P pmd skrev:
Det har jag inte sett någon studie om. Var hittar jag en sådan?

Den finns länkat i munskyddstråden men jag vet inte var längre. Studien var i klassrumsmiljö och jämförde inverkan av munskydd, avstånd och ventilation. Man kan vara rätt nära varandra om båda har munskydd. Till del beror det på att luftströmmen med munskydd vinklas uppåt och nedåt även om munskyddet inte sitter speciellt tajt. Då blir kastlängden och riktning med gynnsam. Andra studier har också sett att två meters avstånd inte är speciellt säkert inomhus och i synnerhet om ventilationen är svag.

En studie (här i tråden) visade på en extremt liten risk att bli smittad via händerna från kontaminerade ytor. Så handtvätt saknar i praktiken betydelse för spridningen av Covid-19.

Viruset är väl helt enkelt mer luftburet än vad man antagit från början...
 
  • Haha
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Jag utgår från vad regionerna har rapporterat i media när det gäller antal bekräftade fall där t.ex. Blekinge är uppenbart oroade.

När det gäller antal på sjukhus kollar jag på slutenvårdssiffrorna här: [länk]
Västra Götaland, Stockholm, Kronoberg, Gävleborg: 5 dagar utan nedgång
Uppsala: lika många igår som 6 juni
Värmland: idag 25 st medan det var 9 st 1 juni, alltså kraftig uppgång och inte "ökar dock något".
Blekinge: 3 st 6 juni, 5 st sen 11 juni

I de ovannämnda regionerna, förutom Gävleborg, är antalet inte alls nere på de nivåer som var under förra årets sommarplatå utan snarare dubbelt så höga.


Varför tror du att Värmland är unikt?


Det tror jag också. Men varför tror du det när det då är ändå fler som har blivit vaccinerade och sjuka, dvs. högre immunitet än nu?
Tittar jag på C19.se, stämmer det att nivån nu inte är samma nivå som man hade under augusti 2020, men minskningen ser dock likadan ut som tidigare under sommar 2020.

Varför Värmlands situation ser ut som den gör, vet jag inte. Det verkar vara ett lokalt utbrott som är på väg ner igen.

Graf över COVID-19 fall, IVA och dödsfall med markerade minskningar i augusti 2020 och vår 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över COVID-19 fall i Värmland med markeringar för augusti 2020 och nuvarande minskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
Detta krumbuktande gällande att ta sitt vaccin är lätt stötande, för mig. Alla är överrens om att vi måste få immunitet för att kunna få stopp på detta, vi vill helst inte uppnå detta genom sjukdom, eftersom våra resurser är för knappa för att kunna accelerera smittan och uppnå detta inom rimlig tid. Då kvarstår vaccin, det har lagt enorma gemensamma resurser på detta nu och vi har förvånansvärt bra vacciner tillgängliga, som nu getts till väldigt många utan större biverkningar.

De som nu tvekar inför detta har fått alla fördelar från samhållet, utbildingar och andra möjligheter att vara "sitt bästa jag", skyddats från sjukdomar av vacciner och annan sjukdom.

När man nu behöver göra en pytteinsats för att de idag yngre generationerna ska få samma möjligheter så tvekar man, framhåller någon till största delen påhittad teori som sköld, att dra sitt strå till stacken. Jag tycker det är ynkligt.
 
  • Gilla
betamax och 2 till
  • Laddar…
harry73
D djac skrev:
Jag tycker det är ynkligt.
Jag håller inte med
 
  • Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Idag var jag inne i en butik som mest frekventeras av det motsatta könet (en garnbutik, om vi ska vara noga).
I väntan på att bli expedierad överhörde jag samtalet mellan affärsinnehaverskan och kunden före mig, som uppenbarligen arbetade som barnmorska.
Hon berättade att nu under pandemin när alla varit mer stillasittande (jobba hemifrån, stängda gym mm) så visade det sig bl.a. som mer komplicerade förlossningar, då barnen inte kommit ner i läge ordentligt eftersom mödrarna tillbringat mer tid sittande och mindre tid stående/gående. Även fler som inte kom med huvudet först.

Vet inte om det finns någon vetenskapligt underbyggd forskning på det, men det var i alla fall hennes erfarenhet!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
harry73 harry73 skrev:
Jag håller inte med
Det finns det nog fler som inte gör, det är ok såklart men det är också ok att tycka att man ska ställa upp efter att man fått allt givet.
 
