optimum
Nissens Nissens skrev:
Jag får andra sprutan på måndag, sedan blir det resa av. :)
Jag har nu bara 1 dag kvar till 2 veckor efter vaccindos 2 togs.
Så du får vänta lite efter andra sprutan.

Ja resor ska bli kul. Thailand 4 veckor redan bokat.


Solstolar på en tom strand i Phuket med hopfällda gröna parasoller i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Om du inte är rädd och har vaccinskräck, varför postar du då skräckpropaganda? Tror du fortfarande på Bern och hans gelikar?
Nu hittar du på. Jag har aldrig sagt att jag "tror på Bern och hans gelikar). Vad har du läst det?:devilish::D

Staffans
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu hittar du på. Jag har aldrig sagt att jag "tror på Bern och hans gelikar). Vad har du läst det?:devilish::D
Staffans
Helt korrekt, men du har inte sagt att du inte tror på det och om du inte gör det - varför postade du då länken?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det hade vi kunnat undvika genom att vaccinera med de vaccin vi har men jag säger inte att det säkert hade varit bäst.
På vilket sätt menar du att lite Janssens vaccin skulle ha undvikit den ökande smittspridning som det rapporteras om i flera regioner?
Det skulle ha behövts flera miljoner doser för att få upp vaccinationsgraden bland de under 50 år som nu läggs in på sjukhus.
Ulltand Ulltand skrev:
I vilket fall är det inte speciellt oroande om smittan ökar från en väldigt låg nivå här och där nu när alla riskgrupper och snart alla över 50 fått två doser. Vi kommer därför inte att se någon ökad dödlighet eller att IVA riskerar att kollapsa.
Det räcker inte med att IVA inte kollapsar. Alla sjukhusinläggningar påverkar vårdskulden.

Ulltand Ulltand skrev:
Sedan till hösten kommer det att finnas uppdaterade vaccin från Pfizer och Moderna liksom möjligheten att ge en tredje dos.
Vad är din källa till det?
Jag har inte sett något annat än att Pfizer inte räknar med att komma med ett uppdaterat vaccin förrän någon gång under vintern.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Jag har nu bara 1 dag kvar till 2 veckor efter vaccindos 2 togs.
Så du får vänta lite efter andra sprutan.

Ja resor ska bli kul. Thailand 4 veckor redan bokat.


[bild]
Just Thailand har en lång resa framför sig… och inte mycket är sig likt där. Förutom tjänsteresor lär jag inte åka dit på något år..

Kungen har sagt nej till att köpa billiga vaccindoser från rikare länder eftersom han vill tjäna en rejäl hacka själv på att producera vaccin i landet…vilket fördröjer öppnandet rejält…

Och turisterna ratar ”Sandboxen”:
https://bangkokjack.com/2021/06/11/foreign-tourists-phuket-sandbox/
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är kanske på grund av att du är så inskränkt i din tankegång och därför inte kan förstå att alla inte är som du. Du har blivit förförd av löftet om guld och gröna skogar (sedan blir det resa av). Själv oroas jag av dylika lockelser på samma sätt som min mamma varnade mig för "fula gubbar" som skulle locka in hennes lättlurade lille son med godis. Men inte du, inte. Du sväljer allt rakt av.

För sista gången, Nissens. Det du kallar rädsla och skräck för vaccinering säger nog mer om dig själv, än om mig, för jag är relativt nyligen bla. vaccinerad på nytt mot TBE och sedan långt tidigare mot stelkramp ett flertal gånger. Jag har, som jag tidigare påpekat, även det ett flertal gånger, inget som helst emot vaccin i allmänhet. Men att vaccinera mig med ett i all hast framtaget vaccin som kommer att generera mycket stora vinster till de som lyckas få ut det på marknaden under lång tid framöver då säkerligen nya varianter och nya vaccineringar kommer att poppa upp som ett brev från posten. Nudå Nissens. Trillade tjugofemöringen ner den här gången?

