1 015 701 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Man bör inte använda en precision som är beroende av hur många personer som en viss fraktion råkar utgöra.Ulltand skrev:
Det beror på det var precis 41 personer av 53
Det blir i själva verket 77,358491xxxxx % som man avrundat till 77,4%
Det fina med den redovisningen är att den går jämt upp i hela antal personer. Du kanske föredra större avrundningar som resulterar i 1/3 person men jag tror du är rätt ensam om detoch därmed också missar värdet av studien.
Jag föredrar att inte använda procent när underlaget är en population som understiger 100 (minst!). I det aktuella fallet kan man ändå inte generalisera resultatet eftersom populationen är alldeles för liten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du har inte skrivit vilken kurva du avser men första platån när det gäller nyinläggningar på IVA är ung. 10 dagar lång liksom den andra platån/uppgången. Naturligtvis inget sjukhus som missar att rapportera under så lång tid. När det gäller antal på andra avdelningar så är en av platåerna 3 dagar lång.Ulltand skrev:
Men nu bryts trenden på många håll när det gäller andra sjukhusavdelningar än IVA, Stockholm, Gävleborg, Örebro, Jämtland och Östergötland har haft en platå i en dryg vecka, Skåne ändå längre, liten uppgång i Sörmland, Jönköping, Västerbotten och Halland samt stor uppgång i Värmland. Det är anledningen till att det att den nationella kurvan under 10 dagar har avtagit mycket långsamt och det absolut inte är någon accelererande takt. Är det med i din förutsägelse också?
I Värmland är det nu fler på IVA än under andra vågen.
Nu är det ju lite knepigt med antalet bekräftade fall pga. Sminet-nedstängningen vecka 21 som ledde till underrapportering vecka 21 och överrapportering v. 22 men det syns tydligt att antalet fall inte minskade särskilt mycket under v.23 jämfört med v. 22 (alternativt om du föredrar det att det var en uppgång v.22), absolut inte någon accelererande takt. Så fel igen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Jo det bör man i ett sådant här fall- Då kan man räkna ut bakvägen antal individer. Det är bra om dessa tal stämmer med varandraP pmd skrev:Man bör inte använda en precision som är beroende av hur många personer som en viss fraktion råkar utgöra.
Jag föredrar att inte använda procent när underlaget är en population som understiger 100 (minst!). I det aktuella fallet kan man ändå inte generalisera resultatet eftersom populationen är alldeles för liten.
Men du förstod visst inte det och försökte göra dig lustig dessutom . Och lustig blev det ju
Och det så klart inte relevant att plocka russin ur kakan genom att välja vilket område man skall lyfta i statistiken.BirgitS skrev:
I Sverige sjunker smittan med stor marginal fortsatt. FHM har dock haft problem med redovisningen och antagit värden när Sminet legat nere.
Vi talar för övrigt inte om sjukhusinläggningen utan ,an dödsfall och IVA-vård. Om det är mina förutsägelser du försöker bemöta.
Va? Men russinet Norge har du ju pickat på i ett år…Ulltand skrev:
Och det så klart inte relevant att plocka russin ur kakan genom att välja vilket område man skall lyfta i statistiken.
I Sverige sjunker smittan med stor marginal fortsatt. FHM har dock haft problem med redovisningen och antagit värden när Sminet legat nere.
Vi talar för övrigt inte om sjukhusinläggningen utan ,an dödsfall och IVA-vård. Om det är mina förutsägelser du försöker bemöta.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det var ett citat från dig, där du påstod att 'till sommaren är det över". Alltså borde det vara över nu, vilket det inte är.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jaha, så slutet är att antalet covidsjuka på sjukhusen är oförändrat eller stiger. Det var en konstig betydelse av slutet. Tror knappast de stackare som sliter på sjukhusen och de som står i vårdköerna håller med dig.Ulltand skrev:
Apropå avlidna:
I United Kingdom har antalet avlidna per vecka stigit sen 24 maj. Då var det 0,6 per miljon innevånare och nu har det nästan fördubblats till 1,1.
https://ourworldindata.org/explorer...ation=true&Align+outbreaks=false&country=~GBR
De har en mycket högre andel av befolkningen som har vaccinerats med två doser än Sverige och två doser AZ är bättre än en dos Pfizers.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Fel, Fohm har inte antagit några värden utan de bara redovisar vad andra har matat in i Sminet. Det är ju därför som det blev en stor efterrapportering.Ulltand skrev:
Ska jag behöva påminna dig igen?
Du skrev:
Alla kurvor är verkligen inte bara antal avlidna och IVA-vårdade.Ulltand skrev:
Inte ens IVA-vårdade har pekat nedåt i en accelererande takt.
Då kommer vill den gamla diskussionen ännu en gång. Vad betyder "till sommaren"?[SKPG]Zamora skrev:
Är det den 31 maj kl 24:00?
Eller är det vid något annat tillfälle som tex någon gång under sommarens början?
När är det över? Som nu när alla kurvor har pekat nedåt en längre tid och regeringen öppnar upp?
Eller är det när 0 personer är sjuka i Covid-19
Du inser säker att det är ett löjligt hårklyveri som du håller med,
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det är över när allt återgår till det normala, innan dess kan det ju knappast vara över, eller hur?Ulltand skrev:
Då kommer vill den gamla diskussionen ännu en gång. Vad betyder "till sommaren"?
Är det den 31 maj kl 24:00?
Eller är det vid något annat tillfälle som tex någon gång under sommarens början?
När är det över? Som nu när alla kurvor har pekat nedåt en längre tid och regeringen öppnar upp?
Eller är det när 0 personer är sjuka i Covid-19
Du inser säker att det är ett löjligt hårklyveri som du håller med,
Jag menar, en hockeymatch till exempel, är ju inte över i 37:e minuten.
