1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
På vilket sätt menar du att lite Janssens vaccin skulle ha undvikit den ökande smittspridning som det rapporteras om i flera regioner?Ulltand skrev:
Det skulle ha behövts flera miljoner doser för att få upp vaccinationsgraden bland de under 50 år som nu läggs in på sjukhus.
Det räcker inte med att IVA inte kollapsar. Alla sjukhusinläggningar påverkar vårdskulden.Ulltand skrev:
Vad är din källa till det?Ulltand skrev:
Jag har inte sett något annat än att Pfizer inte räknar med att komma med ett uppdaterat vaccin förrän någon gång under vintern.
Just Thailand har en lång resa framför sig… och inte mycket är sig likt där. Förutom tjänsteresor lär jag inte åka dit på något år..optimum skrev:
Kungen har sagt nej till att köpa billiga vaccindoser från rikare länder eftersom han vill tjäna en rejäl hacka själv på att producera vaccin i landet…vilket fördröjer öppnandet rejält…
Och turisterna ratar ”Sandboxen”:
https://bangkokjack.com/2021/06/11/foreign-tourists-phuket-sandbox/
Det visar att du inte begripit vad jag skrivit över huvudtaget.Staffans2000 skrev:
Det är kanske på grund av att du är så inskränkt i din tankegång och därför inte kan förstå att alla inte är som du. Du har blivit förförd av löftet om guld och gröna skogar (sedan blir det resa av). Själv oroas jag av dylika lockelser på samma sätt som min mamma varnade mig för "fula gubbar" som skulle locka in hennes lättlurade lille son med godis. Men inte du, inte. Du sväljer allt rakt av.
För sista gången, Nissens. Det du kallar rädsla och skräck för vaccinering säger nog mer om dig själv, än om mig, för jag är relativt nyligen bla. vaccinerad på nytt mot TBE och sedan långt tidigare mot stelkramp ett flertal gånger. Jag har, som jag tidigare påpekat, även det ett flertal gånger, inget som helst emot vaccin i allmänhet. Men att vaccinera mig med ett i all hast framtaget vaccin som kommer att generera mycket stora vinster till de som lyckas få ut det på marknaden under lång tid framöver då säkerligen nya varianter och nya vaccineringar kommer att poppa upp som ett brev från posten. Nudå Nissens. Trillade tjugofemöringen ner den här gången?
Till skillnad mot dig, har jag inga problem med att förstå hur du motiverar dig själv till att vaccinera dig. Att jag inte håller med dig om slutsatsen av ditt resonemang, är en annan sak.
Staffans
Om jag inte byter jobb så behöver jag resa i tjänsten, och jag vill inte hamna på något sunkigt sjukhus med språkbarriärer och annat med Covid infektion. Det är självbevarelsedrift, ingen vilseledning.
Eftersom jag inte vill byta jobb så tar jag en vaccinering. Ingenting talar för att din rädsla har någon som helst förankring i verkligheten. Problemet sitter bara mellan dina öron. Du får det att verka som att vaccinen är oprövade, eller dåligt prövade. Så är det naturligtvis inte.
Nej, jag tror absolut inte att slla är som jag. Långt ifrån alla agerar rationellt, vilket bevisar det.
Om du tror att du tillhör någon slags elit som är smartare än andra och därför inte vaccinerar dig så är du helt ute och cyklar, och du behöver justera din självbild kraftfullt.
Mänskligheten skall vara glad att inte alla resonerar som du när det gäller vaccinering mot Covid-19.
Jag är sparsam med vaccinationer, men denna tillhör de få jag tycker är väl motiverade.
Redigerat:
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.T tanaris skrev:
Er rädsla för info från fel källa, är lite oroand, faktiskt!
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag utgår från vad regionerna har rapporterat i media när det gäller antal bekräftade fall där t.ex. Blekinge är uppenbart oroade.harry73 skrev:
Nu får du underbygga dina utlåtanden lite bättre.
Jag gjorde en snabbkoll på c19.se och gick igenom graferna för alla! regioner.