Staffans2000
B b8q skrev:
Idag var jag inne i en butik som mest frekventeras av det motsatta könet (en garnbutik, om vi ska vara noga).
I väntan på att bli expedierad överhörde jag samtalet mellan affärsinnehaverskan och kunden före mig, som uppenbarligen arbetade som barnmorska.
Hon berättade att nu under pandemin när alla varit mer stillasittande (jobba hemifrån, stängda gym mm) så visade det sig bl.a. som mer komplicerade förlossningar, då barnen inte kommit ner i läge ordentligt eftersom mödrarna tillbringat mer tid sittande och mindre tid stående/gående. Även fler som inte kom med huvudet först.

Vet inte om det finns någon vetenskapligt underbyggd forskning på det, men det var i alla fall hennes erfarenhet!
Det är allmänt känt att feta födeskor äventyrar förlossningen. Är de då än mer stillasittande trots att de känner till riskerna, är det knappast Coronan fel, utan den egna lättja.

Staffans
 
Staffans2000
D djac skrev:
Det finns det nog fler som inte gör, det är ok såklart men det är också ok att tycka att man ska ställa upp efter att man fått allt givet.
Än så länge råder det valfrihet. Men hur länge?
Det är såklart Ok att du tycker som du tycker, även om jag inte håller med dig.

Staffans

Staffans
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Än så länge råder det valfrihet. Men hur länge?
Det är såklart Ok att du tycker som du tycker, även om jag inte håller med dig.

Staffans

Staffans
Jag tror vi ska behålla denna, att ändra på detta drar nog med sig rätt mycket andra problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Varför Värmlands situation ser ut som den gör, vet jag inte.
De har stora utbrott kring Karlstad av deltavarianten, främst bland äldre tonåringar och deras familjer. Liknande sker i Sölvesborg: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/forskola-stanger-spridning-av-indiska-coronaviruset

Sävsjö rapporterar också om ökad smittspridning fast där vet man inte om det är deltavarianten (än): https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/smittspridningen-okar-igen-i-savsjo-kommun

Deltavarianten verkar göra att tonåringar samt även yngre barn och unga vuxna får mer symtom än med tidigare varianter och därmed är mer smittsamma. Det är det jag tänker på när jag skriver att samma beteende som förra sommaren kanske inte räcker denna sommar.

Du vet väl om att Sminet är nere sen i söndags kväll och därför fungerar inte rapporteringen av bekräftade fall som den ska de senaste dagarna.

Stockholm har ju en relativt hög immunitetsgrad efter genomgången sjukdom och är inte representativt för regioner där en mindre andel har varit sjuka.
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag tror vi ska behålla denna, att ändra på detta drar nog med sig rätt mycket andra problem.
Ja, inte vill vi ha det som i Moskva:
De lokala myndigheterna har nu beslutat om obligatorisk vaccinering inom tjänstesektorn. Minst 60 procent av de anställda i branschen måste vaccineras mot covid-19, enligt ett dekret som offentliggjorts på onsdagen.
TT via t.ex. https://www.svd.se/virusharjat-moskva-infor-krav-pa-vaccinering
 
  • Wow
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, inte vill vi ha det som i Moskva: TT via t.ex. [länk]
Man har ju särintressen men hur mycket jag än hade tyckt det var rimligt i detta fallet så inser jag att det finns otaliga exempel på när det skulle slå fel.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Den var intressant. DVS. Har man varit sjuk, finns det ingen anledning till att ta AZ vaccin överhuvudtaget
De står inte så i artikeln jag refererade till. Det står att man får betydligt fler neutraliserande antikroppar om man har haft infektionen och sen tar en dos vaccin. Fler än man får av att ta två doser vaccin utan att först ha haft en infektion. Det sistnämnda är ju normalförfarandet vid vaccinering mot covid-19 förutom om det handlar om vaccinet från J&J.

Det står inte uttryckligen att den enda dosen ska vara ett mRNA-vaccin. Den rimliga tolkningen i sammanhanget är att "tar en dos" syftar på en dos av ett mRNA-vaccin, men det är lite oklart utryckt.

Det står dock inte att Astra-Zeneca-vaccinet är verkningslöst i den situationen.
Man får nog läsa själva studien för att få klarhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.