BirgitS BirgitS skrev:
Jaha, så slutet är att antalet covidsjuka på sjukhusen är oförändrat eller stiger. Det var en konstig betydelse av slutet. Tror knappast de stackare som sliter på sjukhusen och de som står i vårdköerna håller med dig.
Chilla, inte ens Tegnell är orolig. OM det dyker upp andra mutationer till hösten kan det bli farligt.

Antalet inlagada på IVA sjönk i dag ingen och runt 75 i hela landet.

Och eftersom vaccinet skyddar betydligt bättre mot svår sjukdom och död än mot måttlig sjukdom det ingt konstiga att vi har sjuka.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då kommer vill den gamla diskussionen ännu en gång. Vad betyder "till sommaren"?

Är det den 31 maj kl 24:00?

Eller är det vid något annat tillfälle som tex någon gång under sommarens början?

När är det över? Som nu när alla kurvor har pekat nedåt en längre tid och regeringen öppnar upp?

Eller är det när 0 personer är sjuka i Covid-19

Du inser säker att det är ett löjligt hårklyveri som du håller med,
Innan juni börjar är det ja.

Det är fortfarande inte över fast det inte längre är vare sig "till sommaren" eller "under sommarens början".

Från TT igår:
Regeringen förlänger inreseförbudet för personer som kommer från EU- och EES-länder.
...
Bakgrunden är enligt pressmeddelandet det fortsatt osäkra smittläget
Regeringen öppnar upp?
Än så länge är inte Sverige framme vid det antal på sjukhus som gäller för övergång till nivå 2 enligt Fohm.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är över när allt återgår till det normala, innan dess kan det ju knappast vara över, eller hur?
Jag menar, en hockeymatch till exempel, är ju inte över i 37:e minuten.
Jag kan inte sia i FHM märkliga beslut. Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.

Riksgrupper och alla över 50 har i princip dubbel vaccinering och är skyddade.

Övriga hamnar inte på IVA i någon större utsträckning.

Men det är väl som förra året "sent på pucken" när det var läge att häva besöksförbudet på äldrebo under sommare missade man den chansen och gjorde det istället när smittan tog fart igen,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Innan juni börjar är det ja..
Fint då vill jag ha en källhänvisning på det!

För du gissar väl inte?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Chilla, inte ens Tegnell är orolig. OM det dyker upp andra mutationer till hösten kan det bli farligt.
Att Tegnell säger till allmänheten att de inte ska vara oroliga är inte samma sak som att han själv inte är orolig.
Som individ tycker jag inte man ska vara så orolig men vi som jobbar med pandemin bör vara extra uppmärksamma för att detta inte ska leda till onödiga problem.
Med den data som myndigheten tagit del av hittills tror han att Sverige kommer kunna hålla sig till planen men påminner samtidigt om att pandemin inte är över, något han säger man bör ha med i beräkningen när man planerar sin semester och midsommarfirandet nästa vecka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...nten-man-ar-valdigt-bra-skyddad-med-tva-doser

Ulltand Ulltand skrev:
Och eftersom vaccinet skyddar betydligt bättre mot svår sjukdom och död än mot måttlig sjukdom det ingt konstiga att vi har sjuka.
Men då är det ju inte över och det är definitivt ingen accelererade nedgång.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag kan inte sia i FHM märkliga beslut. Just nu finns det inga anledningar att inte gå tillbaka till det normala.

Riksgrupper och alla över 50 har i princip dubbel vaccinering och är skyddade.

Övriga hamnar inte på IVA i någon större utsträckning.

Men det är väl som förra året "sent på pucken" när det var läge att häva besöksförbudet på äldrebo under sommare missade man den chansen och gjorde det istället när smittan tog fart igen,
Det är märkligt. Du är så nöjd över hur rätt du tycker att du haft hela pandemin, men när det motbevisas då har du rätt ändå, för att alla andra har/gör fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tegnell håller inte med dig...
[länk]

Läs om läs rätt. Låt dig inte luras av rubriksättningen.

