nya data framkommer.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ok då är vi överens om att "jag skall åka till Cypern till sommaren" inte betyder att jag skall åka till Cypern under våren?
Nej, inte förrän du bevisar det.

Ulltand Ulltand skrev:
För övrigt har jag redan i "tråden" angivit min definition av till hösten. Någon gång under hösten men före vintern.
Det kom ju först efter att många hade hållit på och sagt att du hade fel, så det lät ju bara som en undanflykt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns dessutom en s.k. vårdskuld som inte blir mindre om inte antalet covid-19-sjuka minskar i slutenvården.

När det inte längre finns några covidsjuka inlagda kan sjukvården återgå till det normala.

Men jösses den har vi ju dragit på oss under 1,5 år. Nu är den över. En liten spillra covidsjuka under sommaren har 0 betydelse, Men folk dör av allahanda underbehandlade sjukdomar pga en dålig strategi med många sjuka under lång tid.

För att du skall få lite perspektiv. Det avled 150 personer om dagen när det var som värst. Nu avlider runt 3 stycken.
 
P pmd skrev:
Till skillnad från en del andra (antagligen de flesta) så har riktiga vetenskapsmän inte svårt att ändra ståndpunkt när nya data framkommer.
Problemet är ju att det inte är några nya data. Dessa data fanns redan då men FHM hade ingen koll och det är inte bra nog.

Det leder till att man formar sin strategi efter felaktiga förutsättningar. Det i sin tur leder till onödig sjuklighet och död.
 
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja han sa igår att han inte är orolig för fjärde våg
Dra mig baklänges ända in i fågelholken. Nu är det fara och färde.
Lär dig att förstå Tegnellska. När han säger dag, menar han natt. När han säger ljus, menar han mörker etc.

Polyglotten Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Upplysningsvis så blir klockan aldrig 24:00. Den går vanligtvis från 23:59 till 00:00.

Men det kanske du också har ändrat på?

Allt verkar ju vara möjligt från ditt håll. :rofl:
Tiden är kontinuerlig, och inte diskret (vi bortser från kvantmekaniken eftersom den är så krångilg).
Alltså kan klockan blir 23.59,99999 … (ett oändligt antal nior).
Det finns ett fint bevis för att det är samma sak som 24.00, men det beviset får inte plats här i marginalen.
:cool:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Ok då vet vi att att du inte kan belägga det du sagt så många gånger i tråden. Det var alltså din personliga åsikt om vad "till hösten" betyder som saknar stöd i lingvistiken.

Försöka vara lite tydligare med det näsa gång. Du har ju några följare som gärna tror du har rätt
Herregud, tjafsar du fortfarande om betydelsen av simpla ord?

Till sommaren. Under sommaren. I sommar. Solklart för de allra flesta, men vill du ha en källa så varsågod: https://www.saob.se/artikel/?unik=T_1109-0009.2wN8

"a) med rektion som anger (förestående) årstid l. (kyrklig) helg(dag) l. högtid(sdag) o. d. (jfr e)."


Kan vi inte återgå till nyheter i nyhetstråden nu?
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 4 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Den här pandemin är inte att leka med.
Helt riktigt. Vi bör fortsätta att iaktta sällskapligt avståndstagande, stanna hemma vid sjukdomsssymptom, arbeta hemma så mycket som möjligt, umgås endast i den egna bubblan, bli vaccinerad och tvätta händerna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Tiden är kontinuerlig, och inte diskret (vi bortser från kvantmekaniken eftersom den är så krångilg).
Alltså kan klockan blir 23.59,99999 … (ett oändligt antal nior).
Det finns ett fint bevis för att det är samma sak som 24.00, men det beviset får inte plats här i marginalen.
:cool:
Haha, oavsett så blir den aldrig 24:00 någon annanstans än hos Ulltanden.

Skall man vara riktigt petig och filosofisk så finns inte tiden.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tänk också att "alla" sa att covid19 skulle bli snällare med tiden.
Det stämde uppenbarligen inte. Vi måste förhålla oss till verkligheten som den är nu, inte som den förutspåddes vara för ett tag sen.

"Alla", förresten? Jag minns mest spekulationer.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
US senators took a military aircraft to Taiwan to announce vaccine donation. To Beijing, that is a major provocation
[länk]
Bl.a. Tammy Duckworth, kongressens tuffaste senator. (y)

Ju mer som Kommunistkina känner sig provocerat av desto bättre. Många länder vågar inte göra något som Kommunistkina ogillar, så om USA inte låter sig avskräckas så är det positivt. Taiwan behöver dessutom hjälp med att stävja smittspridningen.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tycker du det låter bättre med 41,76 personer för att slippa decimaler i i procentsatsen? Det är du nog ganska ensam om och dessutom har du helt tappat fokus på studien. Men det kanske var meningen?
Vad svamlar du om? Om du undrar över något så vore det bättre om du ställer vettiga frågor istället för att komma med nåt slags misslyckat försök till härskarteknik.

På vilket sätt har jag tappat fokus om studien? Jag har inte kommenterat annat än hur misslyckad presentationen är. Det är fullt möjligt att det är en bra genomförd undersökning, men EurekAlerts pressrelease är lite för kortfattad för att man ska kunna bedöma det.

Försök nu att resonera sakligt och diskutera utan personangrepp. Det vinner vi alla på.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Brigitt och någon annan VET att du har fel.

Men källa saknas fortsatt.
Det var en tentativ åsikt från mig. Vilken slags källa efterfrågar du för att du ska tro på att jag tycker det jag påstår att jag tycker?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jo jag har läst både mätteknik och matematik på KTH. Precis som forskarna i studien tycks ha gjort :)
Jag finner det lite osannolikt att Dr Mattia Pozzato som arbetar på Osperdale Maggiore Policlinico i Milan har studerat vid KTH, men omöjligt är det förstås inte.
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.