P
blackarrow blackarrow skrev:
Varför inte plocka fram några siffror? Under första vågen kunde 45% jobba hemma i Stockholm och 15% jobbade hemma ute i landet. Det är gamla siffror och jag minns inte siffrorna för andra storstäder.
Ja, givetvis kan inte alla arbeta hemma, men ju fler som gör det desto bättre.

Varför jämföra Stockholm med resten av landet? Det finns fler hyfsat stora städer som inte heter Stockholm. Mer intressant är hur många personer i hela Sverige som kunde/kan arbeta hemma.
För mig som inte bor i Stockholm känns det fånigt att ha en nationell strategi om att jobba hemma när så många inte kan jobba hemma.
Som jag skrev förut så går det att bete sig vettigt ett bra tag till för att förhindra ytterligare smittspridning. Det gäller alla, oavsett om de arbetar hemma eller inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Varför jämföra Stockholm med resten av landet? Det finns fler hyfsat stora städer som inte heter Stockholm. Mer intressant är hur många personer i hela Sverige som kunde/kan arbeta hemma
Stockholm är en tjänstemannastad, fylld av skrivbordskramare. Medans resten av landets städer till större del bebos av arbetare. Dvs. Folk som producerar saker man kan ta på och de kan väldigt sällan "jobba hemifrån".

Staffans
 
optimum
P pmd skrev:
Nissens har bättre skydd mot covid-19 efter en vaccindos än vad du har efter två. :)
Oj då, är du Nisses storebror som måste försvara honom. Hahaha

Du bara gissar.
Du saknar fakta om hur antikroppar från sjukdom finns hos honom.
Du saknar fakta hur bra vaccinet fungerar på honom och mig.

Har du inget vettigare att göra än att spamma denna tråd med ditt skräp.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja snarare covid picking.
Du har ju varit covid sjuk vilket vi (de flesta här) andra inte varit,
Svårt att vara stöddig om man misslyckats.

Jag, fortfarande frisk, 2 doser Pfizers + 2 veckors effekt vilket gör mig till en vinnare. Min strategi är den som fungerar bra.
Visst blev det jobbigt nu Nisse. :heart:
Skulle kunna vara min strategi som funkar bra också. Använder inte munskydd (om inte kund uttryckligen ber om det), men håller distans. Spritar händerna mellan kundbesöken.
Lever i stort sett som vanligt.
Är bara väldigt noga med att hålla avstånd.
Fick första dosen Pfizer igår (y)
Tyvärr är det de äldre, som fått 2 doser, som är urusla på avstånd. Har fått säga till ett flertal.
 
P pmd skrev:
Det är ett dilemma. För oss är det en lyx, men för folk som bor på turistorter är det ett levebröd.

Det pågår stor slakt av vilda djur i Afrika nu när turistströmmen sinar och folk saknar utkomst. Tjuvjakt är ett sätt att få mat på bordet när pengarna inte kommer in längre.
Jo givetvis är det så, vi har många yrkesgrupper som livnär sig på turismen också. Men hade vi (människan) aldrig rest, hade de yrkena aldrig funnits :)

.. och en sak kan jag säga. Om det är för att få mat på bordet har jag absolut inget att säga om tjuvjakten!

För så länge det är jakt för mat till enbart sig själv/sin familj och inte något slöseri och massproduktion - så är det vad jag tycker att man ska få jaga för! Finns inget vedervärdigare än trofejägarna.. skjuta ihjäl ett djur bara för att ta en bild med det.. eller skryta för sina kompisar om saken. Eller binda fast djuren för att trycka i dem massa mat för att göda dem och sedan slakta ohyggliga mängder som människan eg inte behöver äta (mängden alltså, jag är för att äta kött!)

Jag skulle föredra att alla jagade bara det som de själva skulle äta upp.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Domstol: Astra Zeneca måste leverera
Astra Zeneca måste leverera 50 miljoner doser av sitt covidvaccin till EU före den 27 september.

Varför nu EU vill ha ett vaccin de inte vill använda? Det är väl och eu-politik...

