blackarrow blackarrow skrev:
Taiwan har haft lite svårt att teckna avtal om vaccin. De ville köpa från Pfizer/Biontech, Pfizer/Biontech fick eller vågade inte sälja pga ett avtal om ensamrätt på försäljning till bland annat Taiwan redan tecknats med ett företag i fastlandskina.

US senators took a military aircraft to Taiwan to announce vaccine donation. To Beijing, that is a major provocation
[länk]

Men nu ser det ut att rullar det på…
US sends Taiwan 2.5 million vaccine doses, tripling pledge.
[länk]

Det är ganska otäckt att vi låter en diktatur som inte respekterar mänskliga rättigheter styra våra handlingar av rädsla för ekonomiska eller militära konsekvenser.

Bra ett detta ser ut att få en lösning..
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Frankrike räknar upp dödstalen i Covid-19 med 40 procent!
[länk]
Vad gör det, de är redan avlidna. Värre för alla dessa förnekare som påstår att vi ska se det som att man avlidet MED covid och inte AV covid. Även dessa förnekare som hela tiden jämför med överdödlighet och förnekar alla som avlidit under vidriga förhållanden med organ som ger upp på grund av covid.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Taiwan hade ju en jättebra strategi. Vad hände sen?

Linjediagram som visar den kumulativa ökningen av bekräftade COVID-19-dödsfall i Taiwan fram till juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Covid-19: What went wrong in Singapore and Taiwan?
https://www.bbc.com/news/world-asia-57153195
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du tycker det är ett problem så måste du ju tycka att Sveriges strategi från början varit katastrofal dålig som lett till så många sjuka i ett nordisk perspektiv.

Vi hade kunnat haft det som Norge Finland Danmark eller Island med rätt beslut i rätt tid.

Hur många ligger på IVA i norden tror du?
Varför tycker du inte att det är ett problem med ökad belastning i en redan hårt belastad vård?

Jag tror inte att ett inreseförbud och karantän, av de som har rätt att resa in, i januari förra året hade fungerat och hjälpt. När folk inte upplever att det finns ett hot så struntar de i sådana regler/råd/rekommendation. Precis som folk under förra sommaren och nu struntar i en massa sånt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis och den är inte över än på långa vägar.

Jo för vår del om Tegnell och Co förstår att vaccinera yngre så vi når flockimmunitet som Britton räknat fram.

Det är för övrigt i linje med mina beräkningar att det det kräva en hör vaccinatiosngrad om vi vill slippa detta.

Vetenskapen är tydlig men de mänskliga och politiska aspekterna skall inte underskattas.

-Tegnell har sagt att vaccin inte är lösningen på covid.

-Han anser inte att unga driver någon smitta att räkna med.

-Han har ett misslyckande med vaccin av unga mot svininfluensan i bagaget.

-Han har tidigare aldrig varit öppen för att han har haft fel. (en liten öppning nu med berömmer till norge kanske)

Så utgången är inte given men jag tror ändå på förnuftet denna gång,
 
optimum optimum skrev:
Vad gör det, de är redan avlidna. Värre för alla dessa förnekare som påstår att vi ska se det som att man avlidet MED covid och inte AV covid. Även dessa förnekare som hela tiden jämför med överdödlighet och förnekar alla som avlidit under vidriga förhållanden med organ som ger upp på grund av covid.
Nu förstår jag inte vad du far efter? Överdödlighet är väl just den enda siffran som inte bryr sig om VAD folk dött av? Det enda som inte går att förneka, liksom.

Sen, vad gör det? Jo, ju fler länder som ger efter för just överdödlighetssiffrorna och räknar upp sina tal, desto tydligare blir det att Sveriges siffror inte är så dåliga som vissa vill få det till.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Taiwan hade ju en jättebra strategi. Vad hände sen?

[bild]

Covid-19: What went wrong in Singapore and Taiwan?
[länk]

Står det i texten vore det fint om du kunde sammanfatta.

Vanligen beror det på att man blir övermodig och släpper efter.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det bör man i ett sådant här fall- Då kan man räkna ut bakvägen antal individer. Det är bra om dessa tal stämmer med varandra :)
Antal individer redovisades ju explicit.
Men du förstod visst inte det och försökte göra dig lustig dessutom . Och lustig blev det ju :)
Nej, jag menar allvar. Hur många värdesiffror som man bör redovisa sitt resultat med är någon som inte speciellt många tycks ha koll på numera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men du förstod visst inte det och försökte göra dig lustig dessutom . Och lustig blev det ju :)
Nej, jag menar allvar. Hur många värdesiffror som man bör redovisa sitt resultat med är någon som inte speciellt många tycks ha koll på numera.[/QUOTE]


Tycker du det låter bättre med 41,76 personer för att slippa decimaler i i procentsatsen? Det är du nog ganska ensam om och dessutom har du helt tappat fokus på studien. Men det kanske var meningen?

Det finns ett givet värde i att procentsatsen överensstämmer med antal personer i små sammanhang.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Då kommer vill den gamla diskussionen ännu en gång. Vad betyder "till sommaren"?
Senast i september, tycker jag är rimligt.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo för vår del om Tegnell och Co förstår att vaccinera yngre så vi når flockimmunitet som Britton räknat fram.

Det är för övrigt i linje med mina beräkningar att det det kräva en hör vaccinatiosngrad om vi vill slippa detta.

Vetenskapen är tydlig men de mänskliga och politiska aspekterna skall inte underskattas.

-Tegnell har sagt att vaccin inte är lösningen på covid.

-Han anser inte att unga driver någon smitta att räkna med.

-Han har ett misslyckande med vaccin av unga mot svininfluensan i bagaget.

-Han har tidigare aldrig varit öppen för att han har haft fel. (en liten öppning nu med berömmer till norge kanske)

Så utgången är inte given men jag tror ändå på förnuftet denna gång,
Även om de minderåriga får vaccineras så är det inte över än på länge. Eftersom det dröjer flera månader innan det blir dags att ens börja vaccinera dem och sen ytterligare två månader innan de har fått två doser och det har gått 2 veckor.

Du ser ut att ha missat artikeln jag nyss tog upp om varför det är en komplicerad fråga med barnvaccinering: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-om-vaccin-till-barn-svart-beslut
 
P pmd skrev:
Senast i september, tycker jag är rimligt.
Brigitt och någon annan VET att du har fel.

Men källa saknas fortsatt.

Birgitt? Letar du eller glömmer du?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Upplysningsvis så blir klockan aldrig 24:00. Den går vanligtvis från 23:59 till 00:00.

Men det kanske du också har ändrat på?

Allt verkar ju vara möjligt från ditt håll. :rofl:
Ibland hela vägen till 23:59:60 först. Men nu är vi härligt offtopic.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tycker du det låter bättre med 41,76 personer för att slippa decimaler i i procentsatsen? Det är du nog ganska ensam om och dessutom har du helt tappat fokus på studien. Men det kanske var meningen?

Det finns ett givet värde i att procentsatsen överensstämmer med antal personer i små sammanhang.
Och du har aldrig hört talas om osäkerhet i resultat och att antalet siffror/decimaler ska avspegla det?
Ingen kurs i mätteknik på KTH?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Brigitt och någon annan VET att du har fel.

Men källa saknas fortsatt.

Birgitt? Letar du eller glömmer du?
Jag väntar på en källa från dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.