BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så varför uttalar du dig då i tid och otid med dina gissningar? Har man ingen egen analys att tillföra kan man vara tyst, precis som du är inne på.
Nu är det här nyhetstråden så det är väl mer en tråd för att ta upp och kommentera nyheter än att komma med egna analyser och vad man själv tror ska hända.
 
  • Gilla
  • Haha
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Som jag skrev tidigare. "Med det relativt öppna samhälle som vi har finns inte mycket som hindrar en sådan utveckling."
Även stängda samhällen som Kina och Australien får in de nya varianterna så det spelar ingen roll.

optimum optimum skrev:
Dock återigen för svagt och för sent.
Vadå för sent, det har ju varit förbjudet att resa in väldigt länge utan att sitta i karantän och testa sig. Vilket ju är effektivare än att tillåta vaccinerade eftersom vi vet att även vaccinerade kan vara smittsamma.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi har haft en nedgång på R-talet men sedan de två senaste redovisningarna ökar det igen. 0,61 och 0,67
Tänkbart är att folk slappnat av med mindre restriktioner eller att folk inte sköter sig.
Eller att Delta varianten redan börjat sprida sig mer än vi sett hittills.
Du vet väl om att det registreras färre bekräftade fall över helgerna och det påverkar ju R-talet som beräknas dagligen så man kan ju inte haka upp sig på enstaka dagar utan man måste se på trender. De där R-värdena har alltid svängt fram och tillbaka över en vecka.

För att underlätta finns det med en kurva:
Diagram som visar svängningar i R-talet med en svart linje och 95% konfidensintervall i grått mellan augusti 2020 och juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...94d1438/reproduktionstal_riket_2021-06-16.pdf

Observera den kraftiga nedgången följt av en kraftig uppgång på slutet som beror på att Sminet var avstängd under några dagar under sista veckan i maj varpå det blev en kraftig efterrapportering. Inga bekräftade fall leder till mycket lågt R-tal och sen när efterrapporteringen kommer stiger R-talet, inget konstigt med det. Det syns ju som värdet 0,55 och sen 1,2 5 dagar senare i tabellen och i själva verket svängde det ju inte så kraftig i verkligheten förstås.
 
e-hälsomyndigheten (ej att förväxla med Fohm) ska se till att svenskar från 1 juli kan få ut bevis på vaccination och/eller genomliden Covid-19 eller negativt test, via sajten covidbevis.se, vilket ska underlätta vid utlandsresor framöver.
https://www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/

Men de som är duktiga på e-säkerhet (inte jag själv) varnar för att den sajten har en del säkerhetsluckor att täppa till, t.ex. avsaknad av DNSSEC och RegistryLock.
https://www.hardenize.com/report/covidbevis.se/1623912250
 
Redigerat:
BirgitS
B b8q skrev:
Men de som är duktiga på e-säkerhet (inte jag själv) varnar för att den sajten har en del säkerhetsluckor att täppa till, t.ex. avsaknad av DNSSEC och RegistryLock.
[länk]
Hur testar de det när den inte är igång?
När jag försöker nå covidbevis.se så blir webbläsaren omdirigerad till www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
så den är ju uppenbarligen inte klar än (10 dagar kvar).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur testar de det när den inte är igång?
När jag försöker nå covidbevis.se så blir webbläsaren omdirigerad till www.ehalsomyndigheten.se/covidbevis/
så den är ju uppenbarligen inte klar än (10 dagar kvar).
Jag passar på den frågan och hoppas att någon av forumets mer datortekniska kanske kan vara behjälplig med mer information.
 
T
B b8q skrev:
Jag passar på den frågan och hoppas att någon av forumets mer datortekniska kanske kan vara behjälplig med mer information.
DNSSEC har ingenting med redirecten att göra, inte registry lock heller. Så det går att testa, men det är förstås inte värt särskilt mycket när tjänsten inte är lanserad. Man får ju hoppas att de beställer egna tester och att vissa detaljer redan står på todo-listan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kognitiva problem efter covid19 vanligt. Men hjärnans volym minskar inte.

