BirgitS
E El-Löken66 skrev:
Vi upptäcker fler fall. Men för några veckor sedan sa ju Tegnell att vi behövde, och skulle testa vilka mutationer folk var smittade av i betydligt större skala.

Kan det finnas något samband?
Nej, det gäller ju procentandelar och inte absoluta tal.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Vi är nu en halv månad in på sommaren och har precis nått upp till att 50 % av den vuxna befolkningen har fått en dos och kring 25 % är färdigvaccinerade så det är väldigt långt ifrån vad du skrev i januari, dvs. det var en mycket dålig "gissning", sanning eller prognos.
Det är ju lite trams alltihop. Om vi nu är färdigvaccinerade i början av sommaren eller i slutet spelar för de första inte sån stor roll, eftersom vi i alla fall får en minskad smittspridning under sommaren. Det viktiga är att alla som vill vaccinera sig, kan vara det innan november/december när smittan annars skulle öka igen.

Att pinna fast FHM eller @Ulltand på en månad hit eller ditt, medan alla ser vilka leverans och biverkningsproblem man har eller hade med vaccinen är lite småaktigt.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket skydd antikroppar av genomgången sjukdom ger mot de nya varianter, och om det nu finns folk med antikroppar som får Covid med delta-mutationen, hur allvarligt blir då sjukdomen och hur bra är immuniteten efteråt? Fungerar två covidsjukdomar på samma sätt som dubbla doser vaccin?
 
  • Gilla
trähandtag och 2 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Ja den var rätt bra som skrev. Istället för 6-7 månader tar det kanske 8 månader.

Vi du grotta i riktigt dåliga bedömningar rekommenderar jag att du kikar på FHM:s. "Det kommer att ta flera år innan vi har ett vaccin mot covid 19"

Men det tog ca 8 månader innan vi började vaccinera skarpt mot covid -19.

Viss, UT hade fel på en månad vilket i min värld är väldigt träffsäkert och väldigt mycket bättre än vår expertmyndighets klavertramp
Nu var det ju inte bara våra myndigheter som bedömde att det skulle ta längre tid än det faktiskt gjorde, men naturligtvis är det också så att myndigheter och andra publika institutioner av skäl som de flesta nog med lätthet inser är och måste vara avsevärt mer realistiska och försiktiga i sina bedömningar än en halvanonym snubbe på ett husforum.

(Dessutom är det allmänt känt att man ska försöka undvika att jämföra äpplen och päron.)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
och tackat nej till Sputnic V.
Du gjorde tydligen en ändring i inlägget.
Så vitt jag vet är fortfarande inte Sputnik V godkänt av EMA och en möjlig anledning till det kan ju vara att de inte kan presentera några vettiga studieresultat. Därför har Sverige inte tackat nej till det.

Med tanke på den vaccinationsmisstänksamhet som finns i t.ex. Sverige kan du ju försöka tänka dig in i situationen att Sverige skulle ta in något vaccin som inte kan presentera några bra studieresultat. Ett vaccin som är av samma typ som AZ och Janssens med dess kända biverkan av blodkoagulationsrubbning och därmed skulle ju en stor andel av befolkningen vägra ta det. Det hade alltså inte gjort någon skillnad om Sputnik V hade varit tillgängligt.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då inte heller jag kan se in i framtiden (Jag känner ingen närvaro:D), kan jag naturligtvis inte svara på din fråga. Det jag däremot kan säga med säkerhet är: -hade jag, likt du redan varit sjuk, skulle jag defenitivt inte vaccinet mig överhuvudtaget.
Var det ett svar, gott nog?

Staffans

P.s.
Nissens lille! På vilket sätt förbättras ditt liv av att du med sådan iver försöker övertyga dig själv om att jag är "rädd" och har "vaccinskräck"? Är det för att du behöver morska upp dig själv. Eller är du helt enkelt bara dum?
Nja, försöker bara förstå hur du kom fram till den irrationella slutsatsen du gjort. Men du lyckas aldrig med någon begriplig logik. Men rädsla är ofta ologisk.

Och att du fortfarande inte förstått min enkla motivering att vaccinera mig beror på mottagaren i detta fallet..

Jag får andra sprutan på måndag, sedan blir det resa av. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är ju lite trams alltihop. Om vi nu är färdigvaccinerade i början av sommaren eller i slutet spelar för de första inte sån stor roll, eftersom vi i alla fall får en minskad smittspridning under sommaren. Det viktiga är att alla som vill vaccinera sig, kan vara det innan november/december när smittan annars skulle öka igen.
Nu ser ju flera regioner en ökad smittspridning trots att det är sommar, inkl. att antalet på sjukhus går upp eller har upphört att gå ned så det hade absolut varit bra om rejält mång fler hade varit vaccinerade. Deltavarianten är mycket mer smittsam än de varianter som var vanliga förra sommaren så det kan vara så att beteendet under förra sommaren inte fungerar denna sommar för att hålla nere smittspridningen.
 
