1 016 321 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Resultat från Public Health England m.fl. om hur effektivt vaccinerna skyddar mot sjukhusinläggning efter infektion med deltavarianten.
Efter en dos av Pfizers vaccin är effektiviteten 94 % (i intervallet 46-99 % med 95 % sannolikhet).
Efter två doser är effektiviteten 96 % (i intervallet 86-99 %).
Efter en dos av AZ är effektiviteten 71 % (i intervallet 51-83 %).
Efter två doser är effektiviteten 92 % (i intervallet 75-97 %).
Motsvarande effektivitet när det gäller alfavarianten är:
83 % (62-93 %)
95 % (78-99 %)
76 % (61-85 %)
86 % (53-96 %)
https://khub.net/web/phe-national/public-library/-/document_library/v2WsRK3ZlEig/view/479607266
Efter en dos av Pfizers vaccin är effektiviteten 94 % (i intervallet 46-99 % med 95 % sannolikhet).
Efter två doser är effektiviteten 96 % (i intervallet 86-99 %).
Efter en dos av AZ är effektiviteten 71 % (i intervallet 51-83 %).
Efter två doser är effektiviteten 92 % (i intervallet 75-97 %).
Motsvarande effektivitet när det gäller alfavarianten är:
83 % (62-93 %)
95 % (78-99 %)
76 % (61-85 %)
86 % (53-96 %)
https://khub.net/web/phe-national/public-library/-/document_library/v2WsRK3ZlEig/view/479607266
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Eftersom jag inte håller med om hur du använder liknelsen med försäkring (t.ex. att den förbetalda premien för försäkringen skulle liknas med möjliga framtida effekter av vaccinet) så är det ju inte så konstigt att vi kommer fram till olika slutsatser.Staffans2000 skrev:
Jag tycker att det som sker innan de två händelserna, betala för försäkring resp. vaccinera sig, ska jämföras med varandra och det som sker efteråt ska jämföras med varandra, inte att man ska försöka jämföra något som sker innan med något som sker efteråt.
Eller så jämför vi med körkort. Vi tränar immunförsvaret för nya potentiellt farliga trafiksituationer och efter genomförd utbildning erhålles ett vaccinations kort som senare kan uppgraderas till ett internationellt vaccinpass.
Jag försökte mig på ett liknelse mellan hus med larm & åtgärd och immunförsvaret där ett hus kunde ta hand om en inkräktare, bryta den och spola ut med avloppsvattnet, men det blev lite rått och vulgärt. Autoimmunitet eller att immunförsvaret överreagerar skulle då kunna vara när huset tar hand om och spolar ut någon av sina ordinarie boende genom avloppet.
Den här typen av jämförelser blir sällan bra.
Jag försökte mig på ett liknelse mellan hus med larm & åtgärd och immunförsvaret där ett hus kunde ta hand om en inkräktare, bryta den och spola ut med avloppsvattnet, men det blev lite rått och vulgärt. Autoimmunitet eller att immunförsvaret överreagerar skulle då kunna vara när huset tar hand om och spolar ut någon av sina ordinarie boende genom avloppet.
Den här typen av jämförelser blir sällan bra.
Kan vi inte bara jämföra med vaccin? Det är ju inte världens första vaccin.
Jag tror att vaccin är bra, men desto längre man väntar med första dosen (pga att man inte är med i en riskgrupp eller för att du redan har antikroppar), desto bättre är vaccinet utredd och desto bättre är det anpassat till nyare varianter.
Jag tror att vaccin är bra, men desto längre man väntar med första dosen (pga att man inte är med i en riskgrupp eller för att du redan har antikroppar), desto bättre är vaccinet utredd och desto bättre är det anpassat till nyare varianter.
Precis. för den stora majoriteten är det verkligen ingen brådska och framförallt för de som redan fått Covid.harry73 skrev:
Kan vi inte bara jämföra med vaccin? Det är ju inte världens första vaccin.
