BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Här går jag och tvättar mina händer som en annan Herodes och så finns det ingen anledning till det!!!:mad:
Vad har du sett dom uppgifterna?

Staffan
Oavsett effekten just när det gäller coronaviruset så är det bra att tvätta händerna för att minska smittspridning av andra sjukdomar som också kan belasta sjukvården., dvs. det ger mer resurser över till vård av covidsjuka. Så fortsätt med att tvätta händerna.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Oavsett effekten just när det gäller coronaviruset så är det bra att tvätta händerna för att minska smittspridning av andra sjukdomar som också kan belasta sjukvården., dvs. det ger mer resurser över till vård av covidsjuka. Så fortsätt med att tvätta händerna.
Det är förvisso sant. Men att Just detta virus inte överfördes genom att jag tar på handtaget du precis tagit på med handen du pillat dig i näsan med, visste jag inte. Får säga, att det låter lite konstigt.

Staffans

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Så alla åtgärder som inte är så effektiva kan vi strunta i?
Inte tvätta händerna och inte använda munskydd utan bara stanna hemma och inte träffa folk.
Tja, träffar man ingen så behöver man ju inte ens vaccinera sig. :rolleyes:

BirgitS
Det är förvisso sant. Men att Just detta virus inte överfördes genom att jag tar på handtaget du precis tagit på med handen du pillat dig i näsan med, visste jag inte. Får säga, att det låter lite konstigt.

Staffans
Att man inte har kunnat visa att faktisk smittspridning skett på det sättet betyder ju inte att det aldrig har skett. Man har t.ex. kunnat visa att viruset överlever på metallföremål ett tag.

Förutom det så är det ju ett bra sätt att bli påmind om att vi lever i en annorlunda värld och därmed kanske tänka lite extra på allt annat vi ska "förhålla" oss till.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Att man inte har kunnat visa att faktisk smittspridning skett på det sättet betyder ju inte att det aldrig har skett. Man har t.ex. kunnat visa att viruset överlever på metallföremål ett tag.

Förutom det så är det ju ett bra sätt att bli påmind om att vi lever i en annorlunda värld och därmed kanske tänka lite extra på allt annat vi ska "förhålla" oss till.
Det här kunde lika gärna användas för att motiver de allra hårdaste munskyddsförnekarna att använda densamma.

Staffans

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Svaret fanns en enkel googling bort. I Oxfrord hade man redan börjat att utveckla vaccin generellt mot coronavirus och var långt framme.
Som du en gång påstod skulle komma ut i typ Augusti 2020, och du verkade då anse att en total nedstängning av samhället i ett halvår var helt befogat.
Skulle du istället för FHM bestämt så skulle Sverige idag fortfarande varit i total lock-down, nu i den 18'e månaden i rad. Jag undrar lite vad konsekvensen av det skulle varit.

Men med det sagt, så tyckte jag ändå om din optimism som ett litet ljus i allt nattsvart du omgav dig med då. Och visst hade du mer rätt än mig, i hur fort ett vaccin skulle komma ut i samhället. Jag trodde ju mer på 3-5 år, du trodde 4-6 månader. Det tog ca 9-10 månader, vilket var förvånansvärt snabbt.

• Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det här kunde lika gärna användas för att motiver de allra hårdaste munskyddsförnekarna att använda densamma.

Staffans
Skillnaden är att det är svårt att tvätta händerna så att det ökar smittspridningen men går bra att hantera munskydd på ett sånt sätt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnaden är att det är svårt att tvätta händerna så att det ökar smittspridningen men går bra att hantera munskydd på ett sånt sätt.
Visst. Man kan också sätta plåster för ögonen och trilla ner för en trappa. Så det är nog läge att bara utbildad sjukvårdspersonal med specialkompetens får använda plåster.

Staffans

• Haha
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
och att mutationerna (som ju skulle bli snällare) blev både mer smittsamma och dödligare.
De flesta blev väl snällare. 15-20.000 stycken blev snällare och 3-5 st blev elakare ... :thinking:

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Visst. Man kan också sätta plåster för ögonen och trilla ner för en trappa. Så det är nog läge att bara utbildad sjukvårdspersonal med specialkompetens får använda plåster.

Staffans
Har du sett någon sätta plåster på det sättet?
Men jag och andra har sett folk dra ner munskyddet på hakan så att de andas på utsidan av det och sen dra upp det framför munnen för att sen andas ut genom munskyddet så att ev. virus på utsidan av det åker iväg eller när folk tar av sig munskyddet helt och sen förstrött viftar omkring med det i luften så att virus kan åka iväg.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Man kan ju spåna hur mycket som helst om diaboliska åtgärder men i verkligheten handlar det ju om att rädda och förvirrade (av olika anledningar) individer ska ta sitt förnuft till fånga och komma in i matchen, så enkelt och så svårt.
Man kan piska dem med en morot.

Om det blir riktigt illa skulle staten kunna kräva att man kan visa upp ett vaccinintyg för att få vistas överallt där det kan finnas fler än ett fåtal personer.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Att inte träffa människor är säkert det effektivaste sättet men vi kan inte köra en hård lock down hur länge som helst. Många arbetar eller går i skola och nästan alla behöver handla och resa
Rätt många kan arbeta hemma. Rätt många livsmedelsbutiker kör hem varor. Det mesta går att handla på postorder med hemleverans.
Eftersom Covid19 i princip inte överförs från kontaminerade ytor via händerna så ger heller handtvätt inget på gruppnivå.
Man kan få virus på händerna på andra sätt. Ett intressant experiment är att videofilma sig själv i en kvart eller så och sen titta på filmen och se hur många gånger man petar sig i ansiktet.

P
Problemet är att majoriteten per automatik anser sig ha tolkningsrätten över vilka de "förvirrade" är.

Om en i den här gruppen upplysta inte sträckte upp handen. Var det då han, eller de övriga som var "förvirrade"?
[bild]

E Hitler
De som lyssnar på vetenskapen (hej Greta!) är de som inte är förvirrade.

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
De som lyssnar på vetenskapen (hej Greta!) är de som inte är förvirrade.
Rent allmänt skall man vara försiktig med att anamma "vetenskapen" genom att svälja den med hull och hår. Det var inte så längesedan rasbiologi med skallmätningar var en statligt finansierad vetenskap.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_institut_för_rasbiologi

Vetenskapsman i arbete
th

Barn av underlägsen ras.
th

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.