1 016 320 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Lite goda nyheter.
Jag har talat med en av forskarna bakom studien i Nature om nenaderthalargener och Covid-19.
Sannolikt påverkas inte skyddet från splice i OAS-1 genen av de nya mutationerna. Detta då det är riktat mot virusets RNA
Jag har talat med en av forskarna bakom studien i Nature om nenaderthalargener och Covid-19.
Sannolikt påverkas inte skyddet från splice i OAS-1 genen av de nya mutationerna. Detta då det är riktat mot virusets RNA
Vetenskap är inte statisk. Nya rön tillkommer hela tiden, och gamla teorier förkastas.Staffans2000 skrev:
Om man ska kritisera en vetenskaplig teori så bör man använda vetenskap och inte komma med ad hoc-argument i stil med "tänk om det är fel?". Studera premisserna för teorin, den empiriska grunden och slutsatserna. Om man hittar svaga punkter där så kan man med fördel ställa en egen tes som kan provas empiriskt för att se om den motbevisar något i teorin man vill kritisera.
Vinterkräksjukan blev i princip utrotad sen förra vintern. Vad kan det bero på?Ulltand skrev:
Den finns i tråden. En välgjord studie och egentligen är det inte speciellt överraskande.
Covid19 är ett luftvägsvirus, inte som tex kräksjukan.
För att lyfta någon som kommenterat detta tidigare Agnes Wold. Risken att smittas via händerna är obetydlig. Man måste peta rätt länge och djupt i näsan för att det övht skall kunna ske![]()
Jag vaccinerade mig också. Ingen kunde då säga att vi inte skulle få någon spridning av säsongsinfluensan denna vintern men jag ville absolut inte ha kombinationen med både influensa och covid. Alltså sjuk först av influensa och sedan golvad av covid.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
I Norge anordnades det en körkonsert förra tisdagen och två dagar senare visade det sig att en av deltagarna var smittad av deltavarianten. Sen dess har 56 personer bekräftats smittade, 86 isolerats och närmare 1000 satts i karantän. Som jag förstår det så har körmedlemmen smittat andra i kören som sen har smittad sina familjer mm.
Av de 56 var 6 st fullvaccinerade men det framgår inte om de 6 har haft symtom eller inte.
https://www.dn.se/varlden/fullvaccinerade-i-norge-smittade-med-deltavarianten/
https://www.vg.no/nyheter/i/vA0dEl/...ta-varianten-i-faerder-knyttes-til-korkonsert
https://faerder.kommune.no/aktuelle...ve-har-fatt-pavist-delta-varianten.62455.aspx
Tillägg:
I Lissabon ökar antalet nya fall efter att deltavarianten har kommit in, högsta antalet på en dag sen i februari, varför man nu inför förbud för att passera in eller ut från Lissabon utan särskilda skäl. Till att börja med till måndag kl. 16.
DN:s liveflöde kl. 6.20
Av de 56 var 6 st fullvaccinerade men det framgår inte om de 6 har haft symtom eller inte.
https://www.dn.se/varlden/fullvaccinerade-i-norge-smittade-med-deltavarianten/
https://www.vg.no/nyheter/i/vA0dEl/...ta-varianten-i-faerder-knyttes-til-korkonsert
https://faerder.kommune.no/aktuelle...ve-har-fatt-pavist-delta-varianten.62455.aspx
Tillägg:
I Lissabon ökar antalet nya fall efter att deltavarianten har kommit in, högsta antalet på en dag sen i februari, varför man nu inför förbud för att passera in eller ut från Lissabon utan särskilda skäl. Till att börja med till måndag kl. 16.
DN:s liveflöde kl. 6.20
Redigerat:
Jag har gjort likadant.Nissens skrev:
Egentligen är jag inte så mycket för medicinering och vaccinering.
Men det här covid-vaccinet har jag tagit.
Om nu vaccin kan hjälpa för att jag inte ska bli allvarligt sjuk och behöva belasta vården.
Men framförallt måste vi ju få stopp på de i mitt tycke mycket mer skadliga restriktionerna och det jobbiga maskeriet. Känner att jag måste göra vad jag kan för att hjälpa till för att få ett slut på skiten så vi kan börja leva normalt träffas och ta i hand igen.
Du och jag resonerar exakt likadant. På måndag får jag andra sprutan.R roke skrev:Jag har gjort likadant.
Egentligen är jag inte så mycket för medicinering och vaccinering.
Men det här covid-vaccinet har jag tagit.
Om nu vaccin kan hjälpa för att jag inte ska bli allvarligt sjuk och behöva belasta vården.
Men framförallt måste vi ju få stopp på de i mitt tycke mycket mer skadliga restriktionerna och det jobbiga maskeriet. Känner att jag måste göra vad jag kan för att hjälpa till för att få ett slut på skiten så vi kan börja leva normalt träffas och ta i hand igen.
Om vi bortser från jobbrelaterat ..
VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?
Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!
Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?
Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!
Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
Jag gör det inte av flera skäl, men samtidigt är det förmodligen säkrare än någonsin att resa och på något sätt måste ju världen hållas snurrande. Det är nog inte helt svart eller vitt.Snigla skrev:
Om vi bortser från jobbrelaterat ..
VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?
Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!
Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?

