blackarrow blackarrow skrev:
Om man nöjer sig med skydd mot svår sjukdom så har britterna även ett hyfsat skydd med två doser AstraZ vaccin.

[bild]

Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
Ja 60% AZ skydd mot sjukdom och och 83 % PF

Men så är det. Dödligheten minskar betydligt mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ny studie om när coronaviruset kan ha kommit till USA.De måste alltså ha smittats senast i december.
[länk]
Själva studien: [länk]
Det är nog mer än fråga om när viruset slapp ut ur labbet i Wuhan.

Eller om det gjort det vid flera tillfällen, vilket så klart är möjligt om man odlat fram ett specifikt virus som man håller över tid.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
14 maj var det och dessutom skulle det gå nedåt i en accelerando takt: #8216
Fast det har ju redan visat sig vara fel eftersom antalet nyinläggningar/dag på IVA var rätt konstant från några dagar efter uttalandet och i ung. 10 dagar. Nu verkar det ånyo vara en platå. På sistone har det varit en avtagande minskning när det gäller antal covidpatienter på andra avdelningar än IVA.
[länk]

Dessutom en olycksalig ökning eller platå av antalet inskrivna patienter i flera regioner. Kan vara effekten av deltavarianten.
Vi upptäcker fler fall. Men för några veckor sedan sa ju Tegnell att vi behövde, och skulle testa vilka mutationer folk var smittade av i betydligt större skala.

Kan det finnas något samband?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mer än fråga om när viruset slapp ut ur labbet i Wuhan.

Eller om det gjort det vid flera tillfällen, vilket så klart är möjligt om man odlat fram ett specifikt virus som man håller över tid.
Vet du något som ingen annan vet?
Det finns flera tänkbara scenarion enligt de som kan detta.
Kan du förklara för oss andra? Kontakta gärna WHO eller kanske något institut och berätta ditt scoop.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mer än fråga om när viruset slapp ut ur labbet i Wuhan.

Eller om det gjort det vid flera tillfällen, vilket så klart är möjligt om man odlat fram ett specifikt virus som man håller över tid.
Har du läst fler insändare, eller har du någon mer konkret information? Annars är det ju än så länge bara en konspirationsteori.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mer än fråga om när viruset slapp ut ur labbet i Wuhan.

Eller om det gjort det vid flera tillfällen, vilket så klart är möjligt om man odlat fram ett specifikt virus som man håller över tid.
Det finns väl labb i USA också...
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mer än fråga om när viruset slapp ut ur labbet i Wuhan.
Eller om det gjort det vid flera tillfällen, vilket så klart är möjligt om man odlat fram ett specifikt virus som man håller över tid.
Jag hörde från en indisk nyhetsdebatt att redan innan fall noll slapp ut från labbet, så fanns ett fall i oktober i Sverige. :oops: För att dölja labbläckan så spred de sedan ut en annan naturlig variant på ”wet market” marknaden.
Jag hängde inte riktig med i alla turer, men om det skulle sluppit ut virus pga att man klassat dem som inte smittande till människa eller smittar bara som droppsmitta och inte luftburet som aerosol, så kan de jobbat med lägre klassning på skyddsutrustning än vad labbet är designat för att klara av. Den tidiga övertygelsen om hur viruset inte smittar som inte visade sig stämma låter ju oroväckande i och med att de haft dessa högriskviruslabb och skulle ha hög kunskap om virusen de forskade på.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aj, fan! Har får detaljstudera

Larmen, går lika bra. Kostnaden (biverkningar) är känd för den avtalade tiden. Nyttan = förhindrande av inbrott, brand etc. (skyddet mot sjukdom) är statistiskt beräknat till xx%.

Vaccin. Kostnaden (biverkningar) är endast kända till dags dato. Nyttan (skydd mot sjukdom) är statistiskt beräknad till xx%.

Försäkringen har en helt säker förutsättning för den enskilde. Vaccinet har ingen.

Vem vann?:D

Staffans
Är det helt orealistiskt att det skulle kunna förekomma biverkningar i terapin såväl som i profylaxen?

Biverkningar av larm kan vara falsklarm eller missade larm pga strömavbrott eller andra tekniska fel (eller Tunstalloperatörer).

Det vettiga är förstås att göra en riskbedömning när det gäller vaccin. Jag är nog en av dem som skulle klara mig bäst utan vaccinering. Jag träffar nästan aldrig andra människor men jag har vaccinerat mig ändå eftersom risken inte är noll att bli smittad och risken för allvarlig sjukdom är större än risken för allvarlig biverkning.

Dessutom vill jag vara solidarisk med mina medmänniskor och hjälpa till att uppnå flockimmunitet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
risken för allvarlig sjukdom är större än risken för allvarlig biverkning.
Det kan inte heller du veta. Det förvånar mig att flera här påstår sig veta vad som kommer att hända imorgon. En del har tydligen gåvan.
-Det är kallt. "Jag känner en närvaro ..."
https://www.tv4.se/det-okanda

Staffans
 
P
Förutsägelser om framtiden som är baserade på vad som har hänt hittills tenderar att vara lite säkrare än förutsägelser som baserar sig på andesyner.

Men visst är det möjligt att det flygande spaghettimonstret kommer ner till jorden i morgon och äter upp alla som har blivit vaccinerade. Dock knappast särskilt troligt.

Varför det inte är särskilt troligt kan man meditera lite över.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Pastafarier tror på himmelriket, och att det där finns ölvulkaner och fabriker som tillverkar strippor.
Jag är frälst!:D

P pmd skrev:
Förutsägelser om framtiden som är baserade på vad som har hänt hittills tenderar att vara lite säkrare än förutsägelser som baserar sig på andesyner.
Så tror även jag.
Även meteorologi fungerar på samma sätt. Sannolikheten att morgondagens väder blir som dagens, är 70%. Men i 30% av fallen, blir det inte så.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan inte heller du veta. Det förvånar mig att flera här påstår sig veta vad som kommer att hända imorgon. En del har tydligen gåvan.
-Det är kallt. "Jag känner en närvaro ..."
[länk]

Staffans
Men det är välkänt att Covidinfektionen ger många människor sannolikt livslånga problem… och det verkar inte vara kopplat till ålder eller vilken fysisk form man är i…

Om man bortser från konspirationsteorierna så talar inget för några större komplikationer med vaccinerna. De som finns är ofantligt färre än för konsekvenserna av att få infektionen.

Hur lång tid tänker du vänta tills du kan bestämma dig för ev. Långsiktiga problem med vaccinerna? 1 år? 10 år? 50 år?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
optimum
Deltavarianten fördubblar risken för att hamna på sjukhus om man inte tagit vaccin.

Alltså man man får möjligheten att ta vaccin bör man nog ta den då Deltan även är smittsammare.
I Storbritannien är den nu helt dominerande med över 90% av alla covid fall.
Troligen blir det så här i Sverige också.



Artikelutdrag om den förhöjda risken med deltavarianten av covid-19 och länk till Vetenskapsradion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://sverigesradio.se/artikel/fordubblad-risk-med-deltavarianten
 
  • Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.