[länk]
Antingen hoppas de på att AZ inte kan leverera nu heller, och får dryga böter (pengar in i EU-kassan), eller också kan de skänka vaccinet vidare till Afrika och framstå som minst lika goda som Kina.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du fattar väl åtminstone att vi talar om hyfsat näravstånd.

Du drog 50 meter tidigare i tråden eller om det var 100 meter. Urbota korkat.
Personangrepp är alltid otrevligt.

Eftersom du påstår att munskydd är bättre än avstånd så visade jag att du har fel.

Vilket exakt avstånd som är tillräckligt bra får någon annan reda ut, men det är helt självklart att rätt avstånd är bättre än det mesta.

Och även om du fått för dig att munskydd är lösningen så har du inget stöd för det, varken ifrån verkligheten, eller från vetenskapen. Precis som det visats oräkneliga ggr visar olika rapporter på olika saker när det gäller munskydd, allt ifrån att de skyddar omgivningen lite till att de ökar smittspridningen.

Ägnar man sig åt cherry-picking som du ideligen gör, så kan man alltså visa vad som helst - beroende på vilka rapporter man väljer.

Det vore trevligt om du testade något nytt, som att se helheten.

Har sett att du faktiskt stuckit ut näsan utanför Norge någon gång, tom utanför EU. Kanske lite sent, men bättre det än aldrig. :)
 
Snigla Snigla skrev:
Jo givetvis är det så, vi har många yrkesgrupper som livnär sig på turismen också. Men hade vi (människan) aldrig rest, hade de yrkena aldrig funnits :)

.. och en sak kan jag säga. Om det är för att få mat på bordet har jag absolut inget att säga om tjuvjakten!

För så länge det är jakt för mat till enbart sig själv/sin familj och inte något slöseri och massproduktion - så är det vad jag tycker att man ska få jaga för! Finns inget vedervärdigare än trofejägarna.. skjuta ihjäl ett djur bara för att ta en bild med det.. eller skryta för sina kompisar om saken. Eller binda fast djuren för att trycka i dem massa mat för att göda dem och sedan slakta ohyggliga mängder som människan eg inte behöver äta (mängden alltså, jag är för att äta kött!)

Jag skulle föredra att alla jagade bara det som de själva skulle äta upp.
Mycket OT, men googla lite på bushmeat du. Sen är ju elfenben och noshörningshorn ett bra sätt att indirekt sätta mat på bordet.


Trofejakt må vara motbjudande, men det sätter ett direkt värde på en livskraftig stam som tål jakt, vilket tjuvjakt aldrig gör.
 
H hapazard skrev:
Mycket OT, men googla lite på bushmeat du. Sen är ju elfenben och noshörningshorn ett bra sätt att indirekt sätta mat på bordet.


Trofejakt må vara motbjudande, men det sätter ett direkt värde på en livskraftig stam som tål jakt, vilket tjuvjakt aldrig gör.
Jo, de genererar tyvärr en del pengar - men utan oss ”turister” som vill ha det.. skulle de inte jaga dem. De jagar inte för att grannen i hyddan bredvid vill ha hornet hemma.

Tjuvjakt i all form är fel! Givetvis! Likaså trofejakt och att tvinga djur att posera/bära människor mot sin vilja.

Men poängen var att jag förstår varför man jagar för mat! För att äta köttet, inte sälja liksom..utan äta. Det är mer normalt än vår djurhanteribg i många fall (massproducerandet).

Mer OT bör vi nog inte gå just här :)
 
P pmd skrev:
"Rätt många med kontorsjobb" är en delmängd av "rätt många", så det är korrekt.

Ja, rätt många kan inte arbeta hemma. Det motsäger inte att rätt många kan arbeta hemma.

Det är nog riktigt att det inte går att ha "en hård lock down" hur länge som helst (fast Sverige har inte haft en jättehård lock down), men det går att bete sig vettigt ett bra tag till för att förhindra ytterligare smittspridning.
Att bete sig "vettigt", under pandemin, är alldeles rätt, alltså sådant som att avstå från folksamlingar av olika slag (inklusive festligheter med många deltagare), hålla avstånd, tvätta händerna, och inte resa långt i onödan.

