T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Rent allmänt skall man vara försiktig med att anamma "vetenskapen" genom att svälja den med hull och hår. Det var inte så längesedan rasbiologi med skallmätningar var en statligt finansierad vetenskap.
[länk]

Vetenskapsman i arbete
[bild]

Barn av underlägsen ras.
[bild]

Staffans
En svensk variant av Godwins lag?
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
En svensk variant av Godwins lag?
Så kan man också bortförklara det med. Har du ledsnat på det gamla favorituttrycket "konspirationsteori" för allt som inte stämmer överens med den egna åsikten?

Staffans
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så kan man också bortförklara det med. Har du ledsnat på det gamla favorituttrycket "konspirationsteori" för allt som inte stämmer överens med den egna åsikten?
Jag känner inte att jag behöver bortförklara något; det är trots allt inte jag som postar bilder på nazister och rasbiologer för att försöka förstärka en svag ståndpunkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Wide Glide och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Rent allmänt skall man vara försiktig med att anamma "vetenskapen" genom att svälja den med hull och hår. Det var inte så längesedan rasbiologi med skallmätningar var en statligt finansierad vetenskap.
Två karaktärer från filmen "Princess Bride" där en säger "You keep using that word. I do not think it means what you think it means.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Idag betraktas rasbiologin som en pseudovetenskaplig lära utan vetenskaplig grund."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologi

Om du ska använda exempel på hur vetskap inte är tillförlitligt kanske du skulle använda erkänt vetenskapliga exempel?!

Samt det verkar som om du tror att "vetenskap" och forskning är statiska begrepp men om du klickar vidare på wikipedia så står det utifrån dagens kriterier att;

"Vetenskap är ett system av vetenskapliga metoder och teorier som används för att producera ny kunskap."

"Vetenskap är sådan forskning (akademisk forskning, industriell forskning, privatforskning, med mera) som har publicerats i vetenskapliga publikationer. Vanliga publikationskriterier innefattar då att arbetet granskats av oberoende referenteroch/eller av en opponent vid annan akademisk institution. Granskaren skall kontrollera bedömningskriterier som att argumentationen är saklig, att resultat och slutsatser har ett nyhetsvärde, att publikationen refererar och bygger vidare på annan forskning inom området, samt att systematiska (vetenskapliga) metoder har använts och redovisats på ett sätt så att andra kan reproducera resultaten och bedöma slutsatsernas tillämplighet och tillförlitlighet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Den "forskning" du hänvisar till i ditt inlägg är sedan länge omprövad och motbevisad vetenskapligt genom ny forskning och därmed anser jag att forskning och vetenskap visst går att lita på - förutsatt att man inte dammar av obsoleta exempel i det mörkaste hörnet av museet, utan läser det senast publicerade och helst granskade studien.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Rent allmänt skall man vara försiktig med att anamma "vetenskapen" genom att svälja den med hull och hår.
Man ska förstås ha ett vetenskapligt förhållningssätt till alla påståenden som sägs vara vetenskapliga.

Karl Popper kritiserade den "teori" som låg bakom dina exempel med argumentet att den inte var motbevisbar (vilket inte är samma sak som motbevisad, N.B). Poppers idé om falsifierbarhet har inte alltid omfattats av alla som har påstått sig vara vetenskapsmän (inklusive kvinnor).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Jag känner inte att jag behöver bortförklara något; det är trots allt inte jag som postar bilder på nazister och rasbiologer för att försöka förstärka en svag ståndpunkt.
Det kan ju vara roligt och jag är ju en av de som tycker att man visst kan skämta om allt, men det förändrar inte faktum att vi behöver få stopp på dessa restriktioner och att det är överordnat det mesta.

Även stora utbrott som ger immunitet löser det men då kommer väl samma människor som nu inte vill vaccinera sig att gnälla över det.

Det är oerhört lätt att sitta med livet bakom sig, med sina privilegier och låtsas som att man inte förstår, allt för att undvika minsta lilla obehag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Även stora utbrott som ger immunitet löser det men då kommer väl samma människor som nu inte vill vaccinera sig att gnälla över det.
Varför skulle de, det?

