Lite goda nyheter.

Jag har talat med en av forskarna bakom studien i Nature om nenaderthalargener och Covid-19.

Sannolikt påverkas inte skyddet från splice i OAS-1 genen av de nya mutationerna. Detta då det är riktat mot virusets RNA
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag trodde det var uppenbart.
Mitt exempel var ett erkännt vetenskapligt exempel. Det var liksom hela poängen.
Vetenskap är inte statisk. Nya rön tillkommer hela tiden, och gamla teorier förkastas.

Om man ska kritisera en vetenskaplig teori så bör man använda vetenskap och inte komma med ad hoc-argument i stil med "tänk om det är fel?". Studera premisserna för teorin, den empiriska grunden och slutsatserna. Om man hittar svaga punkter där så kan man med fördel ställa en egen tes som kan provas empiriskt för att se om den motbevisar något i teorin man vill kritisera.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vet inte men poängen var ju att det snällare viruset skulle ta över pga bättre överlevnadsvilkor. Med tiden skulle covid-19 bli som en vanlig förkylning,

Nu tog de 3-5 elaka över
Man jobbar övertid i labbet i Wuhan. ;)
 
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Den finns i tråden. En välgjord studie och egentligen är det inte speciellt överraskande.

Covid19 är ett luftvägsvirus, inte som tex kräksjukan.

För att lyfta någon som kommenterat detta tidigare Agnes Wold. Risken att smittas via händerna är obetydlig. Man måste peta rätt länge och djupt i näsan för att det övht skall kunna ske :)
Vinterkräksjukan blev i princip utrotad sen förra vintern. Vad kan det bero på? :)
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Vinterkräksjukan blev i princip utrotad sen förra vintern. Vad kan det bero på? :)
Helt klart beror det på vägsaltet.:cool:

Även säsongsinfluensan blev det inget av och där är det nog den milda vintern som påverkar eller att vi lurade viruset med att ta bort vecka 53 i statistiken. :love:



Diagram över antal laboratorieverifierade influensafall per vecka för säsongerna 2017-2021, med tydlig nedgång 2020-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan helt i onödan i höstas, alltså!?! :surprised:
 
optimum
P pmd skrev:
Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan helt i onödan i höstas, alltså!?! :surprised:
Jag vaccinerade mig också. Ingen kunde då säga att vi inte skulle få någon spridning av säsongsinfluensan denna vintern men jag ville absolut inte ha kombinationen med både influensa och covid. Alltså sjuk först av influensa och sedan golvad av covid.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan helt i onödan i höstas, alltså!?! :surprised:
Jag vaccinerade mig aldrig, ingen annan i familjen heller. Det var nämligen slut eftersom en massa friska människor på olika sätt smet före riskgrupperna, men det gick bra ändå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Jag vaccinerade mig mot säsongsinfluensan helt i onödan i höstas, alltså!?! :surprised:
Det gör man alltid om man inte tillhör en riskgrupp. Jag har aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensan, och det har gått bra..
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I Norge anordnades det en körkonsert förra tisdagen och två dagar senare visade det sig att en av deltagarna var smittad av deltavarianten. Sen dess har 56 personer bekräftats smittade, 86 isolerats och närmare 1000 satts i karantän. Som jag förstår det så har körmedlemmen smittat andra i kören som sen har smittad sina familjer mm.

Av de 56 var 6 st fullvaccinerade men det framgår inte om de 6 har haft symtom eller inte.
https://www.dn.se/varlden/fullvaccinerade-i-norge-smittade-med-deltavarianten/
https://www.vg.no/nyheter/i/vA0dEl/...ta-varianten-i-faerder-knyttes-til-korkonsert
https://faerder.kommune.no/aktuelle...ve-har-fatt-pavist-delta-varianten.62455.aspx

Tillägg:
I Lissabon ökar antalet nya fall efter att deltavarianten har kommit in, högsta antalet på en dag sen i februari, varför man nu inför förbud för att passera in eller ut från Lissabon utan särskilda skäl. Till att börja med till måndag kl. 16.
DN:s liveflöde kl. 6.20
 
Redigerat:
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det gör man alltid om man inte tillhör en riskgrupp. Jag har aldrig vaccinerat mig mot säsongsinfluensan, och det har gått bra..
Jag har gjort likadant.
Egentligen är jag inte så mycket för medicinering och vaccinering.
Men det här covid-vaccinet har jag tagit.
Om nu vaccin kan hjälpa för att jag inte ska bli allvarligt sjuk och behöva belasta vården.
Men framförallt måste vi ju få stopp på de i mitt tycke mycket mer skadliga restriktionerna och det jobbiga maskeriet. Känner att jag måste göra vad jag kan för att hjälpa till för att få ett slut på skiten så vi kan börja leva normalt träffas och ta i hand igen.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R roke skrev:
Jag har gjort likadant.
Egentligen är jag inte så mycket för medicinering och vaccinering.
Men det här covid-vaccinet har jag tagit.
Om nu vaccin kan hjälpa för att jag inte ska bli allvarligt sjuk och behöva belasta vården.
Men framförallt måste vi ju få stopp på de i mitt tycke mycket mer skadliga restriktionerna och det jobbiga maskeriet. Känner att jag måste göra vad jag kan för att hjälpa till för att få ett slut på skiten så vi kan börja leva normalt träffas och ta i hand igen.
Du och jag resonerar exakt likadant. På måndag får jag andra sprutan. (y)
 
Om vi bortser från jobbrelaterat ..

VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?

Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!

Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
 
  • Gilla
  • Älska
Lilak och 10 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Du och jag resonerar exakt likadant. På måndag får jag andra sprutan. (y)
Jag tog min andra i förrgår. Inga biverkningar förutom lite lätt ömhet i muskeln. Jag har jobbat med riskhantering i över 20 år, så för mig var det en no-brainer. Somliga verkar ha jobbat med något annat...
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
T
Snigla Snigla skrev:
Om vi bortser från jobbrelaterat ..

VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?

Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!

Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
Jag gör det inte av flera skäl, men samtidigt är det förmodligen säkrare än någonsin att resa och på något sätt måste ju världen hållas snurrande. Det är nog inte helt svart eller vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.