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Viss, UT hade fel på en månad vilket i min värld är väldigt träffsäkert och väldigt mycket bättre än vår expertmyndighets klavertramp
En månad?? Du räknar väldigt fel.
Enligt din prognos så skulle vi varit färdigvaccinerade för en halv månad sen, så ska du missa med en månad så ska vi vara färdigvaccinerade om en halv månad.
Idag är det lite drygt 50% som fått sin första spruta, enligt statistik från Folkhälsomyndigheten. Statistiken släpar efter lite, så vi avrundar till 60%. 27,5% fått sin andra spruta, låt oss avrunda till 35%. Dvs 25% ska hinna få en spruta till inom 2 veckor för att de ska vara färdigvaccinerade. Några av dessa kommer få det, men inte alla, efetrsom det i den gruppen också finns de som fick sin första spruta igår. Vi kan nog snarare säga att den grupp som fått sin första spruta kommer vara däriga om 6 veckor, dvs om 6 veckor kommer 60% vara fullvaccinerade. Då har du redan missat med 2 månader, inte en.
Sen har vi de kvarvarande 40% som inte fått sin första spruta. Även om samtliga i denna grupp skulle få sin första spruta idag så skulle du ju missa med minst 2 månader, så hur du får det till en månad är för mig fullständigt obegripligt.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är klart att kan uppstå problem men nu har vi de facto haft möjligheten att vaccinera all till sommaren med godkända vaccin men valt att inte göra det genom att inte slappa fram J&J och att kraftigt begränsa Astra och tackat nej till Sputnic V.
Menar du att vi borde börjat vaccinera folk med Sputnic V utan att ha data på det? Om det hade varit möjligt att beställa Sputnic V så är det ju inte säkert att leveranserana hade fungerat heller.
Vad gäller Astra och J&J har Birgit redan svarat att du är fel på det också.

Vad gäller leveransproblem så är du nog rätt ensam om att tro att det inte vair i någon större utsträckning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle vara intressant att veta hur mycket skydd antikroppar av genomgången sjukdom ger mot de nya varianter, och om det nu finns folk med antikroppar som får Covid med delta-mutationen, hur allvarligt blir då sjukdomen och hur bra är immuniteten efteråt? Fungerar två covidsjukdomar på samma sätt som dubbla doser vaccin?
Det lilla jag plockat upp är att genomgången sjukdom mot basvarianten inte ger något bra skydd mot den brasilianska.

I alla fall en expert här i landet anser därför att är den farligaste. Jag tolkar det indirekt som att han därmed säger att sjukdom med basvarianten ger skydd mot delta.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Att pinna fast FHM eller @Ulltand på en månad hit eller ditt, medan alla ser vilka leverans och biverkningsproblem man har eller hade med vaccinen är lite småaktigt.
Vad gäller påpekandena mot Ulltand att han hade fel skulle jag säga att det uteslutande beror på att han själv dels varit väldigt tydlig med att han har i princip rätt i varenda fråga och dels att han fortfarande verkar anse att hans gissning var korrekt, eller nära korrekt. Hade det funnits ett uns av ödmjukhet, så hade det nog inte sett ut som det gör. Istället fortsätter han med "FHM har haft fel och jag har haft i princip allt rätt".

Vad gäller leverans- och biverkningsproblem så är det tyvärr så att Ulltand inte verkar se det heller. Alla andra ser det, alla andra har varit på det klara med att det kan bli problem med ett så stort projekt, men Ulltand har inte sett och ser inga problem, bortsett från de Svenska och Europeiska myndigheterna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nissens lille! På vilket sätt förbättras ditt liv av att du med sådan iver försöker övertyga dig själv om att jag är "rädd" och har "vaccinskräck"? Är det för att du behöver morska upp dig själv. Eller är du helt enkelt bara dum?
Om du inte är rädd och har vaccinskräck, varför postar du då skräckpropaganda? Tror du fortfarande på Bern och hans gelikar?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ser ju flera regioner en ökad smittspridning trots att det är sommar, inkl. att antalet på sjukhus går upp eller har upphört att gå ned så det hade absolut varit bra om rejält mång fler hade varit vaccinerade. Deltavarianten är mycket mer smittsam än de varianter som var vanliga förra sommaren så det kan vara så att beteendet under förra sommaren inte fungerar denna sommar för att hålla nere smittspridningen.

Det hade vi kunnat undvika genom att vaccinera med de vaccin vi har men jag säger inte att det säkert hade varit bäst.

I vilket fall är det inte speciellt oroande om smittan ökar från en väldigt låg nivå här och där nu när alla riskgrupper och snart alla över 50 fått två doser. Vi kommer därför inte att se någon ökad dödlighet eller att IVA riskerar att kollapsa.