Men ibland blir det lite för mycket fokus på det där med att "jobba hemma", där de som har jobb som går att utföra hemma, ibland tycks glömma bort alla dem som har jobb som absolut inte går att utföra hemma.

Om ett antal procent av arbetskraften jobbar hemma, så minskar alla sorters trängsel såklart, till fördel under en pandemi, men hemmajobb (distansjobb) har också ett pris i längden.

Jag jobbade på (lång-)distans i drygt 10 år inom IT-sektorn. Var på kontoret noll-en eller två dagar i veckan, och det behövdes, både av arbetsskäl, och sociala skäl.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Stockholm är en tjänstemannastad, fylld av skrivbordskramare. Medans resten av landets städer till större del bebos av arbetare. Dvs. Folk som producerar saker man kan ta på och de kan väldigt sällan "jobba hemifrån".
Intressant är, som sagt, hur stor del av hela Sveriges befolkning som kan arbeta hemma. Exakt var de bor spelar mindre roll.
 
P
optimum optimum skrev:
Oj då, är du Nisses storebror som måste försvara honom.
Nej. Hurså?
Har du inget vettigare att göra än att spamma denna tråd med ditt skräp.
Vi har tydligen något gemensamt.

Läste du länken om hur bra skydd vaccin och genomgången sjukdom och kombinationer av dessa ger?
Givetvis har jag inga uppgifter om varken dina eller Nissens antikroppsnivåer. Mitt påstående ska läsas generellt med er två som representanter för en grupp. Dessutom stod det en smiley sist, men det hjälpte uppenbarligen inte alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
.. och en sak kan jag säga. Om det är för att få mat på bordet har jag absolut inget att säga om tjuvjakten!
Jag tycker att det är mycket tråkigt när en djurart övergår från att vara utrotningshotad till att vara utrotad.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Intressant är, som sagt, hur stor del av hela Sveriges befolkning som kan arbeta hemma. Exakt var de bor spelar mindre roll.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Stockholm är en tjänstemannastad, fylld av skrivbordskramare. Medans resten av landets städer till större del bebos av arbetare. Dvs. Folk som producerar saker man kan ta på och de kan väldigt sällan "jobba hemifrån".

Staffans
Enligt Telias mätningar av arbetsresor så minskade antalet arbetsresor förra våren mest i Västra Götaland, under kvartal 3 och framåt har det inte varit så stor skillnad utom för Övriga Svealand (alltså utom Stockholm) där det har minskat minst. När det gäller samtliga resor så har de varit flest i Stockholm.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ys-och-prognoser/veckorapport-om-rorelsedata/

Stockholm har en stor tjänstesektor (hotell och annan besöksnäring, matställen, butiker, vård och omsorg) som kräver arbete på plats.

Även om Göteborg är känt för sina industrier så har de företagen många anställda som har datoriserade jobb och har kunnat jobba hemifrån. Tror knappast det är någon större skillnad i det avseendet när det gäller Volvo på Hisingen och Scania i Södertälje, där jag känner en som jobbar. Enligt Wikipedia så ligger kring 35 internationella företags svenska eller nordiska huvudkontor i Göteborg, typiska skrivbordsjobb.
 
optimum
Tegnell påstås ha antagande om en deltan kommer bli dominerande vilket troligen stämmer bra.

Läste också på ett annat ställer att från vecka 18 till vecka 22 har deltan ökat från 0,2 % till 8,6%
Precis som i Storbritannien kommer Deltan bli den dominerande varianten.
Tom Britton förutspår en 4:e våg.

Otrevligt läge där fortfarande många in fått vaccin samt en del bara 1 dos.
Detta ihop med att många verkar återgått mer mot ett normalt liv igen.
Jag delar antagandet om en 4:e våg och troligen kommer vi se en ökning i augusti-september.
Förhoppningsvis slipper vi se en kraftig ökning av avlidna.

Artikelbild med rubrik om risk för fjärde våg med Covid-19 delta-variant och blodprovstub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.