1 016 321 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Byggveteran
· 2 742 inlägg
Varför ska vi tvätta händerna, FHM? https://www.aftonbladet.se/a/AlR3dx
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Oavsett effekten just när det gäller coronaviruset så är det bra att tvätta händerna för att minska smittspridning av andra sjukdomar som också kan belasta sjukvården., dvs. det ger mer resurser över till vård av covidsjuka. Så fortsätt med att tvätta händerna.Staffans2000 skrev:
Det är förvisso sant. Men att Just detta virus inte överfördes genom att jag tar på handtaget du precis tagit på med handen du pillat dig i näsan med, visste jag inte. Får säga, att det låter lite konstigt.BirgitS skrev:
Staffans
Så alla åtgärder som inte är så effektiva kan vi strunta i?
Inte tvätta händerna och inte använda munskydd utan bara stanna hemma och inte träffa folk.
Tja, träffar man ingen så behöver man ju inte ens vaccinera sig.
Inte tvätta händerna och inte använda munskydd utan bara stanna hemma och inte träffa folk.
Tja, träffar man ingen så behöver man ju inte ens vaccinera sig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Att man inte har kunnat visa att faktisk smittspridning skett på det sättet betyder ju inte att det aldrig har skett. Man har t.ex. kunnat visa att viruset överlever på metallföremål ett tag.Staffans2000 skrev:
Förutom det så är det ju ett bra sätt att bli påmind om att vi lever i en annorlunda värld och därmed kanske tänka lite extra på allt annat vi ska "förhålla" oss till.
Det här kunde lika gärna användas för att motiver de allra hårdaste munskyddsförnekarna att använda densamma.BirgitS skrev:
Att man inte har kunnat visa att faktisk smittspridning skett på det sättet betyder ju inte att det aldrig har skett. Man har t.ex. kunnat visa att viruset överlever på metallföremål ett tag.
Förutom det så är det ju ett bra sätt att bli påmind om att vi lever i en annorlunda värld och därmed kanske tänka lite extra på allt annat vi ska "förhålla" oss till.
Staffans
Som du en gång påstod skulle komma ut i typ Augusti 2020, och du verkade då anse att en total nedstängning av samhället i ett halvår var helt befogat.Ulltand skrev:
Skulle du istället för FHM bestämt så skulle Sverige idag fortfarande varit i total lock-down, nu i den 18'e månaden i rad. Jag undrar lite vad konsekvensen av det skulle varit.
Men med det sagt, så tyckte jag ändå om din optimism som ett litet ljus i allt nattsvart du omgav dig med då. Och visst hade du mer rätt än mig, i hur fort ett vaccin skulle komma ut i samhället. Jag trodde ju mer på 3-5 år, du trodde 4-6 månader. Det tog ca 9-10 månader, vilket var förvånansvärt snabbt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Visst. Man kan också sätta plåster för ögonen och trilla ner för en trappa. Så det är nog läge att bara utbildad sjukvårdspersonal med specialkompetens får använda plåster.BirgitS skrev:
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Har du sett någon sätta plåster på det sättet?Staffans2000 skrev:
Men jag och andra har sett folk dra ner munskyddet på hakan så att de andas på utsidan av det och sen dra upp det framför munnen för att sen andas ut genom munskyddet så att ev. virus på utsidan av det åker iväg eller när folk tar av sig munskyddet helt och sen förstrött viftar omkring med det i luften så att virus kan åka iväg.
Man kan piska dem med en morot.D djac skrev:
Om det blir riktigt illa skulle staten kunna kräva att man kan visa upp ett vaccinintyg för att få vistas överallt där det kan finnas fler än ett fåtal personer.
Rätt många kan arbeta hemma. Rätt många livsmedelsbutiker kör hem varor. Det mesta går att handla på postorder med hemleverans.Ulltand skrev:
Man kan få virus på händerna på andra sätt. Ett intressant experiment är att videofilma sig själv i en kvart eller så och sen titta på filmen och se hur många gånger man petar sig i ansiktet.
De som lyssnar på vetenskapen (hej Greta!) är de som inte är förvirrade.Staffans2000 skrev:
Rent allmänt skall man vara försiktig med att anamma "vetenskapen" genom att svälja den med hull och hår. Det var inte så längesedan rasbiologi med skallmätningar var en statligt finansierad vetenskap.P pmd skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_institut_för_rasbiologi
Vetenskapsman i arbete
Barn av underlägsen ras.
Staffans