1 016 322 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Du minns nästan rätt. Astra-Zeneca-vaccinet ger ungefär samma nivåer av antikroppar som efter en infektion. Att vaccinera sig med AZ-vaccinet är alltså även det bättre än att bli sjuk för att slippa bli sjuk igen.Staffans2000 skrev:
Verkningarna av vaccinerna mot covid-19 är lite ointuitiva för oss som har fått oss itutat att en genomgången sjukdom ger bättre skydd mot en ny infektion än vaccinering. Speciellt mRNA-vaccinerna ger, enligt artikeln, högre nivåer av antikroppar än vad en genomgången infektion ger.
Precis. Därför fungerar egentligen bara Pfizer och Moderna.BirgitS skrev:
Vad säger FHM i frågan? Sveriges motsvarighet till PHE?
Det är väl därför man böra bära munskydd i trånga miljöer …?Ulltand skrev:
Att mun- och nässkydd har en effekt på smittspridning råder det väl ingen tvekan om längre. Ett tag tycktes dock missuppfattningen råda att munskydd ger ett skydd för den som bär det. Om så många bär munskydd minskar man antalet smittspridare.
Det där med två meter avstånd måste förstås tillämpas med förnuft. Två personer med ansiktena vända mot varandra som står och hostar lär nog vara större potentiella smittspridare än två personer som står rygg mot rygg.
Att inte träffa andra människor är fortfarande det effektivaste sättet att inte bli smittad.
Jag tror inte att en uppmaning om att sluta tvätta händerna skulle vara så bra …
Ja. Då vet man inte vad som skall blirD djac skrev:
Det funkar ganska dåligt på vuxna människor.P pmd skrev:
Däremot funkar det bra ifall det krävs vaccinpass för att besöka offentliga toaletter, barer, restauranger, teatrar, affärer etc.
Någon i någon Coronatråd, beklagade sig över att det inte fanns en statlig censur för att kunna tysta de som tycker fel.
Minns jag rätt, klagade samma person på att staten skulle kunna inskränka medborgarnas rättigheter i Coronans namn. Lite knepig logik kan tyckas.
Staffans
Grupptryck tror jag inte på. Det finns väl ett antivaxxgrupptryck också, eller snarare en övertygelse som inget grupptryck rår på.P pmd skrev:
Jag tror mer på att folk inser vad som är rätt att göra för att få slut på denna pandemi.
Det är möjlig med avsteg från det grundlagens skydd mot kroppsligt ingrepp. Vaccinering mot farlig sjukdom skulle kunna motivera en att sådan lag beslutas. Men det kommer nog inte att hända.
Fråga på Lawline 2020-03-15
Är eventuellt vaccintvång förenligt med grundlag?
https://lawline.se/answers/ar-eventuellt-vaccintvang-forenligt-med-grundlagEtt vaccinationstvång är möjligt sett till både svensk grundlag och EU-rätt. Till min vetskap finns inga kryphål och inte ens religionsfriheten kan användas som en motivering mot en eventuell lag om vaccintvång. Med de nuvarande effekterna av covid-19 skulle jag dock inte tro att ett vaccintvång kommer på tal.
Men detta är inte över ännu.P pmd skrev:
Då covid kan fortsätta att sprida sig bland icke vaccinerade finns risken för nya mutationer och någon sådant kan bli riktigt allvarliga. Jovisst de vi har är allvarliga men vi kan få någon där dödligheten är betydligt högre än hittills.
Detta gäller inte bara i Sverige utan i alla länder och därför borde alla vaccinera sig mot covid.
De fattiga länderna borde vi ge betydligt mer stöd åt vaccinering för att få bort smittan totalt.
Kan inte hela historien om SARS men då det är ett coronavirus precis som SARS-CoV-2 så skulle SARS-CoV-2 kunna få liknande allvarliga effekt. För SARS smittades 8000 varav 10% avled. Betydligt fler än av covid-19.
Man kan ju spåna hur mycket som helst om diaboliska åtgärder men i verkligheten handlar det ju om att rädda och förvirrade (av olika anledningar) individer ska ta sitt förnuft till fånga och komma in i matchen, så enkelt och så svårt.Staffans2000 skrev:
Ja. Då vet man inte vad som skall blir
Det funkar ganska dåligt på vuxna människor.
Däremot funkar det bra ifall det krävs vaccinpass för att besöka offentliga toaletter, barer, restauranger, teatrar, affärer etc.
Någon i någon Coronatråd, beklagade sig över att det inte fanns en statlig censur för att kunna tysta de som tycker fel.
Minns jag rätt, klagade samma person på att staten skulle kunna inskränka medborgarnas rättigheter i Coronans namn. Lite knepig logik kan tyckas.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Menar du att Fohm skulle ha någon synpunkt på R0-talet för Delta?Ulltand skrev:
Det finns alldeles för få smittade med Delta för närvarande i Sverige för att det ska gå att räkna fram det. Sen finns det gott om restriktioner som begränsar smittspridningen så R0 är ju inte så intressant för närvarande här, till skillnad från England där man tänkte ta bort de sista restriktionerna snart.