Till skillnad mot dig, har jag inga problem med att förstå hur du motiverar dig själv till att vaccinera dig. Att jag inte håller med dig om slutsatsen av ditt resonemang, är en annan sak.

Staffans
Det visar att du inte begripit vad jag skrivit över huvudtaget.

Om jag inte byter jobb så behöver jag resa i tjänsten, och jag vill inte hamna på något sunkigt sjukhus med språkbarriärer och annat med Covid infektion. Det är självbevarelsedrift, ingen vilseledning.

Eftersom jag inte vill byta jobb så tar jag en vaccinering. Ingenting talar för att din rädsla har någon som helst förankring i verkligheten. Problemet sitter bara mellan dina öron. Du får det att verka som att vaccinen är oprövade, eller dåligt prövade. Så är det naturligtvis inte.

Nej, jag tror absolut inte att slla är som jag. Långt ifrån alla agerar rationellt, vilket bevisar det. :)

Om du tror att du tillhör någon slags elit som är smartare än andra och därför inte vaccinerar dig så är du helt ute och cyklar, och du behöver justera din självbild kraftfullt.

Mänskligheten skall vara glad att inte alla resonerar som du när det gäller vaccinering mot Covid-19.

Jag är sparsam med vaccinationer, men denna tillhör de få jag tycker är väl motiverade.
 
Redigerat:
Staffans2000
T tanaris skrev:
Helt korrekt, men du har inte sagt att du inte tror på det och om du inte gör det - varför postade du då länken?
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.
Er rädsla för info från fel källa, är lite oroand, faktiskt!

Staffans
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu får du underbygga dina utlåtanden lite bättre.
Jag gjorde en snabbkoll på c19.se och gick igenom graferna för alla! regioner.
Värmland hade en liten spik i antal nya fall för någon vecka sen, men nu går det ner igen. Antal på sjukhus ökar dock något. Alla andra regioner har minskad smittspridning, och även antal patienter på sjukhuset minskar, även om man ser att den grafen flackar av (på samma sätt som den gjorde under förra sommaren.
Jag utgår från vad regionerna har rapporterat i media när det gäller antal bekräftade fall där t.ex. Blekinge är uppenbart oroade.

När det gäller antal på sjukhus kollar jag på slutenvårdssiffrorna här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Västra Götaland, Stockholm, Kronoberg, Gävleborg: 5 dagar utan nedgång
Uppsala: lika många igår som 6 juni
Värmland: idag 25 st medan det var 9 st 1 juni, alltså kraftig uppgång och inte "ökar dock något".
Blekinge: 3 st 6 juni, 5 st sen 11 juni

I de ovannämnda regionerna, förutom Gävleborg, är antalet inte alls nere på de nivåer som var under förra årets sommarplatå utan snarare dubbelt så höga.

harry73 harry73 skrev:
Visst kan delta varianten vara smittsammare än de andra varianter, samtidigt finns det en större immunitet i samhället pga vaccin eller genomgången sjukdom. Så länge det inte finns en ny variant som antikropparna inte biter på, är det osannolikt att vi kommer att se ökad smittspridning under sommaren.
Varför tror du att Värmland är unikt?

harry73 harry73 skrev:
Det kan dock finnas en risk att man efter sommaren ser en ökad smittspridning igen.
Det tror jag också. Men varför tror du det när det då är ändå fler som har blivit vaccinerade och sjuka, dvs. högre immunitet än nu?
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.
Er rädsla för info från fel källa, är lite oroand, faktiskt!
Det handlar inte om rädsla för information från fel källa, det handlar om väldigt grundläggande källkritik, något som alla förväntas göra oavsett om det handlar om information från FHM eller från ett videoklipp man hittat på marken på någon av internets bakgårdar.