Eller som både en läkare och en gammel veterinär sade: -Man vill verkligen inte stå först i den kön.
Staffans
Vad kommer det sig att det finns en sådan stor räddsla för spikeproteinet från vaccinet, men inte från viruset självt?
Varför skulle tex antikroppar mot vaccinspiken orsaka kvinnlig infertilitet när virusets spik inte skapar detta problem?
Om det skulle bildas ”skadliga” antikroppar mot en liten del av spikeproteinet i vaccinet borde man se detta även vid covid-19 infektioner. Det har man inte gjort. Ingen påverkan på fertilitet av infektionerna, eller påverkan på de som blivit blivit gravida under vaccin fas 3 studierna då man jämfört vaccin och referens-grupp. (Amerikansk fake/ debunk fertilitetsläkare).
Does Covid-19 impact male fertility? Experts urge caution about new evidence
https://edition.cnn.com/2021/01/28/health/sperm-male-fertility-covid-19-wellness/index.html
Män däremot borde nog vaccinera sig för att undvika covid-19-infektion.
Det är heller inte första gången ett virus kan påverka mannens reproduktionsfunktion.
Varför skulle tex antikroppar mot vaccinspiken orsaka kvinnlig infertilitet när virusets spik inte skapar detta problem?
Om det skulle bildas ”skadliga” antikroppar mot en liten del av spikeproteinet i vaccinet borde man se detta även vid covid-19 infektioner. Det har man inte gjort. Ingen påverkan på fertilitet av infektionerna, eller påverkan på de som blivit blivit gravida under vaccin fas 3 studierna då man jämfört vaccin och referens-grupp. (Amerikansk fake/ debunk fertilitetsläkare).
Does Covid-19 impact male fertility? Experts urge caution about new evidence
https://edition.cnn.com/2021/01/28/health/sperm-male-fertility-covid-19-wellness/index.html
Män däremot borde nog vaccinera sig för att undvika covid-19-infektion.
Det är heller inte första gången ett virus kan påverka mannens reproduktionsfunktion.
Frågan är ju hur många hundra miljoner som skall vaccinera sig innan din vaccinationsskräck lägger sig. Det märkliga är ju att att få Covidinfektionen är dokumenterat riskfyllt både kort- och långsiktigt…Staffans2000 skrev:
Ser inte uppsidan på det, men man måste inte förstå allt…
BirgitS skrev:
Du läser dåligt.
"Inte heller två doser Astra är tillräckligt"
Britterna når inte flockimmunitet .
Om du tycker det är irrelevant är det enklast att du inte kommenterar.
Karantän på speciella hotell. Enligt uppgift från en norsk jag träffade i Halden. Så, ta det för vad det är.
Tullaren jag pratade med i Svinesund, sade att det var inte ett legitimt skäl att titta på hus till salu, som jag undrade över.
"Du må smöre tålmodigheten din"!
Men som jobbande i Norge, som jag reste för, var det inga problem.
Tips.
Vid gränsen "Holtet", gick det bra att passera den obemannade gränsen med motorcykel.
.
Husk disse!
Staffans
Tullaren jag pratade med i Svinesund, sade att det var inte ett legitimt skäl att titta på hus till salu, som jag undrade över.
"Du må smöre tålmodigheten din"!
Men som jobbande i Norge, som jag reste för, var det inga problem.
Tips.
Vid gränsen "Holtet", gick det bra att passera den obemannade gränsen med motorcykel.
Husk disse!
Staffans
Jag tänkte på undantaget för krav på karantänhotell för länder med lägre smittspridning än 150/100 000Staffans2000 skrev:
https://www.fhi.no/nettpub/coronavi...nytt-koronavirus-coronavirus/#karantenehotell
Det fanns en lista med länder för undantaget och där fanns vi inte med än, men situationen har ju förbättras sedan dess