BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
De kallade väl studien för Fas IIb/III, men de redovisar väl fas III resultat nu.
Tror det var 134 fall av sjukdom varav de sekvensierade 124 fall avseende virusvarianter.
40’000 deltagare i flera länder i Europa och Latinamerika.
Men vilka varianter har de egentligen testa emot....i vilka länder?

Jag tror snarare att de inte brytt sig om att redovisa hur sjuka de som blev sjuka blivit, eller inte tyckte det var intressant av någon anledning. Det borde vara lätt att få höga siffror baserat på slump med litat antal fall, men blev hälften svårt sjuka är det väl inget bra resultat. Det här blir nog en snackis då de verkar fortsätta satsa på godkännande i Europa.

Tja, den kanske var min länkade artikel som inte klarade källkritisk granskning.
Jag får inte läsa NYTimes, Bloombergs mm. Har överskridit min fria kvot. :(
Står lite mer i Bloombergs artikel:
The interim analysis of data from about 40,000 volunteers included 134 Covid cases, the German company said in a statement. CureVac declined to say how many who got the shot got sick or how many received a placebo.
CureVac’s shot, though, is subtly different from its competitors because it uses an unmodified form of mRNA. The company was also testing a lower dose of mRNA compared with Moderna’s and Pfizer’s.
More details will emerge in the final readout of the study, which will include more than 200 cases and could come within two or three weeks, CureVac said.
Some 57% of the Covid cases in the study were due to so-called variants of concern, the four variants that the World Health Organization has deemed the most worrying. Most of these -- about 41% of all the cases -- were due to the alpha variant first observed in the U.K., CureVac said.
https://www.bloomberg.com/news/arti...-falls-short-with-47-efficacy-in-early-result

Under våg 2 var det 2 % av alla bekräftade fall i Sverige som hamnade på sjukhus och under våg 3 var det 3-4 % (enligt Socialstyrelsen, korrelerat efter ålder mm.) så med 134 sjukdomsfall blir det inte många personer som hamnar på sjukhus.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Reumatism kan vara så mycket olika sjukdomar, inte bara värk och krokiga fingrar.
Alla är relaterade till immunförsvaret och dess funktion som då inte är korrekt.
Reumatism är inte många olika sjukdomar, det är en.

Vi vet ju alla att det immunförsvaret som gör fel och här får vi en bra ledtråd att det beror på en virusinfektion
 
optimum optimum skrev:
Jag hade motsvarande teorier om tredje vågen trots att en del inte trodde den skulle komma. Rätt så enkelt då sambanden med en mer smittsam variant börjar spridas och man kan se vad som händer i länder som ligger före i utvecklingen av smittan. Med det relativt öppna samhälle som vi har finns inte mycket som hindrar en sådan utveckling.
Det är lite som att sätta in pengar på olika konto och förvånas över att de växer mer på det kontot med högre ränta.

Nu har vi en variant med R0=5 och en ny variant med R0=8 (hört av 2 oberoende källor på YouTube :rolleyes: ).
Ska man räkna på det får man uppskatta verkligt R, med hänsyn till åtgärder, vaccinering, borttagna åtgärder, folks beteende och väder... :D
2 - 3 månader är väl rimlig tid för deltavarianten att ta över om man startar tidräkningen vid ca 10% andel.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte kompetensen som behövs för att det skulle bli annat än killgissningar.
Så varför uttalar du dig då i tid och otid med dina gissningar? Har man ingen egen analys att tillföra kan man vara tyst, precis som du är inne på.
 
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om vi hade en mutations-förnekare tråden? :thinking:
Det är väl allmänt känt att många vaccinens effektivitet (skydd) mot att insjukna minskar med nya virusvarianter. Därmed skyddar vaccinen inte lika bra mot att hindra smittspridning. Vissa har riktigt dåligt skydd mot sjukdom, andra som mRNA-vaccinen tex Pfizers är bättre och fortfarande riktigt bra mot tex delta-varianten.

DN använder inte begreppet skydd på ett begripligt sätt. Skydd mot vad?
Jag tycker vi har hållit isär skydd mot svår sjukdom och död respektive skydd mot sjukdom med symptom här i tråden.
DN har heller inte koll på vilka länder som godkänt eller nödgodkänt vacciner. Dåligt.