Värmland hade en liten spik i antal nya fall för någon vecka sen, men nu går det ner igen. Antal på sjukhus ökar dock något. Alla andra regioner har minskad smittspridning, och även antal patienter på sjukhuset minskar, även om man ser att den grafen flackar av (på samma sätt som den gjorde under förra sommaren.
När det gäller antal på sjukhus kollar jag på slutenvårdssiffrorna här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Västra Götaland, Stockholm, Kronoberg, Gävleborg: 5 dagar utan nedgång
Uppsala: lika många igår som 6 juni
Värmland: idag 25 st medan det var 9 st 1 juni, alltså kraftig uppgång och inte "ökar dock något".
Blekinge: 3 st 6 juni, 5 st sen 11 juni
I de ovannämnda regionerna, förutom Gävleborg, är antalet inte alls nere på de nivåer som var under förra årets sommarplatå utan snarare dubbelt så höga.
Varför tror du att Värmland är unikt?harry73 skrev:
Visst kan delta varianten vara smittsammare än de andra varianter, samtidigt finns det en större immunitet i samhället pga vaccin eller genomgången sjukdom. Så länge det inte finns en ny variant som antikropparna inte biter på, är det osannolikt att vi kommer att se ökad smittspridning under sommaren.
Det tror jag också. Men varför tror du det när det då är ändå fler som har blivit vaccinerade och sjuka, dvs. högre immunitet än nu?harry73 skrev:
Det handlar inte om rädsla för information från fel källa, det handlar om väldigt grundläggande källkritik, något som alla förväntas göra oavsett om det handlar om information från FHM eller från ett videoklipp man hittat på marken på någon av internets bakgårdar.Staffans2000 skrev:
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.
Eftersom du inte gjorde jobbet själv gav jag dig en länk till en grundlig genomgång av alla felaktigheter i filmen med gedigna bevis, vilket du bara kommenterade med rena tramskommentarer. Men i enlighet med det du skriver ovan om lösa antaganden ovan tolkar jag det då som att du inte tror på det du postade, även om du aldrig öppet avfärdat det. Är det korrekt uppfattat?
Alltså, allt ditt krumbuktande och märkliga logik är bara märklig.Staffans2000 skrev:
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.
Staffans
Det är ok att du har en rädsla för vaccinationen, det är enklare att du bara säger det istället…
Det korrekt uppfattade, är att jag letade efter din länk. Men hittade den inte bland dessa snart 10.000 sidor. Så någon kommentar om dess innehåll kan jag näppeligen ha gjort. Angående källkritiken: Där är vi helt överens. Precis som jag skrev tidigare. Kan det som skrivs bevisas, bryr jag mig inte om vem som är budbäraren.T tanaris skrev:Det handlar inte om rädsla för information från fel källa, det handlar om väldigt grundläggande källkritik, något som alla förväntas göra oavsett om det handlar om information från FHM eller från ett videoklipp man hittat på marken på någon av internets bakgårdar.
Eftersom du inte gjorde jobbet själv gav jag dig en länk till en grundlig genomgång av alla felaktigheter i filmen med gedigna bevis, vilket du bara kommenterade med rena tramskommentarer. Men i enlighet med det du skriver ovan om lösa antaganden ovan tolkar jag det då som att du inte tror på det du postade, även om du aldrig öppet avfärdat det. Är det korrekt uppfattat?
Staffans
Dina bristfälliga Engelskakunskaper, är väldokumenterade här på forumet. Men att du inte heller förstår dig på Svenska, var en nyhet.Nissens skrev:
Staffans
Sverige borde alltså lägga ner FOHM eftersom den inte behövs när WHO finns?Ulltand skrev:
Du får, tyvärrStaffans2000 skrev:
Jag tycker att Nissens gör en välgärning som argumenterar mot irrationella argument om vaccinering. Han övertygar självfallet inte dig, men andra som ser argumenten kanske blir lite mer benägna att att vaccinera sig.