1 015 831 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Chilla, inte ens Tegnell är orolig. OM det dyker upp andra mutationer till hösten kan det bli farligt.BirgitS skrev:
Antalet inlagada på IVA sjönk i dag ingen och runt 75 i hela landet.
Och eftersom vaccinet skyddar betydligt bättre mot svår sjukdom och död än mot måttlig sjukdom det ingt konstiga att vi har sjuka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Innan juni börjar är det ja.Ulltand skrev:
Då kommer vill den gamla diskussionen ännu en gång. Vad betyder "till sommaren"?
Är det den 31 maj kl 24:00?
Eller är det vid något annat tillfälle som tex någon gång under sommarens början?
När är det över? Som nu när alla kurvor har pekat nedåt en längre tid och regeringen öppnar upp?
Eller är det när 0 personer är sjuka i Covid-19
Du inser säker att det är ett löjligt hårklyveri som du håller med,
Det är fortfarande inte över fast det inte längre är vare sig "till sommaren" eller "under sommarens början".
Från TT igår:
Regeringen öppnar upp?
Än så länge är inte Sverige framme vid det antal på sjukhus som gäller för övergång till nivå 2 enligt Fohm.
Jag kan inte sia i FHM märkliga beslut. Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.[SKPG]Zamora skrev:
Riksgrupper och alla över 50 har i princip dubbel vaccinering och är skyddade.
Övriga hamnar inte på IVA i någon större utsträckning.
Men det är väl som förra året "sent på pucken" när det var läge att häva besöksförbudet på äldrebo under sommare missade man den chansen och gjorde det istället när smittan tog fart igen,
Tegnell håller inte med dig...Ulltand skrev:
https://www.folkbladet.nu/2021-06-15/deltavarianten-oroar-tegnell-nytt-scenario
https://www.expressen.se/nyheter/deltavarningen-finns-risk-for-en-fjarde-vag/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Att Tegnell säger till allmänheten att de inte ska vara oroliga är inte samma sak som att han själv inte är orolig.Ulltand skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...nten-man-ar-valdigt-bra-skyddad-med-tva-doser
Men då är det ju inte över och det är definitivt ingen accelererade nedgång.Ulltand skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det är märkligt. Du är så nöjd över hur rätt du tycker att du haft hela pandemin, men när det motbevisas då har du rätt ändå, för att alla andra har/gör fel.Ulltand skrev:
Jag kan inte sia i FHM märkliga beslut. Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.
Riksgrupper och alla över 50 har i princip dubbel vaccinering och är skyddade.
Övriga hamnar inte på IVA i någon större utsträckning.
Men det är väl som förra året "sent på pucken" när det var läge att häva besöksförbudet på äldrebo under sommare missade man den chansen och gjorde det istället när smittan tog fart igen,
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Du måste försöka höja blicken lite. Vi tala i stor drag. ingen kan säga vilken veckonummer corona är över. Och det är ju inte det intressanta, eller hur?[SKPG]Zamora skrev:
Men att missa när vaccinet kommer med flera år som FHM gjorde är ett fel av betydelse. Bland så många andra.
Brasilien har haft det tufft. Där är det inte över än.
enl AB: Halv miljon coviddöda i Brasilien
….
”Kommer fortsätta öka”
Drygt 214 miljoner människor bor i Brasilien. Nästan 17,9 miljoner covidfall har rapporterats sedan pandemins start. 500 000 har dött med viruset.
Experter förutspår att dödsfallen kommer att accelerera inom kort, i och med de nya varianterna.
– Jag tror att vi kommer att nå 700 eller 800 tusen döda innan vi ser någon effekt av vaccineringen, säger Gonzalo Vecina, tidigare chef på landets hälsomyndighet till Reuters.
Forskare vid det biomedicinska centret Fiocruz säger att förseningar i vaccinationsprogrammet innebär att man inte kommer att se full effekt förrän tidigast september.
Raphael Guimaraes, forskare vid centret, varnar för att landet kan komma att återse scener från den värsta smittotoppen i mars och april, när det i genomsnitt dog 3 000 med covid-19 varje dag.
– Vi befinner oss fortfarande i en extremt kritisk situation, med hög smittsamhet och en belastning på sjukvården som fortfarande är kritisk på många ställen, säger han till Reuters.
11 procent av befolkningen i Brasilien är fullvaccinerade. 29 procent har fått en dos.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O5azw/halv-miljon-coviddoda-i-brasilien
enl AB: Halv miljon coviddöda i Brasilien
….
”Kommer fortsätta öka”
Drygt 214 miljoner människor bor i Brasilien. Nästan 17,9 miljoner covidfall har rapporterats sedan pandemins start. 500 000 har dött med viruset.
Experter förutspår att dödsfallen kommer att accelerera inom kort, i och med de nya varianterna.
– Jag tror att vi kommer att nå 700 eller 800 tusen döda innan vi ser någon effekt av vaccineringen, säger Gonzalo Vecina, tidigare chef på landets hälsomyndighet till Reuters.
Forskare vid det biomedicinska centret Fiocruz säger att förseningar i vaccinationsprogrammet innebär att man inte kommer att se full effekt förrän tidigast september.
Raphael Guimaraes, forskare vid centret, varnar för att landet kan komma att återse scener från den värsta smittotoppen i mars och april, när det i genomsnitt dog 3 000 med covid-19 varje dag.
– Vi befinner oss fortfarande i en extremt kritisk situation, med hög smittsamhet och en belastning på sjukvården som fortfarande är kritisk på många ställen, säger han till Reuters.
11 procent av befolkningen i Brasilien är fullvaccinerade. 29 procent har fått en dos.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O5azw/halv-miljon-coviddoda-i-brasilien
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
På att till sommaren betyder senast när sommaren börjar?Ulltand skrev:
Om någon säger så här till dig:
"Vi ses till lunch."
Dyker du då upp innan den andra personen börjar äta, är mitt i måltiden eller har ätit färdigt?
Du kan ju ge en källhänvisning på att "till hösten" och "till sommaren" betyder någon gång under hösten eller sommaren. Du är ju rätt ensam om den tolkningen. För du gissar väl inte?
Varför skulle "till hösten" betyda samma sak som "under hösten"?
Man har ju olika uttryck för att de betyder olika saker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Men det är ju sånt du håller på med. Du kanske ska höja blicken lite och sluta med att ange när saker och ting ska ske.Ulltand skrev:
Fortfarande fel av dig.Ulltand skrev:
