1 016 321 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
En svensk variant av Godwins lag?Staffans2000 skrev:
Jag känner inte att jag behöver bortförklara något; det är trots allt inte jag som postar bilder på nazister och rasbiologer för att försöka förstärka en svag ståndpunkt.Staffans2000 skrev:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Staffans2000 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Idag betraktas rasbiologin som en pseudovetenskaplig lära utan vetenskaplig grund."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologi
Om du ska använda exempel på hur vetskap inte är tillförlitligt kanske du skulle använda erkänt vetenskapliga exempel?!
Samt det verkar som om du tror att "vetenskap" och forskning är statiska begrepp men om du klickar vidare på wikipedia så står det utifrån dagens kriterier att;
"Vetenskap är ett system av vetenskapliga metoder och teorier som används för att producera ny kunskap."
"Vetenskap är sådan forskning (akademisk forskning, industriell forskning, privatforskning, med mera) som har publicerats i vetenskapliga publikationer. Vanliga publikationskriterier innefattar då att arbetet granskats av oberoende referenteroch/eller av en opponent vid annan akademisk institution. Granskaren skall kontrollera bedömningskriterier som att argumentationen är saklig, att resultat och slutsatser har ett nyhetsvärde, att publikationen refererar och bygger vidare på annan forskning inom området, samt att systematiska (vetenskapliga) metoder har använts och redovisats på ett sätt så att andra kan reproducera resultaten och bedöma slutsatsernas tillämplighet och tillförlitlighet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap
Den "forskning" du hänvisar till i ditt inlägg är sedan länge omprövad och motbevisad vetenskapligt genom ny forskning och därmed anser jag att forskning och vetenskap visst går att lita på - förutsatt att man inte dammar av obsoleta exempel i det mörkaste hörnet av museet, utan läser det senast publicerade och helst granskade studien.
Man ska förstås ha ett vetenskapligt förhållningssätt till alla påståenden som sägs vara vetenskapliga.Staffans2000 skrev:
Karl Popper kritiserade den "teori" som låg bakom dina exempel med argumentet att den inte var motbevisbar (vilket inte är samma sak som motbevisad, N.B). Poppers idé om falsifierbarhet har inte alltid omfattats av alla som har påstått sig vara vetenskapsmän (inklusive kvinnor).
Det kan ju vara roligt och jag är ju en av de som tycker att man visst kan skämta om allt, men det förändrar inte faktum att vi behöver få stopp på dessa restriktioner och att det är överordnat det mesta.T tanaris skrev:
Även stora utbrott som ger immunitet löser det men då kommer väl samma människor som nu inte vill vaccinera sig att gnälla över det.
Det är oerhört lätt att sitta med livet bakom sig, med sina privilegier och låtsas som att man inte förstår, allt för att undvika minsta lilla obehag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
För ungefär en månad sen publicerade Fohm ett dokument med mer detaljerad information om när olika restriktioner kan tas bort eller lättas upp och det specificerar då olika nivåer Sverige kan befinna sig på. Sen 1 juni är Sverige på nivå 3.
För att kunna gå över till nivå 2 har man ställt upp vad som bör vara uppfyllt på detta sätt:
1. Antal bekräftade fall under 14 dagar bör vara färre än 200 per 100 000 innevånare.
2. Smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor.
3. Antal covid-sjuka i slutenvården inkl. IVA bör vara färre än 300.
4. Antal covid-sjuka i intensivvården bör vara färre än 70.
5. Minst 50 % av befolkningen över 18 år bör ha fått 1 vaccindos.
Så här verkar vi ligga till enligt dagens presskonferens.
1. Ligger på 130 för de två senaste hela veckorna, alltså uppfyllt.
2. Verkar uppfyllt med hänsyn taget till problemet med Sminet.
3. 395, alltså en bra bit kvar till målet.
4. 85, en bit kvar.
5. Klarades av för några dagar sen.
Preliminärt har regeringen räknat med 1 juli för nivå 2.
1 och 2.
För att kunna gå över till nivå 2 har man ställt upp vad som bör vara uppfyllt på detta sätt:
1. Antal bekräftade fall under 14 dagar bör vara färre än 200 per 100 000 innevånare.
2. Smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor.
3. Antal covid-sjuka i slutenvården inkl. IVA bör vara färre än 300.
4. Antal covid-sjuka i intensivvården bör vara färre än 70.
5. Minst 50 % av befolkningen över 18 år bör ha fått 1 vaccindos.
Så här verkar vi ligga till enligt dagens presskonferens.
1. Ligger på 130 för de två senaste hela veckorna, alltså uppfyllt.
2. Verkar uppfyllt med hänsyn taget till problemet med Sminet.
3. 395, alltså en bra bit kvar till målet.
4. 85, en bit kvar.
5. Klarades av för några dagar sen.
Preliminärt har regeringen räknat med 1 juli för nivå 2.
1 och 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Något som också visades på dagens presskonferens är att av alla PCR-tester som görs är nu endast 3 % positiva. Som jämförelse med ungefär 10-20 % under våg 2 och 3.
Man fick också se hur deltavarianten nu har börjat öka sin andel på alfavariantens bekostnad.
Jan Albert, smittskyddsexpert på Karolinska institutet, svarar på tre frågor om deltavarianten: https://www.svt.se/nyheter/jan-albert-om-deltavarianten-femtio-procent-mer-smittsam
Man fick också se hur deltavarianten nu har börjat öka sin andel på alfavariantens bekostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jan Albert, smittskyddsexpert på Karolinska institutet, svarar på tre frågor om deltavarianten: https://www.svt.se/nyheter/jan-albert-om-deltavarianten-femtio-procent-mer-smittsam
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
298 personer som vaccinerade sig i Lund under lördagen måste vaccinera om sig eftersom sju av dem injicerades bara med koksaltlösning, dvs. utan mRNA, pga. av den mänskliga faktorn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/koksalt-i-stallet-for-vaccin-nara-300-omvaccineras
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/koksalt-i-stallet-for-vaccin-nara-300-omvaccineras
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Med betoning på var om du ska haja poängen med mitt inlägg.Staffans2000 skrev:
Men visst vi kan diskutera tandvård utifrån hur lätt handlag smederna har och läkares kompetens utifrån hur mkt iglar som går åt inom äldrevården... i en annan OT-tråd.
Med risken för att det redan finns med men för att det ändå är en nyhetstråd;
Tredje vaccindos kan behövas redan i vinter
Första påfyllningen av covidvaccin kan behövas redan nu i vinter för personer som är över 80 år, bor på särskilt boende eller har nedsatt immunförsvar, enligt Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten har på uppdrag av regeringen tagit fram en bedömning av behovet av coronavaccin de kommande två åren. Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet, gör samma bedömning.
– Jag håller det för ytterst sannolikt, säger han till TT.
Staffans2000 skrev:
Den finns i tråden. En välgjord studie och egentligen är det inte speciellt överraskande.
Covid19 är ett luftvägsvirus, inte som tex kräksjukan.
För att lyfta någon som kommenterat detta tidigare Agnes Wold. Risken att smittas via händerna är obetydlig. Man måste peta rätt länge och djupt i näsan för att det övht skall kunna ske
Redigerat:
