BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.
Jo, sjukvården är alldeles för mycket belastad, särskilt med tanke på att det är semestertider.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.
Säg det till riksdagen, som mangrannt slöt upp med munskydd till dagens votering. Helt i onödan alltså?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Undrar vem som ska läsa om, jag... Du har ett väldigt konstigt sätt att tolka hans uttalande som att han INTE är orolig:
[bild]

Men du har ju gjort dig känd för att aldrig medge att du har fel, så jag är inte förvånad.

Ptja han sa igår att han inte är orolig för fjärde våg

Vilket kanske är det du läser in texten?

Att smittan ökar från låga nivåer bland de som inte riskerar att hamna på IVA eller avlida är ingen konstigt.

Vaccinationen klarar detta (något som Tegnell för inte så länge sedan sa, vaccin är inte hela lösningen)

Men nu är den det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, sjukvården är alldeles för mycket belastad, särskilt med tanke på att det är semestertider.
Sjukvården är alltid överbelastat och det beror på politik och inte corona i nuläget.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Är det den 31 maj kl 24:00?

Eller är det vid något annat tillfälle som tex någon gång under sommarens början?

När är det över? Som nu när alla kurvor har pekat nedåt en längre tid och regeringen öppnar upp?

Eller är det när 0 personer är sjuka i Covid-19

Du inser säker att det är ett löjligt hårklyveri som du håller med,
Upplysningsvis så blir klockan aldrig 24:00. Den går vanligtvis från 23:59 till 00:00.

Men det kanske du också har ändrat på?

Allt verkar ju vara möjligt från ditt håll. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Angående vaccinering av barn:
– Det är ett mycket svårt avvägande eftersom vi i regel vaccinerar människor för att skydda dem själva. Om vi nu ska vaccinera barn och unga gör vi det framförallt för att minska smittan på samhällsnivå, vilket ställer helt andra krav på vaccinet, säger professorn i pediatrik, Petter Brodin.
Han syftar på risk-nytta-balansen, alltså risken för biverkningar av vaccinet i förhållande till risken för sjukdom.
Barn är, med några få undantag, skyddade från att bli svårt sjuka av viruset.
Frågan om vaccinets säkerhet bland barn är dock inte helt utredd ännu.
-Just nu utreds en ny misstänkt biverkan av vaccinet hos barn, en hjärtmuskelinflammation.
Han känner inte till något fall där ett tidigare helt friskt barn fått covid 19 och avlidit. De barn som avlidit har haft andra komplicerande faktorer, enligt Petter Brodin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-om-vaccin-till-barn-svart-beslut
 
blackarrow blackarrow skrev:
Brasilien har haft det tufft. Där är det inte över än.
enl AB: Halv miljon coviddöda i Brasilien
….
Kommer fortsätta öka

Drygt 214 miljoner människor bor i Brasilien. Nästan 17,9 miljoner covidfall har rapporterats sedan pandemins start. 500 000 har dött med viruset.

Experter förutspår att dödsfallen kommer att accelerera inom kort, i och med de nya varianterna.
Jag tror att vi kommer att nå 700 eller 800 tusen döda innan vi ser någon effekt av vaccineringen, säger Gonzalo Vecina, tidigare chef på landets hälsomyndighet till Reuters.

Forskare vid det biomedicinska centret Fiocruz säger att förseningar i vaccinationsprogrammet innebär att man inte kommer att se full effekt förrän tidigast september.

Raphael Guimaraes, forskare vid centret, varnar för att landet kan komma att återse scener från den värsta smittotoppen i mars och april, när det i genomsnitt dog 3 000 med covid-19 varje dag.

– Vi befinner oss fortfarande i en extremt kritisk situation, med hög smittsamhet och en belastning på sjukvården som fortfarande är kritisk på många ställen, säger han till Reuters.

11 procent av befolkningen i Brasilien är fullvaccinerade. 29 procent har fått en dos.


[länk]

Ja det ser väldigt illa ut globalt imo. Många länder som vaccinerat dåligt och många vacciner som ger dåligt skydd mot varianterna som både är betydligt mer smittsamma och dödliga.

Och risken finns ju tyvärr att vi får en mutation med ännu högre dödlighet som tex SARS eller MERS.

Den här pandemin är inte att leka med.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det ser väldigt illa ut globalt imo. Många länder som vaccinerat dåligt och många vacciner som ger dåligt skydd mot varianterna som både är betydligt mer smittsamma och dödliga.

Och risken finns ju tyvärr att vi får en mutation med ännu högre dödlighet som tex SARS eller MERS.

Den här pandemin är inte att leka med.
Ok, hur stor är dödligheten i %? 1,5?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Att smittan ökar från låga nivåer bland de som inte riskerar att hamna på IVA eller avlida är ingen konstigt.
Det är väl ingen som har sagt att det är konstigt men det går ju emot dina tidigare uttalanden om att alla kurvor pekar nedåt i accelererande takt och att det skulle vara över nu.

Observera att även yngre än 50 år hamnar på IVA.

Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinationen klarar detta (något som Tegnell för inte så länge sedan sa, vaccin är inte hela lösningen)
Men nu är den det.
Men det dröjer några månader till innan alla vuxna har fått två doser.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sjukvården är alltid överbelastat och det beror på politik och inte corona i nuläget.
Naturligtvis påverkar ytterligare 71 patienter på IVA och 289 på andra avdelningar, det är patienter som ger en utökad belastning och som gör att planerad vård skjuts upp.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, hur stor är dödligheten i %? 1,5?
Tänk 10% sars corona eller 30% mers corona i dödlighet.

Tänk också att "alla" sa att covid19 skulle bli snällare med tiden.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den här pandemin är inte att leka med.
Precis och den är inte över än på långa vägar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tänk också att "alla" sa att covid19 skulle bli snällare med tiden.
Nej, det sas att det är troligare för att det brukar vara så.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis påverkar ytterligare 71 patienter på IVA och 289 på andra avdelningar, det är patienter som ger en utökad belastning och som gör att planerad vård skjuts upp.

Om du tycker det är ett problem så måste du ju tycka att Sveriges strategi från början varit katastrofal dålig som lett till så många sjuka i ett nordisk perspektiv.

Vi hade kunnat haft det som Norge Finland Danmark eller Island med rätt beslut i rätt tid.

Hur många ligger på IVA i norden tror du?
 
Taiwan har haft lite svårt att teckna avtal om vaccin. De ville köpa från Pfizer/Biontech, Pfizer/Biontech fick eller vågade inte sälja pga ett avtal om ensamrätt på försäljning till bland annat Taiwan redan tecknats med ett företag i fastlandskina.

US senators took a military aircraft to Taiwan to announce vaccine donation. To Beijing, that is a major provocation
https://edition.cnn.com/2021/06/07/china/us-senators-taiwan-china-reaction-intl-mic-hnk/index.html

Men nu ser det ut att rullar det på…
US sends Taiwan 2.5 million vaccine doses, tripling pledge.
https://apnews.com/article/taiwan-health-coronavirus-pandemic-66b8ae66a2bb43c6e02d094edd0e5cec
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.