Det finns två olika siffror på vaccinens effektivitet.
Skydd mot svår sjukdom och död som ofta legat på 97% upp till 100% för samtliga vaccin godkända i västvärlden.
Skydd mot infektion med symptom har varit högt för Pfizer och Moderna men sämre för övriga vacciner. Lite förvånande dåligt blev det nya tyska mRNA-vaccinet med 47% (%-vad?).

Pfizer tycks satsa på en boosterdos i höst med sitt befintliga vaccin. Moderna har kommit lite längre med testandet av ett nytt vaccin mot nya virusvarianter. Till hösten kanske vi har en ny mutation värre än delta och då kanske varken Pfizers eller Modernas nya vaccin fungerar. :surprised:

Pfizer satsar nog på att sälja mer av ett befintligt beprövat vaccin av rent ekonomiska skäl. ($$)
Att nu utveckla ett vaccin som kommer att vara effektivt om 1/2 till ett år kräver nog mer tur än skicklighet.

Hur kunde tyska CureVac misslyckas så totalt? Bara 47% effektivitet i studierna i Latinamerika, när WHO, FDA, EMA kräver minst 50%??
Det kan ju bero på vilka virusvarianter man gör studierna på? Tänkte inte på det?

DN artikeln nämner inte något om skydd mot att insjukna med symptom eller skydd mot svår sjukdom och död.
Bakslaget: Tyska vaccinet ger bara 47-procentigt skydd, [länk]

Det ser illa ut för CureVac. 47% gällde skydd mot någon form, svår eller mild, covid-19. :sweat:
CureVac Out of the COVID Race? Vaccine Only 47% Effective, [länk]

Jag tycker Pfizer behöver en europeisk konkurrent men just det här vaccinet tycks inte blivit så effektivt. :cry:
Om något år kanske det visar sig att det allra effektivaste är en kombination av CureVax och Sputnik.

Att tro att medicintillverkarna skulle tillverka ett vaccin som löste problemet direkt är lite naivt, det ligger i deras natur att påfyllning ska behövas två gånger årligen då det är i västvärlden pengarna finns.

Men detta med mutationer är intressant, det tof väldigt lång tid innan dessa farliga A-D kom, väntar vi lika länge till kommer kanske dubbelt farligare versioner, kanske kan det då simma upp i toastolarna via avloppssystemet och tas upp av molnen för att regna ner på oss.

När ska det ta slut egentligen, kommer då alltså även en Covid-22 så nya forskningsanslag krävs?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag började undra om vi hade en mutations-förnekare tråden? :thinking:
Det är väl allmänt känt att många vaccinens effektivitet (skydd) mot att insjukna minskar med nya virusvarianter. Därmed skyddar vaccinen inte lika bra mot att hindra smittspridning. Vissa har riktigt dåligt skydd mot sjukdom, andra som mRNA-vaccinen tex Pfizers är bättre och fortfarande riktigt bra mot tex delta-varianten.

DN använder inte begreppet skydd på ett begripligt sätt. Skydd mot vad?
Jag tycker vi har hållit isär skydd mot svår sjukdom och död respektive skydd mot sjukdom med symptom här i tråden.
DN har heller inte koll på vilka länder som godkänt eller nödgodkänt vacciner. Dåligt.

Det finns två olika siffror på vaccinens effektivitet.
Skydd mot svår sjukdom och död som ofta legat på 97% upp till 100% för samtliga vaccin godkända i västvärlden.
Skydd mot infektion med symptom har varit högt för Pfizer och Moderna men sämre för övriga vacciner. Lite förvånande dåligt blev det nya tyska mRNA-vaccinet med 47% (%-vad?).

Pfizer tycks satsa på en boosterdos i höst med sitt befintliga vaccin. Moderna har kommit lite längre med testandet av ett nytt vaccin mot nya virusvarianter. Till hösten kanske vi har en ny mutation värre än delta och då kanske varken Pfizers eller Modernas nya vaccin fungerar. :surprised:

Pfizer satsar nog på att sälja mer av ett befintligt beprövat vaccin av rent ekonomiska skäl. ($$)
Att nu utveckla ett vaccin som kommer att vara effektivt om 1/2 till ett år kräver nog mer tur än skicklighet.

Hur kunde tyska CureVac misslyckas så totalt? Bara 47% effektivitet i studierna i Latinamerika, när WHO, FDA, EMA kräver minst 50%??
Det kan ju bero på vilka virusvarianter man gör studierna på? Tänkte inte på det?