  • Research, led by Dr Mattia Pozzato of the Osperdale Maggiore Policlinico in Milan, found 77.4% of 53 patients reported developing at least one neurological symptom and 46.3% presented with more than three neurological symptoms between 5-10 months after being hospitalised with COVID-19. The most common of these symptoms were insomnia (65.9%), daytime sleepiness (46.3 %), and walking difficulties. Other less frequent symptoms included headaches, hyposmia (a reduced ability to smell) and hypogeusia (loss of taste). The authors concluded 90% of patients had post-COVID-19 symptoms, and that neurological symptoms form a significant part of these.
  • A research project presented by Professor Tamara S. Mischenko, Head of the Department of Neurology and Medical psychology at Karazin University, Ukraine, followed up 42 patients aged 32 to 54 after being hospitalised with COVID-19 after 2 to 4 months, finding that 95% had neurocognitive impairment symptom. All patients suffered from asthenic symptoms, increased fatigue, and anxiety/depression symptoms. Other symptoms included vestibular (balance) disorders, (59.2%), headaches, (50%) and reduced ability to smell (19%). Five patients also suffered ischaemic strokes in the two months after hospitalisation from COVID-19.
  • A study which looked at brain stem damage in COVID-19 patients from post-mortems showed a high percentage of neuronal damage and a higher number of small masses (called corpora amylacea) which are abundant in neurodegenerative diseases. Immunohistochemistry tests also revealed the presence of the virus in the brain stem. Measurements were compared with non-COVID-19 ICU patients. The author, Dr Tommaso Bocci, a neurologist and neurophysiologist at the University of Milan's Department of Neurological Science, said the study provides the first neuropathological, neurophysiological, and clinical evidence of the COVID-19-related brain stem involvement, especially at the medullary level, suggesting a neurogenic component of respiratory failure.

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-06/e-clt061721.php
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men from nu kommer alla kurvor att peka nedåt och i en accelererande takt.
Ulltand Ulltand skrev:
Kul med bomärket! Det få vi se till midsommar.
Det är ju inte många dagar kvar till midsommar och det har ju länge varit helt klart att det var ett felaktigt påstående för följande är inte kurvor som pekar nedåt i en accelererande takt sen 14 maj.

Nya patienter på IVA har två perioder med platå resp. uppåtgående:
Diagrampresentation av patientantal på IVA med nedåtgående trend sen 14 maj.
Antal patienter på andra avdelningar än IVA har flera perioder med avtagande nedåtgående och för närvarande har det varit långsamt avtagande i närmare 14 dagar.
Diagram som visar antalet nya patienter på IVA med markering den 14 maj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda bilderna från https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
  • Research, led by Dr Mattia Pozzato of the Osperdale Maggiore Policlinico in Milan, found 77.4% of 53 patients reported developing at least one neurological symptom and 46.3% presented with more than three neurological symptoms between 5-10 months after being hospitalised with COVID-19.
Jag får inte så bra intryck av en studie där man redovisar tiondelar av procent av en population på 53 personer.
Det är en mycket litet underlag så den sortens precision kan man helt enkelt inte ha.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jag får inte så bra intryck av en studie där man redovisar tiondelar av procent av en population på 53 personer.
Det är en mycket litet underlag så den sortens precision kan man helt enkelt inte ha.
Dessutom läker det snabbt enligt TV4 nyheterna.
 
P pmd skrev:
Jag får inte så bra intryck av en studie där man redovisar tiondelar av procent av en population på 53 personer.
Det är en mycket litet underlag så den sortens precision kan man helt enkelt inte ha.

Det beror på det var precis 41 personer av 53 :)

Det blir i själva verket 77,358491xxxxx % som man avrundat till 77,4%

Det fina med den redovisningen är att den går jämt upp i hela antal personer. Du kanske föredra större avrundningar som resulterar i 1/3 person men jag tror du är rätt ensam om det :) och därmed också missar värdet av studien.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Dessutom läker det snabbt enligt TV4 nyheterna.

Det är ingen bra kunskapskälla och det är i sak också fel. Några blir bättre men en hyfsat stor andel blir det inte som du ser i studien jag publicerade,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte många dagar kvar till midsommar och det har ju länge varit helt klart att det var ett felaktigt påstående för följande är inte kurvor som pekar nedåt i en accelererande takt sen 14 maj.

Nya patienter på IVA har två perioder med platå resp. uppåtgående:
[bild]
Antal patienter på andra avdelningar än IVA har flera perioder med avtagande nedåtgående och för närvarande har det varit långsamt avtagande i närmare 14 dagar.
[bild]

Båda bilderna från [länk]
Det stämmer att det finns två platåer om runt en dag var :)

Kanske var det något sjukhus som missade att rapportera in just dessa dagar? Vem vet men trenden är väldigt tydlig. Smittan försvinner nästan exakt som jag förutspått.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ingen bra kunskapskälla och det är i sak också fel. Några blir bättre men en hyfsat stor andel blir det inte som du ser i studien jag publicerade,
Märkligt att du skriver det utan att veta vilken nyhetskällan är… TV4 förmedlade bara nyheten.
TV4 har vanligtvis bra källor.
Betydligt bättre än de du ofta hänvisar till och drar märkliga slutsatser från. Tex enligt vad Birgit visade ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.