Nissens
Snigla Snigla skrev:
Du har också en tendens att överdriva lite.. när du vill ha fram din poäng :)
Absolut, om man drar saker till sin spets kan man ibland förtydliga poängen. Många verkar inte se gråskalan så man får hjälpa till lite. :)

Tyvärr missförstår även moderatorerna här detta ibland och tolkar in andra saker i det. ;)

Det är det där med betraktarens öga…
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
De var en gång bra ord (allihopa), tills de missbrukades och innebörden blev (tyvärr) felaktig.

Jag modererar fb grupper och det är 20 ggr värre där än här.. men det har sakta smittats utanför fb.. både till andra sociala medier och forum (inte bara detta forum heller).
Jag tror inte vi kommer vara överrens där, jag tillhör de som inte tycker att man kan säga vad som helst bara man för att man börjar med en liten disclaimer. Man får vara lite mer medveten och förstå att det man säger har betydelse och om det grundar sig på tex konspirationsteorier i botten, så har man ingen rätt att vara kränkt när folk påpekar detta, även om man sjäv inledningsvis inte var medveten om att detta är fallet.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Ni som diskuterar mest aktivt härinne i ämnet, har ni några ”egna informationkällor”? Eller baserar ni allt på sådant som publicerats i rapporter online?

Jag menar, vi har alla olika umgängen.. relationer.. arbetsplatser osv. Så det är inte orimligt att nån/några härinne känner/känner till någon av dessa ”experter” som cirkulerat i tidningarna/på nyheterna.. och då kanske vet mer om rapporterna tex.
 
D djac skrev:
Jag tror inte vi kommer vara överrens där, jag tillhör de som inte tycker att man kan säga vad som helst bara man för att man börjar med en liten disclaimer. Man får vara lite mer medveten och förstå att det man säger har betydelse och om det grundar sig på tex konspirationsteorier i botten, så har man ingen rätt att vara kränkt när folk påpekar detta, även om man sjäv inledningsvis inte var medveten om att detta är fallet.
Håller helt med dig där (förutom första delen då, för jag är ju helt överens med det du skriver nu iaf..), så jag vet inte riktigt vem av oss som tolkat varandra fel :thinking::)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Norge är nu redo för att öppna upp mer och mer, meddelar Erna Solberg. Men den här raden förvånade mig; är det kanske DÄRFÖR Norge lyckats bättre än Sverige, man har bara hållit en meters avstånd istället för två? :rofl:

Text från Norska Folkhälsomyndigheten om att fortsätta hålla en meters avstånd.
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Norge är nu redo för att öppna upp mer och mer, meddelar Erna Solberg. Men den här raden förvånade mig; är det kanske DÄRFÖR Norge lyckats bättre än Sverige, man har bara hållit en meters avstånd istället för två? :rofl:

[bild]
De har 1 1,5 och 2 metersregler. Faktiskt lika ologiskt som FHM "en armlängds avstånd", som sedan blev två. För att till sist (?) sluta på 2m.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Norge är nu redo för att öppna upp mer och mer, meddelar Erna Solberg. Men den här raden förvånade mig; är det kanske DÄRFÖR Norge lyckats bättre än Sverige, man har bara hållit en meters avstånd istället för två? :rofl:

[bild]
Åjo, lagom stöddigt. Vi hade en armlängds avstånd rätt så länge.
Hur lång är din arm ?

Sedan blev det 2 meter och nu är det borttaget då det visat sig att det beror på omständigheterna om 2 meter ska vara säkert.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Åjo, lagom stöddigt. Vi hade en armlängds avstånd rätt så länge.
Hur lång är din arm ?

Sedan blev det 2 meter och nu är det borttaget då det visat sig att det beror på omständigheterna om 2 meter ska vara säkert.
Och har man munskydd så behöver man inte hålla avstånd. :p
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Och har man munskydd så behöver man inte hålla avstånd. :p
Det får nog tillhör dina egna råd. Dock ingen som följer så dumma påståenden.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Det får nog tillhör dina egna råd. Dock ingen som följer så dumma påståenden.
Du berättade ju att du gjorde så med dina medarbetare. Satte på dem munskydd så att de kunde sitta nära varandra och jobba.

Jag håller med dig 100% att det är väldigt dumt.

Din vapendragare @Ulltand skrev i mess #6973 :

”Att munskydd är bättre än avstånd har jag visat i en studie.

Men var är studierna om att avstånd är bättre än munskydd? Vilket uttalas av tex FHM.”

Så visst finns det de som påstår detta. Du är inte ensam. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det får nog tillhör dina egna råd. Dock ingen som följer så dumma påståenden.
#6973
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vinterkräksjukan blev i princip utrotad sen förra vintern. Vad kan det bero på? :)
Precis men det har ju inte med Covid19 att göra :)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och har man munskydd så behöver man inte hålla avstånd. :p

Det stämmer bra. Har båda munskydd kan man sitta helt nära varandra. Det är bättre än att ingen har munskydd och två meter.

Åtminstone två studier har titta på detta med olika infallsvinklar.

Du har dock ingen studie alls som stödjer din tes så ironin landar lite platt.

I en svensk studie så mätte man utsöndringen från sångare. Mycket höga halter kommer via sång och tal. Man testade också med munskydd och utsöndringen sjönk till nära noll.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer bra. Har båda munskydd kan man sitta helt nära varandra. Det är bättre än att ingen har munskydd och två meter.

Åtminstone två studier har titta på detta med olika infallsvinklar.

Du har dock ingen studie alls som stödjer din tes så ironin landar lite platt.
Nja, typ de flesta studier visar något annat. Jag ägnar mig inte åt cherry picking…

@optimum ser du nu att det inte är mina råd?
Det vore intressant att se en kommentar från dig till @Ulltand i detta. :crysmile:
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, typ majoriteten av alla studier visar något annat.

@optimum ser du nu att det inte är mina råd?
Det vire intressant att se en kommentar från dig till @Ulltand i detta. :crysmile:
Var så god och posta dem då!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.