DN artikeln nämner inte något om skydd mot att insjukna med symptom eller skydd mot svår sjukdom och död.
Bakslaget: Tyska vaccinet ger bara 47-procentigt skydd, [länk]

Det ser illa ut för CureVac. 47% gällde skydd mot någon form, svår eller mild, covid-19. :sweat:
CureVac Out of the COVID Race? Vaccine Only 47% Effective, [länk]

Jag tycker Pfizer behöver en europeisk konkurrent men just det här vaccinet tycks inte blivit så effektivt. :cry:
Konkruenspersperktivet är kanske inte det som är högst på agendan i detta imo.

Problemet är snarare att så många vaccin ger dåligt skydd mot dubbelörnen, brassen och sydafrikanen,

Det ser mörkt ut för stora delar av värden ett tag till. Vi som har stor del av pfizer kan klara att hålla R<1 Men det är viktigt att då oxå vaccinera yngre medborgare.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Reumatism är inte många olika sjukdomar, det är en.
Reumatism kan delas in i 80 olika eller 200 olika sjukdomsvarianter med helt olika prognos, förlopp kan drabba olika leder eller inre organ. Vissa varianter drabbar mest kvinnor.
Reumatism är så mycket mer än RA som ger stela krokiga fingrar.

Hur man behandlar och vilka mediciner som är effektiva skiljer också väldigt mycket.

Att flera mediciner en reumatiker äter kan vara verksamma mot covid-19 betyder inte att det är samma sjukdom, men visst är det relaterat till immunförsvaret. Immunförsvaret kan löpa amok på olika sätt.

Frågor på det? ;)
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om något år kanske det visar sig att det allra effektivaste är en kombination av CureVax och Sputnik.

Att tro att medicintillverkarna skulle tillverka ett vaccin som löste problemet direkt är lite naivt, det ligger i deras natur att påfyllning ska behövas två gånger årligen då det är i västvärlden pengarna finns.

Men detta med mutationer är intressant, det tof väldigt lång tid innan dessa farliga A-D kom, väntar vi lika länge till kommer kanske dubbelt farligare versioner, kanske kan det då simma upp i toastolarna via avloppssystemet och tas upp av molnen för att regna ner på oss.

När ska det ta slut egentligen, kommer då alltså även en Covid-22 så nya forskningsanslag krävs?
Det kan mycket väl vara så att en viss kombination av vacciner skulle ge bättre skydd än 2 sprutor av endast ett vaccin.

Synd att inte Sputnik blivit testat under serösa fas 3 studier.

Kineserna påstår att Ad5 vektorviruset inte ger blodproppar. Det ingår i den ena av sputnik doserna.

Viruset håller på att anpassa sig till vårt immunförsvar. Vissa mutationsbenägenheter är nog inbyggda i viruset och kan komma spontant på olika platser, andra selekterar vi människor nog fram själva på olika sätt.

Vill du få en hint om covid-23 så ska du se filmen Songbird , fast den har fått mycket kritik.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=gXlOSEafzhY&usg=AOvVaw2jA-FKWbm9GRJl3mfcGHij
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Konkruenspersperktivet är kanske inte det som är högst på agendan i detta imo.

Problemet är snarare att så många vaccin ger dåligt skydd mot dubbelörnen, brassen och sydafrikanen,

Det ser mörkt ut för stora delar av värden ett tag till. Vi som har stor del av pfizer kan klara att hålla R<1 Men det är viktigt att då oxå vaccinera yngre medborgare.
Du ser ingen risk med att hela västvärlden vaccineras med ett och samma vaccin?

Jag skulle kunna dementera massor av rykten om farliga biverkningar av och rädslor för Pfizers vaccin, men jag kan ändå hålla med om att det är ett gigantiskt experiment att ge så många människor ett och samma vaccin som man inte har testat under lång tid. Nu bör inte vaccin ge långtidseffekter, men man kan ju inte säkert veta.

Vet inte vad Moderna har för produktionskapacitet nu men tidigare fick vi väl 90% Pfizer / 10% Moderna av mRNA-vaccinerna.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Problemet är snarare att så många vaccin ger dåligt skydd mot dubbelörnen, brassen och sydafrikanen,

Det ser mörkt ut för stora delar av värden ett tag till. Vi som har stor del av pfizer kan klara att hålla R<1 Men det är viktigt att då oxå vaccinera yngre medborgare.
Nu var du så där oprecis som en DN-journalist. :rolleyes:
Att vaccinen bara skyddar mot svår sjukdom betyder att vi inte kan klara flockimmunitet utan alla kommer att få covid-19. Alternativet vore att vi inom några få månader utrotade viruset med ett effektivt vaccin som verkligen fick stopp på insjuknandet i covid-19.

