Nissens
T tanaris skrev:
Jag tog min andra i förrgår. Inga biverkningar förutom lite lätt ömhet i muskeln. Jag har jobbat med riskhantering i över 20 år, så för mig var det en no-brainer. Somliga verkar ha jobbat med något annat...
Ja, jag har jobbat med annat, men även riskhantering.
Håller med om att det verkligen är en ”no-brainer”. Har dock till och med i min bekantskapskrets träffat på de mest fantasifulla konspirationsteorier… och så finns det ju de som har en rädsla för vaccinet, trots att infektionen är lååångt värre att få.

Men, det naturliga urvalet löser väl det på lite sikt. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag gör det inte av flera skäl, men samtidigt är det förmodligen säkrare än någonsin att resa och på något sätt måste ju världen hållas snurrande. Det är nog inte helt svart eller vitt.
Varför skulle det vara det? Säkrare? Alla sjukdomar som fanns där per-Corona finns ju kvar idag.. plus Corona - i flera varianter. Alla länder har kommit olika långt i vaccineringen.. och på vissa ställen är den ena varianten vanligare än den andra (oavsett om man själv är vaccinerad är det ju dumt att chansa på att ta med den hem).

Att resa är ju en lyx, inte självklarhet.

Inget fel att vilja se världen, men det är inte en livsnödvändighet eller något som måste ske precis nu.

Allt är val man gör - och det är intressant hur man talar om smittor/risker/vaccin.. och sedan sätter sig på ett plan det första man gör när man får chansen .. trots att det eg är en bra bit kvar

(men som Nissens sa: det naturliga urvalet löser nog det hela på sikt)
 
  • Gilla
  • Älska
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag tog min andra i förrgår. Inga biverkningar förutom lite lätt ömhet i muskeln. Jag har jobbat med riskhantering i över 20 år, så för mig var det en no-brainer. Somliga verkar ha jobbat med något annat...
Skulle väl ha varit konstigt om alla jobbade med dig ;)

Maken tog igår o det gick snabbt o smidigt.. ont i armen bara (även idag).
 
Det är oxå intressant att ”konspirationsteorier” och ”troll” alltid nämns när folk tycker/tänker annorlunda. De orden är numer lika förstörda som ”kränkt” och ”metoo”.

Missbrukade till oigenkännlighet :(
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
T
Snigla Snigla skrev:
Varför skulle det vara det? Säkrare? Alla sjukdomar som fanns där per-Corona finns ju kvar idag.. plus Corona - i flera varianter. Alla länder har kommit olika långt i vaccineringen.. och på vissa ställen är den ena varianten vanligare än den andra (oavsett om man själv är vaccinerad är det ju dumt att chansa på att ta med den hem).

Att resa är ju en lyx, inte självklarhet.

Inget fel att vilja se världen, men det är inte en livsnödvändighet eller något som måste ske precis nu.

Allt är val man gör - och det är intressant hur man talar om smittor/risker/vaccin.. och sedan sätter sig på ett plan det första man gör när man får chansen .. trots att det eg är en bra bit kvar

(men som Nissens sa: det naturliga urvalet löser nog det hela på sikt)
Med alla krav på testning, vaccin, munskydd, karantän, avstånd osv vore det inte konstigt om det är säkrare att flyga till mallis än att handla på närmaste coop, men eftersom jag inte har för avsikt att resa har jag inte satt mig in i detaljerna.

Dessutom är det enormt många som lever på att folk reser. Som sagt, inte svart eller vitt. Men förmodligen OT :)
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
T
Snigla Snigla skrev:
Det är oxå intressant att ”konspirationsteorier” och ”troll” alltid nämns när folk tycker/tänker annorlunda. De orden är numer lika förstörda som ”kränkt” och ”metoo”.

Missbrukade till oigenkännlighet :(
Det beror ju helt på hur man tänker annorlunda. Är man lite lätt tveksam inför ett nytt och snabbt framtaget vaccin är det förmodligen ganska sunt, går man runt med plakat och varnar för att vaccin = 5G-chip = död så är man nog en aning mer åt konspirationsteoretikerhållet.

(Framför man argument från de senare utan egen analys är man kanske lite mer åt troll-hållet.)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Med alla krav på testning, vaccin, munskydd, karantän, avstånd osv vore det inte konstigt om det är säkrare att flyga till mallis än att handla på närmaste coop, men eftersom jag inte har för avsikt att resa har jag inte satt mig in i detaljerna.

