BirgitS BirgitS skrev:
Och du har aldrig hört talas om osäkerhet i resultat och att antalet siffror/decimaler ska avspegla det?
Ingen kurs i mätteknik på KTH?

Man ju välja att skriva 77.5 % och 88 personer.

Eller som du då tycke föredra 77% och 87,5 personer :)

Jo jag har läst både mätteknik och matematik på KTH. Precis som forskarna i studien tycks ha gjort :)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag väntar på en källa från dig.
Jasså du kan inte hitta någon. Mycket snack och lite substans som vanligt.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Man ju välja att skriva 77.5 % och 88 personer.

Eller som du då tycke föredra 77% och 87,5 personer :)

Jo jag har läst både mätteknik och matematik på KTH. Precis som forskarna i studien tycks ha gjort :)
Tänkte väl det och då är det ju väldigt underligt att du tycker att det är korrekt att ange 77,5 % när osäkerheten pga. av det lilla materialet är så stor att resultatet kanske ligger någonstans i intervallet 60 - 90 % (eller vad det nu är i just det fallet).

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jasså du kan inte hitta någon. Mycket snack och lite substans som vanligt.
Detsamma.
Det var ju du som började med uttrycket "till hösten" först och därmed är det du som ska bevisa vad det betyder.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tänkte väl det och då är det ju väldigt underligt att du tycker att det är korrekt att ange 77,5 % när osäkerheten pga. av det lilla materialet är så stor att resultatet kanske ligger någonstans i intervallet 60 - 90 % (eller vad det nu är i just det fallet).

Jag trodde du hade läst några studier vid det här laget men tydligen inte.

Det finns en exakt siffra i en studie.Tex som här att 41 personer blev sjuka. Den presenteras i en studie som denna precis som det skall vara.

Sedan kan man göra statistiska beräkningar utifrån att detta är en slump och då infinner sig en osäkerhetsmariginal

Men man kan inte inte lägga osäkerheten först och säga att mellan 33 och 45 personer blev sjuka när det var 41 personer

P
Ulltand Ulltand skrev:
Men att missa när vaccinet kommer med flera år som FHM gjorde är ett fel av betydelse. Bland så många andra.
När gjorde FOHM (inte FHM) denna missen? Vad hade andra kunniga personer och organisationer för bedömning samtidigt?
När ändrade FOHM ståndpunkt om vaccinets tillgänglighet?

BirgitS BirgitS skrev:
Detsamma.
Det var ju du som började med uttrycket "till hösten" först och därmed är det du som ska bevisa vad det betyder.

Ok då vet vi att att du inte kan belägga det du sagt så många gånger i tråden. Det var alltså din personliga åsikt om vad "till hösten" betyder som saknar stöd i lingvistiken.

Försöka vara lite tydligare med det näsa gång. Du har ju några följare som gärna tror du har rätt

• Wow
  • Arg
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag trodde du hade läst några studier vid det här laget men tydligen inte.

Det finns en exakt siffra i en studie.Tex som här att 41 personer blev sjuka. Den presenteras i en studie som denna precis som det skall vara.

Sedan kan man göra statistiska beräkningar utifrån att detta är en slump och då infinner sig en osäkerhetsmariginal

Men man kan inte inte lägga osäkerheten först och säga att mellan 33 och 45 personer blev sjuka när det var 41 personer
Syftet är ju att generalisera och göra uttalanden som är allmängiltiga och inte bara gäller just dessa personer.
Issues with memory, spatial awareness and information processing problems were identified as possible overhangs from the virus in post-COVID-19 patients who were followed up within eight weeks.
Om man inte anser att resultaten är allmängiltiga så faller ju ovanstående mening och hela rapporten handlar bara om just de undersökta människorna och inga andra.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
När gjorde FOHM (inte FHM) denna missen? Vad hade andra kunniga personer och organisationer för bedömning samtidigt?
När ändrade FOHM ståndpunkt om vaccinets tillgänglighet?

Det räcker inte att vara medelmåttigt kunnig i en sån har fråga.

Det är inte bra att UT kunde hitta på nätet var vaccinforskningen låg och göra en bättre bedömning

Ulltand Ulltand skrev:
Ok då vet vi att att du inte kan belägga det du sagt så många gånger i tråden. Det var alltså din personliga åsikt om vad "till hösten" betyder som saknar stöd i lingvistiken.

Försöka vara lite tydligare med det näsa gång. Du har ju några följare som gärna tror du har rätt
Men herregud, det är väl bara att googla!

• Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Bra, då vet vi att att du inte kan belägga det du sagt så många gånger i trådarna. Det var alltså din personliga åsikt om vad "till hösten" betyder som saknar stöd i lingvistiken.

Försöka vara lite tydligare med det nästa gång. Du har ju några följare som gärna tror att du har rätt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men herregud, det är väl bara att googla!
Ja men var så god!

Skall denna fråga in absurdum besvaras men att "svaret finns men jag kommer inte att länka det?

Moget?

Ulltand Ulltand skrev:
Ja men var så god!

Skall denna fråga in absurdum besvaras men att "svaret finns men jag kommer inte att länka det?

Moget?
Som man bäddar..........

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, sjukvården är alldeles för mycket belastad, särskilt med tanke på att det är semestertider.
Det finns dessutom en s.k. vårdskuld som inte blir mindre om inte antalet covid-19-sjuka minskar i slutenvården.

När det inte längre finns några covidsjuka inlagda kan sjukvården återgå till det normala.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, då vet vi att att du inte kan belägga det du sagt så många gånger i trådarna. Det var alltså din personliga åsikt om vad "till hösten" betyder som saknar stöd i lingvistiken.

Försöka vara lite tydligare med det nästa gång. Du har ju några följare som gärna tror att du har rätt.
Ok då är vi överens om att "jag skall åka till Cypern till sommaren" inte betyder att jag skall åka till Cypern under våren?

Och du har alltså otaliga gånger skrivit i tråden att det betyder att åka till Cypern under våren.

För övrigt har jag redan i "tråden" angivit min definition av till hösten. Någon gång under hösten men före vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.