1 016 322 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Om man nöjer sig med skydd mot svår sjukdom så har britterna även ett hyfsat skydd med två doser AstraZ vaccin.
Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
Nja...Snigla skrev:
Alla måste vi skaffa oss antikroppar... antingen vi väljer att vaccinera oss eller vänta på att bli sjuka.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sitt vaccin...
Virusets smittsamhet ökar, det muterar, snart kanske det ta sig förbi även de effektiva vaccinen vi har, så då kommer ingen undan att utsättas för viruset.
När alla som vill vaccinera sig gjort det får vi väl öppna upp samhället igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Det får ju stå för dig men din beräkning över R-tal var ju väldigt underlig så den ger jag inte mycket för. Britterna själva verkar ju anse att om de bara håller ut en månad till så att lite fler har blivit vaccinerade så ordnar det sig.Ulltand skrev:
92 % skydd mot sjukhusinläggning med två doser AZ och deltavarianten är den senaste uppgiften. #9524
Edit: förtydligande
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Veckorapporten från Public Health England verkar bra upptäckte jag förut idag och denna publicerades den 10/6: https://assets.publishing.service.g...741/Vaccine_surveillance_report_-_week_23.pdfblackarrow skrev:
Om man nöjer sig med skydd mot svår sjukdom så har britterna även ett hyfsat skydd med två doser AstraZ vaccin.
[bild]
Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
Färgerna står för säkerheten i uppgifterna, grön=hög och ljuslila = låg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Enligt TV4 så kan man nu konstatera att det är samhällsspridning av deltavarianten i Sverige.
https://www.tv4.se/artikel/270geYYA...aellsspridning-av-den-indiska-deltamutationen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
14 maj var det och dessutom skulle det gå nedåt i en accelerando takt: #8216B b8q skrev:
Fast det har ju redan visat sig vara fel eftersom antalet nyinläggningar/dag på IVA var rätt konstant från några dagar efter uttalandet och i ung. 10 dagar. Nu verkar det ånyo vara en platå. På sistone har det varit en avtagande minskning när det gäller antal covidpatienter på andra avdelningar än IVA.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Dessutom en olycksalig ökning eller platå av antalet inskrivna patienter i flera regioner. Kan vara effekten av deltavarianten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Ny studie om när coronaviruset kan ha kommit till USA.
Själva studien: https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab519/6294073?searchresult=1
De måste alltså ha smittats senast i december.
https://www.dn.se/varlden/studie-visar-att-coronaviruset-fanns-i-usa-tidigare-an-man-trott/
Själva studien: https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab519/6294073?searchresult=1
Precis.blackarrow skrev:
Nja...
Alla måste vi skaffa oss antikroppar... antingen vi väljer att vaccinera oss eller vänta på att bli sjuka.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sitt vaccin...
Virusets smittsamhet ökar, det muterar, snart kanske det ta sig förbi även de effektiva vaccinen vi har, så då kommer ingen undan att utsättas för viruset.
När alla som vill vaccinera sig gjort det får vi väl öppna upp samhället igen.
Japp, det har jagNissens skrev:
Sa att jag inte hade nå bråttom, för väntade de tillräckligt länge så fick vi ju se om jag hade rätt eller ej iaf.