Dessutom är det enormt många som lever på att folk reser. Som sagt, inte svart eller vitt. Men förmodligen OT :)
Jo, men det är pga att de lättar på alla ”Corona-regler” som gör att vi ens får resa :) dvs säkerheten minskar.. (sen gör man såklart egna val ändå, man kan ha munskydd även om inte ”staten” kräver det!). Vissa vet hur de ska bete sig/göra - men långt ifrån alla..

Många tror att nu ”är det som vanligt igen”.. och det är ändå ganska långt från sanningen (än).

Flyget sköter sig nog kanon, de har alla möjligheter att både rena/byta luft.. ha vaccinationsintyg/pass , munskyddstvång osv. De tror jag inte är några problem.. men alla länder man kan välja att åka till (alla olika delar av de länderna) är inte nödvändigtvis lika ”säkra”.

Jobbrelaterat är det en skitsituation oavsett just nu :(
 
D
Snigla Snigla skrev:
Om vi bortser från jobbrelaterat ..

VARFÖR i hela världen…väljer man att åka på en utlandssemester under en pågående världslig pandemi?

Jag fattar verkligen inte det.. oavsett hur jag vrider och vänder på det!

Är vi så fruktansvärt bortskämda att vi inte klarar av att vara hemma ett par år ens om livet hänger på det?
Världen måste igång, -rädda liv, lev!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det beror ju helt på hur man tänker annorlunda. Är man lite lätt tveksam inför ett nytt och snabbt framtaget vaccin är det förmodligen ganska sunt, går man runt med plakat och varnar för att vaccin = 5G-chip = död så är man nog en aning mer åt konspirationsteoretikerhållet.

(Framför man argument från de senare utan egen analys är man kanske lite mer åt troll-hållet.)
Jo det finns ju såklart både troll o konspirationsteoretiker.. :cool: men man blir det inte automatiskt för man hävdar motsatsen till vissas påståenden..

Inte ens för att man säger emot sk experter i media..
 
D
Snigla Snigla skrev:
Det är oxå intressant att ”konspirationsteorier” och ”troll” alltid nämns när folk tycker/tänker annorlunda. De orden är numer lika förstörda som ”kränkt” och ”metoo”.

Missbrukade till oigenkännlighet :(
En viss inflation förekommer, men det duger inte för att avskriva fenomenen, allt det som dessa ord betyder förekommer och det kan man inte snacka bort och förringa för att de av vissa överanvänds.
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Det är oxå intressant att ”konspirationsteorier” och ”troll” alltid nämns när folk tycker/tänker annorlunda. De orden är numer lika förstörda som ”kränkt” och ”metoo”.

Missbrukade till oigenkännlighet :(
Det är din tolkning. Men när man tror att världens alla ledare har en gemensam plan som inte läckt ut någonstans, och att forskarvärlden tillsammans med media spelar med i spelet så är det definitivt konspirationsteorier som är helt orealistiska…

Jag känner någon som är övertygad om denna teorin…
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
En viss inflation förekommer, men det duger inte för att avskriva fenomenen, allt det som dessa ord betyder förekommer och det kan man inte snacka bort och förringa för att de av vissa överanvänds.
De var en gång bra ord (allihopa), tills de missbrukades och innebörden blev (tyvärr) felaktig.

Jag modererar fb grupper och det är 20 ggr värre där än här.. men det har sakta smittats utanför fb.. både till andra sociala medier och forum (inte bara detta forum heller).
 
Nissens Nissens skrev:
Det är din tolkning. Men när man tror att världens alla ledare har en gemensam plan som inte läckt ut någonstans, och att forskarvärlden tillsammans med media spelar med i spelet så är det definitivt konspirationsteorier som är helt orealistiska…

Jag känner någon som är övertygad om denna teorin…
Du har också en tendens att överdriva lite.. när du vill ha fram din poäng :)
 
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Du har också en tendens att överdriva lite.. när du vill ha fram din poäng :)
Du säger det men många spelar i den ligan, om du drillar ner på resonemangen så hamnar man väldigt ofta där, även om personen själva inte inser vad det de säger egentligen betyder.

Sen kan det komma ut som ogrundad vaccinskepsis, uppfattningar om fejkade val, klimatförnekelse, coronaextremister, etc, men för det mesta kan det härledas till en fanatiker i en källare med internet och webkamera.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.