BirgitS
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Tegnell påstås ha antagande om en deltan kommer bli dominerande vilket troligen stämmer bra.

Läste också på ett annat ställer att från vecka 18 till vecka 22 har deltan ökat från 0,2 % till 8,6%
Precis som i Storbritannien kommer Deltan bli den dominerande varianten.
Tom Britton förutspår en 4:e våg.

Otrevligt läge där fortfarande många in fått vaccin samt en del bara 1 dos.
Detta ihop med att många verkar återgått mer mot ett normalt liv igen.
Jag delar antagandet om en 4:e våg och troligen kommer vi se en ökning i augusti-september.
Förhoppningsvis slipper vi se en kraftig ökning av avlidna.

[bild]
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamen:D påstår och därför skylls det på nya varianter, snarare än att erkänna att de har en del brister. Jag gissar att vi snart kommer att drabbas av Epsilon, zeta .... och ändå till Omega. Sedan, är det bara till att börja om igen med Alfa2.

Staffans
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamen:D påstår och därför skylls det på nya varianter, snarare än att erkänna att de har en del brister. Jag gissar att vi snart kommer att drabbas av Epsilon, zeta .... och ändå till Omega. Sedan, är det bara till att börja om igen med Alfa2.

Staffans
I Storbritannien ser man ju att det är fler ovaccinerade än vaccinerade som insjuknar fast det finns fler vaccinerade än ovaccinerade. Så nog verkar vaccinet hjälpa.

Varianter kommer hela tiden men alla är inte värre. Men det är ju inte så att det blir värre för varje ny variant, t.ex. beta och gamma var ju inte värre än alfa. För att hålla nere antalet nya varianter är det viktigt att få ner smittspridningen genom vaccinationer.

Hittills har WHO kommit fram till bokstaven Lambda.

Tillägg: Ang. Storbritannien:
Allt yngre personer läggs nu in på sjukhus, de flesta av dem är inte vaccinerade.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 21.43
62 % av hela befolkningen har fått minst en vaccindos, 46 % två.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller också, kommer det att visa sig att vaccinet inte funkar så bra som reklamen:D påstår och därför skylls det på nya varianter, snarare än att erkänna att de har en del brister. Jag gissar att vi snart kommer att drabbas av Epsilon, zeta .... och ändå till Omega. Sedan, är det bara till att börja om igen med Alfa2.

Staffans
Vissa i tråden har ju tidigare hävdat att en stor del med covid vårdades på sjukhus och dog av andra anledningar. Helt befängt.

Sedan vaccinationstäckningen ökat så stämmer det allt mer dock. Man stöter på en del vaccinerade äldre som kommer till sjukhus av andra skäl, men som råkar testa positivt och som aldrig blir märkbart sjuka av sin covid. Helt klart fungerar vaccinet bra nuläget.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
E
Ver inte om detta varit uppe med Covid-19 har börjat döda gravida med deras barn som flugor i Brasilien.

Nu 42 i veckan jämfört med 10 förra året.

OBS tar detta bara ur minnet, stärk gärna upp med en länk ifall det är något av intresse.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Ver inte om detta varit uppe med Covid-19 har börjat döda gravida med deras barn som flugor i Brasilien.

Nu 42 i veckan jämfört med 10 förra året.

OBS tar detta bara ur minnet, stärk gärna upp med en länk ifall det är något av intresse.
Det finns här: https://omni.se/over-40-gravida-kvinnor-i-veckan-dor-av-covid19/a/bnRlae
Men att kalla det som att de dör som flugor är felaktigt. Det är ett litet antal jämfört med alla som är gravida. Brasilien har många gånger större befolkning än Sverige och här har vi kring 90 000 graviditeter om året. Men graviditet anses vara en riskfaktor vid covid.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
Jag har hört precis detsamma, fast i USA.

Med hört, menar jag ofta att jag pratat med mina kvinnliga bekanta, eller rättare sagt. De har pratat med mig om vad de läst, sett, hört etc. Det är tydligt i min bekantskapskrets att män sväljer FHM uppgifter rakt av, medans flickorna och damerna är betydligt mer skeptiska.

Staffans
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns här: [länk]
Men att kalla det som att de dör som flugor är felaktigt. Det är ett litet antal jämfört med alla som är gravida. Brasilien har många gånger större befolkning än Sverige och här har vi kring 90 000 graviditeter om året. Men graviditet anses vara en riskfaktor vid covid.
Men en ökning med över 300% detta kan väl inte komma från ingenstans. Det kanske fortsätter uppåt också.

2000 döda mammor på ett år och minst lika många barn troligen.

Mot 500 förra året.

Men det kanske även vore bra att kolla överdödligheten här också.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
I Storbritannien ser man ju att det är fler ovaccinerade än vaccinerade som insjuknar fast det finns fler vaccinerade än ovaccinerade. Så nog verkar vaccinet hjälpa.
Tycker du inte att det är illa nog?

Staffans
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Menar du i procent eller faktiska tal?
Touche!

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tycker du inte att det är illa nog?

Staffans
Vad syftar din fråga på, alltså vad är det som är "det" i den?
Det blir obegripligt när det sista du citerar just innan är "Så nog verkar vaccinet hjälp.".
 
BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Men en ökning med över 300% detta kan väl inte komma från ingenstans. Det kanske fortsätter uppåt också.

2000 döda mammor på ett år och minst lika många barn troligen.

Mot 500 förra året.

Men det kanske även vore bra att kolla överdödligheten här också.
Som sagt graviditet är en riskfaktor även enligt svensk statistik och det är ju därför som gravida har rätt till särskild ersättning från vecka 20 om de inte kan jobba hemifrån och rätt till vaccination tidigare än bara utifrån ålder. https://www.folkhalsomyndigheten.se...tbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/gravida/
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar din fråga på, alltså vad är det som är "det" i den?
Det blir obegripligt när det sista du citerar just innan är "Så nog verkar vaccinet hjälp.".
Detet syftar på att "det" är fler ovaccinerade än vaccinerade som smittas. Det är illa nog att det ändå finns så många vaccinerade som smittas, men man tröstar sig med att de ovaccinerade är än fler. Ett ganska skralt resultat, kan tyckas.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Detet syftar på att "det" är fler ovaccinerade än vaccinerade som smittas. Det är illa nog att det ändå finns så många vaccinerade som smittas, men man tröstar sig med att de ovaccinerade är än fler. Ett ganska skralt resultat, kan tyckas.

Staffans
Nu skrev jag medvetet luddigt och försiktigt eftersom jag inte kommer ihåg någon statistik och därför inte kan säga något om förhållandet mellan ovaccinerade, vaccinerade med en dos för minst 3 veckor sen och vaccinerade med två doser för minst 2 veckor sen. Utan det kan man inte säga något om resultatet, alltså inte heller att det är "Ett ganska skralt resultat, kan tyckas.".

Du får leta reda på mer fakta innan du nedvärderar vaccinet.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du får leta reda på mer fakta innan du nedvärderar vaccinet.
Leta reda på fakta? Det var det dummaste?
Skall jag börja läsa bruksanvisningar också, menar du? :D

Tvärs om, tyckte jag, du var ganska exakt. Ungefär 40/60, eller något liknande.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.