Men uppenbart är ju att Fohm, virologer etc. även i Sverige är mycket oroade över Delta-varianten.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/deltavarianten-sprider-sig-sverige-skarper-smittsparningen
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/analys-delta-kan-ge-farligare-mutationer
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fhm-bekraftar-samhallsspridning-av-deltamutationen
Och det i sin tur leder till förberedelser för en tredje vaccindos.
– Jag håller det för ytterst sannolikt, säger Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska institutet.
Äldre personer och de som bär på sjukdomar som orsakar ett svagare och inte lika långlivat immunförsvar, behöver fylla på med vaccin för att immunförsvaret ska fortsätta att producera antikroppar.
https://www.dn.se/sverige/tredje-vaccindos-redan-i-vinter/– Dyker det upp många som hamnar på sjukhus trots att de blev vaccinerade för ett år sedan talar det för att man behöver ge ytterligare doser. Vi har inte den kunskapen i dag, men det är inte osannolikt att vi kommer att behöva en dos var artonde månad för allmänheten och kanske två gånger per år för de sköraste under de kommande åren, säger han.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Resultaten från Curevac:s fas 3-studie blev inte så bra med alla dessa nya varianter i omlopp.
Uppdaterat vaccin för nyare varianter är på gång.
https://www.curevac.com/en/2021/06/...generation-covid-19-vaccine-candidate-cvncov/
Över 40.000 frivilliga i Latinamerika och Europa ingår i studien, vars slutgiltiga resultat väntas om några veckor. Enligt initiala resultat, som offentliggjordes av Curevac på onsdagen, ger det tyska vaccinet bara ett 47-procentigt skydd mot coronaviruset, bland den lägsta effektiviteten av alla covid-19-vaccin som prövats hittills.
https://www.dn.se/varlden/bakslaget-tyska-vaccinet-ger-bara-47-procentigt-skydd/
Uppdaterat vaccin för nyare varianter är på gång.
Det uppdaterade vaccinet beräknas påbörja tester under tredje kvartalet med målet att kunna levereras 2022.Beyond CVnCoV, the company develops in partnership with GSK second-generation COVID-19 vaccine candidates. These candidates are based on new mRNA backbones and include potential variants in multivalent vaccine formats as well as combination vaccines for potential protection against multiple infectious diseases in one vaccine.
https://www.curevac.com/en/2021/06/...generation-covid-19-vaccine-candidate-cvncov/
Att inte träffa människor är säkert det effektivaste sättet men vi kan inte köra en hård lock down hur länge som helst. Många arbetar eller går i skola och nästan alla behöver handla och resaP pmd skrev:Det är väl därför man böra bära munskydd i trånga miljöer …?
Att mun- och nässkydd har en effekt på smittspridning råder det väl ingen tvekan om längre. Ett tag tycktes dock missuppfattningen råda att munskydd ger ett skydd för den som bär det. Om så många bär munskydd minskar man antalet smittspridare.
Det där med två meter avstånd måste förstås tillämpas med förnuft. Två personer med ansiktena vända mot varandra som står och hostar lär nog vara större potentiella smittspridare än två personer som står rygg mot rygg.
Att inte träffa andra människor är fortfarande det effektivaste sättet att inte bli smittad.
Jag tror inte att en uppmaning om att sluta tvätta händerna skulle vara så bra …
Överallt där man inte kan hålla minst två meter inomhus kunde vara ett bra kriterier för munskydd.
Jo munskydd skyddar även bäraren men effekten är då mindre. Det är därför det effektiva är att kräva det för alla i samhället som man numera gör tex på vårdinrättningar.
Eftersom Covid19 i princip inte överförs från kontaminerade ytor via händerna så ger heller handtvätt inget på gruppnivå.
Problemet är att majoriteten per automatik anser sig ha tolkningsrätten över vilka de "förvirrade" är.D djac skrev:
Om en i den här gruppen upplysta inte sträckte upp handen. Var det då han, eller de övriga som var "förvirrade"?

E Hitler
Här går jag och tvättar mina händer som en annan Herodes och så finns det ingen anledning till det!!!Ulltand skrev:
Att inte träffa människor är säkert det effektivaste sättet men vi kan inte köra en hård lock down hur länge som helst. Många arbetar eller går i skola och nästan alla behöver handla och resa
Överallt där man inte kan hålla minst två meter inomhus kunde vara ett bra kriterier för munskydd.
Jo munskydd skyddar även bäraren men effekten är då mindre. Det är därför det effektiva är att kräva det för alla i samhället som man numera gör tex på vårdinrättningar.
Eftersom Covid19 i princip inte överförs från kontaminerade ytor via händerna så ger heller handtvätt inget på gruppnivå.
Vad har du sett dom uppgifterna?
Staffan
