Nissens Nissens skrev:
Man har valet att bli smittad av Covid-19 eller att bli vaccinerad enligt den tyske virologen Christian Drosten.

[länk]
Man ska bli smittad oavsett vaccin eller ej.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sin medicin..
 
harry73
Sedan börjar vi närma oss 25 nya smittade per vecka och 100 000 invånare, och då behöver man ingen karantän alls.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Om man nöjer sig med skydd mot svår sjukdom så har britterna även ett hyfsat skydd med två doser AstraZ vaccin.

Diagram som visar effektiviteten av Pfizer och AstraZeneca COVID-19-vacciner mot svår sjukdom för alfa- och delta-varianterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Man ska bli smittad oavsett vaccin eller ej.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sin medicin..
Du får ta den diskussionen med virologen…
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man ska bli smittad oavsett vaccin eller ej.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sin medicin..
Nja...
Alla måste vi skaffa oss antikroppar... antingen vi väljer att vaccinera oss eller vänta på att bli sjuka.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sitt vaccin...

Virusets smittsamhet ökar, det muterar, snart kanske det ta sig förbi även de effektiva vaccinen vi har, så då kommer ingen undan att utsättas för viruset.
När alla som vill vaccinera sig gjort det får vi väl öppna upp samhället igen.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller som både en läkare och en gammel veterinär sade: -Man vill verkligen inte stå först i den kön.
Det kan jag ju hålla med om men det var för mer än 9 månader sen och nu har några 100 miljoner redan blivit vaccinerade så nu är det verkligen inte frågan om att stå först.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du läser dåligt.

"Inte heller två doser Astra är tillräckligt"

Britterna når inte flockimmunitet .

Om du tycker det är irrelevant är det enklast att du inte kommenterar.
Det får ju stå för dig men din beräkning över R-tal var ju väldigt underlig så den ger jag inte mycket för. Britterna själva verkar ju anse att om de bara håller ut en månad till så att lite fler har blivit vaccinerade så ordnar det sig.

92 % skydd mot sjukhusinläggning med två doser AZ och deltavarianten är den senaste uppgiften. #9524

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Om man nöjer sig med skydd mot svår sjukdom så har britterna även ett hyfsat skydd med två doser AstraZ vaccin.

[bild]

Har någon aktuella siffror för symptomatisk sjukdom och olika vacciner?
Jag har sett väl sett siffror på hur mycket vaccinerade skulle smitta, eller hur mycket mindre smittsamma de skulle vara, men jag har uppfattat det som spekulationer.
Veckorapporten från Public Health England verkar bra upptäckte jag förut idag och denna publicerades den 10/6: https://assets.publishing.service.g...741/Vaccine_surveillance_report_-_week_23.pdf
Tabell som visar vaccinernas effekt mot COVID-19 med olika utfall för Pfizer och AstraZeneca.
Färgerna står för säkerheten i uppgifterna, grön=hög och ljuslila = låg.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
65-90 % skydd mot symtomatisk sjukdom med 2 doser AZ (85-90 % med 2 doser Pfizer) enligt veckorapporten för v. 23.
[länk]
(y)
Vi får väl vänta på mer data.

Edit: Det finns väl andra rapporter iofs, med det var en bra sammanställning.
 
Redigerat:
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt TV4 så kan man nu konstatera att det är samhällsspridning av deltavarianten i Sverige.
[länk]
Det kan ju inte stämma - vi läste ju ett "expertutlåtande" för ett par veckor sedan att alla kurvor pekar neråt och att det snart är slut. :p
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det kan ju inte stämma - vi läste ju ett "expertutlåtande" för ett par veckor sedan att alla kurvor pekar neråt och att det snart är slut. :p
14 maj var det och dessutom skulle det gå nedåt i en accelerando takt: #8216
Fast det har ju redan visat sig vara fel eftersom antalet nyinläggningar/dag på IVA var rätt konstant från några dagar efter uttalandet och i ung. 10 dagar. Nu verkar det ånyo vara en platå. På sistone har det varit en avtagande minskning när det gäller antal covidpatienter på andra avdelningar än IVA.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Dessutom en olycksalig ökning eller platå av antalet inskrivna patienter i flera regioner. Kan vara effekten av deltavarianten.
 
BirgitS
Ny studie om när coronaviruset kan ha kommit till USA.
Men en ny analys av blodprover som tagits på 24.000 sjuka i delstaterna Illinois, Massachusetts, Mississippi, Pennsylvania och Wisconsin visar nu att sju personer uppvisade antikroppar så tidigt som den 7 och 8 januari 2020.
De måste alltså ha smittats senast i december.
Enligt studien, som också refereras av nyhetsbyrån Reuters, visar detta att smittan fanns på en rad håll i USA betydligt tidigare än forskarna tidigare trott. Dessutom fanns den på platser långt från de orter där smittspridningen sedan skulle få fäste.
https://www.dn.se/varlden/studie-visar-att-coronaviruset-fanns-i-usa-tidigare-an-man-trott/
Själva studien: https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab519/6294073?searchresult=1
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nja...
Alla måste vi skaffa oss antikroppar... antingen vi väljer att vaccinera oss eller vänta på att bli sjuka.
Förhoppningsvis blir man dock mindre sjuk om man tagit sitt vaccin...

Virusets smittsamhet ökar, det muterar, snart kanske det ta sig förbi även de effektiva vaccinen vi har, så då kommer ingen undan att utsättas för viruset.
När alla som vill vaccinera sig gjort det får vi väl öppna upp samhället igen.
Precis.
 
Nissens Nissens skrev:
Du får ta den diskussionen med virologen…
Japp, det har jag (y) Men de hade högt tryck just nu och varnade för långa svarstider - ska bara bli intressant att se om de svarar eller inte i slutänden (ja jag var trevlig!).

Sa att jag inte hade nå bråttom, för väntade de tillräckligt länge så fick vi ju se om jag hade rätt eller ej iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.