1 015 761 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu är det här nyhetstråden så det är väl mer en tråd för att ta upp och kommentera nyheter än att komma med egna analyser och vad man själv tror ska hända.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Även stängda samhällen som Kina och Australien får in de nya varianterna så det spelar ingen roll.optimum skrev:
Vadå för sent, det har ju varit förbjudet att resa in väldigt länge utan att sitta i karantän och testa sig. Vilket ju är effektivare än att tillåta vaccinerade eftersom vi vet att även vaccinerade kan vara smittsamma.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du vet väl om att det registreras färre bekräftade fall över helgerna och det påverkar ju R-talet som beräknas dagligen så man kan ju inte haka upp sig på enstaka dagar utan man måste se på trender. De där R-värdena har alltid svängt fram och tillbaka över en vecka.optimum skrev:
För att underlätta finns det med en kurva:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.folkhalsomyndigheten.se...94d1438/reproduktionstal_riket_2021-06-16.pdf
Observera den kraftiga nedgången följt av en kraftig uppgång på slutet som beror på att Sminet var avstängd under några dagar under sista veckan i maj varpå det blev en kraftig efterrapportering. Inga bekräftade fall leder till mycket lågt R-tal och sen när efterrapporteringen kommer stiger R-talet, inget konstigt med det. Det syns ju som värdet 0,55 och sen 1,2 5 dagar senare i tabellen och i själva verket svängde det ju inte så kraftig i verkligheten förstås.
e-hälsomyndigheten (ej att förväxla med Fohm) ska se till att svenskar från 1 juli kan få ut bevis på vaccination och/eller genomliden Covid-19 eller negativt test, via sajten covidbevis.se, vilket ska underlätta vid utlandsresor framöver.
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
Men de som är duktiga på e-säkerhet (inte jag själv) varnar för att den sajten har en del säkerhetsluckor att täppa till, t.ex. avsaknad av DNSSEC och RegistryLock.
https://www.hardenize.com/report/covidbevis.se/1623912250
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
Men de som är duktiga på e-säkerhet (inte jag själv) varnar för att den sajten har en del säkerhetsluckor att täppa till, t.ex. avsaknad av DNSSEC och RegistryLock.
https://www.hardenize.com/report/covidbevis.se/1623912250
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Hur testar de det när den inte är igång?B b8q skrev:
När jag försöker nå covidbevis.se så blir webbläsaren omdirigerad till www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
så den är ju uppenbarligen inte klar än (10 dagar kvar).
Jag passar på den frågan och hoppas att någon av forumets mer datortekniska kanske kan vara behjälplig med mer information.BirgitS skrev:
DNSSEC har ingenting med redirecten att göra, inte registry lock heller. Så det går att testa, men det är förstås inte värt särskilt mycket när tjänsten inte är lanserad. Man får ju hoppas att de beställer egna tester och att vissa detaljer redan står på todo-listan.B b8q skrev:
Kognitiva problem efter covid19 vanligt. Men hjärnans volym minskar inte.
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/e-clt061721.php
- Research, led by Dr Mattia Pozzato of the Osperdale Maggiore Policlinico in Milan, found 77.4% of 53 patients reported developing at least one neurological symptom and 46.3% presented with more than three neurological symptoms between 5-10 months after being hospitalised with COVID-19. The most common of these symptoms were insomnia (65.9%), daytime sleepiness (46.3 %), and walking difficulties. Other less frequent symptoms included headaches, hyposmia (a reduced ability to smell) and hypogeusia (loss of taste). The authors concluded 90% of patients had post-COVID-19 symptoms, and that neurological symptoms form a significant part of these.
- A research project presented by Professor Tamara S. Mischenko, Head of the Department of Neurology and Medical psychology at Karazin University, Ukraine, followed up 42 patients aged 32 to 54 after being hospitalised with COVID-19 after 2 to 4 months, finding that 95% had neurocognitive impairment symptom. All patients suffered from asthenic symptoms, increased fatigue, and anxiety/depression symptoms. Other symptoms included vestibular (balance) disorders, (59.2%), headaches, (50%) and reduced ability to smell (19%). Five patients also suffered ischaemic strokes in the two months after hospitalisation from COVID-19.
- A study which looked at brain stem damage in COVID-19 patients from post-mortems showed a high percentage of neuronal damage and a higher number of small masses (called corpora amylacea) which are abundant in neurodegenerative diseases. Immunohistochemistry tests also revealed the presence of the virus in the brain stem. Measurements were compared with non-COVID-19 ICU patients. The author, Dr Tommaso Bocci, a neurologist and neurophysiologist at the University of Milan's Department of Neurological Science, said the study provides the first neuropathological, neurophysiological, and clinical evidence of the COVID-19-related brain stem involvement, especially at the medullary level, suggesting a neurogenic component of respiratory failure.
https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/e-clt061721.php
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ulltand skrev:
Det är ju inte många dagar kvar till midsommar och det har ju länge varit helt klart att det var ett felaktigt påstående för följande är inte kurvor som pekar nedåt i en accelererande takt sen 14 maj.Ulltand skrev:
Nya patienter på IVA har två perioder med platå resp. uppåtgående:
Antal patienter på andra avdelningar än IVA har flera perioder med avtagande nedåtgående och för närvarande har det varit långsamt avtagande i närmare 14 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda bilderna från https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Jag får inte så bra intryck av en studie där man redovisar tiondelar av procent av en population på 53 personer.Ulltand skrev:
Det är en mycket litet underlag så den sortens precision kan man helt enkelt inte ha.
P pmd skrev:
Det beror på det var precis 41 personer av 53
Det blir i själva verket 77,358491xxxxx % som man avrundat till 77,4%
Det fina med den redovisningen är att den går jämt upp i hela antal personer. Du kanske föredra större avrundningar som resulterar i 1/3 person men jag tror du är rätt ensam om det
Redigerat:
Det stämmer att det finns två platåer om runt en dag varBirgitS skrev:
Det är ju inte många dagar kvar till midsommar och det har ju länge varit helt klart att det var ett felaktigt påstående för följande är inte kurvor som pekar nedåt i en accelererande takt sen 14 maj.
Nya patienter på IVA har två perioder med platå resp. uppåtgående:
[bild]
Antal patienter på andra avdelningar än IVA har flera perioder med avtagande nedåtgående och för närvarande har det varit långsamt avtagande i närmare 14 dagar.
[bild]
Båda bilderna från [länk]
Kanske var det något sjukhus som missade att rapportera in just dessa dagar? Vem vet men trenden är väldigt tydlig. Smittan försvinner nästan exakt som jag förutspått.
Märkligt att du skriver det utan att veta vilken nyhetskällan är… TV4 förmedlade bara nyheten.Ulltand skrev:
TV4 har vanligtvis bra källor.
Betydligt bättre än de du ofta hänvisar till och drar märkliga slutsatser från. Tex enligt vad Birgit visade ovan.