Eftersom du inte gjorde jobbet själv gav jag dig en länk till en grundlig genomgång av alla felaktigheter i filmen med gedigna bevis, vilket du bara kommenterade med rena tramskommentarer. Men i enlighet med det du skriver ovan om lösa antaganden ovan tolkar jag det då som att du inte tror på det du postade, även om du aldrig öppet avfärdat det. Är det korrekt uppfattat?
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Enkelt. Jag gilla att få information från så många olika håll som möjligt, eftersom jag redan från början märkte att FHM snackade smörja. De presenterade Geisecke som en oberoende expert. FEL! Det sades att man inte smittar före symtom.FEL. etc etc. Därför tycker jag att det är viktigt att höra vad andra tycker, än att förlita sig helt på de som uppenbarligen inget vet. Sedan om det är Tyska bögar eller lesbisk front, som har en uppfattning i frågan, intresserar mig inte det minsta. Det viktiga är vad de säger och framförallt -hur de fått informationen. Dvs. Jag tror mer på Den Nazikapitalistkommunistiska querrhusmoderrörelsens informationsblad "Kärlekshatet" Ifall det de skriver kan bevisas, än när till exempel, Tegnell kommer med lösa antaganden. Eller tvärs om.
Er rädsla för info från fel källa, är lite oroand, faktiskt!

Staffans
Alltså, allt ditt krumbuktande och märkliga logik är bara märklig.
Det är ok att du har en rädsla för vaccinationen, det är enklare att du bara säger det istället…
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Det handlar inte om rädsla för information från fel källa, det handlar om väldigt grundläggande källkritik, något som alla förväntas göra oavsett om det handlar om information från FHM eller från ett videoklipp man hittat på marken på någon av internets bakgårdar.

Eftersom du inte gjorde jobbet själv gav jag dig en länk till en grundlig genomgång av alla felaktigheter i filmen med gedigna bevis, vilket du bara kommenterade med rena tramskommentarer. Men i enlighet med det du skriver ovan om lösa antaganden ovan tolkar jag det då som att du inte tror på det du postade, även om du aldrig öppet avfärdat det. Är det korrekt uppfattat?
Det korrekt uppfattade, är att jag letade efter din länk. Men hittade den inte bland dessa snart 10.000 sidor. Så någon kommentar om dess innehåll kan jag näppeligen ha gjort. Angående källkritiken: Där är vi helt överens. Precis som jag skrev tidigare. Kan det som skrivs bevisas, bryr jag mig inte om vem som är budbäraren.

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Alltså, allt ditt krumbuktande och märkliga logik är bara märklig.
Det är ok att du har en rädsla för vaccinationen, det är enklare att du bara säger det istället…
Dina bristfälliga Engelskakunskaper, är väldokumenterade här på forumet. Men att du inte heller förstår dig på Svenska, var en nyhet.

Staffans
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Alltså, allt ditt krumbuktande och märkliga logik är bara märklig.
Kan du vara liiite mer precis i din kritik, än att skriva "märkligt" två gånger?

Staffans
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
I min värld kunde ju FHM tänkt lite själva. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra. Dessutom är myndigheten helt selektiv när man väljer att hänvisa till WHO. Ta tex munskydd. WHO var tidigt ute och rekommderade användning, men inte FHM.
Sverige borde alltså lägga ner FOHM eftersom den inte behövs när WHO finns?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då inte heller jag kan se in i framtiden (Jag känner ingen närvaro:D), kan jag naturligtvis inte svara på din fråga. Det jag däremot kan säga med säkerhet är: -hade jag, likt du redan varit sjuk, skulle jag defenitivt inte vaccinet mig överhuvudtaget.
Var det ett svar, gott nog?
Du får, tyvärr :), göra som du vill, men skyddet mot en SARS-CoV-2-infektion förbättras märkbart av att vaccinera sig även om man har haft sjukdomen.
Nissens lille! På vilket sätt förbättras ditt liv av att du med sådan iver försöker övertyga dig själv om att jag är "rädd" och har "vaccinskräck"? Är det för att du behöver morska upp dig själv. Eller är du helt enkelt bara dum?
Jag tycker att Nissens gör en välgärning som argumenterar mot irrationella argument om vaccinering. Han övertygar självfallet inte dig, men andra som ser argumenten kanske blir lite mer benägna att att vaccinera sig.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.