Tegnell är inte orolig för en fjärde våg men nuvarande virus och vår vaccination.

Men han kan sabba det om han inte lyssnar på Britton och vaccinerar unga.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Fint då vill jag ha en källhänvisning på det!

För du gissar väl inte?
Behöver du verkligen en källa på att juni är en sommarmånad?
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är märkligt. Du är så nöjd över hur rätt du tycker att du haft hela pandemin, men när det motbevisas då har du rätt ändå, för att alla andra har/gör fel.
Du måste försöka höja blicken lite. Vi tala i stor drag. ingen kan säga vilken veckonummer corona är över. Och det är ju inte det intressanta, eller hur?

Men att missa när vaccinet kommer med flera år som FHM gjorde är ett fel av betydelse. Bland så många andra.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Behöver du verkligen en källa på att juni är en sommarmånad?
Nej men på att "till sommaren" betyder 31 maj kl 24:00

Du verkar ju säker på det så "källa" tack,

"Till sommaren skall vi åka till Cypern"

Under våren alltså?
 
Brasilien har haft det tufft. Där är det inte över än.
enl AB: Halv miljon coviddöda i Brasilien
….
Kommer fortsätta öka

Drygt 214 miljoner människor bor i Brasilien. Nästan 17,9 miljoner covidfall har rapporterats sedan pandemins start. 500 000 har dött med viruset.

Experter förutspår att dödsfallen kommer att accelerera inom kort, i och med de nya varianterna.
Jag tror att vi kommer att nå 700 eller 800 tusen döda innan vi ser någon effekt av vaccineringen, säger Gonzalo Vecina, tidigare chef på landets hälsomyndighet till Reuters.

Forskare vid det biomedicinska centret Fiocruz säger att förseningar i vaccinationsprogrammet innebär att man inte kommer att se full effekt förrän tidigast september.

Raphael Guimaraes, forskare vid centret, varnar för att landet kan komma att återse scener från den värsta smittotoppen i mars och april, när det i genomsnitt dog 3 000 med covid-19 varje dag.

– Vi befinner oss fortfarande i en extremt kritisk situation, med hög smittsamhet och en belastning på sjukvården som fortfarande är kritisk på många ställen, säger han till Reuters.

11 procent av befolkningen i Brasilien är fullvaccinerade. 29 procent har fått en dos.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9O5azw/halv-miljon-coviddoda-i-brasilien
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Fint då vill jag ha en källhänvisning på det!

För du gissar väl inte?
På att till sommaren betyder senast när sommaren börjar?
Om någon säger så här till dig:
"Vi ses till lunch."
Dyker du då upp innan den andra personen börjar äta, är mitt i måltiden eller har ätit färdigt?

Du kan ju ge en källhänvisning på att "till hösten" och "till sommaren" betyder någon gång under hösten eller sommaren. Du är ju rätt ensam om den tolkningen. För du gissar väl inte?

Varför skulle "till hösten" betyda samma sak som "under hösten"?
Man har ju olika uttryck för att de betyder olika saker.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Läs om läs rätt. Låt dig inte luras av rubriksättningen.

Tegnell är inte orolig för en fjärde våg men nuvarande virus och vår vaccination.

Men han kan sabba det om han inte lyssnar på Britton och vaccinerar unga.
Undrar vem som ska läsa om, jag... Du har ett väldigt konstigt sätt att tolka hans uttalande som att han INTE är orolig:
Textutdrag som uttrycker Anders Tegnells oro över ökningen av deltavarianten av Covid-19 i Sverige.

Men du har ju gjort dig känd för att aldrig medge att du har fel, så jag är inte förvånad.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste försöka höja blicken lite. Vi tala i stor drag. ingen kan säga vilken veckonummer corona är över.
Men det är ju sånt du håller på med. Du kanske ska höja blicken lite och sluta med att ange när saker och ting ska ske.

Ulltand Ulltand skrev:
Men att missa när vaccinet kommer med flera år som FHM gjorde är ett fel av betydelse. Bland så många andra.
Fortfarande fel av dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.