1 015 566 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man kan se statistik på det här, inkl. fördelning per region: https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/optimum skrev:
Det har man ju redan i Värmland och så stor att det påverkar sjukvården, både IVA och andra avdelningar. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/optimum skrev:
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamenoptimum skrev:
Tegnell påstås ha antagande om en deltan kommer bli dominerande vilket troligen stämmer bra.
Läste också på ett annat ställer att från vecka 18 till vecka 22 har deltan ökat från 0,2 % till 8,6%
Precis som i Storbritannien kommer Deltan bli den dominerande varianten.
Tom Britton förutspår en 4:e våg.
Otrevligt läge där fortfarande många in fått vaccin samt en del bara 1 dos.
Detta ihop med att många verkar återgått mer mot ett normalt liv igen.
Jag delar antagandet om en 4:e våg och troligen kommer vi se en ökning i augusti-september.
Förhoppningsvis slipper vi se en kraftig ökning av avlidna.
[bild]
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I Storbritannien ser man ju att det är fler ovaccinerade än vaccinerade som insjuknar fast det finns fler vaccinerade än ovaccinerade. Så nog verkar vaccinet hjälpa.Staffans2000 skrev:
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamenpåstår och därför skylls det på nya varianter, snarare än att erkänna att de har en del brister. Jag gissar att vi snart kommer att drabbas av Epsilon, zeta .... och ändå till Omega. Sedan, är det bara till att börja om igen med Alfa2.
Staffans
Varianter kommer hela tiden men alla är inte värre. Men det är ju inte så att det blir värre för varje ny variant, t.ex. beta och gamma var ju inte värre än alfa. För att hålla nere antalet nya varianter är det viktigt att få ner smittspridningen genom vaccinationer.
Hittills har WHO kommit fram till bokstaven Lambda.
Tillägg: Ang. Storbritannien:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 21.43
62 % av hela befolkningen har fått minst en vaccindos, 46 % två.
Redigerat:
Vissa i tråden har ju tidigare hävdat att en stor del med covid vårdades på sjukhus och dog av andra anledningar. Helt befängt.Staffans2000 skrev:
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamenpåstår och därför skylls det på nya varianter, snarare än att erkänna att de har en del brister. Jag gissar att vi snart kommer att drabbas av Epsilon, zeta .... och ändå till Omega. Sedan, är det bara till att börja om igen med Alfa2.
Staffans
Sedan vaccinationstäckningen ökat så stämmer det allt mer dock. Man stöter på en del vaccinerade äldre som kommer till sjukhus av andra skäl, men som råkar testa positivt och som aldrig blir märkbart sjuka av sin covid. Helt klart fungerar vaccinet bra nuläget.
Ver inte om detta varit uppe med Covid-19 har börjat döda gravida med deras barn som flugor i Brasilien.
Nu 42 i veckan jämfört med 10 förra året.
OBS tar detta bara ur minnet, stärk gärna upp med en länk ifall det är något av intresse.
Nu 42 i veckan jämfört med 10 förra året.
OBS tar detta bara ur minnet, stärk gärna upp med en länk ifall det är något av intresse.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det finns här: https://omni.se/over-40-gravida-kvinnor-i-veckan-dor-av-covid19/a/bnRlaeE El-Löken66 skrev:
Men att kalla det som att de dör som flugor är felaktigt. Det är ett litet antal jämfört med alla som är gravida. Brasilien har många gånger större befolkning än Sverige och här har vi kring 90 000 graviditeter om året. Men graviditet anses vara en riskfaktor vid covid.
Jag har hört precis detsamma, fast i USA.
Med hört, menar jag ofta att jag pratat med mina kvinnliga bekanta, eller rättare sagt. De har pratat med mig om vad de läst, sett, hört etc. Det är tydligt i min bekantskapskrets att män sväljer FHM uppgifter rakt av, medans flickorna och damerna är betydligt mer skeptiska.
Staffans
Med hört, menar jag ofta att jag pratat med mina kvinnliga bekanta, eller rättare sagt. De har pratat med mig om vad de läst, sett, hört etc. Det är tydligt i min bekantskapskrets att män sväljer FHM uppgifter rakt av, medans flickorna och damerna är betydligt mer skeptiska.
Staffans
Men en ökning med över 300% detta kan väl inte komma från ingenstans. Det kanske fortsätter uppåt också.BirgitS skrev:
2000 döda mammor på ett år och minst lika många barn troligen.
Mot 500 förra året.
Men det kanske även vore bra att kolla överdödligheten här också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Som sagt graviditet är en riskfaktor även enligt svensk statistik och det är ju därför som gravida har rätt till särskild ersättning från vecka 20 om de inte kan jobba hemifrån och rätt till vaccination tidigare än bara utifrån ålder. https://www.folkhalsomyndigheten.se...tbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/E El-Löken66 skrev:
Detet syftar på att "det" är fler ovaccinerade än vaccinerade som smittas. Det är illa nog att det ändå finns så många vaccinerade som smittas, men man tröstar sig med att de ovaccinerade är än fler. Ett ganska skralt resultat, kan tyckas.BirgitS skrev:
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu skrev jag medvetet luddigt och försiktigt eftersom jag inte kommer ihåg någon statistik och därför inte kan säga något om förhållandet mellan ovaccinerade, vaccinerade med en dos för minst 3 veckor sen och vaccinerade med två doser för minst 2 veckor sen. Utan det kan man inte säga något om resultatet, alltså inte heller att det är "Ett ganska skralt resultat, kan tyckas.".Staffans2000 skrev:
Du får leta reda på mer fakta innan du nedvärderar vaccinet.