Staffans
 
BirgitS
För ungefär en månad sen publicerade Fohm ett dokument med mer detaljerad information om när olika restriktioner kan tas bort eller lättas upp och det specificerar då olika nivåer Sverige kan befinna sig på. Sen 1 juni är Sverige på nivå 3.

För att kunna gå över till nivå 2 har man ställt upp vad som bör vara uppfyllt på detta sätt:
1. Antal bekräftade fall under 14 dagar bör vara färre än 200 per 100 000 innevånare.
2. Smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två veckor.
3. Antal covid-sjuka i slutenvården inkl. IVA bör vara färre än 300.
4. Antal covid-sjuka i intensivvården bör vara färre än 70.
5. Minst 50 % av befolkningen över 18 år bör ha fått 1 vaccindos.

Så här verkar vi ligga till enligt dagens presskonferens.
1. Ligger på 130 för de två senaste hela veckorna, alltså uppfyllt.
2. Verkar uppfyllt med hänsyn taget till problemet med Sminet.
3. 395, alltså en bra bit kvar till målet.
4. 85, en bit kvar.
5. Klarades av för några dagar sen.

Preliminärt har regeringen räknat med 1 juli för nivå 2.

1 och 2.
Histogram som visar antal fall av COVID-19 per vecka i Sverige fram till 17 juni 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Något som också visades på dagens presskonferens är att av alla PCR-tester som görs är nu endast 3 % positiva. Som jämförelse med ungefär 10-20 % under våg 2 och 3.

Man fick också se hur deltavarianten nu har börjat öka sin andel på alfavariantens bekostnad.
Diagram som visar andelen PCR-tester och ökningen av deltavarianten av covid-19 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jan Albert, smittskyddsexpert på Karolinska institutet, svarar på tre frågor om deltavarianten: https://www.svt.se/nyheter/jan-albert-om-deltavarianten-femtio-procent-mer-smittsam
 
Redigerat:
Staffans2000
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Om du ska använda exempel på hur vetskap inte är tillförlitligt kanske du skulle använda erkänt vetenskapliga exempel?!
Jag trodde det var uppenbart.
Mitt exempel var ett erkännt vetenskapligt exempel. Det var liksom hela poängen.

Staffans
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Gammelnörden
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Mitt exempel var ett erkännt vetenskapligt exempel.
Med betoning på var om du ska haja poängen med mitt inlägg.;)
Men visst vi kan diskutera tandvård utifrån hur lätt handlag smederna har och läkares kompetens utifrån hur mkt iglar som går åt inom äldrevården... i en annan OT-tråd.

Med risken för att det redan finns med men för att det ändå är en nyhetstråd;

Tredje vaccindos kan behövas redan i vinter
Första påfyllningen av covidvaccin kan behövas redan nu i vinter för personer som är över 80 år, bor på särskilt boende eller har nedsatt immunförsvar, enligt Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten har på uppdrag av regeringen tagit fram en bedömning av behovet av coronavaccin de kommande två åren. Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet, gör samma bedömning.
– Jag håller det för ytterst sannolikt, säger han till TT.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De flesta blev väl snällare. 15-20.000 stycken blev snällare och 3-5 st blev elakare ... :thinking:
Vet inte men poängen var ju att det snällare viruset skulle ta över pga bättre överlevnadsvilkor. Med tiden skulle covid-19 bli som en vanlig förkylning,

Nu tog de 3-5 elaka över
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som du en gång påstod skulle komma ut i typ Augusti
Måste du hitta på för att få till poänger som egentligen inte finns?

Redan här slutade jag läsa resten av ditt inlägg.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här går jag och tvättar mina händer som en annan Herodes och så finns det ingen anledning till det!!!:mad:
Vad har du sett dom uppgifterna?

Staffan

Den finns i tråden. En välgjord studie och egentligen är det inte speciellt överraskande.

Covid19 är ett luftvägsvirus, inte som tex kräksjukan.

För att lyfta någon som kommenterat detta tidigare Agnes Wold. Risken att smittas via händerna är obetydlig. Man måste peta rätt länge och djupt i näsan för att det övht skall kunna ske :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.