Jag ser det inte som realistiskt och kanske inte ens önskvärt att vaccinera typ hela världen med Pfizers vaccin inom ett antal* månader.

Hitintills har ju inte den lite allvarligare Gamma (P1/Brasilianska) varianten varit så smittsam, annars borde den spritt sig mer. Kanske naturliga urvalet om den dödar sin värd.

Med samma restriktioner som vi har nu borde vi få R=1,1 om Alfa ersätts av Delta varianten. Då hänger det på att vaccinationsgrad och vaccinationstakt balanserar hur vi öppnar upp samhället igen.

(* ett antal = något mer än några månader)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det ser mörkt ut för stora delar av värden ett tag till. Vi som har stor del av pfizer kan klara att hålla R<1 Men det är viktigt att då oxå vaccinera yngre medborgare.
Fast våra barn kan väl lika gärna bli sjuka i någon mutationsvariant som uppstår i tex Afrika eller Indien som uppstår för att vaccinet inte räckte till dem och som hittar hit. Kanske tar sig förbi Pfizer vaccin?

Det är oroväckande att barn och unga mellan 12 - 24 år drabbas mer nu, men beror det på viruset eller på att vi lyckats väl att vaccinera resten av befolkningen?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Det är oroväckande att barn och unga mellan 12 - 24 år drabbas mer nu, men beror det på viruset eller på att vi lyckats väl att vaccinera resten av befolkningen?
Elker för att de fortsätter att smitta varandra för fulla muggar och därför har de ett väsentligt högre smittotal vilket ger fler sjuka. Även om de procentuellt:D är väldigt få som blir allvarligt sjuka.

Staffans
 
optimum
Intressant. Nu tycker till och med Anders Tegnell att Norge lyckats bra..

Anders Tegnell vid sidan av en folksamling med norska flaggor, rubrik om hyllning till Norges hantering av coronaviruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en text där Anders Tegnell berömmer Norges linje enligt en intervju med Aftenposten.
 
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nä visst. Och vi har verkligen otur i Sverige.

De som är klokast och drar rätt slutsatser om det mesta arbetar som frisörer och taxichaufförer.

Vilket resursslöseri… :rolleyes:
Rätt så enkelt för de som har logiskt tänkande att se den fakta som finns och dra slutsatser om den.
Troligen det som ligger bakom att man nyligen förlängde stoppet för inresande från andra länder till Sverige om man inte hade bevis för att vara vaccinerad eller motsvarande.
Även våra myndigheter verkar nu kunna lägga ihop 1 + 1 och få det till 2.
Dock återigen för svagt och för sent. Delta (Indiska varianten) finns redan här även om Tegnell trodde den inte skulle sprida sig. Rätt så naivt när vi sett hur Alfa (UK varianten) spred sig trots att man stängde flyg från UK.
Men det var ju då också för sent och för kraftlöst.

Som jag skrev tidigare. "Med det relativt öppna samhälle som vi har finns inte mycket som hindrar en sådan utveckling."

Men Nisse, även du borde kunna se mönstret och förutse hur det kommer gå. Du har ju varit med i den här tråden rätt så länge och uttalar dig som en expert. Men nu kallar du det killgissningar istället för rätt så sannolik utveckling.

För mig betyder slutsatsen att än är det inte över och det blir social distans mm ett bra tag till.
Det hindrade inte UK varianten och inte heller Delta eller kommande mutationer.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Den här utvecklingen är både intressant och otrevlig
Vi har haft en nedgång på R-talet men sedan de två senaste redovisningarna ökar det igen. 0,61 och 0,67

Tänkbart är att folk slappnat av med mindre restriktioner eller att folk inte sköter sig.
Eller att Delta varianten redan börjat sprida sig mer än vi sett hittills.

Med en nära förestående Midsommarhelg kan det bli fortsatt ökning av R-talet.


Källa. Folkhälsomyndigheten.

Tabell över reproduktionstalet R, med datum och värden som visar en ökning från 0,61 till 0,67 nyligen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.