Sedan till hösten kommer det att finnas uppdaterade vaccin från Pfizer och Moderna liksom möjligheten att ge en tredje dos. Jag är inte orolig för vår del men det ser mörkare ut för många andra länder.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Nu ser ju flera regioner en ökad smittspridning trots att det är sommar, inkl. att antalet på sjukhus går upp eller har upphört att gå ned
Nu får du underbygga dina utlåtanden lite bättre.
Jag gjorde en snabbkoll på c19.se och gick igenom graferna för alla! regioner.
Värmland hade en liten spik i antal nya fall för någon vecka sen, men nu går det ner igen. Antal på sjukhus ökar dock något. Alla andra regioner har minskad smittspridning, och även antal patienter på sjukhuset minskar, även om man ser att den grafen flackar av (på samma sätt som den gjorde under förra sommaren.

Visst kan delta varianten vara smittsammare än de andra varianter, samtidigt finns det en större immunitet i samhället pga vaccin eller genomgången sjukdom. Så länge det inte finns en ny variant som antikropparna inte biter på, är det osannolikt att vi kommer att se ökad smittspridning under sommaren.

Det kan dock finnas en risk att man efter sommaren ser en ökad smittspridning igen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad gäller påpekandena mot Ulltand att han hade fel skulle jag säga att det uteslutande beror på att han själv dels varit väldigt tydlig med att han har i princip rätt i varenda fråga
I princip ja. :)

Men jag missade att vi skulle få en andra våg efter sommaren och att mutationerna (som ju skulle bli snällare) blev både mer smittsamma och dödligare.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Deltavarianten fördubblar risken för att hamna på sjukhus om man inte tagit vaccin.

Alltså man man får möjligheten att ta vaccin bör man nog ta den då Deltan även är smittsammare.
I Storbritannien är den nu helt dominerande med över 90% av alla covid fall.
Troligen blir det så här i Sverige också.



[bild]

[länk]
Eftersom jag tyckte det var oklart vad den fördubblade risken för att hamna på sjukhus utgick från (kunde ju ha varit i jämförelse med höstens varianter) kollade jag upp rapporten: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01358-1/fulltext

De har utgått från sjukhusinläggningar under tidsperioden 1 april till 6 juni så andra varianter än alfa och delta är försumbara så det är i jämförelse med alfa. Det framräknade förhållandet visar på 85 % ökad risk, så inte fullt dubbel risk, efter justering för ålder, underliggande sjukdomar mm.

Det kan vara bra att veta att Socialstyrelsen har gjort en enkel undersökning och kommit fram till att under våg 3 (alfa) skrevs ung. 3 % av alla bekräftade fall in på sjukhus medan det under våg 2 var det 2 %. Alltså ung. 50 % ökad risk för sjukhusinläggning med alfa jämfört med höstens varianter.

Det här tyckte jag också var intressant:
Most cases (70%) had no underlying relevant comorbidities.
Enligt andra undersökningar verkar det som att symtombilden har ändrats lite i och med deltavarianten:
– Men när man har studerat det här i Storbritannien verkar det vara lite andra symtom bland de mest frekventa och man ser just det här med huvudvärk, ont i halsen och rinnande näsa.
Mer som förkylning alltså.
Från Indien har det också kommit rapporter om illamående, kräkande och plötsligt hörselbortfall bland de som blivit allvarligt sjuka.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-frans-svarar-pa-pastaenden-om-deltavarianten
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nja, försöker bara förstå hur du kom fram till den irrationella slutsatsen du gjort. Men du lyckas aldrig med någon begriplig logik. Men rädsla är ofta ologisk.

Och att du fortfarande inte förstått min enkla motivering att vaccinera mig beror på mottagaren i detta fallet..

Jag får andra sprutan på måndag, sedan blir det resa av. :)
Det är kanske på grund av att du är så inskränkt i din tankegång och därför inte kan förstå att alla inte är som du. Du har blivit förförd av löftet om guld och gröna skogar (sedan blir det resa av). Själv oroas jag av dylika lockelser på samma sätt som min mamma varnade mig för "fula gubbar" som skulle locka in hennes lättlurade lille son med godis. Men inte du, inte. Du sväljer allt rakt av.

För sista gången, Nissens. Det du kallar rädsla och skräck för vaccinering säger nog mer om dig själv, än om mig, för jag är relativt nyligen bla. vaccinerad på nytt mot TBE och sedan långt tidigare mot stelkramp ett flertal gånger. Jag har, som jag tidigare påpekat, även det ett flertal gånger, inget som helst emot vaccin i allmänhet. Men att vaccinera mig med ett i all hast framtaget vaccin som kommer att generera mycket stora vinster till de som lyckas få ut det på marknaden under lång tid framöver då säkerligen nya varianter och nya vaccineringar kommer att poppa upp som ett brev från posten. Nudå Nissens. Trillade tjugofemöringen ner den här gången?

Till skillnad mot dig, har jag inga problem med att förstå hur du motiverar dig själv till att vaccinera dig. Att jag inte håller med dig om slutsatsen av ditt resonemang, är en annan sak.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.